Blog - Strona 786 z 1480 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 786

Dlaczego opłaca się budować wizerunek?

0
Wojciech Wężyk

Część firm tworzących rynek usług ubezpieczeniowych postrzega działania wizerunkowe jako niezbyt istotny dodatek do tych aktywności, które składają się na „prawdziwy biznes”. To duży błąd. To, jak nas widzą, decyduje o tym, czy i jak u nas kupują – zwłaszcza w dobie mediów cyfrowych.

Skuteczny wizerunek, czyli taki, który wywołuje oczekiwane emocje wśród jego odbiorców, ma wpływ na reputację. Ta z kolei bezpośrednio oddziałuje na skłonność klienta do związania się z naszą firmą na dłużej.

Wizerunek to lojalność, a lojalność to wyniki

Lojalność klienta, będąca wynikiem działań wizerunkowych, ale także innych obszarów aktywności przedsiębiorstwa (jak np. procesy utrzymania jakości), w większości branży pozytywnie wpływa na wyniki przedsiębiorstwa poprzez dwa poniższe mechanizmy.

1. Zmniejszenie kosztów w wyniku koncentracji działań przedsiębiorstwa na istniejącej bazie klientów, a nie na pozyskiwaniu klientów. Koszty dotarcia do nowych osób i przekonania ich do skorzystania z oferty są zawsze wyższe niż w przypadku już posiadanej bazy klientów. W zależności od źródeł podaje się 5- lub 7-krotną różnicę!

2. Podatność lojalnego klienta na dzielenie się dobrymi informacjami na temat marki, której jest oddany. Ma to szczególne znaczenie w kontekście rozwoju social mediów, które dają olbrzymie możliwości zwielokrotniania opinii o przedsiębiorstwie. To jednak nie oznacza wyłącznego skupienia się na działaniach w sieci. Ważne, aby równocześnie budować spójny wizerunek on- i offline – daje to dodatkowy, pozytywny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów.

Krótko mówiąc: wizerunek wpływa na przebieg procesu zakupowego, rodząc u odbiorcy wyobrażenie, na które składają się zarówno emocje, jak i informacje o firmie wraz z jej produktami. Czyli daje impuls do zajęcia konkretnej postawy wobec marki, która w kolejnym kroku może przerodzić się w intencję zakupową – zarówno w relacji z nowym, jak i powracającym klientem.

Więcej niż sprzedaż

Powyżej opisany mechanizm jest kluczowy z punktu widzenia sprzedaży, ale na tym nie kończy się rola wizerunku kształtowanego w spójny sposób – najlepiej na podstawie precyzyjnej strategii komunikacji.

Do oczywistych zalet systematycznego, przemyślanego prowadzenia działań wizerunkowych zaliczają się również:

  • pozyskiwanie cennych informacji zarządczych na podstawie postrzegania marki przez konsumentów (nie muszę pewnie tłumaczyć, jakie jest to ważne dla procesu rozwoju firmy!),
  • wsparcie w potencjalnych sytuacjach kryzysowych, o które w ubezpieczeniach nietrudno (punktem zapalnym jest zazwyczaj likwidacja szkód) – dobre zdanie o firmie potrafi łagodzić niezadowolenie klientów z niespełniającego ich oczekiwań produktu i blokować rozlewanie się negatywnych opinii (a co najmniej równoważyć je neutralnymi komentarzami),
  • budzenie emocji wśród konsumentów, co pozwala stać się wyrazistą, wyróżniającą się na tle konkurencji firmą (nawet pomimo podobieństw na poziomie produktów czy procesów obsługi).

To, jak widać, więcej niż rozumiana wprost sprzedaż, choć wszystkie wymienione w tekście elementy na końcu drogi spotykają się pod tym szyldem. Wizerunek ułatwia klientom podejmowanie decyzji, odciąga uwagę od oferty konkurencji, buduje lojalność i otwiera możliwości dla cross- i upsellingu. Wspiera satysfakcję klienta, która jest conditio sine qua non rozprzestrzeniania się informacji o marce poprzez polecenia i tzw. marketing szeptany.

To moim zdaniem wystarczające argumenty, aby co najmniej nie lekceważyć działań wizerunkowych i przyjrzeć się dotychczasowemu podejściu do nich.

Wojciech Wężyk
Brandscope

UNIQA: Polisa od hejtu w sieci teraz jako produkt stand alone

0

18 lipca UNIQA wprowadziła nową odsłonę ubezpieczenia na wypadek hejtu w internecie. Polisa jest oferowana jako produkt samodzielny (stand alone).

Oferta jest dostępna dla wszystkich osób, niezależnie od wieku, które poszukują ochrony ubezpieczeniowej w zakresie naruszenia dobrego imienia lub prawa do prywatności w internecie, w tym w mediach społecznościowych. Jest to kolejny etap zaangażowania UNIQA w ważny społecznie problem, jakim jest cyberprzemoc.

Ubezpieczenie przewiduje, że jeśli ubezpieczony lub jego dziecko zostaną pomówieni w sieci, znieważeni lub jeśli bezprawnie zostaną ujawnione informacje na temat ich życia prywatnego, będą mogli skorzystać ze wsparcia specjalistów w ramach ubezpieczenia. Polisa zapewnia  wsparcie  psychologa, pomoc specjalisty IT w usunięciu lub zatrzymaniu dostępu do negatywnych lub bezprawnie udostępnionych informacji oraz infolinię i pomoc prawną. W ramach pierwszej z opcji UNIQA zorganizuje i pokryje koszty konsultacji ubezpieczonego lub jego dziecka  z psychologiem. Konsultacje odbędą się w formie teleporady udzielanej za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (np. telefon, wideoczat) oraz w formie 10 wizyt stacjonarnych w placówce medycznej.

Pomoc specjalisty IT obejmuje organizację i pokrycie kosztów eksperta, który podejmie starania, aby usunąć lub zatrzymać dostęp do negatywnych lub bezprawnie udostępnionych informacji o ubezpieczonym lub jego dziecku. Natomiast reprezentacja prawna gwarantuje m.in.:

  • wstępną analizę i ocenę stanu prawnego danej sytuacji, przygotowanie opinii prawnych,
  • doradztwo prawne i przedstawienie scenariusza działań,
  • tłumaczenie dokumentów na język polski, sporządzenie opinii biegłego lub rzeczoznawcy,
  • działania z zakresu postępowania reklamacyjnego, pojednawczego i mediacyjnego oraz pomoc w złożeniu zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
  • działania w ramach postępowania sądowego przed sądem pierwszej instancji.

Z kolei w ramach infolinii prawnej UNIQA:

  • udzieli bieżących konsultacji prawnych online,
  • prześle drogą elektroniczną teksty aktów prawnych, informacje o obowiązujących procedurach sądowych oraz o kosztach prowadzenia sporów prawnych,
  • poinformuje o kancelariach prawnych specjalizujących się w sprawach, które wskaże ubezpieczony,
  • przygotuje opinie prawne oraz wzory pism procesowych.

Odpowiedzialność UNIQA obejmuje zdarzenia, które powstaną na całym świecie. Świadczenia w ramach ubezpieczenia Hejt w Internecie wypłacone zostaną maksymalnie do sumy ubezpieczenia, która wynosi 15 tys. zł.

(AM, źródło: UNIQA, LinkedIn)

TFI Energia już należy do PZU

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Po uzyskaniu 18 lipca zgody Komisji Nadzoru Finansowego PZU sfinalizował umowę nabycia od PGE 100% akcji TFI Energia. Dzięki transakcji aktywa znajdujące się pod zarządzaniem spółek Grupy PZU wzrosły o blisko 2 mld zł.

– Konsekwentnie realizujemy strategię Grupy PZU na lata 2021–2024, która zakłada m.in.  wzrost zarządzanych przez nas aktywów do 60 mld zł, czyli o ponad 80% względem roku 2020. To ten segment rynku finansowego, w którym chcemy rozwijać nasz biznes także w drodze akwizycji. Zakup TFI Energia, które zbudowało relacje z wyjątkową grupą klientów, w połączeniu z naszym doświadczeniem i skalą działalności w obszarze inwestycji, zarządzania aktywami czy programów emerytalnych, daje możliwość uzyskania efektów synergii i zbudowania wartości dodanej dla Grupy PZU oraz zapewnienia klientom ponadprzeciętnych stóp zwrotu i innych korzyści – mówi dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU. 

– Transakcja wpisuje się w realizację strategii Grupy PGE do 2030 r. Sprzedaż akcji TFI Energia to kolejny krok na drodze do konsekwentnego porządkowania struktury Grupy PGE i koncentracji na działalności podstawowej, która polega na wytwarzaniu, dystrybucji i sprzedaży energii elektrycznej – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

TFI Energia to towarzystwo funduszy inwestycyjnych specjalizujące się w zarządzaniu programami PPE dla pracowników energetyki. Zarządzane przez nie aktywa to środki klientów instytucjonalnych oraz środki zgromadzone w ramach Pracowniczych Programów Emerytalnych. Dzięki wspólnemu know-how TFI Energia i Grupy PZU zostanie im zaoferowany szerszy wachlarz produktów emerytalnych na atrakcyjnych warunkach.

(AM, źródło: PZU)

Compensa posadzi 500 drzew w trzech województwach

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Summer Party, czyli tegoroczna impreza integracyjna Compensy, zaowocuje posadzeniem 500 drzew w trzech województwach – mazowieckim, dolnośląskim i śląskim. Drzewa zostaną posadzone jesienią tego roku, a ich liczba będzie odpowiadała 555 m2 lasu.

Impreza integracyjna dla pracowników Compensy jest organizowana raz w roku w czerwcu (z wyłączeniem lat pandemicznych). W tym roku motywem przewodnim stało się hasło „Zielono mi”, pod którym kryje się połączenie ekologii z dobrą zabawą.

– Już od kilku lat staramy się zachęcać pracowników do zwracania większej uwagi na temat ekologii. W 2019 roku przeprowadziliśmy akcję „Klimatyczni”, której celem była edukacja ekologiczna, wprowadzamy również zmiany w naszych biurach z myślą o bardziej ekologicznym funkcjonowaniu. W tym roku wśród ekologicznych akcji Compensy znalazło się m.in Summer Party – frekwencja podczas naszej imprezy integracyjnej przełożyła się na liczbę drzew, które zostaną posadzone na jesieni – komentuje Karolina Tworzydło, dyrektor Departamentu Strategii Marketingowej i Komunikacji Compensa TU.

500 posadzonych drzew to łącznie 555 m2 lasu, które przekładają się na pozytywny efekt dla naszego krajobrazu, środowiska, oszczędności papieru oraz dla nas samych. Ta liczba odpowiada m.in.:

  • 3000 kg pochłanianego dwutlenku węgla w ciągu roku,
  • tlenowi dla 335 osób rocznie,
  • 29 ton zwróconego papieru.

(AM, źródło: Compensa)

PZU w Partnerstwie na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PZU dołączył do Partnerstwa na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju, którego inicjatorem jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Zakład podkreśla, że akces jest kolejnym krokiem na jego drodze do realizacji celów ujętych w Strategii ESG, czyli m.in. osiągnięcia neutralności klimatycznej czy wspierania transformacji klimatyczno-energetycznej Polski.

– Jako lider rynku ubezpieczeniowego w Polsce wspieramy najważniejszą od dziesięcioleci zmianę w polskiej gospodarce – transformację energetyczną. Konsekwentnie wprowadzamy zmiany w wielu obszarach, zarówno przy ograniczaniu emisji własnych, zwiększaniu inwestycji w OZE, jak i wprowadzaniu nowych rozwiązań dla klientów. Przystąpienie do Partnerstwa wpisuje się w nasze ambitne cele – mówi Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju PZU.

Ogłoszenie przystąpienia do Partnerstwa przez PZU nastąpiło podczas V edycji Krajowego Forum Interesariuszy Agendy 2030, transmitowanego przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii pod hasłem przewodnim: „Agenda 2030: Edukuj! Transformuj! Finansuj! Przedsiębiorstwo w obliczu wyzwań transformacji klimatycznej”.

Instytucje przystępujące do Partnerstwa uznają, że osiągnięcie ambitnych celów i zadań będzie możliwe dzięki wspólnemu działaniu w efektywny sposób, mobilizacji sił, ożywionemu i wzmocnionemu partnerstwu. Dążąc wspólnie do wykorzystania szans na dokonanie zmian w kraju, regionie i firmie, oraz do zwiększania wpływu na zrównoważony rozwój, wyrażają chęć współpracy w ramach inicjatywy na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Do tej pory udział w Partnerstwie zadeklarowało ponad 150 podmiotów, m.in. przedstawicieli biznesu, instytucji publicznych czy organizacji pozarządowych. Celem inicjatywy jest współpraca przedstawicieli różnych środowisk na rzecz skutecznego osiągania Celów Zrównoważonego Rozwoju. Sygnatariusze Partnerstwa poprzez realizację celów przyczyniają się do promocji ich założeń, zgodnie z Agendą 2030 – strategii rozwoju świata do 2030 roku, która zawiera 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Agenda 2030 została przyjęta w 2015 roku przez wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ. Zawarte w niej cele dotyczą 5 obszarów: ludzi, planety, dobrobytu, pokoju, partnerstwa. 

Strategia ESG Grupy PZU na lata 2021–2024 zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej działalności własnej do 2024 roku. Aby to zrealizować, spółki Grupy PZU docelowo będą korzystały wyłącznie z zielonej energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł, ograniczały zużycie wielu zasobów (m.in. energii, paliw, wody), a także zwiększały udział samochodów hybrydowych oraz elektrycznych w firmowych flotach. PZU planuje, że do roku 2040 neutralni klimatycznie staną się też jego kooperanci i partnerzy biznesowi, a do roku 2050 także klienci ubezpieczeniowi i inwestycyjni.

(AM, źródło: PZU)

Wielka Brytania: Rezygnują z ubezpieczenia, bo dopadł ich kryzys kosztów życia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Jedno na sześć brytyjskich gospodarstw domowych (4,4 mln) jest teraz w poważnych kłopotach finansowych, w porównaniu z jednym na dziesięć (2,8 mln) w październiku 2021 r. – wynika z ankiety Centrum Badań nad Finansami Osobistymi Uniwersytetu w Bristolu.

Zdaniem analityków sytuacja jest gorsza niż w ciągu całej pandemii. Z tych 4,4 mln gospodarstw w tarapatach 71% zrezygnowało z wyższej jakości jedzenia, 36% sprzedało albo zastawiło ruchomości, 27% zerwało polisę lub jej nie odnowiło. Połowa wszystkich gospodarstw (51%) uważa swoją obecną sytuację finansową za gorszą niż na początku pandemii.

Oprócz 4,4 mln gospodarstw w poważnych kłopotach finansowych, dalsze 20% (5,7 mln) ma trudności finansowe. Ogromna większość (82%) próbowała jakoś przeciwdziałać rosnącym cenom energii. Od stycznia 2022 r. ludzie stosują rozmaite metody ograniczenia rosnących rachunków za energię, w tym 60% oszczędza na ogrzewaniu. Innym sposobem jest zaprzestanie lub ograniczenie oszczędzania na emeryturę. Metodę tę stosuje 21% osób, którzy zarabiają głównie pracując od projektu do projektu, ale tylko 12% samozatrudnionych i 9% rodzin, w których jest co najmniej jeden zarabiający.

– Wielu ludzi ogranicza wydatki, żeby poradzić sobie z kryzysem kosztów życia. Naprawdę nas zaskoczyło, jak wielu ludzi się ogranicza i różnorodność metod. Szczególnie niepokojące jest, że ludzie sami sobie szykują problemy finansowe na przyszłość, rezygnując z ubezpieczeń albo ograniczając oszczędności emerytalne – skomentowała prof. Sharon Collard z Bristolu.

(AC, źródło: Insurance Journal)

Odc. 193 – 25 lat analityki danych w ubezpieczeniach

0

Jak rozwija się analityka danych w ubezpieczeniach? O tym w podcaście #RozmowyBezAsekuracji mówi Marek Wilczewski, Dyrektor Biura Zarządzania Informacją Grupy PZU. Rozmawia Aleksandra Wysocka.

Dowiecie się:

  • Czy analityka danych rozwija się skokowo, czy stopniowo?
  • Które projekty najwięcej zmieniły w PZU?Co jest znacznie ważniejsze od technologii?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

KNF: Są już rekomendacje dotyczące likwidacji szkód komunikacyjnych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

18 lipca Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała ostateczną wersję rekomendacji dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Zastąpią one wytyczne przyjęte w grudniu 2014 r. Dokument wskazuje oczekiwania nadzoru w zakresie uregulowania najistotniejszych dla niego obszarów z tego zakresu działalności ubezpieczeniowej.

Wprowadzając rekomendacje, KNF chce zrealizować następujące cele:

  • zapewnić zgodność działalności zakładów ubezpieczeń z przepisami prawa,
  • zapobiec naruszaniu interesów ubezpieczających, ubezpieczonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia,
  • ograniczyć ryzyko występujące w działalności zakładów ubezpieczeń,
  • stworzyć podstawę dla wypracowania standardu postępowania zakładów w zakresie likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych.

Nieco ponad trzy miesiące na wdrożenie

Rekomendacje precyzują wymagania wynikające wprost z obowiązujących przepisów prawa, z niebudzących wątpliwości orzeczeń Sądu Najwyższego wskazujących pożądany sposób postępowania zakładów ubezpieczeń, z potrzeby ochrony indywidualnych interesów ubezpieczających, ubezpieczonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia oraz z oczekiwań nadzorczych w stosunku do ubezpieczycieli dotyczących organizacji i zarządzania procesem likwidacji szkód z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, autocasco, a także NNW oraz assistance.

Rekomendacje były konsultowane z Rzecznikiem Finansowym, UOKiK, PIU, Rzecznikiem Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz innymi podmiotami, m.in. ze Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Związkiem Dealerów Samochodów, Automobilklubem Polskim, Związkiem Rzemiosła Polskiego.

Komisja oczekuje, że rekomendacje będą stosowane przez zakłady ubezpieczeń nie później niż od 1 listopada 2022 r.

Zakres rekomendacji

Rekomendacje obejmują kluczowe obszary ujęte wcześniej w wytycznych z 2014 roku:

  • terminowe wypłacanie świadczeń,
  • wypłacanie świadczeń z zachowaniem zasady pełnego odszkodowania,
  • respektowanie obowiązków informacyjnych wobec uprawnionych,
  • nadzór i kontrola nad procesem likwidacji szkód ze strony organów zakładu ubezpieczeń,
  • kontrola wewnętrzna w procesie likwidacji szkód,
  • nadzór i kontrola zakładów ubezpieczeń nad podmiotami zewnętrznymi, którym powierzono czynności z zakresu likwidacji szkód.

Ponadto rekomendacje rozszerzono o nowe obszary, w odniesieniu do których Komisja uważa za zasadne wskazanie właściwej praktyki postępowania, dotyczące w szczególności:

  • organizowania przez zakład ubezpieczeń likwidacji szkody zapewniającej przywrócenie pojazdu do stanu sprzed szkody w ramach tzw. kompleksowej usługi likwidacji szkody komunikacyjnej,
  • zaproponowania poszkodowanym najmu pojazdu zastępczego,
  • zwrotu wydatków poniesionych w związku ze zleceniem przez uprawnionego sporządzenia opinii (ekspertyzy) przez osobę trzecią,
  • zawierania ugód.

Czego oczekuje KNF?

Rekomendacje wskazują oczekiwania nadzorcze dotyczące ostrożnego i stabilnego zarządzania obszarem likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych, w tym także ryzykiem związanym z tym obszarem. Nadzór określa je jako niepewność związaną z prawidłowym i efektywnym prowadzeniem postępowania likwidacyjnego przez zakłady ubezpieczeń. Wiąże się ono przede wszystkim z ryzykiem operacyjnym i ryzykiem utraty reputacji. Komisja zwraca też uwagę, że nieprawidłowości w procesie komunikacyjnej likwidacji szkód narażają ubezpieczycieli na konkretne straty finansowe związane z koniecznością poniesienia kosztów obsługi prawnej sporu oraz, w razie przegranej, z zapłatą kosztów sądowych i zastępstwa procesowego, jak również odsetek za opóźnienie w wypłacie odszkodowania.

Dokument zawiera 25 rekomendacji, które zostały podzielone na następujące obszary:

  • organizacja, zarządzanie, nadzór i kontrola procesu likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych (rekomendacje 1–9),
  • sposób prowadzenia postępowania likwidacyjnego (10–14),
  • sposób ustalania wysokości świadczenia (15–25).

Likwidacja tylko z udziałem profesjonalnych i dobrze wynagradzanych likwidatorów

W pierwszym obszarze KNF zobowiązuje ubezpieczycieli do posiadania prawidłowej struktury organizacyjnej pozwalającej na prawidłowe funkcjonowanie systemu likwidacji szkód, zarządzania i nadzoru nad nim przez zarząd i radę nadzorczą, przyjęcia odpowiednich procedur, wdrożenia systemu kontroli wewnętrznej zapewniającego efektywny audyt i wspierającego władze firmy w efektywnym zarządzaniu i nadzorze nad systemem oraz tworzenia systemu „likwidacyjnej” informacji zarządczej. W tej części rekomendacji Komisja zobowiązuje również ubezpieczycieli do pilnowania, aby realizacja usług w ramach outsourcingu nie narażała zakłady na ryzyko operacyjne i reputacyjne. Ponadto nadzór zobowiązuje ubezpieczycieli do zatrudniania kompetentnych likwidatorów, godziwego ich wynagradzania oraz umożliwienia im podnoszenia wiedzy.

Poszkodowany ma być wyczerpująco i terminowo informowany

Z kolei w części „Sposób prowadzenia postępowania likwidacyjnego” KNF kładzie nacisk, aby ubezpieczyciele postępowali tak, aby wypłacić odszkodowanie i/lub świadczenie albo odmówić ich spełnienia w ustawowych terminach, komunikując się z poszkodowanymi w sposób profesjonalny, według przyjętych wcześniej odpowiednich procedur. Dodatkowo rekomendacje narzucają obowiązek starannego prowadzenia dokumentacji szkodowej dotyczących wszystkich aspektów sprawy, a także opracowanie pełnej i zrozumiałej informacji o sposobie ustalenia wysokości świadczenia z OC ppm., w tym jego bezspornej części.

Wchodzi kompleksowa usługa likwidacji szkód

Natomiast w obszarze dotyczącym sposobu ustalania wysokości świadczenia Komisja zobowiązuje zakłady do takiego szacowania kwoty należnej z OC ppm. przy szkodzie częściowej, która zapewni uprawnionemu przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia szkodowego. KNF zgadza się również, aby zakład ubezpieczeń sam zorganizował naprawę auta w warsztacie naprawczym, w efekcie której pojazd zostanie przywrócony do stanu sprzed szkody, pod warunkiem że uprawniony wyraźnie się na to zgodzi, a wypłata należnego odszkodowania nie będzie warunkowana wyrażeniem zgody. Ta kompleksowa usługa likwidacji szkody komunikacyjnej ma obejmować: transport uszkodzonego pojazdu do warsztatu naprawczego, pojazd zastępczy na czas naprawy, zwrot naprawionego auta w sposób i w miejscu uzgodnionymi z uprawnionym oraz pomoc w spornych kwestiach w relacji z warsztatem.

Naprawa także poza rynkiem lokalnym i z uwzględnieniem cen nowych materiałów

W rekomendacji tej założono także, że naprawa pojazdu może zostać dokonana przez warsztat spoza rynku lokalnego, ale tylko w przypadku zapewnienia przez zakład ubezpieczeń realizacji rękojmi wykonanej naprawy lub realizacji gwarancji wykonanej naprawy w przypadku, gdy została udzielona przez warsztat naprawczy. Ubezpieczyciel ma ponosić koszty związane z realizacją przez uprawnionego rękojmi lub gwarancji, w szczególności koszty transportu lub najmu pojazdu zastępczego.

Rekomendacje zobowiązują też towarzystwa, aby w kalkulacjach kosztów naprawy z OC ppm. uwzględniały celowe i ekonomicznie uzasadnione koszty nowych części. Jeśli w takiej sytuacji dojdzie do przekroczenia wartości auta sprzed szkody, wówczas zakład ma prawo do pomniejszenia wypłaty o odpowiednią kwotę. Świadczenie z OC ppm. oszacowane metodą kosztorysową powinno też być ustalone w oparciu o wartość dostępnych części.

Nie można odmówić refundacji auta zastępczego, jeśli jest ono potrzebne

W dokumencie zapisano też, że ubezpieczyciel nie powinien ustalać świadczenia w wysokości skutkującej ograniczeniem możliwości naprawy pojazdu w ramach przysługującego uprawnionemu świadczenia z obowiązkowej polisy komunikacyjnej, gdy nie wystąpiła szkoda całkowita. KNF wymaga stosowania identycznych kryteriów ustalania kosztów naprawy oraz wartości pojazdu sprzed zdarzenia szkodowego i po nim, niezależnie od tego, czy ustala wysokość świadczenia w szkodzie częściowej, czy bada ewentualną zasadność uznania szkody za całkowitą. Nadzór zobowiązuje też towarzystwa do pomocy uprawnionemu w zagospodarowaniu pozostałości auta oraz refundacji celowych i ekonomicznie uzasadnionych kosztów najmu pojazdu zastępczego. Rekomendacje pozwalają na zaoferowanie uprawnionemu auta zastępczego na czas naprawy lub czasu niezbędnego do zakupu innego pojazdu. W dokumencie zarekomendowano także, aby w kalkulacji świadczenia uwzględniano utratę wartości handlowej pojazdu, o ile miała ona miejsce.

Koszty niezależnego rzeczoznawcy do zwrotu

Istotne postanowienie znalazło się w rekomendacji numer 24. KNF wskazała w niej, że odpowiedzialność zakładu z OC ppm. obejmuje zwrot uzasadnionych wydatków z tytułu sporządzenia na zlecenie uprawnionego ekspertyzy niezależnego rzeczoznawcy, o ile była ona niezbędna do efektywnego dochodzenia świadczenia. Komisja zarekomendowała również, aby występując z propozycją zawarcia ugody, ubezpieczyciel zapewnił uprawnionemu pełną i zrozumiałą informację o sposobie ustalenia wysokości proponowanego świadczenia z OC ppm. oraz o konsekwencjach ugody.

Outsourcing tylko pod nadzorem

Rekomendacje od 1 do 13 mają zastosowanie do procesu likwidacji wszystkich szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Pozostałe stosuje się w procesie likwidacji szkód z tytułu szkód z OC ppm. Komisja zaleca ponadto, aby w przypadku wdrożenia outsourcingu zakład ubezpieczeń dołożył wszelkich starań, aby dostawcy usług wykonywali powierzone czynności zgodnie z rekomendacjami. Według KNF umowy zawierane przez z dostawcami usług likwidacji szkód powinny zawierać stosowne klauzule gwarantujące, że działalność ubezpieczycieli również w zakresie powierzonym firmom likwidacyjnym, będzie spełniała standardy określone w rekomendacjach.

Wszystkie zakłady powinny uwzględniać rekomendacje

Rekomendacje są skierowane do krajowych zakładów ubezpieczeń. KNF zastrzegła jednak, że powinny być również stosowane przez główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń, z uwzględnieniem ich specyfiki organizacyjnej. Według nadzoru rekomendacje dotyczące sposobu prowadzenia postępowania likwidacyjnego oraz ustalania wysokości świadczenia z tytułu OC ppm. powinny być również stosowane przez zagraniczne zakłady ubezpieczeń, mające siedziby w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) i wykonujące działalność ubezpieczeniową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych na zasadach określonych w ustawie o działalności ubezpieczeniowej.

Podstawowa zasada: zastosuj lub wyjaśnij

KNF oczekuje, że decyzje dotyczące sposobu wdrożenia rozwiązań wskazanych w rekomendacjach poprzedzone zostaną pogłębioną analizą i poparte będą stosowną argumentacją. Rekomendacje będą stosowane według zasady „zastosuj lub wyjaśnij”. Zgodnie z treścią art. 365 ust. 5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej towarzystwa, które nie stosują się do rekomendacji ani nie zamierzają się do nich zastosować, informują organ nadzoru, w jaki sposób zamierzają osiągnąć cele, dla realizacji których wydał on rekomendacje. KNF ujawni takie informacje na swojej stronie internetowej.

Pełna treść rekomendacji znajduje się na stronie KNF.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Ubezpieczenia nieruchomości coraz droższe

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych CUK Ubezpieczenia wynika, że w pierwszym półroczu 2022 roku stawki ubezpieczeń nieruchomości podrożały w każdym województwie.

Analiza multiagencji wykazała, że w I połowie tego roku ubezpieczenia nieruchomości podrożały w każdym województwie największe procentowo podwyżki odnotowano w Wielkopolsce – o 26,1%, w województwie opolskim (24,7%), świętokrzyskim (22,9%) oraz warmińsko-mazurskim i kujawsko-pomorskim (22,1%). Najmniejsze wzrosty cen odnotowano na Podlasiu (4,5%), w Małopolsce (5,4%), oraz województwach lubuskim i podkarpackim – po 13,5%.

– Koszty ubezpieczenia nieruchomości zwiększyły się w tym roku w całej Polsce. W większości województw za taki sam lub podobny zakres ochrony trzeba zapłacić o 13–18% więcej niż przed rokiem. W tym przedziale podwyżek jest 7 województw. Tylko w dwóch regionach wzrosty cen są jednocyfrowe, za to aż w 6 przekroczyły 20%. Powodem wzrostu wysokości składki jest na pewno droższa likwidacja szkód związana z usuwaniem następstw zalania czy pożaru, więcej kosztują naprawy i remonty po szkodach. Kolejną przyczyną wyższych składek jest wzrost wartości nieruchomości. Domy i mieszkania w ciągu roku znacząco zyskały na wartości, ich właściciele zabezpieczają je więc na wyższe sumy ubezpieczenia, które pozwalają na odtworzenie stanu sprzed szkody. To pociąga za sobą wyższe składki – ocenia Karolina Ławicka z CUK Ubezpieczenia.

W tym roku za ubezpieczenie nieruchomości najwięcej płacili mieszkający na Śląsku – średnio 420 zł.

W ubiegłym roku za ubezpieczenie nieruchomości średnio poniżej 300 zł płacono w aż 10 województwach. W tym roku zostały już tylko trzy takie regiony: Warmia i Mazury (292 zł), oraz województwa lubelskie i świętokrzyskie (297 zł). Na wielkość składki w największym stopniu wpływa suma ubezpieczenia będąca pochodną wartości nieruchomości, jej lokalizacja i metraż. Podrożyć składkę może też poszerzanie zakresu o różne dodatkowe klauzule, ale także wcześniejsze szkody, w tym szczególnie spowodowane powodzią.

O badaniu:

Analizie poddano polisy pochodzące z kilkudziesięciu towarzystw ubezpieczeniowych dostępnych w multiagencji CUK Ubezpieczenia. Ceny polis kupionych w pierwszym półroczu tego roku porównano z cenami polis z pierwszego półrocza 2021 r. Ceny dotyczą rocznego ubezpieczenia.

(AM, źródło: Brandscope)

InterRisk sponsorem wyprawy Moniki Witkowskiej na K2

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Polska himalaistka Monika Witkowska podjęła się zdobycia K2 – najtrudniejszego i jednego z najniebezpieczniejszych ośmiotysięczników. InterRisk będzie ją wspierać w tym wyzwaniu – podobnie jak podczas zeszłorocznej próby zdobycia innego ośmiotysięcznika, Broad Peak.

– Cieszymy się, że mamy wkład w realizację celu postawionego sobie przez Monikę Witkowską – zdobycie szczytu K2. Dodatkowego prestiżu przedsięwzięciu dodaje fakt, że rok 2022 został oficjalnie ogłoszony przez Sejm Rokiem Wandy Rutkiewicz, pierwszej Polki, która 36 lat temu stanęła na szczycie K2. Obecnie kobiecy himalaizm w Polsce jest mało widoczny, a zdecydowanie zasługuje na większą uwagę. Z całą pewnością jego ambasadorką jest Monika, której poświęcenie i zapał w pokonywaniu trudności są kwintesencją sportowego ducha. Cenimy ludzi z pasją, gotowych do walki o swoje marzenia. Dlatego zdecydowaliśmy się kolejny raz wesprzeć jej wyprawę – powiedział Daniel Kaliszuk, członek zarządu InterRisk.

(AM, źródło: InterRisk)

18,324FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie