Blog - Strona 1376 z 1393 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1376

PKP Intercity chce ubezpieczyć swój tabor

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PKP Intercity ogłosiło przetarg nieograniczony na świadczenie usług ubezpieczenia casco i od ryzyka terroryzmu swojego taboru.

Zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty do 17 lutego tego roku, a ubezpieczenie ma obowiązywać od pierwszego maja tego roku do końca kwietnia roku 2021 – podał Forsal.pl za PAP.

PKP Intercity informuje, że zamierza ubezpieczyć m.in. 59 składów zespolonych ED160 Flirt, ED161 Dart i ED250 Pendolino o łącznej wartości 3,5 mld zł. Z ogłoszenia wynika, że limit na zdarzenie dla składów Pendolino wynosi 180 mln zł, a dla składów Flirt i Dart to 94 mln zł.

Przewoźnik informuje, że w ramach ryzyka terroryzmu zamierza ubezpieczyć 715 sztuk taboru, w tym 106 lokomotyw, 550 wagonów i 59 składów zespolonych o łącznej wartości 7,3 mld zł.

Więcej:

https://forsal.pl/…

(AM, źródło: Forsal.pl, PAP)

PZU ponownie sponsorem programu „The Voice Kids”

0
fot. Jan Bogacz, TVP
fot. Jan Bogacz, TVP

PZU po raz trzeci został sponsorem „The Voice Kids”. To jeden z najpopularniejszych telewizyjnych programów muzycznych, w którym debiutowały polskie zwyciężczynie dziecięcej Eurowizji, Roksana Węgiel i Viki Gabor.

PZU ufunduje nagrodę w postaci nagrania teledysku i singla uczestnikowi programu, który wygra w internetowym plebiscycie. Przekaże również 30 tys. zł na rzecz fundacji promującej uzdolnione muzycznie dzieci.

– Kolejne edycje „The Voice Kids” pokazują, jak bardzo uzdolnione dzieci mamy w Polsce, jak wysoki jest poziom i jak wiele talentu ma młodzież. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że nie wszystkie dzieci mają możliwość i szansę uczestniczyć w programie The Voice Kids. PZU uruchomi specjalny program finansujący fundację pomagającą utalentowanym dzieciom, tak aby mogły się rozwijać i dalej pracować na swoją przyszłość – mówi Aleksandra Agatowska, członek zarządu PZU SA i PZU Życie. 

Trzecia edycja talent show „The Voice Kids” ruszyła 1 stycznia. Każdy odcinek programu gromadzi przed telewizorami średnio dwa miliony widzów.

– Zależy nam, by jako PZU, wspierać młode talenty.  W organizowanym przez PZU plebiscycie zwycięzcę wybiorą widzowie programu za pomocą głosowania na stronie internetowej programu. Serdecznie zapraszam do głosowania, każdy głos jest tutaj ważny – wyjaśnia Anna Janiczek, dyrektor zarządzająca ds. marketingu i relacji z klientem PZU.

Plebiscyt ruszy 25 stycznia o godzinie 22. Aby oddać głos na ulubionego dziecięcego wykonawcę, trzeba wejść na stronę internetową programu. Głosowanie potrwa do 20 lutego, do godziny 22.00. Nagrodą dla zwycięzcy plebiscytu jest nagranie singla i teledysku oraz możliwość wręczenia narody dla wybranej fundacji.

Dla uczestników programu PZU przygotował strefę relaksu, w której będą mogli odpocząć i wyciszyć się bezpośrednio przed występem. Podczas finału widzowie będą mogli obejrzeć strefę PZU w nowej odsłonie.

(AM, źródło: PZU)

Generali: Nowi partnerzy programu rabatowego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Klienci Generali, którzy mają polisę na życie lub „Generali z myślą o NNW”, mogą skorzystać z dodatkowego rabatu na zakup oprawek i soczewek kontaktowych. Do grona partnerów programu rabatowego ubezpieczyciela dołączyły bowiem nowe marki: szkła.com, soczewkomaty.pl, kodano.pl oraz Kodano Optyk.

Rabaty sięgają nawet do 30% przy zakupie soczewek kontaktowych i 25% przy wyborze oprawek. Kod rabatowy łączy się z innymi promocjami. Rabat obowiązuje na całe zakupy i dotyczy produktów określonych w ofercie. Należy pamiętać, że każdy kod ma określoną datę ważności.

Program rabatowy Generali jest skierowany do wszystkich klientów firmy z aktywną polisą. W jego ramach mogą oni otrzymać zniżki na produkty lub usługi partnerów, dopasowane do rodzaju posiadanego przez nich ubezpieczenia.

(AM, źródło: Generali)

TUW PZUW wręczył pierwszy certyfikat „Bezpieczny Poród”

0
fot. Wioleta Wójcik, UCK
fot. Wioleta Wójcik, UCK

23 stycznia Rafał Kiliński, prezes TUW Polskiego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych (TUW PZUW) wręczył pierwszy certyfikat ukończenia „Bezpiecznego Porodu” – szkolenia prowadzonego przez ubezpieczyciela we współpracy z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym oraz Polskim Towarzystwem Ginekologów i Położników. Certyfikat otrzymali położnicy z Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku.

– Szkody powstałe w wyniku nieprawidłowego prowadzenia porodu są szczególnie dramatyczne dla rodziny oczekującej na dziecko oraz dla personelu medycznego. Jestem przekonany, że szkolenia fantomowe „Bezpieczny Poród” wesprą zespół położniczy w podejmowaniu decyzji w sytuacji komplikacji porodowych – powiedział Rafał Kiliński.

fot. Wioleta Wójcik, UCK

Szkolenie „Bezpieczny Poród” to kolejne działanie prewencyjne finansowane przez TUW PZUW na rzecz Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku. W 2019 r. personel medyczny placówki wziął udział w szkoleniu „Dobre Relacje z Pacjentem”. Dyrektor naczelny Jakub Kraszewski podziękował Rafałowi Kilińskiemu za dotychczasową współpracę i wsparcie, wręczając mu pamiątkowy dyplom.

– W imieniu załogi TUW PZUW dziękuję za ten piękny gest. Korzystając z okazji chciałbym pogratulować dyrektorowi Jakubowi Kraszewskiemu uzyskania tytułu Menedżera Roku 2019 w Ochronie Zdrowia – dodał Rafał Kiliński.

(AM, źródło: TUW PZUW)

Saltus Ubezpieczenia: Kwestie związane ze zdrowiem stanowią wyzwanie dla ubezpieczycieli

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z najnowszego raportu Capgemini wynika, że mimo postępujących przemian gospodarczych oraz cyfrowych i pojawiania się nowych zagrożeń wynikających ze zmian klimatycznych, klienci towarzystw ubezpieczeń jako główne powody do zmartwień wskazują kwestie związane ze zdrowiem.

Największe obawy budzą rosnące koszty opieki zdrowotnej i konieczność samodzielnego opłacania niektórych świadczeń (87,6%). Na drugim miejscu respondenci wskazali rosnącą liczbę zagrożeń medycznych i zdrowotnych (86,9%).

– Zwiększające się koszty opieki medycznej są zjawiskiem ogólnoświatowym i nie tylko Polska musi się z nimi zmierzyć. Ma to odzwierciedlenie w dostępności publicznych świadczeń zdrowotnych, które nie są w stanie zaspokoić potrzeb pacjentów. W związku z tym coraz więcej osób i firm decyduje się na zakup ubezpieczeń zdrowotnych, gwarantujących dostęp do prywatnej opieki. Według szacunków w tym roku liczba ubezpieczonych w naszym kraju może przekroczyć 3 mln osób, czyli 8% ludności Polski – zauważa Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych Saltus Ubezpieczenia.

Według raportu istnieje 6 głównych problemów, z którymi rynek ubezpieczeń musi się zmierzyć. Są to: gwałtowny wzrost kosztów opieki i świadczeń, odporność na antybiotyki, rosnąca liczba osób cierpiących na choroby przewlekłe, niezdrowy styl życia, problemy psychologiczne, choroby zakaźne.

Niektórym z tych problemów można zaradzić, dobierając odpowiedni zakres ubezpieczenia zdrowotnego.

– Warto pamiętać, że zakres świadczeń objętych główną polisą można uzupełniać o pakiety badań profilaktycznych służących wykrywaniu schorzeń, na które jesteśmy szczególnie narażeni z racji na geny, nawyki czy charakter wykonywanej pracy. Coraz więcej ubezpieczycieli oferuje taką możliwość. Nie można też zapominać, że podstawą skutecznego leczenia jest szybka diagnoza i podjęcie stosownego leczenia. Nie wolno zatem odwlekać badań diagnostycznych, zwłaszcza że w ramach polisy czekamy na nie najdalej kilkanaście dni, w porównaniu do wielu miesięcy w ramach NFZ – dodaje Xenia Kruszewska.

(AM, źródło: Bradscope)

Europ Assistance otworzyła oddział operacyjny w Tajlandii

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W styczniu tego roku Europ Assistance rozpoczęła bezpośrednią działalność operacyjną w Tajlandii. Decyzja ta pozwoli grupie na znaczące zwiększenie zaangażowania w Azji.

– Cieszymy się z rozszerzenia naszej obecności w Azji i otwarcia oddziału w Tajlandii. Nowe biuro w regionie to dopiero początek dalszego rozwoju. Zależy nam, aby zapewniać wysoki poziom usług zarówno obecnym, jak i potencjalnym partnerom w regionie – mówi Philippe Demangeat, dyrektor generalny Azji Południowo-Wschodniej Europ Assistance Group.

– Europ Assistance jest obecna w Azji od trzydziestu lat. Ta nowa ekspansja dodatkowo podkreśla, jak ważne miejsce odgrywa ten region w rozwoju naszego biznesu i pozwala nam na zaznaczenie silnej pozycji na tym kluczowym dla nas rynku w celu zapewnienia wysokiego poziomu usług  – dodaje Pascal Baumgarten, szef Regionu Europy Północnej, Środkowej i Wschodniej, Azji i Afryki Grupy Europ Assistance.

– Dzięki wzmocnionej obecności w tym rejonie Azji Europ Assistance jeszcze sprawniej będzie mogła pomagać klientom z całego świata. W ostatnich latach znacznie wzrasta liczba zgłoszeń polskich klientów, którzy potrzebowali naszej pomocy, przebywając w Tajlandii. Kraj ten znalazł się w Top 10 krajów, w których najczęściej organizujemy pomoc. Jesteśmy przekonani, że atrakcyjny i przystępny cenowo kierunek azjatycki z czasem będzie jeszcze bardziej popularny i stanie się realną konkurencją dla wypoczynku w Europie – zaznacza Ryszard Grzelak, prezes Europ Assistance Polska.

(AM, źródło: Europ Assistance)

Zysk China Life Insurance wzrósł czterokrotnie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

China Life Insurance, największy w Chinach ubezpieczyciel na życie, ogłosił wstępne szacunki zysku netto za 2019 r. przypadającego na akcjonariuszy. Plasuje się on w przedziale od ok. 45 580 mln juanów (6645 mln dol.) do 47 859 mln juanów. Oznacza to wzrost o 400–420% w porównaniu z wynikiem za 2018 r.

Ubezpieczyciel widzi dwie przyczyny takiego spektakularnego wzrostu. Pierwszą są zwroty z inwestycji. W 2019 r. firma przeprowadziła zorientowaną na rynek reformę swojego systemu zarządzania inwestycjami, nieprzerwanie wzmacniała zarządzanie aktywami i zobowiązaniami, zoptymalizowała strategię alokacji aktywów i zwiększyła alokację w aktywa bazowe i strategiczne. W rezultacie osiągnęła znaczny wzrost przychodów z inwestycji. Drugi czynnik miał charakter jednorazowy i polegał na rozluźnieniu polityki podatkowej w stosunku do ubezpieczycieli, w wyniku czego podatek dochodowy zapłacony przez firmę za 2018 r. zmniejszył się o ok. 5154 mln juanów.

(AC, źródło: Asia Insurance Review)

Wielka Brytania postawi na rozwój ubezpieczeń islamskich?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Obszarem, na którym Wlk. Brytania będzie dążyć do rozwoju, szczególnie w następstwie brexitu, jest krajowy sektor takaful, czyli ubezpieczeń opartych na zasadach prawa islamskiego. Stella Cox, przewodnicząca grupy doradczej ds. islamskiego rynku finansowego przy TheCityUK, uważa, że Lloyd’s jest zainteresowany promowaniem takaful i innych islamskich produktów i usług ubezpieczeniowych.

W 2018 r. Islamic Insurance Association of London wydało wytyczne dotyczące ograniczeń i wyzwań dla takaful i retakaful, których celem jest wspieranie sektora. Pierwszy tego rodzaju zbiór wytycznych opublikowano w 2016 r.

– Islamic Insurance Association of London pracuje pod auspicjami platformy Lloyd’s i dąży do zapewnienia zgodnemu z szariatem biznesowi rynkowego środowiska operacyjnego umożliwiającego mu dalszy rozwój – powiedziała Cox. – Zagraniczni inwestorzy wykazali zainteresowanie założeniem zgodnych z szariatem syndykatów, mamy działającą zgodnie z prawem islamskim agencję ubezpieczeniową w ramach Lloyd’s. Członkowie Lloyd’s oferują islamskie produkty i usługi.

Zdaniem innych zakres rozwoju islamskich ubezpieczeń w Wlk. Brytanii jest ograniczony. – Branża takaful pozostaje niewielka w skali globalnej i nawet jeśli zaczniemy obserwować jakiś wzrost w Wlk. Brytanii, jesteśmy zdania, że pozostanie dość mała, zarówno w kategoriach bezwzględnych, jak i w stosunku do brytyjskiej branży ubezpieczeniowej – powiedział Mohamed Damak, kierujący działem finansów islamskich w S&P Global Ratings. Wskazał na brak zapotrzebowania ze strony klientów i brak standardów. – Tak jak na innych rynkach, firmy takaful będą musiały wypracować konkurencyjne produkty i lepiej promować swoją ofertę, odróżniając się od tradycyjnych ubezpieczycieli.

(AC, źródło: Middle East Insurance Review)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 4/2020

0

Artur Makowiecki, Podsumowanie tygodnia: UOKiK zabrał się za branżę odszkodowawczą – str. 2

Aleksandra E. Wysocka, Inspiracje: Dajmy się zobaczyć – str. 2

Konferencja, PZU, ochrona zdrowia: Na polski rynek wchodzą lekowe ubezpieczenia komplementarne – str. 3

Ubezpieczenia komunikacyjne: Polins wstrzymuje sprzedaż nowych umów Gefion – str. 4

Tomasz Domalewski, Akademia Leadenhall: Dla kogo D&O? – str. 6

Rzecznik Finansowy, ostrzeżenie, inwestowanie, TSUE: Kuszą inwestycjami w roszczenia bankowe– str. 7

UOKiK, Marek Niechciał, odszkodowania: Kary dla firm odszkodowawczych– str. 8

Świat, Wielka Brytania, non-life, A.M. Best, raport: Silna konkurencja i rosnące roszczenia – str. 9

Munich Re, kataklizmy, straty: Ile strat spowodowały katastrofy naturalne?– str. 11

Assistance: Prosimy o pomoc najczęściej z powodu nagłego zachorowania i awarii samochodu – str. 12

Eurobarometr, transport, Unia Europejska: Czy znasz prawa pasażera?– str. 13

Unum Życie, badanie, ubezpieczenia grupowe, benefity pracownicze: Pracownicy zainteresowani ubezpieczeniami od pracodawcy – str. 14

TUZ Ubezpieczenia: Nowy produkt dla kierowców – Auto Concierge – str. 15

Europ Assistance Polska, produkty: Jakie assistance dla seniora?– str. 15

Hays, praca, rekrutacja: Jak zatrzymać pracowników – str. 17

Robert Zagata, zarządzanie, sprzedaż, edukacja: 5 postanowień noworocznych menedżera zespołu – str. 18

Waldemar Poberejko, gruplowe.pl, ubezpieczenia grupowe, edukacja: Strategia sprzedaży tu i teraz – str. 19

Dominik Kumala, Akademia Berg System, edukacja: Sprawdź, jak pozyskiwać polecenia i opinie od klientów– str. 20

Łukasz Zoń, ubezpieczenie od przerw w działalności: Niedbali nie dostaną odszkodowania! – str. 20

Sławomir Dąblewski, o.w.u., wypłata świadczenia, ZUS: Trwała i całkowita niezdolność do pracy – str. 21

Adam Kubicki, zarządzanie, sprzedaż, edukacja: Co wpływa na rozwój twojej sprzedaży – str. 22

PIU: Ponad 12 tysięcy wyłudzeń odszkodowań w 2018 roku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych zgromadzonych przez Polską Izbę Ubezpieczeń (PIU) wynika, że w 2018 roku na polskim rynku ubezpieczeń zidentyfikowano ponad 12,2 tysiąca wyłudzeń odszkodowań. Ich łączna wartość wyniosła ponad 230 mln zł – około 9% więcej niż w roku poprzednim. Tradycyjnie najwięcej fraudów dotyczyło ubezpieczeń majątkowych, przede wszystkim komunikacyjnych. Większość przypadków fraudów udaje się wykryć już na etapie usiłowania popełnienia przestępstwa.

Z raportu zatytułowanego „Analiza danych dotyczących przestępstw ubezpieczeniowych ujawnionych w 2018 roku”, opracowanego przez dr. Piotra Majewskiego z Komisji ds. Przeciwdziałania Przestępczości Ubezpieczeniowej, wynika, że w 2018 r. na rynku ubezpieczeń na życie odnotowano 1115 przypadków wyłudzeń odszkodowań. Ich łączna wartość wyniosła 18,14 mln zł (17,9 mln zł w 2017 r.). Najczęściej popełnianym przestępstwem było wykorzystanie ubezpieczenia leczenia szpitalnego. Towarzystwa odnotowały 565 takich fraudów, czyli 51% ich ogólnej liczby. Z kolei najbardziej wartościowe były zdarzenia dotyczące ryzyka zgonu ubezpieczonego (240 zdarzeń). Opiewały one na łączną kwotę 10,8 mln zł (60% ogólnej wartości). Fraudy związane z leczeniem szpitalnym były warte 1,12 mln zł.

Metody wyłudzeń opierały się na poświadczeniu nieprawdy w dokumencie obrazującym stan zdrowia lub poświadczającym okoliczności zaistnienia urazu, szczególnie jeśli do szkody wcale nie doszło lub jej zakres i okoliczności różniły się od deklarowanego. W raporcie wyjaśniono, że przyczyną jest brak możliwości szybkiej weryfikacji tożsamości klienta i stanu jego zdrowia przez ubezpieczycieli w bazach referencyjnych NFZ i ZUS.

Najpopularniejsze mechanizmy wyłudzeń

W dokumencie zwrócono uwagę na utrzymującą się na wysokim poziomie popularność przestępstw związanych z ubezpieczeniami grupowymi oraz licznymi umowami dodatkowymi. Wśród najczęściej stosowanych schematów wyłudzeń raport wymienia m.in. zatajanie okoliczności urazów ciała powstałych podczas upojenia alkoholowego lub zażywania narkotyków, finansowanie zabiegów dentystycznych, operacyjnego leczenia wad wzroku lub medycyny estetycznej jako skutków NNW lub wykorzystując luki w OWU ubezpieczeń grupowych, fałszowanie faktur lub całej dokumentacji medycznej z prywatnych placówek medycznych za zabiegi, które nigdy nie miały miejsca.

Poszczególne towarzystwa stosują różne metody wykrywania nadużyć. Średni udział ujawnionych przypadków fraudów w ogólnym wolumenie wypłat odszkodowań i świadczeń 10 wybranych ubezpieczycieli wynosi 0,084% (analogicznie jak w 2017 r.).

W dziale I około 33% wartości wypłat dotyczyło produktów inwestycyjnych, których nie dotyczy klasyczne ryzyko fraudu, w efekcie czego zagrożenie przestępczością ubezpieczeniową w sektorze życiowym jest wyższe niż wynikałoby to z danych.

Fraudy niezwiązane z odszkodowaniami

W 2018 r. w ubezpieczeniach na życie odnotowano też 60 fraudów spoza obszaru wypłaty świadczeń. Ich łączna wartość wyniosła 1,63 mln zł. W raporcie przypomniano, że przestępczość ubezpieczeniowa dotyczy także etapu zawierania umowy ubezpieczenia. Dochodzić może wtedy do defraudacji składek czy wyłudzeń prowizji. W 2018 roku w porównaniu z poprzednimi edycjami badania odnotowano tu stosunkowo niewielkie straty: odpowiednio 8 i 24 próby warte 35,69 tys. zł i 384,61 tys. zł. Według opracowania, zanikający problem defraudacji składki i spadek popularności wyłudzeń prowizji to efekty postępującej elektronizacji sprzedaży oraz odejście od obrotu gotówkowego, a także międzyzakładowy przepływ danych na temat dyscyplinarnego rozwiązania umów agencyjnych z powodu  naruszenia prawa, umowy, staranności oraz dobrych obyczajów.

Trudne obszary: dokumenty i cudzoziemcy

Rośnie natomiast problem przestępstw przeciwko dokumentom, gdyż w życiówce ocena ryzyka i likwidacja szkody opiera się często wyłącznie na przedłożonej przez klienta dokumentacji medycznej. Rozwój elektronicznych kanałów komunikacji z klientem i praca na skanach sprzyjają dokonywaniu wyłudzeń. Według raportu, jedynym skutecznym rozwiązaniem tego problemu jest dostęp do referencyjnych baz danych. Widoczne jest też coraz częstsze wykorzystywanie do wyłudzeń obcokrajowców, zwłaszcza w ubezpieczeniach grupowych. To pokłosie wzrostu liczby zagranicznych pracowników i wielości wzorów dokumentów tożsamości funkcjonujących poza obszarem UE, utrudniającej jednoznaczne określenie tożsamości klienta. Zauważalne są też liczne przypadki nadużyć w procesie zarządzania „grupówkami”, np. zakładanie fikcyjnych grup czy dopisywanie do istniejących grup osób nieistniejących lub zmarłych. Są to fraudy o niskiej wartości jednostkowej, lecz ze względu na dużą częstość występowania i łatwość ukrycia w ogromnym wolumenie szkód są one odczuwalne dla zakładów ubezpieczeń.

Duża skuteczność w wykrywaniu fraudów

Około 82% przypadków przestępstw ubezpieczeniowych (915 zdarzeń o łącznej wartości 14,84 mln zł) nie jest zgłaszanych do organów ścigania, gdyż zakłady rozwiązują wiele spraw pozaprocesowo, jak również zgłaszają głównie przypadki przestępstw, nie prób ich popełnienia. Warta podkreślenia jest też skuteczność ubezpieczycieli w obszarze analizy wpływających roszczeń. Ponad 85% wyłudzeń (898 przypadków o wartości 15,68 mln zł) stanowiły bowiem usiłowania wyłudzeń wykryte wskutek działań pracowników zakładów.

Ubezpieczenia majątkowe

Z kolei w ubezpieczeniach majątkowych odnotowano 11 125 przypadków wyłudzeń na łączną kwotę 214,6 mln zł (195,42 mln zł w 2017 r.). Liczba zdarzeń wzrosła o 10% r/r, natomiast wartość fraudów – o 8% r/r. W raporcie podkreślono, że te wzrosty stanowią efekt zarówno zwiększonej skuteczności wykrywania, jak i skali zagrożenia przestępczością ubezpieczeniową.

Podobnie jak w dziale I zakłady non-life stosują różne metody identyfikacji nadużyć. Według danych z raportu, że w 16 wybranych zakładach skuteczność detekcji waha się od 0,3% do 3,8%, przy średniej rynkowej wynoszącej 1,06%. Wiele towarzystw odnotowuje wskaźniki detekcji na poziomie przekraczającym 3%, co zbliża je do poziomu osiąganego przez wiodące w Europie kraje z dużymi doświadczeniami w przeciwdziałaniu przestępczości ubezpieczeniowej. Według opracowania, dalsza poprawa skuteczności działań antyfraudowych i przekroczenie wartości 1% wymaga korzystania z baz danych obejmujących wszystkie rodzaje ubezpieczeń, wspieranego przez zaawansowane systemy IT.

Segment komunikacyjny

Łączna wartość wyłudzeń związanych z ubezpieczeniami komunikacyjnymi to blisko 156 mln zł. To 73% łącznej kwoty wykrytych przestępstw w dziale II i więcej niż łączny udział tych polis w portfelu polskich ubezpieczycieli (ok. 58%).

Rodzaje wyłudzeń

Do najpopularniejszych obszarów fraudów w tym segmencie należą szkody osobowe, obejmujące powiększanie deklarowanego zakresu uszkodzeń ciała, symulowanie stanów psychicznych wynikających z rzekomego szoku pourazowego i fałszywe deklaracje na temat liczby poszkodowanych w wypadku. Prym wiodą tutaj dolegliwości związane z uszkodzeniem szyjnego odcinka kręgosłupa, bólami głowy i depresjami powypadkowymi. Widoczny jest też duży udział grup przestępczych celowo powodujących kolizje głównie z wykorzystaniem pojazdów o drogich częściach zamiennych bez możliwości stosowania zamienników. W tym procederze wykorzystywani są m.in. obcokrajowcy, warsztaty, holowniki i dostawcy części. Częstą praktyką jest też wykorzystywanie do wyłudzeń wraków pojazdów po pożarach lub poważnych wypadkach czy też pojazdów zastępczych z OC sprawcy. Sprawcy wykorzystują wiele prostych metod, polegających między innymi na fikcyjnym przedłużaniu czasu korzystania z pojazdu czy przedkładaniu faktur za wynajem tego samego auta do kilku szkód jednocześnie. Ciekawym zjawiskiem są szkody w leasingach. Tu straty powodowane są zwykle przy pomocy nowych pojazdów, zazwyczaj luksusowych i finansowanych przy pomocy leasingów. Częstym przypadkiem jest wykorzystywanie jako generatora roszczeń pojazdu luksusowego sprowadzonego zza granicy (np. USA) w stanie całkowitego zniszczenia i poddawanego rzekomej odbudowie. Zakupiony pojazd przeważnie w krótkim czasie zgłaszany jest jako kradziony lub jest sprzedawany paserom czy też rozbierany na części. W innym wariancie tej metody sprawcy powodują szkody na pojeździe, ich likwidacja odbywa się przeważnie w zaprzyjaźnionym warsztacie, a odszkodowanie zasila budżet sprawców.

Segment pozakomunikacyjny

Ubezpieczenia pozakomunikacyjne nie były często wykorzystywane do wyłudzeń, ale jeśli już, to były istotne. Analizy autora raportu wykazały, że atrakcyjnym celem przestępców są ubezpieczenia dla biznesu, szczególnie te związane z pożarami. Stąd wysoka średnia wartość szkody ogniowej, wynosząca około 300 tys. zł. Cały segment biznesowych polis od ognia i innych żywiołów odnotował 36 przypadków wyłudzeń o wartości 10,64 mln zł. Kosztowne są także szkody polegające na niszczeniu lub utracie przedmiotów w transporcie oraz te związane z ubezpieczeniami finansowymi, gdzie szkody mają charakter niematerialny, a wartość roszczenia wynika jedynie z zapisów w dokumentach.

Analiza zgromadzonych danych oraz posiedzeń Komisji ds. Przeciwdziałania Przestępczości Ubezpieczeniowej PIU dotyczących pozostałych grup produktowych działu II wykazała też, że sprawcy często wykorzystują ubezpieczenie mieszkań i domów (584 zdarzenia o wartości 7,91 mln zł). Wyłudzenia z tej grupy produktowej mogą osiągać znaczne wartości dzięki deklarowaniu utraty bądź zniszczenia kosztownego sprzętu elektronicznego:RTV, AGD lub urządzeń sterujących piecami grzewczymi czy instalacjami tak zwanych inteligentnych domów. Zauważalne są również szkody generowane w drogich maszynach rolniczych czy budowlanych, polegające nie tylko na podpaleniu czy zaaranżowaniu kradzieży, ale np. na uszkadzaniu podzespołów elektronicznych. Coraz większą dynamiką charakteryzują się szkody z OC niekomunikacyjnego. Z kolei w ubezpieczeniach turystycznych poza utratą mienia popularne staje się refundowanie kosztów rzekomo przeprowadzonych za granicą zabiegów medycznych. Renesans przeżywają szkody z tytułu celowego podpalenia mienia. Zdaniem autorów raportu powyższe tendencje świadczą o dostosowaniu działań sprawców do coraz większej sprawności w zwalczaniu przestępczości w komunikacji i kierowania działań na inne grupy produktowe. Mimo to znikoma część roszczeń, zgłaszanych przez nieuczciwych klientów, kończy się skutecznym wyłudzeniem.

W raporcie pojawiły się też wnioski dotyczące działań, jakie należy podjąć w celu skutecznego przeciwdziałania nadużyciom. Zdaniem autora dokumentu niezbędne jest m.in. wprowadzenie systemowej wymiany danych z administracją państwową, sektorem ochrony zdrowia i systemem ubezpieczeń społecznych, co pomoże w rzetelnej identyfikacji klienta i oceny jego stanu zdrowia przy pomocy, a także utrzymanie kontroli nad procesem sprzedaży ubezpieczeń i oceny ryzyka w kanałach zewnętrznych, tj. bankach czy telekomach, szerokie wykorzystywanie odczytów danych ze sterowników pojazdów, stworzenie rozwiązania wymiany informacji o pojazdach całkowicie zniszczonych oraz zwrócenie większej uwagi na jakość pośrednictwa w kanale brokerskim w celu ograniczenia dużej liczby poważnych szkód w ubezpieczeniach cargo i korporacyjnych.

W raporcie wskazano, że niezwykle istotna jest też zdolność przewidywania zmian w otoczeniu rynkowym. Dlatego branża powinna zwrócić uwagę m.in. na zmiany demograficzne i społeczne kształtujące w pokoleniach Y i Z nowe nawyki konsumpcyjne i modele spędzania wolnego czasu, popularność tzw. gospodarki współdzielenia rewolucjonizującej modele sprzedaży dóbr i usług, w tym finansowych, nieuchronny przyszły wzrost zainteresowania ubezpieczeniami typu UBI, nowe modele transportu zbiorowego w aglomeracjach i stopniowe odchodzenie od posiadania samochodu osobowego na własność oraz wzrastającą rolę mobilnych kanałów sprzedaży i komunikacji z klientem.

AM, news@gu.home.pl

(źródło: PIU)

18,148FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie