Blog - Strona 913 z 1488 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 913

PZU: Ubezpieczenie NNW i opieka zdrowotna dla klientów Alior Banku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Oferta PZU dla klientów biznesowych Alior Banku została poszerzona o ubezpieczenia NNW oraz opieki zdrowotnej. W ramach nowej propozycji przedsiębiorcy mogą objąć ochroną siebie, członków rodziny, pracowników i ich bliskich.

– Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków oraz opieki zdrowotnej w naszej ofercie jest odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców, którzy bardzo wysoko oceniają możliwość podpisania umowy ubezpieczenia bezpośrednio w banku, z którego na co dzień korzystają. Wygoda, bezpieczeństwo prowadzących firmy oraz udostępnianie im szerokiego wachlarza atrakcyjnych i użytecznych rozwiązań zgodnie z oczekiwaniami są dla nas najważniejsze. Dlatego też wykorzystaliśmy potencjał naszej strategicznej współpracy z PZU SA i rozszerzyliśmy ofertę o nowe, korzystne rozwiązania dla biznesu – mówi Marek Majsak, wiceprezes zarządu odpowiadający za Obszar Klienta Biznesowego Alior Banku.

Ubezpieczenie podstawowe obejmuje NNW polegające na trwałej, całkowitej niezdolności do pracy lub trwałym uszkodzeniu ciała. Suma ubezpieczenia wynosi 10 tys. zł. Z kolei w ramach dodatkowej opieki zdrowotnej, w zależności od wybranego wariantu, PZU zorganizuje świadczenia medyczne i pokryje ich koszty w przypadku m.in. konieczności leczenia następstw nieszczęśliwego wypadku czy choroby. Opieka zdrowotna jest realizowana na terenie całej Polski i obejmuje konsultacje lekarskie bez skierowań, badania diagnostyczne, zabiegi ambulatoryjne oraz rehabilitacyjne – zgodnie z wybranym wariantem. Oferta gwarantuje dostęp do lekarzy specjalistów w ciągu maksymalnie 5 dni roboczych.

– Intensywnie pracujemy nad rozwojem oferty ubezpieczeń ochronnych w Alior Banku. Wprowadzenie nowego produktu dla klienta biznesowego Aliora to kolejny przykład wykorzystania potencjału Grupy PZU w obszarze ubezpieczeń. Współpraca z bankami to jeden z kluczowych filarów strategii Grupy na lata 2021–2024 – mówi Agnieszka Gocałek, pełnomocnik zarządu ds. Programów Partnerstwa Strategicznego PZU SA.

Ubezpieczeniami mogą zostać objęte osoby do 65. roku życia – przedsiębiorcy, którzy mają lub otworzą konto firmowe w Alior Banku, pracownicy firmy, współmałżonkowie, partnerzy życiowi naszych klientów, ich pracowników oraz ich dzieci do 18. roku życia. Miesięczna składka zależy od zakresu ubezpieczenia i dla każdego ubezpieczonego wynosi 35 zł w wariancie podstawowym. Składka pobierana jest z góry, zbiorczo za wszystkie osoby ubezpieczone, z rachunku firmowego. Zawarcie umowy ubezpieczenia jest możliwe bezpośrednio w placówkach Alior Banku lub za pośrednictwem bankowości internetowej BusinessPro.

(AM, źródło: PZU)

UNIQA automatyzuje proces oceny merytorycznej roszczeń osobowych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Insurtech Minte.ai zawarł z UNIQA TUnŻ umowy na wdrożenie oraz 5-letnią subskrypcję oprogramowania pozwalającego na automatyzację i usprawnienie oceny merytorycznej roszczeń osobowych.

Ocena odbywać się będzie na podstawie automatycznej analizy skanów dokumentacji medycznej z wykorzystanie technik NLP i Modelu Medycznego Minte. Oprogramowanie w pierwszej kolejności zostanie wdrożone dla ubezpieczeń NNW (indywidualne, grupowe, szkolne), a następnie dla produktów typu „leczenie szpitalne”, „operacje chirurgiczne”, „poważne zachorowania” i „leczenie specjalistyczne”. Oprogramowanie Minte.ai będzie zintegrowane z systemami UNIQA, pozwalając zarówno na przetwarzanie online, jak i na ręczną wersyfikację lub obsługę spraw w Panelu Likwidatora Minte.

Minte.ai dostarcza platformę automatyzującą proces oceny szkody ubezpieczeniowej na podstawie dokumentacji medycznej, przez analizę z wykorzystaniem NLP (Natural Language Processing), algorytmów z zakresu sztucznej inteligencji oraz modeli eksperckich. Platforma jest skalowalna i możliwa jest jej komercjalizacja na rynkach zagranicznych.

(AM, źródło: ISBNews)

Odpowiedzialne wyjazdy z nowym Pakietem Podróż

0
Rafał Juszkiewcz

Rozmowa z Rafałem Juszkiewiczem, menedżerem produktu w Wiener

Aleksandra E. Wysocka: – Wiener przeprowadził niedawno badania na temat tego, jak podróżują Polki i Polacy i co się w ostatnim czasie w tym względzie zmieniło. Co z nich wynika?

Rafał Juszkiewicz: – Okazało się, że aż 49% respondentów zadeklarowało, że wyjeżdża na wakacje z rodziną. Czyli Polki i Polacy chcą wyjeżdżać wspólnie. 33% z respondentów robi to z partnerem/partnerką, a tylko 11% zadeklarowało, że woli jeździć na wakacje samotnie.

Nasze badania pokazują jednak przede wszystkim, że chcemy podróżować, nawet w okresie pandemii. Wskazują również na tendencję, która pojawiła się w związku z koronawirusem: rodzice nie wysyłają swoich dzieci na ferie zimowe – tylko 1% respondentów to planuje. Chodzi o obawę, że coś się może zdarzyć, że w ostatniej chwili wyjazd zostanie odwołany.

Polacy wolą biura podróży czy stawiają na samodzielną organizację wyjazdu?

– 83% respondentów zadeklarowało, że wyjeżdża na własną rękę, a tylko 17% przez biuro podróży. Nie chcemy się wiązać konkretnym terminem i planem wyjazdowym, jakie nam oferuje biuro podróży.

Ponadto badani wskazują, że chcą aktywnie spędzać czas na wakacjach. Trochę wypoczynku, trochę zwiedzania. Na to pozwala nam właśnie samodzielne organizowanie takiego wyjazdu.

Wiemy, że Polacy lubią wyjeżdżać na ferie zimowe i uprawiają wówczas narciarstwo, snowboarding etc. Czy w związku z tym można zaobserwować jakieś tendencje w ubezpieczaniu się?

– Z naszych badań wynika, że 29% respondentów na każdy wyjazd kupuje ubezpieczenie, a 39% robi to zazwyczaj. Można więc powiedzieć, że prawie 70% respondentów zadeklarowało, że kupuje ubezpieczenia podróżne. To nam pokazuje, że ta świadomość konieczności ubezpieczenia wyjazdu, możliwości wystąpienia nieprzewidzianych wydatków jest bardzo wysoka.

Jeżeli chodzi o sposób zakupu polis, to 35% klientów kupuje je u agenta, 34% natomiast bezpośrednio u ubezpieczyciela. Ale trzeba podkreślić, że generalnie kupujemy ubezpieczenia i to jest bardzo dobry trend.

Na co klient albo agent powinien zwrócić uwagę podczas zakupu ubezpieczenia na wyjazd?

– Przede wszystkim agent powinien wypytać klienta, gdzie jedzie, i sprawdzić aktualnie obowiązujące w tym miejscu przepisy. Pamiętajmy, że na przykład od 1 stycznia zmieniły się warunki jazdy na nartach we Włoszech. Nie wejdziemy na stok narciarski bez ubezpieczenia kosztów leczenia czy odpowiedzialności cywilnej. Kara za brak ubezpieczenia wynosi nawet 150 euro. Można powiedzieć, że jest to ubezpieczenie obowiązkowe we Włoszech. Dlatego gdy klient przychodzi do agenta po polisę turystyczną na wyjazd na narty, ten powinien dopytać, dokąd się wybiera.

Dobrze byłoby też zweryfikować, czy nie warto rozszerzyć ubezpieczenia o tak zwane sporty amatorskie. W Wiener wprowadziliśmy to już w standardzie, ale nie wszyscy ubezpieczyciele tak robią. Bardzo ważna jest też informacja, czy koszty poszukiwania i ratownictwa są w zakresie, czy też trzeba rozszerzyć odpowiedzialność o tego typu usługi. Wiemy doskonale, że w krajach Europy Zachodniej koszty związane ze zwiezieniem ze stoku nie są pokrywane w ramach powszechnej służby zdrowia.

Przed wyjazdem na ferie zdradźmy agentowi, na czym nam zależy, dokąd się wybieramy i co planujemy robić na wyjeździe, zwłaszcza jeśli chodzi o sport. Jeżeli jedziemy do Francji tylko po to, żeby poopalać się na stoku, i nie zamierzamy jeździć na nartach, to podstawowy zakres jak najbardziej nam wystarczy. Natomiast jeżeli zdecydujemy się na aktywny wypoczynek, trzeba już pamiętać o ewentualnych rozszerzeniach.

Wyjazd na urlop to także okazja do relaksu przy alkoholu. Jak to wygląda w Wienerze, jeśli chodzi o odpowiedzialność?

– Prawie we wszystkich krajach europejskich na stokach nie można być pod wpływem alkoholu. W niektórych jest dopuszczalny minimalny limit – maksymalnie do pół promila. We Włoszech na przykład przepisy, które weszły od 1 stycznia, mówią o całkowitym zakazie przebywania pod wpływem alkoholu na stoku. Kary są za to olbrzymie, sięgają nawet 1500 euro.

W naszym najnowszym produkcie włączyliśmy odpowiedzialność z tytułu tego, że ktoś jest pod wpływem alkoholu. Przejmujemy więc koszty leczenia, jeżeli ubezpieczony, będąc pod wpływem alkoholu, ulegnie wypadkowi albo wyrządzi szkodę osobie trzeciej, czyli w ramach odpowiedzialności cywilnej. Ale oczywiście zdecydowanie zniechęcam do wychodzenia na stok pod wpływem używek. To jest ryzyko nie tylko dla danej osoby, ale także dla innych.

Chwila nieuwagi na urlopie może nas drogo kosztować…

– Musimy pamiętać o tym, że szkody z odpowiedzialności cywilnej to jest nie tylko uszczerbek na zdrowiu osoby poszkodowanej albo mienie, które uszkodzimy. Wyobraźmy sobie sytuację, że najeżdżamy na osobę, która jest prezesem jakiejś firmy albo banku i w związku z wypadkiem zostaje wyłączona z pracy.

Roszczenia z tytułu takiej sytuacji to również tak zwane zadośćuczynienie za straty wszelkiego rodzaju: ktoś mógł nie dojechać na podpisanie ważnego kontraktu. A jeśli wina obciąża nas, to mogą być dziesiątki tysięcy euro do wypłacenia.

Wiener odświeżył swój pakiet podróżny. Jakie zmiany do niego wprowadziliście?

– Zrezygnowaliśmy z pytania o wiek osoby ubezpieczonej, więc od teraz stawka jest jednakowa dla wszystkich. Ponadto w stosunku do poprzedniego produktu wszystko to, co było w rozszerzeniach, uwzględniliśmy w podstawowym zakresie ochrony.

Jedynym rozszerzeniem w polisie Pakiet Podróż jest wyczynowe uprawianie sportu bądź praca fizyczna. Wszystkie sporty uznane przez nas za aktywność wysokiego ryzyka są wymienione w definicji, więc nie powinno być niespodzianek. Z kolei w pracy fizycznej mówimy o budownictwie na wysokościach, pracy na rusztowaniach albo jako zawodowy kierowca czy też w górnictwie.

Włączyliśmy również do pełnej sumy ubezpieczenia choroby przewlekłe. I to jest ważna informacja, bo chodzi o bardzo wysokie sumy ubezpieczenia – do 250 tys. euro.

Czyli zrobił się z tego prawie „allrisk”. A czy w Pakiecie Podróż jest rozszerzenie dotyczące kosztów rezygnacji z wyjazdu?

– W tej chwili nie sprzedajemy kosztów rezygnacji. Dopiero przymierzamy się do tego ryzyka, chcemy, żeby również było to ubezpieczenie all risk, i musimy je dobrze przygotować.

Czy w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym ujęte są szkody spowodowane w wynajmowanym pokoju hotelowym?

– Nie tylko w pokoju hotelowym. Wyszliśmy naprzeciw zwyczajom Polaków, którzy chętnie korzystają z pokoi lub apartamentów oferowanych przez portale w rodzaju Booking lub Airbnb, a także wynajmują domki całymi rodzinami.

Dlatego rozszerzyliśmy tę odpowiedzialność również na szkody wyrządzone we wszelkiego rodzaju krótkoterminowym wynajmie. Pod warunkiem że nie przekroczy on 30 dni, a szkoda powstanie w związku z pobytem.

Jakie są najpowszechniejsze szkody, które likwidujecie z polis turystycznych?

– Przede wszystkim są to koszty leczenia. W Europie Zachodniej są to wysokie kwoty. Pamiętajmy, że karta EKUZ w żaden sposób nie pokrywa kosztów związanych z transportem, a często także nie obejmuje kosztów leczenia poważniejszych urazów.

Z takich mniej typowych rzeczy to ostatnio bardzo modne stało się wchodzenie na lodowce, wysokie góry czy chociażby zwiedzanie Tybetu, gdzie bardzo często dochodzi do tak zwanej choroby wysokościowej. Powstaje wtedy rozedma płuc i potrzebne jest leczenie w komorze dekompresyjnej. I to są kwoty rzędu 80 tys. zł.

Bardzo drogie są też koszty transportu medycznego z użyciem helikoptera. Przykład: góry Kazbek w Gruzji, gdzie sam transport lotniczy, sprowadzenia osoby, która zasłabła, do szpitala wyniósł 25 tys. zł. Samo skorzystanie z helikoptera! I drugie 20 tys. to były koszty leczenia choroby.

Zdecydowanie warto więc porządnie się ubezpieczyć, żeby nie musieć spłacać konsekwencji wakacyjnych nieszczęść przez kolejne lata.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka

Trzy wyzwania dla podróżowania

0
Aleksandra Kowalczyk

Chcemy i lubimy podróżować. Jednak rzeczywistość ostatnich lat sprawia, że podczas podróżowania możemy napotkać istotne utrudnienia. Jakie? Poniżej przedstawiam subiektywny ranking.

Pandemia

Pandemia ogłoszona w roku 2020 spowodowała znaczne ograniczenia w przemieszczaniu się. W początkowej jej fazie wiele krajów wprowadziło lockdown, który skutkował odwołaniem lub przeniesieniem planowanych wyjazdów na inny termin. Ten trend zdominował dalszą część roku. Próby przywrócenia ruchu turystycznego przynosiły ograniczony rezultat. Trudno było cokolwiek planować przy ogromniej dynamice zmian wytycznych poszczególnych krajów odnośnie do bezpiecznego podróżowania.

Rok 2021 przyniósł pewien przełom, podróżowanie powoli zaczęło się odradzać. W miesiącach letnich liczba wyjazdów była już porównywalna z tą z 2019 r., choć zdecydowanie częściej podróżowaliśmy po Polsce.

Obecnie borykamy się z czwartą i piątą falą pandemii, jednak podróżowanie jest możliwe. Niektóre kraje podejmują odważne decyzje dotyczące zniesienia istotnych restrykcji. Być może w kolejnych miesiącach 2022 r. będziemy traktować zachorowanie na Covid jak zwykłą grypę? Czas pokaże.

Planując wojaże, zwróćmy uwagę na właściwy zakres ochrony ubezpieczeniowej, a w szczególności w zakresie potencjalnego zachorowania na Covid. Wybierając BEZPIECZNE PODRÓŻE z dodatkową klauzulą kwarantanna i izolacja, zyskujemy kompleksową ochronę ubezpieczeniową na wypadek:

  • nagłego zachorowania (w tym na Covid) oraz kompleksowego leczenia związanego z tymże zachorowaniem,
  • śmierci (w tym na Covid) i związanej z nią pełnej procedury sprowadzenia ciała do Polski,
  • skierowania na izolację lub kwarantannę, które uniemożliwiają powrót w zaplanowanym czasie i powodują dodatkowe wydatki związane z przedłużonym pobytem w hotelu, wyżywieniem oraz transportem do Polski w terminie innym niż pierwotnie określony.

Inflacja cen usług medycznych

Trend dotyczący wzrostu cen usług medycznych jest widoczny na terenie całego świata już od kilku lat. Przypuszczam, że najbliższe miesiące nie przyniosą radykalnych zmian, inflacja może się jeszcze nasilić.

W tabeli przedstawiam kilka przykładów szkód wraz z informacją dotyczącą kosztów leczenia i transportu.

Opis szkodyKrajProcedura medycznaKoszt
3 lata temuObecnie
Zwichnięcie kostki podczas jazdy na nartachWłochyWizyta ambulatoryjna (porada medyczna, RTG, leki przeciwbólowe
i przeciwzakrzepowe, unieruchomienie w ortezie)
800 euro1700 euro
Skomplikowane złamanie kończyny dolnej podczas jazdy na nartachAustriaOperacja6000 euro15 000 euro
Złamanie miednicy, unieruchomienie dolnej części ciałaWłochy
– Polska
Transport karetką naziemną12 000 zł15 000 zł
Potrącenie przez samochód skutkujące poważnymi obrażeniami zewnętrznymi
i wewnętrznymi
USAJeden dzień pobytu na OIOM10 000 dol.13 000 dol.
Potrącenie przez samochód skutkujące poważnymi obrażeniami zewnętrznymi
i wewnętrznymi
USA
– Polska
Transport air ambulansem61 000 dol.90 000 dol.

Postępująca inflacja cen usług medycznych skłania do wyboru adekwatnych, wysokich sum ubezpieczenia kosztów leczenia podczas podróży zagranicznej. W BEZPIECZNYCH PODRÓŻACH proponujemy sumy ubezpieczenia do 300 tys. euro, a indywidualne oferty kwotujemy nawet do 500 tys. euro. Co ważne, koszty transportu są bez jakiegokolwiek górnego limitu i nie wyczerpują sumy ubezpieczenia kosztów leczenia.

Elastyczność w planowaniu

Kumulacja czwartej i piątej fali pandemii oraz gwałtowny wzrost liczby zachorowań na Covid może spowodować konieczność odwołania zimowych planów urlopowych. W dzisiejszych czasach trzeba być elastycznym! Dużą stratą byłaby jednak utrata środków finansowych, które przeznaczyliśmy już na wyjazd w Polsce lub za granicę.

Na etapie planowania podróży warto rozważyć zakup ubezpieczenia na wypadek rezygnacji, które uchroni przed taką stratą.

SIGNAL IDUNA proponuje atrakcyjne ubezpieczenie BEZPIECZNE REZERWACJE obejmujące ochroną ubezpieczeniową aż 22 różne powody rezygnacji. Dodatkowo właściwą ochronę ubezpieczeniową w zakresie Covid gwarantuje klauzula Covid-19+kwarantanna. Zakres ochrony obejmuje konieczność rezygnacji na skutek:

  • nagłego zachorowania na Covid-19,
  • śmierci ubezpieczonego, współuczestnika podróży lub osób im bliskich na Covid,
  • skierowania na izolację,
  • skierowania na obowiązkową kwarantannę,
  • odmowy wpuszczenia na pokład samolotu w związku z symptomami wskazującymi na Covid-19.

Początek roku 2022 jest pełen wyzwań. Pomimo tego planujmy i realizujmy wyjazdy prywatne oraz służbowe. Bezpiecznie.

Aleksandra Kowalczyk
dyrektorka Biura Ubezpieczeń Turystycznych i Affinity

Compensa z nową stroną internetową

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W styczniu uruchomiona została nowa strona internetowa Compensy. Ubezpieczyciel postawił m.in. na intuicyjną nawigację, przejrzystą komunikację tekstową i wizualną, a także możliwość szybkiej realizacji najważniejszych spraw obsługowych. Pod uwagę zostały wzięte również udogodnienia dla użytkowników z ograniczeniami percepcyjnymi.

– Intuicyjność i przejrzystość były dla nas kluczowe podczas tworzenia koncepcji nowej strony internetowej. Zdajemy sobie sprawę, że jest na niej zawartych bardzo wiele wiadomości, nie tylko na temat produktów, ale też kwestii związanych z obsługą klienta. Dlatego chcieliśmy jak najbardziej uprościć nawigację, aby w razie potrzeby szybko i bezproblemowo można było odnaleźć na stronie wszystkie niezbędne informacje – komentuje Karolina Tworzydło, dyrektor Departamentu Strategii Marketingowej i Komunikacji Compensy.

Do najważniejszych „akcji” zawartych na stronie głównej należy zgłoszenie szkody przez formularz online, pomoc assistance, a także możliwość umówienia wizyty lub e-wizyty online. Strona ma także opcję pozostawienia kontaktu z prośbą o oddzwonienie oraz możliwość odnalezienia najbliższej placówki/agenta na każdej podstronie.

Z myślą o osobach niedowidzących Compensa wprowadziła szereg udogodnień, dzięki którym mogą one łatwiej poruszać się po stronie. Do tych rozwiązań należy np. możliwość zmiany kolorów/kontrastów, opcja zmiany wielkości czcionek, alternatywne opisy przy plikach zdjęciowych, a także nawigacja przy użyciu klawiatury.

Prace nad stroną poprzedziły m.in. badania jakościowe User Experience przeprowadzane z posiadaczami ubezpieczeń na polskim rynku.

(AM, źródło: Compensa)

Branding PZU w rękach Czteryczwarte

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Agencja Czteryczwarte wygrała przetarg na stałą obsługę PZU w zakresie identyfikacji wizualnej. Przedmiotem umowy jest szeroko pojęty branding.

Zwycięska  firma będzie odpowiedzialna za wszystkie projekty z tego obszaru. Czteryczwarte zajmie się m.in. tworzeniem elementów systemu identyfikacji, przygotowaniem ksiąg marki oraz wzorów materiałów dla różnych kanałów i nośników komunikacji. Zakres działań obejmie także analizy rynku i prace strategiczne dla całej Grupy PZU i jej wybranych marek.

Oprócz przygotowania znaków marek i systemów identyfikacji, zadaniem Czteryczwarte będzie również wizualizacja oznakowania wewnętrznego i zewnętrznego dla placówek PZU oraz opiniowanie i weryfikacja graficzna projektów przygotowanych przez inne podmioty.

(AM, źródło: Czteryczwarte)

KUKE prognozuje wzrost niewypłacalności w 2022 roku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Gwałtowny wzrost upadłości oraz restrukturyzacji polskich przedsiębiorstw w 2021 r. względem wyniku z poprzednich 12 miesięcy pozwala przypuszczać, że w tym roku liczba niewypłacalności będzie większa o przynajmniej jedną dziesiątą – prognozuje Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

Z danych z Monitora Sądowego i Gospodarczego wynika, że w 2021 r. doszło do 2171 przypadków niewypłacalności wobec 1342 takich zdarzeń w 2020 r. Z kolei 17% z tej liczby stanowiły upadłości likwidacyjne, a 1,8 tys. firm weszło na drogę restrukturyzacji. Dla tej ostatniej kategorii oznacza to ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z 2020 r., natomiast bankructw było o niemal 1/3 mniej niż rok wcześniej. W samym grudniu upadłość ogłoszono wobec 26 działalności (o 3 mniej niż w listopadzie i 16 mniej niż przed rokiem). Na podstawie tych danych KUKE prognozuje, że w 2022 r. nastąpi 10–15% wzrost liczby upadłości oraz restrukturyzacji polskich przedsiębiorstw.

– Kolejny rok bardzo trudno prognozować skalę niewypłacalności w krajowej gospodarce z uwagi choćby na kolejne zmiany w prawie dotyczące restrukturyzacji, ale też z powodu zmienności na rynkach, napięć geopolitycznych i niepewności związanej z okresem trwania programów pomocowych dla biznesu u naszych najważniejszych partnerów handlowych – komentuje Tomasz Ślagórski, wiceprezes KUKE.

Jego zdaniem nie ma jednak wątpliwości co do tego, że trzeci rok pandemii przyniesie kontynuację utrudnień w działalności gospodarczej, które z nieoczekiwaną mocą pojawiły się w 2021 r.

– Przedsiębiorcy muszą nastawić się na rosnący koszt finansowania w związku z podwyżkami stóp procentowych, wysokie ceny energii i paliw, rosnące koszty pracy i braki wykwalifikowanej siły roboczej, jak również utrudnienia w pozyskiwaniu komponentów, przede wszystkim elektroniki oraz surowców, m.in. drewna. Wygaszane są kolejne elementy rządowych programów pomocowych, choć zapewne nadal będą dostępne fundusze wsparcia dla szczególnie zagrożonych branż – tłumaczy Tomasz Ślagórski

Ekspert uważa, że ponowny wzrost upadłości w 2022 r. będzie wynikać z tego, że część rozpoczętych w ostatnim czasie restrukturyzacji nie przyniesie pozytywnego efektu.

– Trudno przesądzać, w jakim stopniu przedsiębiorcy będą korzystać ze znowelizowanego postępowania o zatwierdzenie układu, które od grudnia zastąpiło uproszczoną restrukturyzację. Ta ostatnia procedura, obowiązująca przez półtora roku pandemii, szybko stała się najpopularniejszym instrumentem, bo pozwalała łatwo zyskać czas na uzdrowienie biznesu. Niestety była również nadużywana przez zauważalny odsetek podmiotów. Nowe rozwiązanie ma wyeliminować nieprawidłowości, a jednocześnie zostało stworzone z myślą o wspieraniu procesów sanacji przedsiębiorstw po ustąpieniu w gospodarce stanu pandemicznej nadzwyczajności. Zapewne częściowo z tych powodów, jak i krótkiego okresu obowiązywania ogłoszono w grudniu tylko 39 restrukturyzacji ogółem, czyli o 85,4% mniej niż w listopadzie i o 73,1% w ujęciu rocznym – podsumowuje Tomasz Ślagórski.

(AM, źródło: KUKE)

Rumuński sąd wszczął postępowanie upadłościowe City Insurance

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sąd w Bukareszcie uwzględnił 9 lutego 2022 r. wniosek rumuńskiej Komisji Nadzoru Finansowego (ASF) o wszczęcie postępowania upadłościowego towarzystwa ubezpieczeniowego City Insurance. Tym samym, zgodnie z przepisami, polisy zakładu będą ważne maksymalnie przez 90 dni, do 11 maja 2022 r. – podał xprimm.com za 1asig.ro.

Urzędnicy ASF poinformowali, że większość polis OC City Insurance wygaśnie w najbliższych miesiącach (luty, marzec, kwiecień, maj).

Komisja stwierdziła niewypłacalność City Insurance i cofnęła mu zezwolenie na prowadzenie działalności we wrześniu ubiegłego roku. Złożyła też do sądu wniosek o wszczęcie postępowania likwidacyjnego wobec ubezpieczyciela.

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych informowało wówczas, że roszczenia potencjalnych wierzycieli City Insurance można kierować do rumuńskiego Funduszu Gwarancyjnego dla Ubezpieczających (FGA). Wnioski składać można w sytuacji, gdy zdarzenie objęte ważną polisą ubezpieczeniową wystąpiło w okresie pomiędzy datą cofnięcia zezwolenia a datą wypowiedzenia umów ubezpieczenia, ale nie później niż 90 dni od dnia ogłoszenia przez sąd postanowienia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego. 

– Zgodnie z rumuńskim prawem wierzyciele City Insurance mogą składać do FGA wnioski o odszkodowanie od dnia opublikowania decyzji ASF w Dzienniku Urzędowym Rumunii i maksymalnie do 90 dnia od chwili, w którym decyzja sądu o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stanie się prawomocna – tłumaczył Mariusz Wichtowski, prezes zarządu PBUK.

W przypadku roszczeń ubezpieczeniowych, które powstały po uprawomocnieniu się orzeczenia sądu o wszczęciu postępowania likwidacyjnego, wnioski o wypłatę można składać w terminie 90 dni od dnia powstania roszczenia.

(AM, źródło: xprimm, gu.com.pl)

Zurich: Zysk operacyjny, jakiego nie widzieli od kryzysu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ciągu następnych dwóch lat Zurich Insurance spodziewa się dalszego wzrostu przychodów i zysku – zapowiedział dyrektor finansowy szwajcarskiego ubezpieczyciela George Quinn po ogłoszeniu najwyższego od czasu kryzysu finansowego zysku rocznego.

W świecie ogarniętym pandemią na początku 2020 r. perspektywy przed ubezpieczycielami rysowały się ponuro, ale utrzymali oni rentowność, wykluczając Covid-19 z wielu polis i podnosząc składki. Zurich, piąty największy ubezpieczyciel europejski, odnotował przekraczający prognozy, 35% wzrost przychodu operacyjnego za 2021 r. Wyniósł on 5,7 mld dol. i był najwyższy od 2007 r., do czego przyczyniły się mocne wyniki biznesu korporacyjnego i niższe roszczenia pandemiczne. Swoje trzyletnie cele ubezpieczyciel określił w listopadzie 2019 r., podnosząc cel zysku operacyjnego do ponad 14% zwrotu na kapitale, z wcześniejszego 12%. Zwrot na kapitale w 2021 r. wyniósł 14%.

Zurich planuje sprzedać więcej ksiąg ubezpieczeń na życie zamkniętych dla nowych klientów. Sprzedaż włoskich zamkniętych ksiąg życiowych i emerytalnych portugalskiemu Gama Life uwolniła ok. 1,2 mld dol. kapitału. Szykowana jest dużo większa transakcja tego typu w Niemczech. Na razie Zurich zaproponował podwyższenie dywidendy do 22 franków szwajcarskich na akcję, o 10% w stosunku do ubiegłorocznej.

(AC, źródło: Reuters)

Odc. 174 – To warto wiedzieć o elektrowniach wiatrowych

0

Co warto wiedzieć o elektrowniach wiatrowych? O tym w podcaście ubezpieczeniowym #RozmowyBezAsekuracji mówi Dawid Prałat, koordynator ds. inżynieryjnej oceny ryzyka w PZU

Dowiesz się:

  • Jaka część energii elektrycznej w Polsce stanowi energia pochodząca z siłowni wiatrowych?
  • Jakie szkody zdarzają się najczęściej w elektrowniach wiatrowych?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

18,342FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie