8/10 Polaków obawia się utraty sprawności oraz tego, że zabraknie im pieniędzy na leczenie poważnej choroby. Ponadto 7/10 Polaków obawia się, że zabraknie im pieniędzy na starość. Te obawy są jak najbardziej uzasadnione.
W najbliższych dekadach struktura demograficzna w Polsce ulegnie znaczącej zmianie – istotnie zmaleje udział osób w wieku produkcyjnym i przedprodukcyjnym, natomiast zwiększy się udział osób w przedziale od 60. do 80. roku życia wzwyż. Zmiany demograficzne w naszym kraju niosą ze sobą wiele rozmaitych wyzwań, takich jak m.in. luka emerytalna, singularyzacja i feminizacja starości, brak dostępu do odpowiedniej opieki medycznej oraz problem z finansowaniem usług medycznych. Z tymi niełatwymi wyzwaniami będzie musiało zmierzyć się zarówno państwo, ubezpieczyciele, dystrybutorzy, jak i klienci.
Starzenie się populacji w Polsce
Wiek
2023
2030
2040
65+
7,5 mln
8,1 mln
8,6 mln
75+
2,9 mln
4 mln
4,6 mln
80+
1,6 mln
2 mln
3 mln
Dane: GUS, 2023 r.
Opieka długoterminowa to palący problem
Starzenie się społeczeństwa jest ściśle powiązane z większym ryzykiem wystąpienia przewlekłych chorób, niedołęstwa i tym samym uzależnienia od osób trzecich. Rozluźnienie tradycyjnego modelu rodziny oraz trend przenoszenia się młodych osób ze wsi do większych ośrodków miejskich sprawia, że osoby starsze w przyszłości rzadziej będą mogły liczyć na wsparcie najbliższych.
W niektórych krajach ten problem rozwiązują polisy Long Term Care, czyliprywatne ubezpieczenia opiekuńcze. Tego typu polisy są popularne w takich krajach jak Holandia czy Stany Zjednoczone. Niestety na polskim rynku ubezpieczeniowym brakuje produktów stricte senioralnych, związanych z długoterminową opieką. Dostępne są jedynie quasi-produkty – usługi assistance oferujące np. przewiezienie chorego do szpitala czy też zakup leków. Z perspektywy klienta, jak i dystrybutora, potrzebujemy wprowadzenia ubezpieczeń LTC również w naszym kraju.
Konieczna zmiana systemowa
Uważam również, że wprowadzenie corocznych zachęt podatkowychza zakup ubezpieczeń zdrowotnych, LTC czy też produktów inwestycyjno-emerytalnych jest kluczowe i może realnie wesprzeć klientów, jak i wszystkich uczestników rynku ubezpieczeniowego.To sprawdzone rozwiązanie stosowane od lat, np. we Francji, Holandii, Danii. Jestem przekonany, że cieszyłoby się sukcesem również w Polsce.
Pamiętam, jakim powodzeniem w latach 90. XX w. cieszyło się inwestowanie w obligacje skarbu państwa, kiedy można było w związku z tym odliczyć 1000 zł od podatku. Szkoda tylko, że tematem ubezpieczeniowych ulg podatkowych trudno zainteresować polityków…
19 października do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafił wniosek o wyrażenie zgody na przejęcie przez Acrisure CEE kontroli nad spółkami Einsre oraz Energia Plus i ich podmiotów zależnych, m.in. Eins Polska. Zgłaszana koncentracja będzie polegać na przejęciu wyłącznej kontroli przez pierwszą ze spółek nad pozostałymi podmiotami.
Głównym przedmiotem działalności operacyjnej podmiotów przejmowanych przez brokera jest pośrednictwo ubezpieczeniowe w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych i assistance na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego Euroins. Sprawa jest w toku rozpatrywania.
Acrisure ogłosił zawarcie porozumienia z właścicielami Eins Polska w zakresie zakupu 100% udziałów w spółkach grupy w dniu 17 października. Dzięki akwizycji broker rozbuduje zakres swoich usług dla klientów z Europy Środkowej i Wschodniej. W Polsce Acrisure jest obecny jako właściciel Grupy Unilink oraz strategiczny partner Smartt Re.
7 listopada Pion Klienta Korporacyjnego PZU SA organizuje szkolenie zawodowe dla brokerów. Wydarzenie zatytułowane „Branża magazynowanie” jest objęte patronatem medialnym „Gazety Ubezpieczeniowej”.
Podczas szkolenia eksperci Pionu Klienta Korporacyjnego PZU SA przybliżą uczestnikom podstawy prawne odpowiedzialności za szkody w branży magazynowanie, przedstawią przykłady szkód objętych zakresem ubezpieczenia, a także opowiedzą o warunkach ubezpieczenia w PZU.
Wydarzenie poprowadzą:
Mirosław Sarna, koordynator ds. underwritingu,
Krzysztof Małecki, główny specjalista, Senior Risk Engineer,
Robert Fronczyk, koordynator ds. underwritingu.
Szkolenie potrwa 60 minut. Odpowiedzi na pytania zadane podczas szkolenia zostaną przesłane zbiorczo do wszystkich uczestników w ciągu maksymalnie 3 tygodni.
Każdy uczestnik jest zobowiązany do rejestracji na szkolenie za pośrednictwem adresu mailowego w służbowej domenie (domena kancelarii brokerskiej). W przypadku problemów technicznych niezależnych od PZU nie ma możliwości powtórzenia szkolenia. Odpowiedzi na pytania zadane podczas szkolenia zostaną przesłane zbiorczo do wszystkich uczestników w ciągu maksymalnie 3 tygodni.
Szkolenie odbędzie się 7 listopada o godz. 11.00. Wydarzenie w formie webinaru będzie przeprowadzone w trybie ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Certyfikat otrzymają osoby, które zrealizują szkolenie w pełnym wymiarze.
Słowacki fintech Finax jako pierwszy w Europie uzyskał licencję na oferowanie Ogólnoeuropejskiego Indywidualnego Produktu Emerytalnego. Robodoradca już udostępnił OIPE na polskim rynku.
OIPE ma zapewnić obywatelom Unii Europejskiej nowe możliwości oszczędzania na emeryturę. Charakterystyczną cechą nowego produktu będzie możliwość inwestowania transgranicznego, a także przenoszenia go – przy zmianie miejsca zamieszkania – z jednego państwa członkowskiego UE do innego.
Produktem zbliżonym do OIPE jest w Polsce Indywidualne Konto Emerytalne. Dlatego w ustawie wprowadzającej produkt w naszym kraju zastosowane zostały podobne rozwiązania podatkowe jak w IKE. Dochody generowane w czasie oszczędzania na subkoncie OIPE są zwolnione z opodatkowania. Dotyczy to także dochodów powstałych w momencie wypłaty środków z takiego subkonta, po zrealizowaniu celu oszczędzania. Roczny limit wpłat na OIPE stanowi kwotę odpowiadającą 3-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok. W 2023 roku limit wpłat na OIPE wynosi 20 805 zł.
Opłata za zarządzanie portfelem dla OIPE w Finax wynosi 0,72% (0,6% + VAT) w skali roku. I jest to jedyna opłata, jaką pobiera fintech. Na OIPE w Finax można przenieść środki ze swojego IKE.
Koop Technologies pozyskał strategiczne finansowanie od Hyundai Motor Company i Kia Corporation. Insurtech wykorzysta uzyskane środki na rozwinięcie innowacji z zakresu kontroli ryzyka i ubezpieczania pojazdów autonomicznych dla obu koncernów motoryzacyjnych – podał cashless.pl.
Koop Technologies specjalizuje się w tworzeniu ubezpieczeń dla rozwiązań opartych na robotyce. Jego wizytówką jest platforma do oceny ryzyka, umożliwiająca dopasowanie ochrony ubezpieczeniowej do danego przypadku użycia automatyzacji w różnych branżach, np. budowlanej. Ochrona w polisach Koop Technologies obejmuje m.in. również błędy programistyczne czy incydenty w obszarze cyberbezpieczeństwa. Wśród partnerów insurtechów znajdują się m.in. Lloyd’s of London i CJ Coleman.
Dobre wyniki operacyjne, szczególnie w segmentach ubezpieczeń podstawowych sprawiły, że Talanx spodziewa się osiągnąć ponad 1,25 mld euro zysku netto za pierwsze dziewięć miesięcy tego roku finansowego. Na tej podstawie zarząd spółki podwyższył prognozę zysków na cały rok finansowy 2023.
Zarząd Talanx AG spodziewa się obecnie uzyskania przez grupę sporo ponad 1,5 miliarda euro skonsolidowanego zysku netto za cały rok obrotowy 2023. Talanx spodziewa się też, że przejęcie działalności Liberty Mutual w Brazylii zostanie sfinalizowane w IV kwartale. Związane z tym skutki konsolidacji zostały już uwzględnione w prognozie.
Talanx AG ogłosi ostateczne wyniki za 9 miesięcy w dniu 13 listopada.
Jednemu z najbardziej liczących się brytyjskich brokerów ubezpieczeniowych, firmie Howden udało się uzyskać 500 mln funtów pojemności ubezpieczeniowej od konsorcjum firm z rynku Lloyd’s of London. Finansowanie jest przeznaczone na nowo uruchomiony dział, który ma zrewolucjonizować pośrednictwo, przekształcając technologiczne startupy w miniaturowych underwriterów.
Firma brokerska Howden pod kierownictwem założyciela Davida Howdena, która zatrudnia obecnie 15 tys. osób, w efekcie strategicznych akwizycji i naborów wkracza teraz na niezbadane terytorium. Nowo utworzony podmiot o nazwie Howden Ventures już zatwierdził swoją pierwszą inwestycję w CetoAI, startupa z segmentu technologii morskich. Główni gracze na rynku ubezpieczeniowym Lloyd’s, tacy jak Tokio Marine Kiln, Chaucer i Liberty Specialty Markets, zobowiązali się do udzielenia wsparcia przez przyjęcie do ubezpieczenia ryzyk na sumę ochrony 500 mln funtów za pośrednictwem underwritingowego ramienia Howden, Dual. Ta współpraca wskazuje na jedyne w swoim rodzaju podejście, jako że ochrona obejmuje zróżnicowane obszary ryzyka i świadczy o bezprecedensowym poziomie delegowania.
Głównym celem nowego, przełomowego działu pod kierunkiem Toma Hoada jest pokierowanie startupami, takimi jak CetoAI, w stronę przekształcenia w pośredników typu MGA (managing general agents), dając im prawo przyjmowania do ubezpieczenia w imieniu ubezpieczycieli. CetoAI zamierza integrować swoje dane analityczne z procesem wystawiania polis dla statków. Prowadzi to do innowacyjnych rozwiązań w specjalistycznych liniach ubezpieczeń.
Generali Polska kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci placówek partnerskich. Obecnie ma ich ponad 360 i duży apetyt na więcej. Oprócz nowego wystroju wnętrza biura dla przyszłych partnerów Generali Polska przygotowało wiele innowacyjnych rozwiązań.
Dzięki nowym rozwiązaniom współpraca z Generali będzie dla partnerów nie tylko opłacalna, ale także wyjątkowo atrakcyjna.
Mateusz Jarkowski, dyrektor Departamentu Rozwoju Placówek Partnerskich, podkreśla:
– Nie raz zdarzyło mi się usłyszeć od agentów, że nowa oferta Generali jest obecnie najbardziej atrakcyjną ofertą franczyzową na polskim rynku. Naprawdę warto poznać szczegóły, dlatego zapraszamy do kontaktu wszystkich zainteresowanych rozwojem swoich ubezpieczeniowych biznesów ze wsparciem silnego partnera – www.generali.pl/partner
Właściciele placówek partnerskich Generali Polska mają wiele korzyści. Oprócz wyższej prowizji, kontraktów i budżetu marketingowego na promocję agencji otrzymują także widoczność w sieci. Są obecni na oficjalnej stronie Generali Polska oraz posiadają wizytówkę na Google, co znacznie ułatwia zdobywanie klientów.
Roger Hodgkiss, prezes zarządu Generali Polska, stwierdza:
– Jako Generali inwestujemy bardzo dużo w sieć placówek partnerskich, ponieważ jest to optymalny sposób wzmocnienia relacji z naszymi najbardziej zaangażowanymi agentami i zarazem skuteczna promocja naszych marek.
Ważne jest też to, że dzięki placówkom partnerskim klienci mają dostęp do szerokiego wachlarza produktów Generali, Generali Agro i Proamy: ubezpieczeń majątkowych, życiowych, rolnych, a niedługo również do innych produktów oferowanych w ramach spółek Generali Polska. Placówki partnerskie mają dla nas charakter strategiczny.
Oznakowanie biura to kolejna zaleta współpracy z Generali. Możliwości są różne, a zakres oznakowania zależy od wybranego przez agenta i Generali wariantu. Opcja „Ekspert” jest szczególnie rozbudowana, obejmując wyposażenie biura oraz oznakowanie zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Warto zaznaczyć, że Generali Polska bierze na siebie montaż, aranżację i oznakowanie, co jest wyjątkowym udogodnieniem dla partnerów.
Michał Świderski, członek zarządu Generali Polska, zaznacza:
– Placówki partnerskie są ważnym elementem w budowaniu długotrwałych relacji z agentami. Stawiamy na dynamiczny rozwój biur franczyzowych Generali, bo wierzymy, że to inwestycja w przyszłość. Nowoczesne rozwiązania i dopasowane do potrzeb wsparcie partnerów biznesowych przekłada się na wyniki całościowe spółki. Dlatego nieprzerwanie będziemy dążyć do rozwoju sieci placówek partnerskich.
Generali Polska nie zapomina również o bonusach na początek współpracy, co jest dodatkowym atutem dla partnerów. Opcja „Partner” natomiast daje możliwość oznakowania zewnętrznego i wewnętrznego, dzięki ściance z logotypami.
To nie koniec rozwoju w zakresie placówek partnerskich Generali Polska. Firma wprowadziła również wiele usprawnień i innowacyjnych rozwiązań dla swoich partnerów, takie jak programy benefitów dla właścicieli placówek czy szkolenia rozwojowe, specjalistyczne i konkursy, a także kontakty do potencjalnych klientów. To dowód na to, że Generali inwestuje nie tylko w ekspansję, ale także w rozwój i wsparcie swoich partnerów.
Elżbieta Frydrychowicz-Sztanga, dyrektorka zarządzająca siecią sprzedaży, dodaje:
– Decydując się na otwarcie z nami placówki partnerskiej, agent staje się częścią międzynarodowej organizacji. Otrzymuje kompleksowe wsparcie ze strony menedżera sprzedaży w obszarze wiedzy merytorycznej, procesowej i ciągłego rozwoju kompetencji. Dodatkowo może liczyć na pomoc menedżera placówek partnerskich, który dba o wsparcie w zakresie marketingowym, wizerunkowym i rozwojowym. Dzięki takim rozwiązaniom zyskuje zdecydowaną przewagę na rynku lokalnym i buduje silniejszą pozycję w branży ubezpieczeniowej. Placówki partnerskie to kolejny krok w rozwoju multiagencji.
Generali Polska kontynuuje ekspansję, oferując swoim partnerom atrakcyjne warunki i wsparcie. Dla agentów, którzy chcą zyskać przewagę na rynku lokalnym i zaoferować klientom szeroki wachlarz produktów ubezpieczeniowych, placówki partnerskie Generali Polska stają się coraz bardziej atrakcyjną opcją.
Zapraszamy do odwiedzenia strony www.generali.pl/partnerze szczegółami współpracy i kontaktem do menedżerów placówek partnerskich.
Premiera nowej wizualizacji placówek partnerskich
Podążając za trendami, Generali postanowiło zaproponować agentom zupełnie nową odsłonę wizualizacji ich biur.
Projektując nową aranżację, ubezpieczyciel skupił się na rozjaśnieniu wnętrza i sprawieniu, że zarówno agent, jak i klient będą czuli się w biurze bezpiecznie i komfortowo. Postawił na jasne meble i czerwone elementy dekoracyjne.
W zasadzie wszystko. Meble będą białe lub szare – w zależności od preferencji agenta. Elementy tapicerowane – to będą ciepłe beże. Ściany z kolei ozdobi czerwona, karbowana dekoracja. W trosce o ekologię zrezygnowano ze stojaków na ulotki i ramek na plakaty. Wszystkie materiały promocyjno-reklamowe będą wyświetlane na monitorach.
W siedzibie Generali przy ulicy Senatorskiej 18 w Warszawie został zbudowany showroom przykładowej placówki partnerskiej. Po wcześniejszym umówieniu się można nie tylko zobaczyć, ale też przetestować i poczuć się jak w swoim nowym biurze – wystarczy napisać na adres: partner@generali.pl.
Projekt wnętrza placówki partnerskiej zostanie zaprezentowany także podczas Targów Franczyzy w Pałacu Kultury i Nauki, które odbędą się 19–21 października br.
24 października odbyły się wybory uzupełniające do Komisji Rewizyjnej Polskiej Izby Ubezpieczeń. W ich wyniku w skład organu na kadencję 2023–2026 został powołany Marcin Kulawik, członek zarządu towarzystw ubezpieczeń Allianz Polska wykonujący obowiązki prezesa.
Marcin Kulawik pełni obowiązki prezesa spółek ubezpieczeniowych Allianz w Polsce od 1 września 2023 r., kiedy to zajął miejsce Matthiasa Baltina. Z rynkiem finansowym związany jest od 2005 r. W 2014 r. dołączył do Avivy jako dyrektor transformacji, a w 2020 r. awansował do zarządu. Po fuzji Allianz Polska z Avivą pełnił funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za operacje IT w spółkach ubezpieczeniowych grupy w naszym kraju.
Komisja Rewizyjna PIU to gremium nadzorujące prace zarządu Izby i określające kierunki działania organizacji.
Łukasz Kulisiewicz, dotychczasowy ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń, przeszedł do Carrot. W nowym miejscu pracy objął stanowisko Business Development Managera.
Łukasz Kulisiewicz jest związany z ubezpieczeniami od 20 lat. Staż zawodowy zaczął w PZU SA, gdzie brał udział w tworzeniu nowych narzędzi wspomagających likwidację szkód w ramach jednego z większych Projektów Nowej Organizacji Likwidacji Szkód. Następnie doświadczenie zdobywał w wielu firmach ubezpieczeniowych, w tym pracujących w modelu „direct”, głównie w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Pełnił funkcje menedżerskie i eksperckie w strukturach likwidacji szkód. Od kwietnia 2016 r. do września 2023 r. był związany z PIU.
Carrot oferuje unikatowy model likwidacji szkód całkowitych. Polega on na sprzedaży uszkodzonego auta w imieniu właściciela. Firma zajmuje się wszelkimi niezbędnymi formalnościami, włącznie z odebraniem samochodu od właściciela. W tym momencie wypłacane jest pełne odszkodowanie w wysokości wartości pojazdu przed szkodą lub sumy ubezpieczenia, zaś środki ze sprzedaży auta na aukcji w całości otrzymuje zakład ubezpieczeń. Dzięki temu rozwiązaniu skracany jest czas likwidacji szkody.
Carrot współpracuje z wieloma partnerami z sektora ubezpieczeń w Polsce, takimi jak ERGO Hestia, Warta, InterRisk, UNIQA, TUZ Ubezpieczenia, Compensa, Generali, Wiener, Allianz, Agro TUW, oraz TUW „TUW”. Na platformie aukcyjnej carrot.pl skupionych jest blisko 10 tys. użytkowników, a miesięcznie sprzedawanych jest ponad 1,3 tys. aut powypadkowych.
Informujemy, że w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi nasza strona korzysta z ciasteczek (plików cookies). Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Jednocześnie przypominamy, że w każdej chwili masz możliwość zmiany ustawień plików cookies. OK
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.