Blog - Strona 972 z 1516 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 972

Dla VIVIAMO liczba 100 jest magiczna

0
Setna umowa podpisana. Magdalena Leja, regionalny dyrektor sprzedaży (z lewej) i Magdlena Migoń, partner franczyzowy VIVIAMO

Setne biuro będzie prowadziła Magdalena Migoń z Grodkowa na Opolszczyźnie, która współpracuje z Agencją VIVIAMO już od czterech lat.

Grudzień był dla Agencji VIVIAMO szczególny. Kilka dni temu liczba biur franczyzowych VIVIAMO Ubezpieczamy osiągnęła poziom 100. – Jestem dumny, że tak dynamicznie rośnie nam liczba naszych partnerów franczyzowych. Setka jest dla nas w pewien sposób magiczna, to ogromny sukces – powiedział Jarosław Łoń, prezes VIVIAMO.

W branży ubezpieczeniowej pracuję od ponad 20 lat. Przez ostatnie cztery lata miałam szansę poznać VIVIAMO, jej pracowników i pomysł na biznes. Teraz rozpoczynam nową przygodę i współpracę jako biuro franczyzowe.

Jestem przekonana, że to dobra decyzja i wspólnie z VIVIAMO będę mogła rozwijać się na moim lokalnym rynku. Tym bardziej że moje biuro jest setnym biurem franczyzowym, a to z pewnością przyniesie mi szczęście i sukcesy w biznesie – powiedziała Magdalena Migoń.

Projekt franczyzy VIVIAMO Ubezpieczamy wystartował w 2013 r. Początkowo firma wsłuchiwała się w oczekiwania i opinie pierwszych partnerów franczyzowych, na podstawie których koncept VIVIAMO Ubezpieczamy zmieniał się i elastycznie dopasowywał do zmieniającej się sytuacji rynkowej. Dynamiczny rozwój rozpoczął się w końcu 2019 r. i w ciągu niespełna trzech lat udało się potroić liczbę biur.

Model zakłada współpracę z franczyzobiorcą na zasadzie wyłączności przy bardzo dużym i unikalnym na rynku wsparciu merytorycznym i marketingowym VIVIAMO. Firma bardzo dba o jakość i swój wizerunek.

VIVIAMO mocno stawia na budowanie relacji z partnerami poprzez silny (ponad pięćdziesięcioosobowy) zespół pracowników w terenie i centrali firmy, co jest ogromnym atutem w tej branży.

Model franczyzy VIVIAMO Ubezpieczamy jest elementem przyjętej przez nas strategii rozwoju. Cieszy się on coraz większym zainteresowaniem również wśród pośredników ubezpieczeniowych z wieloletnim doświadczeniem i mocną pozycją na lokalnym rynku – potwierdził Jarosław Łoń.

100 biur franczyzowych VIVIAMO Ubezpieczamy to ogromny sukces i jednocześnie wyzwanie, aby sprostać oczekiwaniom partnerów w zakresie technologii oraz narzędzi pracy. I dlatego cały czas szukamy nowych pomysłów i dodatkowych benefitów dla naszych partnerów, które mają nam pomóc w zwiększeniu konkurencyjności.

VIVIAMO należy do franczyzodawców, którzy inwestują w biura swoich partnerów. Firma na własny koszt przygotowuje projekt lokalu, nieodpłatnie dostarcza też partnerom wizualizację zewnętrzną i wewnętrzną oraz meble i znaczną część wyposażenia biura, co pozwala zapewnić wysokie standardy w biurach. Uruchomienie takiego biura zajmuje niespełna miesiąc od dnia podpisania umowy.

Kolejne rozmowy z potencjalnymi franczyzobiorcami są w toku. Już niedługo VIVIAMO będzie świętować fakt posiadania 200 biur, bo przy takim jasnym, ściśle określonym kierunku działania firmy jest to tylko kwestią czasu.

Targi IKE/IKZE zachęcają do oszczędzania

0
Źródło zdjęcia: IKE

Do rozmowy o długoterminowym oszczędzaniu zaprosił PFR Portal PPK we współpracy z Klubem Inwestorek Indywidualnych. Podczas webinarium, które odbyło się w piątek, 10 grudnia o godz. 10.00, mówiono przede wszystkim o IKE i IKZE jako narzędziach pozwalających gromadzić środki na przyszłą emeryturę.

Przypomnijmy, że środki wpłacone do końca roku na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego (IKZE) są objęte ulgą podatkową. Dla wielu Polaków i Polek jest to impuls, który pomaga podjąć decyzję o rozpoczęciu oszczędzania.

Z korzyściami podatkowymi wiąże się również IKE, ponieważ wypłata środków jest zwolniona z podatku od zysków kapitałowych (tzw. podatek Belki).

– Zorganizowaliśmy to spotkanie, bo czujemy się odpowiedzialni za dzielenie się wiedzą i informacjami na temat systemowego oszczędzania – powiedział Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK. I dodał: – IKZE istnieje od blisko dziesięciu lat, a oszczędza w ten sposób ponad 200 tys. osób. Tylko w ubiegłym roku w drugim progu podatkowym znalazło się 1,5 mln Polek i Polaków, którzy zapłacili podatek w wysokości 32%. I właśnie dlatego to spotkanie – by uczestnicy mogli dowiedzieć się, w jaki sposób skorzystać na IKZE, co to znaczy być w drugim progu podatkowym i jakie są te konta IKE/IKZE.

Emerytura z ZUS to za mało

Spotkanie poprowadził Patryk Wyczółkowski, ekspert PFR Portal PPK. Ważnym elementem programu był panel dyskusyjny pt. „Dlaczego musisz oszczędzać na swoją przyszłość”, w którym wypowiadali się Rafał Bogusławski, główny strateg Analiz Online, oraz Mariusz Jaszczyk, dyrektor Departamentu Finansów i Kontrolingu PFR.

Rafał Bogusławki zwrócił uwagę, że emerytura z ZUS nie wystarczy na „pogodną jesień życia”, zapewniając dochód na poziomie mniej więcej 30% ostatniego wynagrodzenia. W związku z tym indywidualne oszczędzanie jest niezbędne. Polacy mają do dyspozycji ciekawe produkty, takie jak pracownicze programy emerytalne, pracownicze plany kapitałowe, indywidualne konta emerytalne i indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego, ale niestety zbyt rzadko z nich korzystają.

Oszczędności emerytalne rosną, ale wciąż zbyt wolno

Mariusz Jaszczyk dodał, że świadomość ekonomiczna Polaków wciąż jest niewystarczająca. Omówił też bardziej szczegółowo dostępne programy grupowe (PPK i PPE) oraz indywidualne (IKE i IKZE).

Powołując się na dane KNF, podkreślił, że w ostatnim czasie nastąpił wzrost zainteresowania ofertą indywidualną. Wartość oszczędności zgromadzonych na IKZE na koniec czerwca 2021 r. przekroczyła 5 mld zł, co stanowi 14% wzrostu aktywów względem grudnia 2020 r. Wzrost liczby rachunków był wolniejszy, wynosił bowiem 3%.

Z kolei na IKE zdecydowało się do czerwca 2021 r. 760 tys. osób, a wartość aktywów tam zgromadzonych przekroczyła 13 mld. Mariusz Jaszczyk odniósł się też do programów grupowych (PPE – 18 mld zł aktywów, PPK – 6,3 mld zł, 2,35 mln uczestników).

Podkreślano, że zaletą programów grupowych jest zaangażowanie pracodawcy (a w przypadku PPK również państwa) i preferencyjny poziom kosztów. Zachętą do programów indywidualnych są z kolei sygnalizowane już korzyści podatkowe.

Robert Zapotoczny

Oszczędzanie długoterminowe to konieczność

Biorąc pod uwagę trendy gospodarcze i demograficzne, gromadzenie środków na przyszłość wydaje się niezbędne. Dla pań jest to szczególnie istotne, ponieważ statystycznie rzecz biorąc, żyją dłużej, a pracują krócej, co skutkuje jeszcze niższą stopą zastąpienia niż w przypadku panów.

– Musimy już dzisiaj zatroszczyć się o to, by zgromadzić dodatkowe oszczędności na naszą przyszłość; żebyśmy mieli dodatkowe zabezpieczenie poza powszechnym systemem, które oferuje nam Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dlatego są takie programy jak PPK, a także takie jak IKE i IKZE, które są świetnym uzupełnieniem dla pracowniczych planów kapitałowych – tymi słowami prowadzący Patryk Wyczółkowski zapowiedział Krzysztofa Słomińskiego i Dawida Korczyńskiego, którzy przeprowadzili krótkie szkolenie produktowe.

Eksperci przypomnieli najważniejsze cechy programów indywidualnych – IKE i IKZE. Uczestnicy dowiedzieli się, jakie instytucje prowadzą IKE i IKZE. Przypomniano też, że każdy może posiadać maksymalnie jeden rachunek IKE i jeden rachunek IKZE oraz że nie istnieje górny limit wieku, w którym można rozpocząć oszczędzanie. Jeszcze raz wybrzmiały korzyści podatkowe dla właścicieli rachunków.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w 2021 r. limit rocznych wpłat dla IKE wynosi 15 777 zł, a dla IKZE 6310,80 zł. Osoby samozatrudnione mogą na IKZE wpłacić 9466,20 zł. Wpłat można dokonywać jednorazowo lub systematycznie, np. co miesiąc wpłacając na rachunek część tej kwoty.

Uczestnicy webinarium zapoznali się też z porównaniem oszczędzania w IKZE i w IKE z lokatą bankową oraz z zasadami wypłat z rachunków przed 65. rokiem życia i po przekroczeniu tego wieku, a także z możliwością dziedziczenia zgromadzonych środków przez spadkobierców lub wskazane imiennie osoby uprawnione, bez konieczności opłacenia podatku spadkowego i podatku od zysków kapitałowych.

Jak wybrać instytucję finansową?

Eksperci rekomendowali, żeby wybierając instrumenty finansowe, dostosować je do własnego apetytu na ryzyko, a także brać pod uwagę historyczne wyniki inwestycyjne oraz poziom kosztów w konkretnej instytucji.

Na koniec odbyły się targi IKE/IKZE, czyli internetowy przegląd ofert wybranych instytucji finansowych. Prowadzący zachęcał też do sprawdzenia, czy instytucja finansowa, z którą współpracujemy w innym temacie (np. ubezpieczyciel czy TFI), nie oferuje IKE i IKZE, bo w takim przypadku założenie rachunku może zająć zaledwie kilka minut.

Oferta edukacyjna

Webinarium zorganizowane przez PFR Portal PPK było zwięzłym podsumowaniem wiedzy dotyczącej indywidualnych form oszczędzania długoterminowego, a zarazem zachętą do odpowiedzialnego planowania własnej finansowej przyszłości.

Eksperci PFR Portal PPK prowadzą online również cykle dotyczące wezwań do zawarcia umowy PPK: „Wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK” oraz „Jak wdrożyć PPK po terminie?” (więcej informacji: www.mojeppk.pl/wezwania).

W ofercie edukacyjnej znajdują się także bezpłatne szkolenia dotyczące rozliczenia subwencji dla przedsiębiorców z sektora MŚP, którzy otrzymali wsparcie w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0 – programu, który ma na celu pomoc finansową firmom, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z Covid-19 (więcej informacji na stronie: www.pfrportal.pl/tarcza-finansowa-pfr-2-0/).

Aleksandra E. Wysocka

Rekomendacyjny Pan Jouradain

0
Artur Sójka

Z tematyką networkingu i rekomendacji ujętą w sprawny system spotkałem się po raz pierwszy chyba tuż po studiach. No, może na ostatnim roku. W każdym razie odbyło się to w kontekście biznesowym, gdy zaczynałem stawiać na tym polu swoje pierwsze kroki. Moim głównym zadaniem było pozyskiwanie klientów i dowiedziałem się, że to jedna z najlepszych metod.

Po latach jednak uświadomiłem sobie, że byłem niczym Moliere’owski Pan Jouradain, postać ze sztuki Mieszczanin szlachcicem. Ów bohater zauważa, że nie wiedział, że mówi prozą. A ja w zasadzie przez całe studia (wcześniej pewnie też) korzystałem z rekomendacji, nie wiedząc, że to robię.

Strategia studenta

Mój pierwszy egzamin na studiach oblałem. Gdy przyznałem się do tego starszemu koledze z pokoju w akademiku i opowiedziałem sytuację, skwitował krótko: do niego (miał na myśli egzaminatora) nie wchodzi się w pierwszej trójce (do gabinetu wchodziło troje studentów naraz). Zawsze trzy pierwsze osoby oblewają – taka zasada. Najpierw „ciśnie”, potem odpuszcza coraz bardziej. Ostatni mają najłatwiej.

Wyciągnąłem z tej rozmowy właściwą lekcję. Już nigdy nie poszedłem na egzamin nieprzygotowany. Przynajmniej taktycznie, bo z wiedzą, jak to u studenta, różnie bywało. Fakt jest taki, że nie oblałem już żadnego egzaminu do końca studiów, a przez większość ich czasu inkasowałem stypendium naukowe.

Wychodząc z założenia, że im szybciej zbiorę informację, tym lepiej, pytałem kolegę o poszczególnych prowadzących konwersatoria/ćwiczenia (zazwyczaj magistrzy i doktorzy) oraz wykłady i egzaminy (profesorowie) na początku semestru. To pozwalało mi stworzyć strategię. Jeśli któryś egzamin był nie do przejścia przy pierwszym podejściu, ale można było być z niego zwolnionym w związku z piątką z ćwiczeń (rekomendacja magistra/doktora będącego asystentem profesora), często nawet nie wysilałem się, żeby chodzić na wykłady. Na ćwiczeniach jednak byłem zawsze przygotowany i tak aktywny, żeby prowadzący to zauważył. Jeśli natomiast któryś z profesorów był łagodniejszy i egzamin było łatwo zdać, zawsze chodziłem na wykłady, mniej uwagi przykładając do ćwiczeń.

Przełóżmy to na sprzedaż

Czy wiesz, że wszystkich swoich klientów możesz podzielić na dwie kategorie? Pierwsza to klient powszedni, bread and butter, czyli bułka z masłem. Ta grupa to zazwyczaj jakieś 80% spośród wszystkich naszych klientów. Nie potrzebujemy większego wysiłku, aby ich pozyskać i obsłużyć. To prosta sprawa. Żadne rocket science! Z takich klientów jednak żyjemy. To przeważająca część naszego biznesu.

Drugą grupę, pozostałe 20%, stanowią klienci cream, czyli śmietanka. Są to osoby/firmy, które są trudniejsze do pozyskania, ale przy obsłużeniu ich mamy większą satysfakcję i gratyfikację. Siłą rzeczy zdarzają się rzadziej. Jednak każdy taki klient ma wagę dwóch, trzech, czterech albo i więcej klientów powszednich.

Jak myślisz, czy jest sens silić się na jakiś skomplikowany system rekomendacyjny, żeby pozyskiwać klientów bread and butter? Pewnie, że nie. Przecież to bułka z masłem. Sami ich pozyskamy najprostszymi sposobami.

Natomiast nie ma lepszego sposobu na dotarcie do klienta cream (często premium) niż rekomendacja. Jak z moimi piątkami z egzaminów, które były wpisywane do indeksu ze względu na rekomendacje „ćwiczeniowca”.

Jeśli więc chcesz rozwijać swój biznes, pozyskuj coraz więcej klientów cream. Aby to robić skutecznie i intencjonalnie (nie od przypadku do przypadku), warto rozejrzeć się za osobami, które twoich klientów cream znają, którym ci klienci ufają. Gdy znajdziesz już takie osoby, zrób wszystko, aby chciały cię zarekomendować.


Artur Sójka
trener i konsultant
prezes organizacji rekomendacji biznesowych Biznes Klub Polska

Piotr Ruszowski o planach rozwoju Mondial Assistance

0
Piotr Ruszowski

Z początkiem 2022 r. Piotr Ruszowski został prezesem Mondial Assistance, zastępując na tym stanowisku Tomasza Frączka, który kierował firmą przez ostatnie 22 lata. Nowy prezes zamierza wykorzystać możliwości stwarzane przez nowe technologie do rozwoju nowej jakości usług assistance i ubezpieczeń mieszkaniowych, komunikacyjnych i medycznych.

– Nominacja Piotra to przykład modelowej sukcesji, w której menedżer związany przez wiele lat z firmą teraz przejmuje jej stery. Cieszę się, że trafiają one w ręce Piotra, który przez wiele lat odpowiadając za sprzedaż i marketing, udowodnił swoją kreatywność, jeśli chodzi o rozwój oferty i jej promocję, a także umiejętności w obszarze zarządzania. Wierzę, że pod jego przewodnictwem firma utrzyma pozycję lidera innowacji w sektorze usług pomocowych i ubezpieczeniowych – mówi Tomasz Frączek.
Nowy prezes zamierza wykorzystać możliwości stwarzane przez nowe technologie do rozwoju nowej jakości usług assistance i ubezpieczeń.
– Nowe technologie pozwalają na rozwój tzw. smart home, czyli zestawu wszystkich możliwych czujników pozwalających na wczesne zaalarmowanie klienta i asystora o sytuacji, która dzieje się w domu, np. zalaniu, pożarze. Będzie się też rozwijała kategoria pomocy po szkodzie. Będziemy pomagali nie tylko przy prostych sprawach związanych z cieknącym kranem, ale też przy poważnych zdarzeniach związanych z zalaniem czy pożarem – mówi Piotr Ruszowski.
Prezes Mondial Assistance spodziewa się też większego zainteresowania ubezpieczycieli outsourcingiem procesu obsług likwidacji szkód komunikacyjnych. Rola asystora nie będzie ograniczała się jak obecnie do np. do holowania pojazdu czy podstawienia samochodu zastępczego.
– Klienci mogą do nas dzwonić również po to, żeby w praktyce rozpocząć proces likwidacji szkody. Bardzo często jest przecież tak, że to my pierwsi dowiadujemy się o wypadku i to nasz przedstawiciel jest pierwszy na miejscu zdarzenia – mówi Piotr Ruszowski.
Prognozuje też dalszy rozwój ubezpieczeń medycznych. Przy czym jego zdaniem rola ubezpieczyciela i asystora nie będzie już ograniczała się do organizacji pomocy medycznej i pokrycia kosztów związanych z jej udzieleniem czy późniejszą rehabilitacją.
– Będziemy dostarczali coraz większą wartość z perspektywy prewencji, czyli dbania o zdrowie i życie naszych klientów – zapowiada Piotr Ruszowski.
Nowy prezes Mondial Assistance o prognozach i planach dotyczących usług assistance:
https://youtu.be/9TmUmMlrq4A

(AM, źródło: Mondial Assistance)

PIU o rosnącej roli ubezpieczeniowych inspektorów ochrony danych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zdaniem Anny Kwiatkowskiej, ekspertki Polskiej Izby Ubezpieczeń, rok 2021 postawił duże wyzwania przed inspektorami ochrony danych w zakładach ubezpieczeń ze względu na wymagania Komisji Nadzoru Finansowego oraz projekty nowych aktów prawnych, zarówno na poziomie lokalnym, jak i unijnym. Przedstawicielka PIU spodziewa się, że w 2022 r. będzie podobnie.

Anna Kwiatkowska przypomina, że w 2021 roku Izba zorganizowała dla zakładów ubezpieczeń webinar na temat nowych zasad stosowania standardowych klauzul.

– Będziemy ten temat kontynuować, bo spotkanie, dyskusja i pytania, jakie pojawiły się w trakcie tego wydarzenia wskazują na wciąż nierozwiązane kwestie proceduralne. Jak choćby to, w jaki sposób przeprowadzić analizę prawa i praktyki państwa trzeciego pod kątem spełnienia przepisów o ochronie danych osobowych – powiedziała Kamila Czeczko, przewodnicząca grupy roboczej ds. ochrony danych osobowych w PIU.

Sporo uwagi poświęcono też projektowi DORA (Digital Operational Resilience Act, projekt rozporządzenia w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego).

Dla inspektorów ochrony danych oznacza to współpracę z działami IT i dokonanie analizy, czy zagrożenia artykułowane w rozporządzeniu będą miały wpływ na przetwarzane przez zakłady ubezpieczeń dane osobowe. W tym roku wiele uwagi zostanie poświęcone też projektowi E-privacy. „Dbamy, by postulat o możliwość przetwarzania przez zakłady ubezpieczeń danych z urządzeń końcowych znalazł się w projektowanych przepisach” – podkreśla Anna Kwiatkowska. Podobnie będzie w przypadku wytycznych w sprawie przykładów dotyczących zawiadamiania o naruszeniu danych (EROD), nad którymi prowadzone będą prace w 2022 r.  

– Przewidujemy, że zagadnienia związane z ochroną danych osobowych będą miały coraz większe znaczenie w biznesie ubezpieczeniowym, już teraz jest to ważny aspekt naszej działalności. Wymaga to zaangażowania ludzi i środków w coraz lepszy system ochrony danych oraz nieprzerwane pogłębianie wiedzy osób zaangażowanych w przetwarzanie danych, a także świadomości klientów zakładów ubezpieczeń  – podkreśla Kamila Czeczko.

Stąd starania członków grupy roboczej, by opracować cykl materiałów edukacyjnych wspierających komunikację z klientami i wyjaśniających typowe zagadnienia związane z przetwarzaniem danych osobowych, co ma być jednym z zadań do realizacji w obecnym roku.

Anna Kwiatkowska wskazuje, że kolejnym wyzwaniem będzie implementacja do krajowego porządku prawnego (ustaw, stanowisk, zaleceń czy wytycznych nadzoru) propozycji Unii Europejskiej zawartych w Data Governance Act, Artificial  Intelligence Act, Regulation on Privacy and Electronic Communications, Digital Markets Act, oraz nowych koncepcjach wynikających ze zmian rzeczywistości wskutek pandemii. Ekspertka PIU zaznacza, że chodzi nie tylko o projekt zmian w Kodeksie pracy, w którym podkreśla się istotę szkoleń z ochrony danych osobowych w czasie pracy zdalnej, bądź przygotowań branży do realizacji noweli Prawa o ruchu drogowym, zapewniającej podstawę prawną do przetwarzania kolejnych danych wrażliwych, ale przede wszystkim o zapowiadane przez KNF prace nad rewizją wytycznych i rekomendacji. Anna Kwiatkowska przypomina, że szereg dokumentów nadzoru powstawało na przełomie 2014 i 2015 r., kiedy jeszcze nie było nie tylko funkcji inspektora ochrony danych, ale też takich pojęć, jak analiza ryzyka, minimalizacja danych, pseudonimizacja, profilowanie, oceny skutków dla ochrony danych.

Cały wpis:

https://piu.org.pl/blogpiu/rosnaca-rola-inspektorow-ochrony-danych-rodo-podsumowanie-2021/

(AM, źródło: PIU)

Zurich sprzedaje GamaLife swój włoski portfel życiowy i emerytalny

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

3 stycznia Zurich Insurance Group ogłosiła, że jej spółka zależna Zurich Investments Life SpA zgodziła się sprzedać portfel życiowo-emerytalny – składający się zarówno z polis tradycyjnych, jak i z UFK – portugalskiej firmie ubezpieczeniowej GamaLife. To pierwszy z planowanych kroków mających na celu znaczącą poprawę alokacji kapitału w całej grupie.

Dyrektor finansowy Zurich George Quinn powiedział, że transakcja jest dowodem zaangażowania grupy w poprawę wykorzystania kapitału oraz zmniejsza jej ekspozycję na stopy procentowe i ryzyko kredytowe, pozwalając Zurichowi skoncentrować się na wybranych częściach włoskiego rynku ubezpieczeń życiowych i emerytalnych.

– Nie możemy się doczekać powitania klientów Zurichu. Naszym celem będzie zapewnienie płynnego przejścia dla wszystkich lokalnych interesariuszy oraz wprowadzenie naszych wartości w zakresie innowacji, prostoty i obsługi w powiększonej grupie GamaLife – powiedział Matteo Castelvetri, dyrektor generalny GamaLife Group. 

Oczekuje się, że po zakończeniu transakcji wymóg kapitałowy Zurych w ramach szwajcarskiego testu wypłacalności spadnie o około 1,2 mld USD, dodając około 11 punktów procentowych do jego współczynnika. Ponadto oczekuje się, że transakcja zwiększy płynność grupy o około 200 mln USD.

Przewiduje się, że zakończenie transakcji nastąpi w drugiej połowie bieżącego roku, pod warunkiem uzyskania zgód regulacyjnych.

(AM, źródło: Zurich)

Wydarzenia Miesiąca – Grudzień 2021

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wdrożenie przepisów, o wprowadzenie których ubezpieczyciele apelowali od wielu lat, Unilink, indywidualna oferta PZU Zdrowie, „Piramida Kompetencji”, akcja prewencyjna CUK Ubezpieczenia, VSoft Mobile Workforce oraz nowy Rzecznik Finansowy – tak prezentuje się lista laureatów ostatniej w 2021 roku odsłony rankingu „Gazety Ubezpieczeniowej”.

WYDARZENIE MIESIĄCA

Zamknięcie procesu legislacyjnego przepisów zapewniających ubezpieczycielom dostęp do danych o punktach karnych i mandatach kierowców – za spełnienie zgłaszanego od wielu lat postulatu ubezpieczycieli i umożliwienie im powiązania wysokości stawek ubezpieczeń komunikacyjnych z liczbą punktów karnych i rodzajem popełnianych wykroczeń.

FIRMA MIESIĄCA

Unilink – za udaną kontynuację ekspansji międzynarodowej i przejęcie Safety Broker de Asigurare – największego dystrybutora ubezpieczeń w Rumunii, prowadzącego również działalność w Mołdawii.

PRODUKT MIESIĄCA

Pakiety medyczne i profilaktyczne PZU Zdrowie dla klientów indywidualnych – za dostrzeżenie szerokiego grona, które ze względu na politykę pracodawcy, charakter wykonywanej profesji czy indywidualne potrzeby nie mają dostępu do grupowych pracowniczych pakietów zdrowotnych i stworzenie propozycji adekwatnej do potrzeb każdego z wyżej wymienionych odbiorców.

INICJATYWA RYNKOWA MIESIĄCA

Cykl szkoleń PZU Lab zatytułowany „Piramida Kompetencji” – za podjęcie wspólnie ze Szkołą Główną Służby Pożarniczej działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa pożarowego w przedsiębiorstwach oraz prewencji katastroficznej, opracowanie szerokiego zakresu merytorycznego szkoleń oraz edukowanie w oparciu praktyczne przykłady szkód.

INICJATYWA SPOŁECZNA MIESIĄCA

Akcja Fundacji Bezpieczni.eu i CUK Ubezpieczenia „Rozbłyśnij rozsądkiem – załóż odblask” – za podjęcie działań prewencyjno-edukacyjnych na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, którego poziom nadal pozostawia wiele do życzenia.

INNOWACJA MIESIĄCA

Aplikacja VSoft Mobile Workforce – za stworzenie narzędzia umożliwiającego obsługę procesu likwidacji szkód w usystematyzowany sposób, od ustalenia i potwierdzenia zakresu prac, poprzez automatyczne wyznaczenie pracowników do obsługi zadania, po raportowanie i przekazywanie niezbędnej dokumentacji do ubezpieczyciela.

CZŁOWIEK MIESIĄCA

Bohdan Pretkiel, nowy Rzecznik Finansowy – za nominację na jedno z najbardziej eksponowanych, a zarazem najtrudniejszych stanowisk na rynku finansowym.

Artur Makowiecki

redaktor portalu www.gu.com.pl

2022 rokiem wyższych stawek w polisach

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W obecnym roku rynek ubezpieczeń w Polsce będzie musiał się zmierzyć z szeregiem wyzwań. Do najważniejszych z nich będą należeć otoczenie makroekonomiczne, niemal pewne podwyżki cen w produktach ochronnych czy działalność nadzoru finansowego.

Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń, liczy na to, że 2022 r. przyniesie przełom w kwestii inflacji szkodowej w segmencie komunikacyjnym, z którą sektor boryka się od dłuższego czasu. Barbara Timofiejuk, prezes Willis Towers Watson, nie ma wątpliwości, że przy rosnących kosztach likwidacji szkód, inflacji i pogarszającym się wynikom technicznym w komunikacji, podwyżki stawek w polisach są tylko kwestią czasu. Jeszcze dalej idzie w swoich przewidywaniach Igor Rusinowski, prezes Unilink. Jego zdaniem towarzystwa będą musiały dostosować wysokość składek do odszkodowań i świadczeń praktycznie we wszystkich liniach produktowych. Podobnie uważa Marcin Dębicki, dyrektor odpowiedzialny za ubezpieczenia korporacyjne w Ergo Hestii. Jego zdaniem konieczność aktualizacji sum ubezpieczeniowych wynika ze zmian cen w budownictwie, inflacji cen surowców i materiałów czy wzrostu kosztów pracy.

Jednym z głównych problemów makroekonomicznych, który ma duży wpływ na branżę ubezpieczeniową, jest utrzymujący się wysoki poziom inflacji w Polsce. Tomasz Kulik, członek zarządu PZU SA, prognozuje, że zjawisko to przełoży się na wzrost sum ubezpieczeń i przyrost rezerw. W jego ocenie niemałym wyzwaniem będzie również utrzymanie w ryzach kosztów działalności w sytuacji wzrostu płac oraz cen usług, materiałów i energii. Plusem ma być z kolei duży wzrost gospodarczy, który powinien przełożyć się na wzrost sprzedaży ubezpieczeń non-life.

„PB” zwraca uwagę, że dla działu I wyzwaniem będzie działalność Komisji Nadzoru Finansowego, która dobrze poczuła się w roli strażnika ubezpieczonych. Aktywność KNF ma obejmować  zarówno obszar produktowy, jak i dystrybucyjny. Innym problemem jest wzrost śmiertelności wskutek pandemii i lawinowo rosnąca wartość wypłat z polis na życie. Z drugiej jednak strony Covid-19 napędził sprzedaż ubezpieczeń życiowych i zdrowotnych. Paradoksalnym problemem jest także rosnące zainteresowanie cyberpolisami. Klienci mają bowiem duży problem z dostępem do tego typu ofert. Barbara Timofiejuk wskazuje, że wyzwaniami w tym segmencie będą wzrost cen oraz sprostanie wymogom bezpieczeństwa, które nakładają na klientów biznesowych ubezpieczyciele. Nawet duże firmy często odbiegają bowiem standardami od norm zachodnioeuropejskich czy amerykańskich.

Edyta Fundowicz, członek zarządu Nationale-Nederlanden uważa z kolei, że wyzwaniem pozostaje dalsza cyfryzacja rynku. Ekspertka twierdzi, że główną rolę odgrywać będzie omnichannel oraz rozwiązania i narzędzia dla agentów. Natomiast Jan Kastory, zarządzający funduszem Astoryza VC spodziewa się znaczącego przyspieszenia w sektorze insurtechów.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 3 stycznia, Karolina Wysota „Inflacyjna zawierucha w ubezpieczeniach”:

https://www.pb.pl/inflacyjna-zawierucha-w-ubezpieczeniach-1137647

 (AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Piotr Ruszowski zmienia Tomasza Frączka na czele Mondial Assistance

0
Piotr Ruszowski

Tomasz Frączek odszedł z funkcji prezesa Mondial Assistance, którą współtworzył, kierował i rozwijał przez ostatnie 22 lata. Od 1 stycznia jego miejsce zajął Piotr Ruszowski, dotychczasowy członek zarządu oraz dyrektor sprzedaży i marketingu.

To było bardzo dynamiczne 20 lat. W tym czasie nieprzerwanie dążyliśmy do współpracy z klientami. Przywiązywaliśmy także dużą wagę do innowacji. Zawsze funkcjonowaliśmy na podstawie dialogu z rynkiem. Wsłuchiwaliśmy się w jego oczekiwania i na tej podstawie twórczo wdrażaliśmy nasze pomysły. Powodowało to, że czasami małe, wręcz niepozorne rzeczy decydowały o sukcesie produktowym i rozwoju organizacji – powiedział Tomasz Frączek.

Przypomniał, że to właśnie Mondial Assistance sprzedał pierwszą polisę internetową i jako pierwszy w branży odstąpił od konieczności „fizycznego” podpisywania OWU i gromadzenia ich w formie papierowej. W 2003 roku firma wspólnie z Pekao SA zaproponowała rozwiązania z obszaru bancassurance, które były wówczas praktycznie nieznane na polskim rynku.

O skali i powodzeniu przedsięwzięcia niech świadczy fakt, że w krótkim okresie siedem milionów ludzi otrzymało nasze pakiety pomocowe – powiedział Tomasz Frączek

Kolejnym obszarem, do którego od początku działalności Mondial Assistance przywiązywało szczególne znaczenie, była turystyka.

Anegdotycznie warto wspomnieć o niezwykle pozytywnym przyjęciu przez rynek zniesienia klauzuli alkoholowej przy wyjazdach turystycznych. Także tutaj byliśmy pionierami na rynku. – powiedział Tomasz Frączek. – Na przestrzeni lat systematycznie wchodziliśmy również w nowe obszary działalności. Jako jedni z pierwszych dostrzegliśmy znaczenie programów typu affinity, ubezpieczeń sprzętu RTV/AGD, przedłużonych gwarancji czy casco na urządzenia elektroniczne – dodał.

Tomasz Frączek

Tomasz Frączek zwrócił uwagę, że ostatnie wydarzenia na świecie sprawiły, iż szczególnego znaczenia nabrał jeden, konkretny obszar ludzkiego życia. Zdrowie.

Na skutek pandemii to właśnie zdrowie stało się tym czynnikiem, na który przede wszystkim zwracają uwagę Polacy. W następstwie rozwijamy rozwiązania z obszaru telemedycyny i konsultacji lekarskich, które znalazły szczególne miejsce w ofercie Mondial Assistance – powiedział były już prezes. – Celem, który sobie zdefiniowaliśmy, jest zapewnienie naszym klientom profesjonalnej, dostępnej w każdym zakątku świata doraźnej pomocy medycznej. Kolejnym obszarem, który staramy się odpowiedzialnie zagospodarowywać, są ubezpieczenia od poważnych chorób i zachorowań, takich jak nowotwory czy choroby kardiologiczne. Naszym zadaniem jest w tym przypadku danie alternatywy rynkowej dla często niewydolnej w tej kwestii publicznej służby zdrowia. Wdrażanie rozwiązań w tych obszarach pozostawiam już jednak moim następcom – dodał

Tomasz Frączek o początkach działalności, przełomowych momentach oraz najbliższej przyszłości usług assistance:

https://assistance.tv/tomasz-fraczek-wspomnienia-i-przyszlosc

Tomasz Frączek pełni funkcję dyrektora generalnego AWP P&C S.A. Oddział w Polsce. Jest również prezesem zarządu AWP Polska Sp. z o.o. Większą część życia zawodowego związał z rynkiem turystycznym. Karierę rozpoczął w Polskich Liniach Lotniczych LOT, gdzie pracował przez 14 lat, w tym ostatnie 4 lata jako prezes barcelońskiego biura LOT. Następnie pracował jako zastępca dyrektora w IATA BSP Polska, a od 1994 r. był dyrektorem naczelnym American Express Polska. W 1999 r. rozpoczął tworzenie struktur Mondial Assistance w Polsce (wówczas jeszcze pod marką Elvia), której przewodził do końca 2021 r.. Od 2012 roku pełnił także funkcję dyrektora Regionu Europy Wschodniej, odpowiadającego za Polskę, Czechy, Słowację i Rosję.

Piotr Ruszowski jest związany z Mondial Assistance od 2011 roku, na początku jako kierownik działu marketingu i komunikacji, a od maja 2014 roku dyrektor pionu sprzedaży i marketingu. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w PricewaterhouseCoopers (PwC) oraz ING Nationale-Nederlanden Polska. Absolwent The Chartered Institute of Marketing oraz London School of Public Relations. Od 2016 roku pełni także funkcję dyrektora sprzedaży i marketingu Regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

(AM, źródło: Mondial Assistance)

Kontrola KNF bez tajemnic

0
Jakub Dziedzic

Kontrola pośrednika ubezpieczeniowego do pewnego czasu stanowiła pojęcie dość abstrakcyjne. Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń wprowadziła możliwość przeprowadzenia kontroli przez KNF bezpośrednio w zakresie działalności agenta czy brokera ubezpieczeniowego. Na pytanie postawione w tytule osobiście odpowiedziałbym: nie. Oczywiście jeżeli odpowiednio wcześniej poczynimy pewne przygotowania.

Czym jest kontrola pośrednika ubezpieczeniowego? Podstawowe regulacje jej dotyczące zawarte zostały w ustawie o dystrybucji ubezpieczeń, ale należy zaznaczyć, że w zakresie kontroli gospodarczej przepisy odwołują się do ustawy Prawo przedsiębiorców.

Trzeba też rozróżnić kontrolę zakładu ubezpieczeń (w tym również kontrolę w zakresie korzystania z usług agentów) od kontroli stricte pośrednika ubezpieczeniowego. Co prawda ta pierwsza może mieć wpływ na współpracujących z zakładem pośredników, ale teraz skupię się na kontroli dotyczącej bezpośrednio pośredników ubezpieczeniowych.

Ujmując to możliwie zwięźle, kontrola stanowi ogół działań i czynności nadzorczych polegających na weryfikacji poziomu zgodności działalności pośrednika ubezpieczeniowego z przepisami prawa (w przypadku brokera ubezpieczeniowego kontrolą może zostać objęty również stan majątkowy).

Do wyżej wymienionego zakresu mogą zaliczać się m.in. przegląd regulacji wewnętrznych, weryfikacja stosowania wytycznych i rekomendacji, współpraca z zakładami ubezpieczeń, nadzór nad OWCA, przeprowadzenie APK, przekazywanie wymaganych informacji i dokumentów klientowi, jak również realizacja obowiązków szkoleniowych.

Niezależnie, czy kontrola obejmuje swoim zakresem całą organizację, czy jedynie wybrane zagadnienie, w każdym przypadku podejmowana jest z urzędu. Nie ma możliwości podjęcia jej na wniosek (niezależnie od podmiotu, który będzie miał w tym swój interes). Warto jednak zauważyć, że informacje przekazane KNF przez inne podmioty mogą przyczynić się do podjęcia kontroli.

Zwróć uwagę, zaangażuj się i współpracuj

Rozpoczęcie kontroli następuje w dniu otrzymania przez pośrednika upoważnienia wydanego przez KNF do przeprowadzenia jej. Po doręczeniu tego dokumentu zespół inspekcyjny rozpoczyna kontrolę. Ponieważ postępowanie to jest szczegółowo opisane w przepisach prawa, już na tym etapie należy zwrócić uwagę, czy spełnione zostały odpowiednie wymogi formalne.

O ile błąd formalny ze strony organu nadzoru jest mało prawdopodobny, o tyle warto zwrócić uwagę, czy pod pozorem przeprowadzenia kontroli nie kryje się próba oszustwa, dokonywana przez podmiot lub osobę do tego nieuprawnioną. Niestety takie przypadki są już znane na rynku i dotyczą nieuprawnionych kontroli lub inspekcji, które próbowały przeprowadzić osoby podszywające się pod inspektorów ochrony danych osobowych (w szczególności niedługo po wejściu w życie RODO). Stanowi to niezwykle niebezpieczną sytuację, podczas której może dojść do wyłudzenia poufnych informacji i danych chronionych. Dlatego też niezmiernie istotne jest uczulenie na taką okoliczność swoich pracowników, a każdy taki przypadek powinien być niezwłocznie zgłoszony odpowiednim służbom.

Z drugiej strony kontrola jest postępowaniem, do którego może wkraść się błąd, tym niemniej każdorazowo rekomenduję proaktywną współpracę z KNF. Pamiętajmy o tym, że chociaż kontrola może wydawać się czymś negatywnym, w dłuższej perspektywie ma pozytywny skutek.

Mimo że nie powinna znacząco wpływać na wykonywaną działalność, należy też zwrócić uwagę, w szczególności w przypadku małych i średnich przedsiębiorców, że wizyta zespołu inspekcyjnego może angażować dodatkowe środki i czas. Co prawda cały proces odbywa się w czasie dnia pracy, ale warto jednak zarezerwować sobie odpowiednie zasoby, by móc zarówno skutecznie prowadzić swoją działalność, jak również aktywnie uczestniczyć w postępowaniu kontrolnym i terminowo odpowiadać na wezwania KNF.

Kontrola „zdalna” i plany na najbliższe lata

W trakcie kontroli powinniśmy zapewnić zespołowi inspekcyjnemu odpowiednie miejsce i warunki do pracy. Biorąc jednak pod uwagę obecną sytuację pandemiczną, ograniczającą kontakt bezpośredni, jak również rozwijającą się informatyzację, wizyty takiego zespołu mogą zostać ograniczone do niezbędnego minimum. Możliwe jest również prowadzenie kontroli w siedzibie KNF, a kontakt z zespołem inspekcyjnym może odbywać się zdalnie.

KNF dysponuje również specjalną platformą do bezpiecznego elektronicznego przesyłania plików i dokumentów.

W zależności od zakresu kontroli czas trwania czynności kontrolnych może być różny, jednakże nie powinien przekroczyć 60 dni.

Analizując priorytety działań organu nadzoru na lata 2020–2024, można zauważyć planowany, znaczny wzrost podejmowanych działań kontrolnych. Szczególny nacisk kładziony jest na wzmożone kontrole pośredników ubezpieczeniowych (wykonywanie dystrybucji ubezpieczeń uczciwie, rzetelnie i profesjonalnie, zgodnie z najlepiej pojętym interesem klientów, wykonywanie obowiązków informacyjnych, nadzór zakładu ubezpieczeń nad agentami), ochronę klienta, zarządzanie ryzykiem „relacji z klientami” oraz wzmożone działania prawno-regulacyjne w obszarze dystrybucji ubezpieczeń.

Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy są opublikowane w październiku 2021 r. przez KNF „Informacje dotyczące kontroli pośredników ubezpieczeniowych”. Skala obszarów, w których możliwe są działania nadzorcze, na pierwszy rzut oka może przerazić. Jednak taką publikację KNF należy oceniać zdecydowanie pozytywnie.

Chociaż standardowy zakres kontroli, jak również wykaz podstawowych dokumentów jest bardzo szeroki, to należy go dostosować do wielkości, rodzaju oraz skali działalności konkretnego pośrednika ubezpieczeniowego. Warto zwrócić przy tym uwagę, że w pojęciu zgodność działalności z przepisami prawa może mieścić się praktycznie wszystko, dlatego doprecyzowanie tego zakresu przez KNF jest już pewnym światełkiem w tunelu.

Działania, które warto podjąć niezwłocznie

Zdecydowanie zachęcam do przeprowadzenia analizy informacji opublikowanych przez KNF, również pod kątem funkcjonujących w firmie regulacji i procesów. Oczywiście istnieje możliwość zlecenia przeprowadzenia takiej analizy firmie zewnętrznej. Jedną z opcji może stanowić audyt zgodności, którego wynikiem będzie szczegółowy raport opisujący ewentualne ryzyka braku zgodności, ze wskazaniem braków formalnych, proceduralnych oraz regulacyjnych.

Korzyści z takiego działania może być kilka. Po pierwsze, zyskujemy kompletny przegląd zasad i regulacji, który może zostać również zaliczony do rocznego przeglądu systemu zarządzania w działalności pośrednika ubezpieczeniowego.

Po drugie, otrzymujemy gotowy dokument, na podstawie którego będzie można przeprowadzać cykliczną weryfikację zgodności.

Po trzecie, w przypadku wizyty przedstawicieli KNF jesteśmy w pełni przygotowani na taką okoliczność.

Niniejszym artykułem rozpoczynam kwartalny cykl zatytułowany „Kontrola KNF bez tajemnic”. W kolejnych artykułach napiszę m.in.: jak wygląda przebieg kontroli, jakimi narzędziami dysponuje KNF oraz jakie są prawa i obowiązki kontrolowanego, czym jest protokół kontroli, na co szczególnie zwrócić uwagę oraz jakie mogą być dalsze działania nadzorcze po zakończeniu kontroli.

Każdorazowo będę starał się przekazać możliwie dużo praktycznych wskazówek oraz rozwiązań mających na celu optymalizację procesów, zapewnienie zgodności z przepisami, jak i oczekiwaniami KNF. Zachęcam do bezpośredniego kontaktu.

Jakub Dziedzic
Compliance Officer, założyciel projektu Innowacyjne usługi compliance w obszarze dystrybucji ubezpieczeń – JD Compliance.
jakub.dziedzic@jdcompliance.pl
www.jdcompliance.pl


Zwróć uwagę na to, czy inspektorzy wchodzący w skład zespołu inspekcyjnego okazali swoje legitymacje oraz czy upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera wszystkie niezbędne elementy, tj.:

  1. wskazanie podstawy prawnej;
  2. oznaczenie organu kontroli;
  3. datę i miejsce wystawienia;
  4. imię i nazwisko inspektora uprawnionego do przeprowadzenia kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej;
  5. firmę przedsiębiorcy objętego kontrolą;
  6. określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
  7. wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;
  8. podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub sprawowanej funkcji;
  9. pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego.

Pamiętaj również, że istnieje możliwość wyłączenia inspektora z udziału w kontroli, w przypadku uzasadnionych wątpliwości co do jego bezstronności lub w przypadku gdy ustalenia z kontroli wpływają na prawa i obowiązki jego lub jego bliskich. Wniosek o wyłączenie danego inspektora możesz złożyć również w trakcie trwającej już kontroli.


  • pamiętaj, że kontrole pośredników będą coraz częstsze – mogą objąć cię bezpośrednio lub pośrednio,
  • przeprowadź lub zleć przegląd swojej organizacji, zasad i regulacji wewnętrznych – pomogą ci w tym „Informacje dotyczące kontroli pośredników ubezpieczeniowych”,
  • niezwłocznie uzupełnij braki w procesach i dokumentacji (możesz skorzystać również z Compliance Assistance lub Pakietów Compliance oferowanych przez JD Compliance),
  • jeżeli zostaniesz objęty kontrolą, pamiętaj, że długoterminowo przyniesie ona korzyści dla twojej działalności – aktywnie współpracuj z organem nadzoru,
  • podczas rozpoczęcia kontroli zwróć uwagę na kwestie formalne (legitymacja inspektora, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli),
  • zarezerwuj zasoby i czas na etap kontroli – aby dalej skutecznie prowadzić dystrybucję,
  • zapoznaj się z kolejnymi artykułami z cyklu „Kontrola KNF bez tajemnic”.
18,412FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie