65% respondentów
nie zdecydowało, czy skorzysta z Pracowniczych Planów Kapitałowych, 25%
twierdzi, że to dobre rozwiązanie, a co piąty (20%) ma odmienne zdanie – wynika
z przekazanego PAP raportu z badań przeprowadzonych na zlecenie Izby
Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA).
Zdaniem
wiceprezes Izby Małgorzaty Rusewicz
kluczowe dla sukcesu PPK są działania edukacyjne, nie tylko podkreślające
zalety rozwiązania, lecz także przybliżające Polakom mechanizmy funkcjonowania
rynku kapitałowego, prowadzone szczególnie w małych i średnich
przedsiębiorstwach, które zatrudniają ponad 70% potencjalnych uczestników PPK –
podał „Puls Biznesu” za PAP.
Jak wynika z
badań, większość (65%) pracujących nie podjęła jeszcze decyzji, czy skorzysta z
PPK, czy złoży rezygnację z tej formy oszczędzania. Chęć wspólnego inwestowania
pieniędzy na przyszłość z pracodawcą i państwem zadeklarowało 18% respondentów,
zaś 17% planuje wycofać się z uczestnictwa w programie.
Poinformowano,
że co czwarty badany zgodził się ze stwierdzeniem, że PPK ma więcej zalet niż
wad, a co piąty miał odmienne zdanie, większość (54%) miała jednak kłopoty z
oceną programu. Jako główne zalety przywoływane były: możliwość odłożenia
dodatkowych środków do wykorzystania na emeryturze (63% odpowiedzi), otrzymanie
wkładu finansowego od pracodawcy (61%) oraz od państwa (60%). Z kolei
najczęściej wskazywanymi wadami były: obniżenie wynagrodzenia (75%), brak
zaufania (69%) oraz obawa o opłacalność tej formy oszczędzania na przyszłość
(69%).
– Polacy są zmęczeni ciągłymi zmianami w systemie
emerytalnym. Ostatnia reforma i planowane zmiany dotyczące m.in. transferu
kapitału z OFE do ZUS lub TFI sprawiły, że spora część z nas boi się zbiorowego
oszczędzania, a to w połączeniu z niskim poziomem wiedzy ekonomicznej wśród
Polaków nie służy wdrażaniu Pracowniczych Planów Kapitałowych –
ocenia Małgorzata Rusewicz. Jej zdaniem właśnie dlatego ważne jest, by różne
instytucje z rynku finansowego, a także instytucje publiczne, zintensyfikowały
działania edukacyjne. – Szczególnie
istotne jest, by taki przekaz dotarł do pracowników małych i średnich firm,
które mają dołączyć do PPK de facto w przyszłym roku, a zatrudniają 8 z 11,5
mln potencjalnych uczestników programu – uważa wiceprezes IZFiA.
Jedynie 40%
pytanych deklaruje, że wie, czym są PPK, kojarząc je przede wszystkim z
gromadzeniem dodatkowych środków na emeryturę. Tylko co dziesiąty respondent
potrafi jednak wskazać, na czym dokładnie polega to rozwiązanie.
Badanie zostało
przeprowadzone przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia metodą CAWI
(Computer-Assisted Web Interview) na próbie 1183 Polaków w wieku 20–55 lat. Zebrana próba była
reprezentatywna dla populacji Polski ze względu na płeć, wiek, poziom
wykształcenia oraz wielkość miejscowości zamieszkania.
Więcej:
https://www.pb.pl/…
(AM, źródło: „Puls Biznesu”, PAP)