Blog - Strona 1372 z 1525 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1372

UNIQA liczy na technologiczne kompetencje AXA

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

UNIQA nie rezygnuje z przejęcia spółek AXA w Polsce, Czechach i na Słowacji. Nabywany biznes ma nie tylko wzmocnić jego regionalną pozycję, ale też rozszerzyć jego kompetencje w zakresie nowoczesnych technologii– informuje „Puls Biznesu”.

Wolfgang Kindl, członek zarządu ds. klientów i rynków międzynarodowych UNIQA Insurance Group oraz przewodniczący rad nadzorczych spółek grupy w Polsce, zapewnia, że ubezpieczyciel trzyma się planu nabycia akcji spółek AXA. Zaznacza też, że wcześniejsze argumenty za akwizycją – znaczące wzmocnienie na głównych dla UNIQA rynkach, znaczny wkład w dochody, mocny wzrost pozycji rynkowej – nie straciły na aktualności. Wolfgang Kindl uważa, że przejęcie wesprze jego firmę również w obszarze cyfryzacji, która zyskała na znaczeniu w związku z pandemią. Zwrócił uwagę, że polski biznes AXA ma duży potencjał i doświadczenie w tym zakresie, czego dowodem są m.in. jej partnerstwo z mBankiem, strategia sprzedaży omnikanałowej w segmencie indywidualnych ubezpieczeń majątkowych i cyfrowa likwidacja szkód. „PB” pisze, że po finalizacji przejęcia UNIQA chce stać się wiodącą firmą w zakresie innowacji i zadowolenia klientów, mieć opinię dobrego pracodawcy, a doświadczenia zdobyte w Polsce wykorzystać na innych rynkach w Europie Środkowo-Wschodniej. Wolfgang Kindl zdradza, że jego firma stale monitoruje rynek, szukając kolejnych okazji do przejęć.

Więcej:
„Puls Biznesu” z 1 lipca, Karolina Wysota „UNIQA uczy się na Polsce” https://www.pb.pl/uniqa-uczy-sie-na-polsce-995405

 (AM, źródło: „Puls Biznesu”)

PZU podpisał umowę na wynajem nowej siedziby centrali

0
Źródło zdjęcia: PZU

Po dwóch dekadach Grupa PZU z warszawskiego Tower przenosi się do kompleksu Generation Park Y. 30 czerwca w Warszawie przedstawiciele Grupy PZU oraz szwedzkiej spółki Skanska podpisali umowę najmu Generation Park Y. Będzie to nowa siedziba centrali Grupy PZU, w której pracować będzie kilka tysięcy osób. Pracownicy do nowego miejsca przeniosą się w drugim kwartale 2022 r.

– Nowa centrala Grupy PZU to inwestycja w naszych pracowników. Dlatego tak ważne jest, że  Generation Park Y spełnia najwyższe standardy, jeżeli chodzi o warunki, komfort i bezpieczeństwo pracy. Niemniej istotne są kwestie ekologiczne i to, że jest to obiekt bez barier, z którego w pełni będą mogły korzystać osoby niepełnosprawne. Przeprowadzka to dla nas okazja do zbudowania przestrzeni przyjaznej pracownikom oraz ułatwiającej im funkcjonowanie wewnątrz organizacji – mówi Dorota Macieja, członek zarządu PZU Życie  odpowiedzialna w Grupie PZU za obszar nieruchomości.

Generation Park Y ma 38 kondygnacji naziemnych i 4 podziemne, w których znajdzie się 187 miejsc na rowery oraz parking z 325 miejscami dla samochodów, z gniazdkami do ładowania aut elektrycznych. W lobby budynku powstanie zielona ściana o powierzchni 330 mkw., a dzięki przeszklonej elewacji będzie ją można podziwiać również z zewnątrz. W ramach inwestycji powstanie również chodnik z „zielonego betonu”, oczyszczający powietrze ze smogu i spalin samochodowych.

Dotychczasowa centrala PZU mieści się w ponad 20-letnim PZU Tower w Śródmieściu Warszawy przy al. Jana Pawła II 24. Budynek początkowo miał spełniać funkcje hotelowe, a następnie został przeprojektowany na cele biurowe. W projekcie wykorzystano technologie, które obecnie są już nieefektywne i nie spełniają współczesnych standardów dla powierzchni biurowych z zakresu organizacji i ergonomii pracy oraz ochrony środowiska. Decyzja o przeniesieniu centrali PZU do tymczasowej siedziby jest spójna z przyjętą przez grupę strategią „Zielone PZU”.

(AM, źródło: PZU)

Walne Zgromadzenie TUW „TUW” wybrało radę nadzorczą nowej kadencji

0
Źródło zdjęcia: TUZ "TUW"

29 czerwca w Warsaw Plaza Hotel, przy zachowaniu szczególnych środków ostrożności, odbyło się Zwyczajne Walne Zgromadzenie Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW”.

Uczestnicy Zgromadzenia zapoznali się ze sprawozdaniami zarządu i rady nadzorczej za 2019 rok. Przewodniczący RN w związku z jej upływającą kadencją poinformował zebranych o działaniach rady w ciągu 5 lat sprawowania przez nią mandatu.

W trakcie obrad ZWZ zatwierdziło sprawozdania i podjęło uchwałę w sprawie przeznaczenia na kapitał zapasowy nadwyżki wypracowanej przez TUW „TUW” w 2019 roku, a także udzieliło absolutorium członkom zarządu i RN. Wybrało też radę nadzorczą nowej kadencji. W jej skład zostali powołani: Henryk Dankowiakowski – przewodniczący, Wiesław Szermach – wiceprzewodniczący, Paweł Marcinkowski – sekretarz oraz Magdalena Adamowicz, Jan Bieniasz, Kazimierz Paweł Bisek, Marek Bobel, ks. Szymon Pikus i Dariusz Szcześniak – członkowie.

(AM, źródło: TUW „TUW”)

Upadło biuro z gwarancją AXA Ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Bydgoskie Biuro Podróży CELTUR Katarzyna Umżyńska ogłosiło niewypłacalność. Firma posiada zabezpieczenie wystawione przez AXA Ubezpieczenia TUiR.

Ubezpieczyciel jest wystawcą gwarancji ubezpieczeniowej numer 05.821.502 wystawionej 20 sierpnia 2019 r. Towarzystwo rozpoczęło już proces przyjmowania roszczeń z tytułu zawartych umów o świadczenie imprez turystycznych lub powiązanych usług turystycznych zawartych od dnia 17 września ubiegłego roku, które nie zostały lub nie zostaną zrealizowane przez Biuro Podróży CELTUR Katarzyna Umżyńska.

Do formularza należy dołączyć kopię umowy o udział w imprezie turystycznej lub kopie dokumentów potwierdzających nabycie powiązanych usług turystycznych oraz kopię dowodu wpłaty (np. przelew bankowy, paragon, pokwitowanie) na rzecz organizatora turystyki lub przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych należności za imprezę turystyczną lub usługi turystyczne.

Uprawnieni do składania roszczeń są poszkodowani podróżni oraz agenci. 

(AM, źródło: AXA)

UKNF monitoruje rozwój wypadków w sprawie Gefiona

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

24 czerwca duński organu nadzoru finansowego (Finanstilsynet) cofnął zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej przez Gefion Insurance A/S – poinformował Urząd Komisji Nadzoru Finansowego.

UKNF przypomniał, że do 25 marca 2020 r. Gefion był notyfikowany do wykonywania działalności ubezpieczeniowej w Polsce w ramach swobody świadczenia usług. Dlatego Urząd pozostaje w stałym kontakcie z Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) oraz Finanstilsynet. Jednocześnie nadzór zwrócił uwagę, że Gefion nie jest podmiotem nadzorowanym przez KNF. Ubezpieczyciel jest bowiem zakładem ubezpieczeń, który podlega nadzorowi Finanstilsynet. 

(AM, źródło: KNF)

Firmy powinny przebadać pracowników po okresie izolacji

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pracodawcy powinni zorganizować dodatkowe badania profilaktyczne dla pracowników po okresie izolacji – radzi Saltus Ubezpieczenia.

– Pandemia wpłynęła poważnie na naszą psychikę. Potwierdza to rosnąca popularność porad psychiatrycznych i psychologicznych. Od marca liczba wizyt wzrosła 2,5-krotnie. Pracodawcy mają tego świadomość, podobnie jak i tego, że lista „zdrowotnych zaległości” jest znacznie dłuższa. Warto więc zastanowić się nad organizacją dodatkowych badań profilaktycznych dla pracowników kończących izolację domową – mówi Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych Saltus Ubezpieczenia.

Izolacja domowa znacząco ograniczyła ilość ruchu, co ma wpływ na postawę. Ponadto wiele osób pracowało w domu przy źle dobranym biurku (nierzadko meblu, z którego na co dzień korzystają dzieci), siedząc przy tym na nieodpowiednio dopasowanym fotelu lub krześle. Połączenie tych dwóch czynników zwiększa ryzyko wad kręgosłupa.

Ograniczenia możliwości wyjścia z domu i konieczność pracy zdalnej spowodowały też, że ludzie spędzają przed ekranami laptopów, smartfonów i telewizorów o wiele więcej czasu niż wcześniej. Dodać do tego należy zaburzenie proporcji korzystania ze światła naturalnego i sztucznego, co jest gotowym przepisem na problem ze wzrokiem.

– Nawet krótkotrwała zmiana trybu życia może przyczynić się do powstania wad, a przede wszystkim pogłębienia wcześniejszych dolegliwości. Dobra wiadomość jest taka, że wczesne wykrycie problemu daje większe szanse na jego zwalczenie i powrót do zdrowia. Dlatego niezbędne badania powinno się wykonać jak najszybciej – mówi Xenia Kruszewska.

Ekspertka radzi, aby niezależnie od szczegółowego zakresu obowiązków i wymagań fizycznych dla poszczególnych stanowisk zapewnić pracownikom dostęp do kilku podstawowych badań. Ich zakres powinien uwzględniać między innymi RTG kręgosłupa i badanie ostrości widzenia. Izolacja i brak ruchu oprócz wad postawy i wzroku mają też wpływ na serce. Dlatego warto do listy dodać też kilka badań kardiologicznych, przynajmniej EKG i lipidogram. Wiele osób zyskało też parę dodatkowych kilogramów, co ma wpływ zarówno na kręgosłup, jak i serce.

– Układając zakres dodatkowych badań, warto też pamiętać o przyczynie izolacji domowej. Według ostatnich analiz nawet bezobjawowe zarażenie koronawirusem SARS-CoV-2 może pozostawić trwałe ślady na płucach. Dlatego warto zapewnić pracownikom także dostęp do kilku podstawowych badań pulmonologicznych, przede wszystkim obrazowych, jak RTG płuc – dodaje Xenia Kruszewska.

(AM, źródło: Brandscope)

DAS: Epidemia a prawo do urlopu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Epidemia postawiła w trudnej sytuacji wielu pracodawców. Jednocześnie ogrom zmian mógł wprowadzić dozę niepewności co do aktualnego brzmienia praw pracowników w zakresie ich podstawowych uprawnień, w tym urlopów. Eksperci DAS Towarzystwa Ochrony Prawnej (DAS) przeanalizowali aktualnie obowiązujące regulacje dotyczące tej materii.

Każdemu pracownikowi, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, w zależności od stażu pracy, przysługuje 20 (przy stażu poniżej 10 lat) lub 26 dni (przy stażu powyżej 10 lat) urlopu wypoczynkowego w ciągu roku. Jest on udzielany w oparciu o plany urlopowe zgodnie z funkcjonującym rozkładem pracy. Plan urlopowy w ostatecznym kształcie ustala pracodawca, ale robi to na podstawie wniosków składanych przez pracowników oraz biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia normalnego (stałego) toku pracy.

Mimo ustalenia planu, urlop wypoczynkowy pracownika może ulec przesunięciu, ale taka ewentualność jest ściśle regulowana przez prawo.

– Po pierwsze, co oczywiste, urlop wypoczynkowy może ulec przesunięciu na wniosek samego pracownika. Po drugie, przesunięcie urlopu wypoczynkowego może nastąpić z inicjatywy pracodawcy, gdy z powodu szczególnych jego potrzeb nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy firmy – tłumaczy Marta Kotowska, radca prawny DAS. Taka zmiana w planach urlopowych musi być uzasadniona.

Pracownik może zostać również odwołany z urlopu, jednak taka sytuacja może mieć miejsce wyłącznie, gdy obecność w miejscu pracy wymagana jest okolicznościami nieprzewidzianymi w chwili rozpoczęcia urlopu. W takim przypadku pracodawca ma obowiązek pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.

W prawie uregulowano kwestię prawa do urlopu w obliczu styczności z wirusem. Jeżeli pracownik zostanie objęty przymusową kwarantanną, np. w związku z podejrzeniem kontaktu z osobą zakażoną koronawirusem, to nie straci swoich dni urlopowych. Jego urlop zostanie przesunięty na późniejszy, ustalony z pracodawcą termin.

W obliczu lockdownu i wstrzymania działalności wielu firm dużo mówiło się o tym, kiedy i czy pracodawca może wysłać pracownika na urlop wypoczynkowy. W tym zakresie regulacje prawne nie uległy zmianie i w dalszym ciągu pracodawca ma takie uprawnienie, ale wyłącznie w dwóch ściśle określonych przypadkach. Pierwszym z nich jest zaległy urlop.

– Urlop, którego pracownik nie wykorzystał w poprzednim roku, „przechodzi” na następny rok. Warunkiem jest, aby pracownik wykorzystał go najdalej do 30 września. Pracodawca jest uprawniony do skierowania pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy, określając samodzielnie jego termin – wskazuje Marta Kotowska. Regulacja dotycząca urlopu zaległego znalazła się w ustawie z dnia 4 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 (Dz. U. 2020, poz. 1086), czyli w tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Zgodnie z jej treścią w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, pracodawca może udzielić pracownikowi, w terminie przez siebie wskazanym, bez uzyskania zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów, urlopu wypoczynkowego niewykorzystanego przez pracownika w poprzednich latach kalendarzowych, w wymiarze do 30 dni urlopu. Pracownik jest obowiązany taki urlop wykorzystać.

Drugą sytuacją, kiedy pracodawca na zasadzie własnej jednostronnej decyzji może skierować pracownika na urlop wypoczynkowy, jest okres wypowiedzenia. Pracownik jest w tym przypadku zobowiązany taki urlop wykorzystać. Gdy pracodawca nie zdecyduje się na skierowanie pracownika na urlop w okresie wypowiedzenia, będzie obowiązany do wypłacenia mu ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop.

– Dodatkowo, okres pandemii rozbudził także dyskusję na temat urlopu bezpłatnego. Należy podkreślić, że urlop bezpłatny może zostać udzielony jedynie na wniosek pracownika. Pracodawca nie ma prawnego uprawnienia do zmuszenia pracownika do jego wzięcia, nie może również go na taki urlop skierować – zaznacza ekspertka DAS.

Pomimo trwającej pandemii, prawo do urlopu wypoczynkowego w dalszym ciągu pozostaje przede wszystkim uprawnieniem pracownika. Pracodawca jedynie w ściśle określonych przypadkach może skierować pracownika na urlop wypoczynkowy w drodze jednostronnej decyzji. W okresie epidemii (jak również w każdym innym) pracodawca może zaproponować pracownikowi wykorzystanie urlopu wypoczynkowego w zaproponowanym przez siebie terminie, jednak decyzja o wykorzystaniu dni wolnych pozostaje po stronie pracownika.

(AM, źródło: DAS)

Franz Fuchs opuścił zarząd VIG

0
Franz Fuchs

30 czerwca Franz Fuchs odszedł ze stanowiska członka zarządu Vienna Insurance Group (Wiener Versicherung Gruppe, VIG).

Franz Fuchs pełnił funkcje kierownicze w Grupie VIG od blisko 17 lat. Od października 2009 r. był członkiem zarządu VIG. W uznaniu jego osiągnięć w październiku 2019 r. został mianowany zastępcą dyrektora generalnego.

– Na wszystkich rynkach, za które jest odpowiedzialny (Franz Fuchs – AM), Grupa VIG jest obecnie jedną z 4 największych firm ubezpieczeniowych. Ten niezwykły rozwój nie byłby możliwy bez jego wielkiego zaangażowania. W imieniu całej rady nadzorczej chciałbym mu podziękować za wieloletnią, udaną współpracę – powiedział Günter Geyer, przewodniczący RN Vienna Insurance Group.

Franz Fuchs rozpoczął karierę w branży ubezpieczeniowej jako aktuariusz 46 lat temu. Zanim dołączył do VIG jako specjalista ds. ubezpieczeń na życie i funduszy emerytalnych, zajmował wiodące stanowiska kierownicze w międzynarodowej branży ubezpieczeniowej. Od momentu dołączenia do grupy w 2003 r. był przede wszystkim odpowiedzialny za rozwój polskiego rynku. Został powołany do zarządu VIG Holding 1 października 2009 r.

Franz Fuchs utrzyma bliskie związki z grupą. Będzie nadal doradzał firmie oraz wykonywał mandaty w radach nadzorczych towarzystwach VIG.

(AM, źródło: Compensa)

DFSA cofnęła Gefionowi zezwolenie na działalność ubezpieczeniową

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Finanstilsynet, duński organ nadzoru finansowego (Danish Financial Supervisory Authority, DFSA) odrzucił wniosek Gefion Insurance A/S (Gefion) o przedłużenie trzymiesięcznego okresu przywracania kapitałowego wymogu wypłacalności. DFSA uznała, iż firma nie udowodniła, że będzie w stanie spełnić ów wymóg, jeżeli termin zostanie przedłużony, i cofnęła spółce zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej.

24 marca Finanstilsynet nie zatwierdził planu naprawczego Gefiona z uwagi na nadmierną niepewność dotyczącą pozyskiwania kapitału. Zdaniem DFSA plan nie dawał wystarczającej gwarancji, że spółka będzie w stanie spełnić kapitałowy wymóg wypłacalności przed 25 maja 2020 r. i tym samym odpowiednio zabezpieczyć interesy obecnych i przyszłych ubezpieczających. Ponieważ Gefion nie spełnił wymogu kapitałowego z tytułu wypłacalności przed końcem okresu jego odzyskiwania, 24 maja złożył wniosek o jego przedłużenie.

Finanstilsynet uznał jednak, że jest mało prawdopodobne, aby spółka była w stanie spełnić wymóg, jeżeli przyznane zostanie trzymiesięczne przedłużenie. W konsekwencji DFSA wycofała licencję Gefiona na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej.

W komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej Gefion uznał decyzję Finanstilsynet za zaskakującą, zarówno ze względu na panujące nadzwyczajne okoliczności spowodowane pandemią COVID-19, jak i uzyskane od akcjonariuszy zobowiązanie do wsparcia kapitałowego spółki w razie przedłużenia wspomnianego powyżej okresu. Dyrektor generalny  ubezpieczyciela Tonny Anker-Svendsen stwierdził, że firma jest rozczarowana, iż „DFSA nie była przygotowana na zapewnienie nam niezbędnego dodatkowego czasu na przywrócenie sytuacji z korzyścią dla wszystkich naszych interesariuszy w czasach wielkiego globalnego zawirowania. Jesteśmy przekonani, że bylibyśmy w stanie pozyskać środki niezbędne do odzyskania pozycji kapitałowej spółki i spełnienia wymagań DFSA, gdyby przyznano nam więcej czasu. Niestety nasze wysiłki okazały się niewystarczające, aby przekonać DFSA”.

Podkreślił, że w 2019 r. Gefionowi udało się zebrać ponad 10 mln euro nowego kapitału. Prowadzone też były rozmowy na temat kolejnych inwestycji, kiedy wybuchła pandemia COVID-19 i wprowadzone zostały związane z nią obostrzenia, co utrudniło pomyślne zakończenie negocjacji.

W komunikacie zapewniono, że spółka jest wypłacalna i nadal posiada wystarczające aktywa, aby spłacać zobowiązania w terminie ich wymagalności, ale w wyniku decyzji DFSA i zgodnie z wymogami duńskiej ustawy zdecydowała się na likwidację. 

Gefion zapewnił też, że wszystkie zobowiązania na rzecz agentów i podmiotów zajmujących się roszczeniami będą uiszczane w wymaganym terminie. Zakład będzie osobno informować o rozwoju wypadków wszystkich swoich partnerów.

Artur Makowiecki
news@gu.home.pl

Resort finansów chce wzmocnienia ochrony klientów zagranicznych zakładów

0

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów znalazł się projekt nowelizacji ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw. Wpisało go Ministerstwo Finansów (MF), które uzasadniło zamiar zmiany przepisów koniecznością wzmocnienia nadzoru nad transgraniczną działalnością ubezpieczeniową i reasekuracyjną – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

„DGP” pisze, że według MF ściślejszy nadzór jest niezbędny ze względu na rosnący udział zagranicznych ubezpieczycieli oraz reasekuratorów, a także przypadki niewypłacalności i upadłości takich zakładów, co zmusza do podniesienia poziomu ochrony klientów. Resort uważa, że nieprawidłowości, jakie zdarzają się na rynku europejskim, powodują, iż koniecznym jest usprawnienie komunikacji pomiędzy lokalnymi nadzorami finansowymi. MF uważa, że z tego powodu konieczne jest wprowadzenie mechanizmów wzajemnego przekazywania informacji pomiędzy organami nadzorczymi poszczególnych państw członkowskich i EIOPA. Projektowana regulacja ma zostać przyjęta przez rząd do końca obecnego roku.

Więcej:
 „Dziennik Gazeta Prawna” z 30 czerwca, Patryk Słowik „Sprawniejszy nadzór nad ubezpieczycielami”: https://edgp.gazetaprawna.pl/e-wydanie/57304…

 (AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

18,429FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie