Pół roku od rozpoczęcia wprowadzania Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) w największych przedsiębiorstwach agencja badawcza PBS na zlecenie PKO TFI przeprowadziła badanie społeczne dotyczące świadomości programu. W badaniu sprawdzono, ile o PPK wiedzą pracownicy największych firm oraz z jakich źródeł czerpią informacje o programie.
Z odpowiedzi
ankietowanych wynika, że większość informacji o PPK czerpią oni z telewizji
(38%). Dopiero na drugim miejscu są pracodawcy (37%). Kolejne źródła to:
koleżanki i koledzy z pracy (31%), znajomi i rodzina (29%), portale biznesowe
(29%), media społecznościowe (25%). Tradycyjne media: prasę oraz radio wskazało
odpowiednio 18% i 14% respondentów.
Z badania wynika
ponadto, że pracodawcy zazwyczaj informowali o możliwości przystąpienia do
programu za pomocą broszury informacyjnej (43%). Nieco rzadziej była to rozmowa
(40%), wiadomość email (28%), plakat (23%), wiadomość w intranecie (22%).
Jedynie w 16% przypadków były to warsztaty dla pracowników pozwalające
dokładniej zrozumieć działanie programu. 41% badanych odpowiedziało, że
pracodawca nie przedstawił im zasad funkcjonowania PPK.
Jako
najskuteczniejszy sposób przekazywania wiedzy dotyczącej PPK respondenci
wskazali rozmowę (38%). Na drugim miejscu znalazła się wiadomość w firmowym
intranecie (36%), następnie warsztaty (35%) oraz broszura informacyjna (31%). Jedynie
2% badanych stwierdziło, że nie rozumie założeń programu, ponieważ jego zasady są
zbyt skomplikowane. – Wdrożenie
Pracowniczych Planów Kapitałowych jest dużym wyzwaniem szczególnie w dużych
organizacjach. Przekazanie każdemu pracownikowi dokładnej informacji o tym, jak
funkcjonuje PPK, tak aby mógł świadomie podjąć swoją decyzję dotyczącą
oszczędzania w PPK, może wymagać uruchomienia kilku różnych kanałów
przekazywania treści. Ważne jest także reagowanie na pytania i wątpliwości
pracowników dotyczące programu – szczególnie skuteczne pod tym kątem wydają się
wszelkie interaktywne formy przekazywania wiedzy, np. warsztaty czy
indywidualne spotkania z przedstawicielami instytucji finansowej. Wśród pytań
najczęstsze są te dotyczące własności środków odkładanych w ramach PPK oraz te
dotyczące możliwości dysponowania swoimi oszczędnościami – mówi Łukasz Kwiecień, wiceprezes zarządu PKO
TFI.
Za największą zaletę
PPK pracownicy uznali to, iż środki są ich własnością (45% wskazań). Na drugim
miejscu znalazła się możliwość rezygnacji z programu w dowolnej chwili (42%). Na
trzeciej pozycji uplasowały się dopłaty rządowe i dopłaty pracodawców (34%).
Kolejne miejsca zajęły: możliwość zainwestowania zgromadzonych środków lub
użycie ich w ramach wkładu własnego, np. podczas starania się o przyznanie
kredytu (21%), administrowanie przez pracodawcę (20%), możliwość wycofania
pieniędzy w dowolnej chwili (20%) czy inwestowanie środków przez
wyspecjalizowane instytucje finansowe (14%).
– Pracownicze Plany Kapitałowe są porównywane przez
pracowników do OFE. Należy jednak pamiętać, że najważniejszą różnicą pomiędzy
nimi jest fakt, że środki gromadzone w ramach PPK są prywatną własnością
konkretnego uczestnika programu. Można z nich korzystać w określony sposób, a
nawet wypłacać bez ponoszenia dodatkowych kosztów – dzieje się tak np. w
przypadku ciężkiego zachorowania czy wykorzystania ich jako wkładu własnego
przy zakupie mieszkania bądź budowie domu. To właśnie dzięki temu PPK powoli buduje
zaufanie wśród odbiorców – komentuje Piotr Żochowski, prezes zarządu PKO TFI.
O badaniu:
Badanie zostało
zrealizowane w listopadzie przez internetowy panel na próbie 502 osób zatrudnionych
w największych przedsiębiorstwach oraz zamieszkałych zarówno w dużych i
średnich miastach, jak i na obszarach wiejskich.
(AM, źródło: PKO TFI)