Blog - Strona 419 z 1483 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 419

Ubezpieczenie grupowe pomoże zadbać o pracowników przetwórstwa przemysłowego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Obowiązkiem każdego pracodawcy jest zapewnić bezpieczne warunki pracy oraz dbać o zdrowie pracowników. Jednak zagrożeń nie da się całkowicie wyeliminować, mimo że przedsiębiorcy stosują coraz lepsze i skuteczniejsze środki BHP. Ochronę przed skutkami zdrowotnymi takich zagrożeń jak hałas, czynniki mechaniczne związane z pracą przy maszynach czy nadmierne obciążenie fizyczne powinien zapewnić pracodawca w ramach profilaktycznej opieki medycznej.

– Przepisy ściśle regulują, jakie środki bezpieczeństwa musi stosować pracodawca. Istotnym elementem jest również medycyna pracy. Kojarzymy ją co prawda przede wszystkim z badaniami wstępnymi, okresowymi i kontrolnymi, ale równie ważną jej częścią jest profilaktyka zapobiegania chorobom zawodowym, czyli problemom wywołanym czynnikami panującymi w miejscu pracy. Jej zakres pracodawcy powinni zatem dobierać odpowiednio do zagrożeń – mówi Beata Tylke, dyrektorka Sprzedaży Ubezpieczeń Zdrowotnych i Pracowniczych Saltus Ubezpieczenia.

Do najczęściej występujących w przemyśle zagrożeń czynnikami szkodliwymi i niebezpiecznymi oraz uciążliwymi dla zdrowia należą: hałas, czynniki mechaniczne związane z maszynami szczególnie niebezpiecznymi oraz nadmierne obciążenie fizyczne.

Medycyna pracy a prywatne ubezpieczenie zdrowotne

Medycyna pracy jest obowiązkiem każdego pracodawcy, który musi zapewnić ją swoim pracownikom. Może być ona elementem grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, zapewniając w ten sposób kompleksową ochronę i możliwość monitorowania stanu zdrowia na bieżąco. Jest to kluczowe, zwłaszcza w profesjach narażonych na zwiększone ryzyko.

Programy profilaktyczne, które oferują ubezpieczyciele, obejmują szeroki zakres usług, takich jak profilaktyka wad słuchu, chorób układu oddechowego czy onkologiczna, neurologiczna lub kardiologiczna oraz profilaktyka urazów i wad postawy. Ubezpieczenie zdrowotne daje  możliwość szybkiego dostępu do specjalistycznych konsultacji lekarskich i badań, które mimo że nie mieszczą się w zakresie profilaktyki medycyny pracy, są istotne z perspektywy zachowania zdrowia kadry pracowniczej.

– Często bagatelizujemy stwierdzenie, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, a w gruncie rzeczy jest to korzystne nie tylko ze względu na stan zdrowia, ale również dla kieszeni pracodawcy. Regularne badania mogą znacząco obniżyć ilość zachorowań, a co za tym idzie, także zwolnień lekarskich. W Saltus Ubezpieczenia oferujemy różne możliwości finansowania składki: możliwe jest jej pokrycie wyłącznie przez pracodawcę lub wyłącznie przez pracowników, a także opcja podziału kosztów między obie strony. Ponadto warto dodać, że usługi medycyny pracy są kosztem pracodawcy i nie są obciążone podatkiem CIT i składką ZUS – wylicza Beata Tylke.

(AM, źródło: Brandscope)

Wręczono nagrody dla przedsiębiorców kierujących się ideą ekonomii społecznej

0
Źródło zdjęcia: TUW „TUW”

16 listopada w Centrum Praskim Koneser w Warszawie nagrodzono przedsiębiorstwa, będące laureatami 12. edycji Konkursu im. Jacka Kuronia. Od kilku lat partnerem tego wydarzenia jest TUW „TUW”.

– Konkurs im. Jacka Kuronia jest przede wszystkim dla tych, którzy widzą słabszych i widzą, że można działać w innej rzeczywistości, ale zachowują wszystkie zasady rynkowe – powiedziała Joanna Wardzińska, przewodnicząca rady konkursu oraz Stałej Konferencji Ekonomii Społecznej.

Nagrodę główną i tytuł przedsiębiorstwa społecznego roku 2023 przyznano Spółdzielni Socjalnej „Multiservice” z Myszkowa, która działa na rzecz reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem. Głównym obszarem ich działalności jest ochrona osób i mienia.

Nagrodę specjalną im. Henryka Wujca otrzymała Fundacja Kulawa Warszawa, której działalność jest przykładem siły i poświęcenia na rzecz społeczności. Fundacja oferuje m.in. szkolenia i warsztaty z zakresu dostępności dla instytucji publicznych i firm. Celem fundacji jest także poprawa dostępu do usług ginekologicznych dla kobiet z niepełnosprawnościami.

– To przedsiębiorstwo ma nieoceniony wkład w budowanie w Polsce dostępnej, przyjaznej i solidarnej rzeczywistości. Podążając za filozofią Henryka Wujca, nie tylo łamie mury i inne bariery architektoniczne, także te, które tkwią głęboko w naszym społeczeństwie – powiedziała Katarzyna Niegowska-Redo, dyrektorka Biura Promocji i Organizacji Sprzedaży TUW „TUW”, członkini rady konkursu.

Wyróżnieniem specjalnym uhonorowano Fundację Leny Grochowskiej wspierającą osoby z niepełnosprawnościami. Jej podopieczni tworzą niezwykłe dzieła ceramiczne, dekoracje wnętrz, obrazy oraz tradycyjne wypieki. Nagrodę „Pomysł na Rozwój 2023” rada konkursu przyznała przedsiębiorstwu społecznemu ŚMA non profit z Żyrardowa, które prowadzi dwie placówki edukacyjne pomagające najmłodszym. Laur „Odkrycie Roku” został przyznany Spółdzielni Socjalnej „Ważka” z Wałcza, wspierającej seniorów, chorych, osoby z niepełnosprawnościami oraz w kryzysie bezdomności. Nagrodą publiczności uhonorowano Stowarzyszenie na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „Razem” z Radomia.

Nagrody przyznawane w konkursie im. Jacka Kuronia są wyrazem uznania dla przedsiębiorców kierujących się ideą ekonomii społecznej, dla której najważniejszą rolę odgrywają ludzie, a zysk nie jest celem samym w sobie.

(AM, źródło: TUW „TUW”)

Geneva Association: Trudne czasy szansą dla ubezpieczycieli na poszerzenie oferty

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ciągu ostatnich kilku lat świat doświadczył w krótkich odstępach czasu znacznych turbulencji, takich jak pandemia Covid-19, najazd Rosji na Ukrainę czy globalne spowolnienie gospodarcze. Oczekuje się, że taka zmienność utrzyma się w nadchodzących dziesięcioleciach w miarę wzrostu niepewności geopolitycznej, nasilania się zagrożeń klimatycznych i szybkiego postępu technologicznego. Tendencje te zwiększają ryzyko systemowe, stanowią wyzwanie dla tradycyjnego modelu działalności ubezpieczeniowej polegającego na łączeniu i redystrybucji ryzyka oraz – jak już ma to miejsce w niektórych regionach narażonych na ryzyko klimatyczne – sprawiają, że ubezpieczenia są zbyt drogie, lub co gorsza – niedostępne.  

Wyniki globalnej ankiety przeprowadzonej wśród klientów opublikowanej w nowym raporcie Geneva Association „The Value of Insurance in a Changing Risk Landscape” pokazują, że klienci na sześciu największych rynkach ubezpieczeniowych na świecie (USA, Chiny, Japonia, Wielka Brytania, Francja i Niemcy) niepokoją się perspektywami  ubezpieczenia w przyszłości – szczególnie w przypadku katastrof naturalnych, długowieczności i ryzyka cybernetycznego. Ponad 50% respondentów spodziewa się, że uzyskanie ochrony stanie się trudniejsze lub niemożliwe.

Raport zauważa, że świadcząc usługi wykraczające poza tradycyjne przenoszenie ryzyka i współpracując z rządami w celu zajęcia się najpoważniejszymi zagrożeniami, ubezpieczyciele mogą nadal chronić społeczeństwa w obliczu bardziej złożonego i wymagającego krajobrazu ryzyka. Ponad 80% klientów wyraża zainteresowanie nietradycyjnymi usługami związanymi z ryzykiem. 

– Rosnące obecnie intensywność i wpływ zagrożeń, od klimatycznych po cybernetyczne, stwarzają warunki testowe dla ubezpieczycieli. Wykorzystując swoją wiedzę specjalistyczną do oferowania usług , które pomagają ograniczać ryzyko, i kreując pozytywne zmiany wśród klientów, ubezpieczyciele mogą utrzymać, a nawet wzmocnić swoje znaczenie społeczne – powiedziała Jad Ariss, dyrektorka zarządzająca Geneva Association.

Nasza analiza teoretyczna wykazała, że w szczególności zagrożenia klimatyczne i cybernetyczne stanowią główne przeszkody utrudniające możliwość ubezpieczenia. Co ciekawe, były to również dwa z najczęściej wymienianych przez klientów zagrożeń związanych z niedostępnością i nieprzystępnością cenową ubezpieczenia. Co zachęcające, wyniki naszego badania pokazują również znaczny apetyt klientów na dodatkowe usługi związane z ryzykiem – takie jak usługi predykcyjne i zapobiegawcze – wskazując na wyraźną szansę dla ubezpieczycieli na poszerzenie swojej oferty – wyjaśnił Kai-Uwe Schanz, dyrektor ds. odporności społeczno-ekonomicznej Geneva Association i autor raportu.

(AN, źródło: Geneva Association)

Allianz awansuje w zestawieniu najsilniejszych marek świata

0
Źródło zdjęcia: Allianz

Allianz pozostaje najsilniejszą marką ubezpieczeniową i awansuje o trzy pozycje w zestawieniu globalnych marek Interbrand 2023. Według tego rankingu wartość marki wzrosła w ciągu ostatniego roku o 11,5%, do poziomu blisko 21 mld dolarów.

Piąty rok z rzędu Allianz jest najsilniejszą marką ubezpieczeniową świata. Zajmuje 31. miejsce w globalnym zestawieniu.

Silna marka wzmacnia poczucie bezpieczeństwa naszych klientów i stabilność relacji z naszymi partnerami biznesowymi. Po fuzji stawiamy na rozwój oparty na mocnych fundamentach – mówi Marcin Kulawik, członek zarządu pełniący obowiązki prezesa Allianz Polska. 

Zestawienie Interbrand 100 Best Global Brands jest publikowane od 2000 roku. Jego podstawą jest koncepcja wartości marki wypracowana przez Interbrand. Metodologia wyceny marek ma certyfikat ISO 10668.

(AM, źródło: Allianz)

VIG wzmacnia pozycję na Węgrzech

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

21 listopada Vienna Insurance Group podpisała umowę zakupu 35% węgierskiego holdingu VIG Magyarország Befektetesi Zrt., który obecnie należy do państwowego Corvinusa. Po sfinalizowaniu transakcji udział VIG w holdingu wzrośnie z 55% do 90%. 

W marcu 2022 roku Vienna Insurance Group przejęła spółki holenderskiej grupy Aegon na Węgrzech. VIG Magyarország Befektetesi Zrt. został powołany do zarządzania węgierskimi spółkami VIG, w których państwo posiada 45% udziałów.

– Na Węgrzech, podobnie jak we wszystkich naszych krajach, realizujemy długoterminową strategię rynkową. Dokonując wykupu, podkreślamy nasze długoterminowe zaangażowanie na rynku węgierskim i nie możemy się doczekać kontynuacji strategicznego partnerstwa z rządem węgierskim – powiedział Hartwig Löger, CEO VIG.

Corvinus International Investments Zrt., spółka zarządzająca inwestycjami państwa węgierskiego, nadal posiada 10% udziałów w VIG Magyarország Befektetesi Zrt. Strony postanowiły nie ujawniać ceny nabycia.

Oczekuje się, że zamknięcie nastąpi pod koniec listopada 2023 r., pod warunkiem uzyskania zgody Narodowego Banku Węgier.

VIG działa na Węgrzech od 1996 roku i jest liderem rynku z udziałem przekraczającym 19%. Oba działające w tym kraju towarzystwa, Alfa i UNION, wygenerowały w pierwszej połowie 2023 roku wolumen składki na poziomie 403 mln euro.

(AM, źródło: VIG)

Zapraszamy agentów do gry w mistrzowskim stylu

0
Źródło zdjęcia: LINK4

Kiedy słyszymy hasło „mistrzowski styl”, nasza wyobraźnia kieruje się ku wielkim osiągnięciom, perfekcji w każdym calu i nieustającej pasji do bycia najlepszym w swojej dziedzinie.

26 października 2023 r. w eleganckich wnętrzach hotelu Afrodyta LINK4 zaprosiło do rozmowy o mistrzostwie w świecie ubezpieczeń grupę ponad 100 agentów, którzy podpisali z ubezpieczycielem umowę bezpośrednią. Galę prowadzili Anna Wszoła i Maciej Kosik.

W tym momencie sieć agencji bezpośrednio współpracujących z LINK4 zbliża się do 700.

W konsolidującym się świecie, gdzie rywalizują ze sobą bardzo duże podmioty, bezpośrednie relacje oparte na współpracy, partnerstwie i rozmowie są szczególnie cenne. Chcemy współpracować z niezależnymi agentami, którzy podobnie jak my w LINK4, kierują się takimi wartościami, jak klient, szacunek i mistrzostwo – mówiła Agnieszka Wrońska, CEO LINK4.

Firma jest obecna w Polsce od 2003 r., początkowo działając wyłącznie w kanale bezpośrednim, a od 2010 r. również w kanale agencyjnym. W tym momencie agenci przynoszą do LINK4 56% biznesu. Technologia pozostała oczkiem w głowie i rynkowym wyróżnikiem.

Uważamy, że model współpracy towarzystw ubezpieczeniowych z agentami na umowach bezpośrednich będzie rozwijał się w związku z postępującą konsolidacją rynku multiagencyjnego. Czynnikiem sukcesu będą nowoczesne narzędzia, dobrze dopasowane do potrzeb agentów. Na ich rozwój bardzo mocno stawiamy – przekonywał Michał Chyczewski, członek zarządu LINK4.

O mistrzowskich planach dotyczących transformacji Strefy Agenta opowiadał Paweł Rabiński, dyrektor Pionu Sprzedaży Agencyjnej LINK4.

Dążymy do tego, żeby być towarzystwem pierwszego wyboru dla agentów. To oznacza mistrzowską ofertę współpracy, mistrzowskie narzędzia i mistrzowskie wsparcie – podkreślał Paweł Rabiński.

Dzień był okazją do poznania kluczowych wartości LINK4, różnorodnych pasji pracowników, wręczenia statuetek najlepszym agentom, ale też do rozmowy na poważne tematy biznesowe.

W panelu dyskusyjnym, prowadzonym przez Aleksandrę Wysocką, redaktorkę naczelną „Gazety Ubezpieczeniowej”, oprócz Agnieszki Wrońskiej i Michała Chyczewskiego wzięli udział również agenci – Tomasz Porębski i Krzysztof Pierzchała. Mówiono o wyzwaniach stojących przed agentami, narzędziach, zmieniających się oczekiwaniach i zachowaniach klientów oraz o technologii.

Krzysztof Ignaczak, wybitny siatkarz, którego kariera sportowa jest inspiracją dla wielu, był gościem specjalnym gali. Jego doświadczenia z boiska okazały się szczególnie inspirujące w kontekście dyskusji o mistrzostwie w biznesie. Ignaczak podzielił się swoją perspektywą na temat tego, jak pasja, determinacja i dążenie do doskonałości mogą być przeniesione z boiska siatkarskiego do innych sfer życia.

W świecie ubezpieczeń, podobnie jak na siatkarskim boisku, prawdziwe mistrzostwo osiąga się dzięki ambitnym celom, ciężkiej pracy, zaangażowaniu i grze zespołowej. Podstawą jest mocna drużyna, połączona wartościami i wiarą we wspólny kierunek działania.

LINK4 gra na polskim boisku już od 20 lat i ma motywację do tego, by sięgać po coraz więcej. Ważne jest to, żeby dialog z agentami pozostał stałym elementem gry.

UNIQA zmodyfikowała ofertę dla podróżujących

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

UNIQA połączyła dotychczasowe polisy turystyczne w jedno ubezpieczenie Supertravel z czterema wariantami do wyboru. W ramach produktu zakład rozszerzył zakres ochrony i zwiększył sumy ubezpieczenia w całej ofercie, do 2,5 mln zł w wariancie maksymalnym. Zmianom oferty towarzyszy przebudowa strony i kalkulatora dla polis turystycznych.

Polisa Supertravel zastąpiła dotychczasową ofertę ubezpieczeń turystycznych i Multitravel Kontynenty. W jednym produkcie dostępne są cztery warianty: podstawowy, rozszerzony, optymalny i maksymalny, różniące się zakresem i sumami ubezpieczenia. Do każdej opcji została dodana ochrona na wypadek zaostrzenia chorób psychicznych, przewlekłych i nowotworowych, do pełnej sumy kosztów leczenia, bez wpływu na wysokość składki.

– Nasza nowa oferta w pełni odpowiada na zmiany, które obserwujemy na rynku, tj. wzrost kosztów leczenia, nowe ryzyka zachorowań i zmieniające się preferencje form spędzania wypoczynku – wyjaśnia Magdalena Oszczak, dyrektorka Działu Ubezpieczeń Turystycznych UNIQA. – Chcemy być pewni, że możemy zapewnić kompleksową ochronę naszym klientom, gdy spotka ich jakieś przykre zdarzenie czy poważne zachorowanie – dodaje.

Szeroka oferta sportów

Supertravel obejmuje ponad 60 aktywności sportowych, w tym również amatorskie uprawianie sportów letnich i zimowych. Dwie dodatkowe grupy sportów, czyli wysokiego ryzyka i sporty ekstremalne, można włączyć do ochrony za dodatkową opłatą. Amatorzy sportów zimowych mogą także zdecydować się na pakiet zimowy obejmujący OC sportowe, sprzęt sportowy, zamknięcie tras zjazdowych, zwrot za karnet i za wypożyczony sprzęt.

– Osoby, które aktywnie spędzają wakacje, częściej narażone są na ryzyka związane ze zdrowiem. Dlatego kontynuacja leczenia i rehabilitacji w Polsce po zdarzeniu za granicą, która dotychczas była dostępna tylko w najwyższym wariancie, obecnie jest zawarta w trzech wariantach. Wychodząc też naprzeciw oczekiwaniom klientów, wyłączyliśmy w ryzykach kosztów leczenia i NNW szkody powstałe pod wpływem alkoholu – dodaje Magdalena Oszczak.

Modyfikacje umożliwiają podróżującym dostosowanie zakresu ochrony do formy planowanego wypoczynku. Klienci mogą np. dokupić udział własny w wynajętym samochodzie osobowym, motocyklu lub skuterze. W przypadku kolizji lub wypadku drogowego i konieczności poniesienia kosztów naprawy, ubezpieczyciel zwróci wydatki z tego tytułu do równowartości 4 tys. zł.

Ułatwienia procesu zakupowego

Zmianom w ofercie towarzyszy także przebudowa strony dla ubezpieczenia turystycznego i procesu zakupowego. Na jednej stronie klient znajdzie wszystkie najważniejsze informacje o produkcie, podzielone na sekcje z wariantami, opcjami dodatkowymi i dokumentami. Dzięki intuicyjnemu kalkulatorowi wybór i zakup polisy odbywa się w czterech prostych krokach. 

(AM, źródło: UNIQA)

KNF utrzymała sankcję dla Unilink za sprawę Gefiona

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Komisja Nadzoru Finansowego na posiedzeniu 17 listopada jednogłośnie zdecydowała ostatecznie o utrzymaniu w mocy swojego postanowienia z 31 sierpnia 2022 roku, nakładającego na Unilink karę w postaci wskazania spółki jako podmiotu odpowiedzialnego za naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń.

KNF przypomniała, że Unilink nie zapewnił poinformowania wszystkich klientów o braku możliwości zawarcia z Gefion Insurance A/S umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów, w trybie art. 28 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Tym samym multiagencja nie postąpiła w sposób zgodny z najlepiej pojętym interesem klientów, uczciwy, rzetelny i profesjonalny.

Unilink przekazał „Gazecie Ubezpieczeniowej”, że nie będzie komentował sprawy.

(AM, źródło: KNF)

Do lekarza z polisy umawiamy się przez internet

0
Marcin Załęski

Cyfryzacja zdecydowanie zmieniła nasze zachowania konsumenckie, także w sferze świadczeń zdrowotnych. Prawie połowa ubezpieczonych zamawia usługi medyczne z polis zdrowotnych za pośrednictwem internetu – przez aplikację mobilną lub portal pacjenta.

Przyjrzeliśmy się niedawno, jak nasi ubezpieczeni zamawiają wizyty u lekarzy i badania laboratoryjne czy diagnostyczne, które mają zapewnione w ramach naszych polis zdrowotnych.

W statystykach jasno widać, że „króluje” kontakt zdalny przez internet. Na pierwszym miejscu jest co prawda kontakt z centrum umawiania wizyt (36,5%), jednak 28,8% świadczeń zamawianych jest przez aplikację mobilną i kolejne 20,7% za pośrednictwem portalu pacjenta, czyli łącznie 49,5%. Pozostałe 14% zamówień to zamówienia dotyczące skierowania medycyny pracy i wizyty zamawiane przez personel placówek medycznych. Dlaczego wolimy umawiać się przez internet?

Wynika to z kilku czynników. Pierwszym jest postępująca cyfryzacja, która przyzwyczaiła nas do praktycznie natychmiastowej realizacji procesu zamówienia. To umożliwia aplikacja mobilna i portal pacjenta, ponieważ nie musimy czekać na połączenie z konsultantem, tylko samodzielnie wybieramy z listy usług te, które nas interesują, i klikamy „zamów”. W skrajnych przypadkach cały proces może zająć nawet kilkanaście sekund. A w przypadku połączenia telefonicznego musimy poświęcić na to co najmniej kilka minut.

Drugim jest wygoda. Możemy umówić się na wizytę w dowolnej chwili w każdy dzień tygodnia. W przypadku kontaktu przez internet nie mamy żadnych ograniczeń czasowych – możemy złożyć zamówienie, kiedy chcemy, bez oglądania się na godziny pracy konsultantów.

Dwa pierwsze powody łączą się ściśle z trzecim, który leży w ogóle u podstaw decyzji o zakupie ubezpieczenia, czyli długimi kolejkami w NFZ i czasochłonnym procesem zamawiania świadczeń publicznych.

Niejednokrotnie, żeby umówić się „na NFZ”, trzeba udać się bezpośrednio do placówki i umówić w rejestracji. Choć trzeba zaznaczyć, że kontakt telefoniczny z placówkami publicznymi jest z roku na rok coraz lepszy. Jednak i tak o wiele trudniejszy niż w przypadku ubezpieczeń.

Z ułomnościami systemu publicznego wiąże się też ostatni czynnik, o którym chcę wspomnieć – telemedycyna, która w ramach NFZ jest nadal trudno dostępna. Lata ograniczeń pandemicznych przyzwyczaiły nas do tej formy kontaktu z lekarzami w sprawach, które nie wymagają bezpośredniej wizyty w placówce, jak szybka konsultacja internistyczna w razie grypy czy odnowienie recepty na leki, które stale przyjmujemy.

W ubezpieczeniach zdrowotnych SALTUS usługi te są w pełni dostępne, włącznie z konsultacjami specjalistycznymi. Umawiając się na kontakt zdalny z lekarzem, przy zamawianiu ich przez portal pacjenta czy aplikację mobilną, ubezpieczeni mogą samodzielnie wybrać konkretny termin. Czasem nawet w ciągu kilku minut od złożenia zamówienia, także w dni wolne od pracy.

Jak widać, dostęp do samodzielnego zamawiania wizyt za pośrednictwem aplikacji mobilnej czy platformy internetowej to dziś jedna z podstaw funkcjonowania ubezpieczeń zdrowotnych. Oczekują tego nasi klienci, którzy w ostatnich latach przyzwyczaili się do wygody, jaką oferują.

Według mnie trend ten będzie się dalej nasilał i punkt ciężkości jeszcze dalej przesunie się w kierunku tych form kontaktu w najbliższych latach.

Marcin Załęski
dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych i Pracowniczych w SALTUS Ubezpieczenia

Bój o koronę

0
Sławomir Dąblewski

To był blisko dziesięcioletni bój o koronę, a nawet niejedną. Nie każdy chce mieć koronę, ale w tym wypadku trzeba było ją brać, hurtem wręcz, póki stan uzębienia na to pozwalał. Zdjęcie pantomograficzne, leczenie kanałowe, korony że aż. Tanie nie były, wszak prywatnie, nie na NFZ.

Gdy już korony osadzono na pozostałościach po zębach, które umożliwiały ich zamocowanie, miał nastąpić efekt wow i wielka ulga po stresie związanym z zabiegami stomatologicznymi. Tak się jednak nie stało. Był przewlekły ból, opuchlizna, zaleganie pozostałości jedzenia pomiędzy zębami, ropienie. W ślad za tymi dolegliwościami – środki przeciwbólowe skutkujące uszkodzeniem układu trawiennego.

Stomatolog w klinice specjalistycznej z tytułem doktora stwierdza, że leczenie było niewłaściwe, a pacjent ma źle wykonane korony nazębne. I tu długa lista spartaczonej roboty.

W trakcie pobytu za granicą pechowy pacjent poddaje się dodatkowemu długiemu i bolesnemu leczeniu stomatologicznemu w celu usunięcia wcześniejszych nieprawidłowości i zastosowania właściwego leczenia. Dodatkowe koszty.

Roszczenia zgłoszone z polisy odpowiedzialności cywilnej stomatologa wykonującego pierwotne zabiegi spływają po ubezpieczycielu jak woda po kaczce. Na nic załączona dokumentacja medyczna, rachunki dokumentujące koszty dodatkowego leczenia i zabiegów. Nie działa też ostateczne przedsądowe wezwanie do zapłaty. Zdaniem ubezpieczyciela, nie ma podstaw do uznania, że ubezpieczona popełniła błąd medyczny, ale jedynie nie dołożyła należytej staranności w leczeniu pacjenta. Jak doszedł do takiego wniosku, jego słodka tajemnica. Niewłaściwe wykonanie korony protetycznej skutkowało powstaniem stanów zapalnych dziąseł, ale tylko miejscowo. Nie miały one wpływu na ogólny stan zdrowia pacjenta. Właściwie to pacjent nie powinien był się czuć aż tak, jak podaje.

Od tego momentu rozpoczyna się proces dochodzenia swego, który trwał bez mała dziesięć lat.  

Warunkiem przyjęcia, że doszło do błędu medycznego, a w konsekwencji, że istnieją podstawy do uzyskania zadośćuczynienia, jest ustalenie, że postępowanie lekarza było obiektywnie niezgodne ze wskazaniami współczesnej wiedzy medycznej oraz miało charakter zawiniony, zaś ciężar wykazania przesłanek odpowiedzialności odszkodowawczej strony pozwanej spoczywa na stronie powodowej.

Sąd poczynił konieczne w tym względzie ustalenia faktyczne (przebieg leczenia, zakres czynności medycznych, dokumentacja medyczna, zeznania świadka i powoda, opinia biegłej sądowej – specjalistki periodontologii), uznając, że skutki, jakich doświadczył powód, były normalnym następstwem nieprawidłowo wykonanych czynności leczniczych. Dodatkowo, korony protetyczne wykonane w przebiegu leczenia nie mogły być w żaden sposób dostosowane lub naprawione, musiały być one usunięte z zębów poprzez ich rozpiłowanie i nie mogły być ponownie użyte. Powód poniósł także koszty w związku z koniecznością poddania się dodatkowemu leczeniu stomatologicznemu w celu usunięcia wcześniejszych nieprawidłowości i zastosowania właściwego leczenia.

Mając powyższe na uwadze, sąd zasądził tytułem przyznanego zadośćuczynienia i odszkodowania kwoty żądane przez powoda wraz z odsetkami od daty opóźnienia w spełnieniu żądanego świadczenia. (Sygn. akt I C 57/18, wyrok z 25 stycznia 2022 r.). Błąd medyczny i związana z tym odpowiedzialność ubezpieczyciela – rzecz niełatwa, ale do wygrania.

Przy okazji tej sprawy polecam zapoznanie się z wyrokiem TSUE C-307/22 z 26 października 2023 r. – pacjent ma prawo bezpłatnie uzyskać pierwszą kopię swojej dokumentacji medycznej (curia.europa.eu).

Sławomir Dąblewski

dablewski@gmail.com

18,330FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie