Blog - Strona 744 z 1669 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 744

Udany kwartał HDI Global

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

HDI Global SE, część Grupy Talanx, dobrze rozpoczął nowy rok finansowy. Wskaźnik mieszany ubezpieczyciela był lepszym od deklarowanego średniookresowego celu. HDI Global SE odnotował również wzrost przychodów z ubezpieczeń, zysku operacyjnego oraz wkładu w zysk netto grupy.

Przychody z ubezpieczeń HDI Global w pierwszym kwartale wyniosły 2,1 miliarda euro wobec 1,8 mld euro przed rokiem. Wzrost był zasługą wyników z działalności w zakresie OC oraz w liniach ubezpieczeń od ognia i inżynieryjnych. Spory wkład w poprawę rezultatu miał także biznes produktów specjalistycznych, który wygenerował 681 mln euro przychodów wobec 615 mln euro na koniec marca 2022 r.

Największą pojedynczą szkodą było trzęsienie ziemi w Turcji i Syrii, które kosztowało HDI Global 15 mln euro. Łączne płatności z tytułu dużych szkód były niższe niż w okresie porównywalnym i wyniosły 34 mln euro (91 mln euro przed rokiem). W rezultacie wskaźnik mieszany spadł z 96,2 do 93,2%, czyli poniżej średniookresowego celu wynoszącego 95%. Wynik finansowy netto na ubezpieczeniach i lokatach przed uwzględnieniem różnic kursowych wyniósł 21 mln euro, wobec 54 mln euro po I kwartale ub.r. Taki rezultat odzwierciedlał zmniejszony dochód z inwestycji zarządzanych przez siebie i przyrost odsetek od rezerw techniczno-ubezpieczeniowych w wyniku wzrostu stóp procentowych. 

Zysk operacyjny (EBIT) odnotowany przez HDI Global osiągnął poziom 86 mln euro – o 26 mln euro więcej niż rok wcześniej. Z kolei udział w zysku netto Grupy Talanx AG wyniósł 69 mln euro (35 euro przed rokiem).

HDI Global po raz pierwszy opublikował kluczowe dane finansowe zgodnie z międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej MSSF 17/9.

(AM, źródło: HDI Global)

Allianz Partners: Trendy, które ukształtują ubezpieczenia turystyczne

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Przygotowując się do najgorętszego okresu w roku, branża turystyczna musi wziąć pod uwagę trzy ważne ubezpieczeniowe kwestie. Są to podwyższony poziom popytu na ubezpieczenia, zwiększona niestabilność gospodarcza i geopolityczna oraz rosnące oczekiwania klientów – tak brzmią kluczowe wnioski ze spotkania Global Travel Summit, zorganizowanego przez Allianz Partners w celu identyfikacji najnowszych trendów oraz oczekiwań klientów dotyczących rynku turystycznego w 2023 roku.

Hasłem przewodnim tegorocznego wydarzenia był „brak ograniczeń” – odzwierciedlający wzrosty Allianz Partners oraz możliwości stojące przed całym sektorem ubezpieczeń. W szczycie na zaproszenie Allianz uczestniczyło ponad 200 gości na miejscu i dodatkowo 1500 osób online – łącznie z pięciu kontynentów. Gośćmi specjalnymi byli m.in. Jeff Rosenblum, dyrektor generalny agencji reklamowej Questus i autor bestsellerów z listy Wall Street Journal, a także Tyler Brûlé, prezes i redaktor naczelny magazynu „Monocle”.

Coraz więcej ubezpieczonych turystów

Liczba podróżujących w 2023 roku niezmiennie rośnie, a ich zainteresowanie ubezpieczeniami turystycznymi jest znacznie powyżej poziomu sprzed pandemii. Dane Allianz Partners Customer Lab z Belgii, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Włoch wykazały, że chęć zakupu ubezpieczenia podróżnego w przypadku podróży międzynarodowych wzrosła ponad dwukrotnie w latach 2019–2022 – z 21% w 2019 r. do 55% w 2022 r.

Wzmożony popyt przyczynił się do znacznego wzrostu w obszarze turystycznym Allianz Partners w 2022 roku, co przełożyło się na przychody w wysokości 3,05 mld euro. Oznacza to wzrost o 80% rok do roku i najlepszy wynik firmy w historii. Liczba klientów przez pierwsze miesiące 2023 roku i w porównaniu do ub. roku nadal dynamicznie rosła.

Podróżujący mają większe wymagania

Wysokiemu popytowi towarzyszy jednak znaczny wzrost oczekiwań klientów wobec wybranego ubezpieczyciela, w tym m.in. terminowość w obsłudze szkód i zwiększona responsywność. Podczas szczytu dyskutowano o potrzebie zwiększenia wydajności i pozytywnego doświadczenia połączonego z innowacjami technicznymi, które zapewnią większą ochronę i korzyści dla wygody klientów za pośrednictwem platformy Allianz.

Całość tych rozważań została odniesiona do bardzo złożonego tła gospodarczego i geopolitycznego. Wprawdzie popyt pozostaje bardzo silny, jednak koniec tanich kredytów i rosnące koszty utrzymania mogą wpłynąć na plany podróżnych – zwłaszcza jeśli chodzi o dodatkowe wydatki podczas wakacji.

– Gwałtowny wzrost liczby wyjazdów wypoczynkowych zbiegł się ze wzrostem inflacji – zwłaszcza w obszarze transportu, żywności i rozrywki – komentuje Joe Mason, Chief Marketing Officer ds. turystyki Allianz Partners. – Rozwój AI i nowych technologii odbywa się niezależnie od preferencji klientów dotyczących osobistego kontaktu w sytuacji wsparcia w krytycznych momentach. Jeśli dodamy do tego zmiany klimatyczne, niedobory pracowników w sektorze turystycznym oraz niestabilność geopolityczną, rok 2023 zapowiada się ciekawie. Obecnie podróżni chcą mieć więcej spokoju, aby móc „bez ograniczeń” poznawać nowe miejsca, odkrywać kolejne aktywności oraz mieć do dyspozycji szeroki wachlarz usług od swojego ubezpieczyciela. Naszym zadaniem jest zapewnienie tradycyjnych produktów ubezpieczeniowych i rozszerzonych usług, dzięki czemu podróżni poczują się bezpieczniej i pewniej. Allianz Partners nadal odpowiada na rosnące zapotrzebowanie i tylko w 2022 roku obsłużył ponad 72 milionów spraw swoich klientów, co oznacza wzrost o prawie 13% rok do roku.

Cztery trendy, które ukształtują ubezpieczenia turystyczne w najbliższych latach:

  1. Skupienie wokół platform i technologii: Platformy cyfrowe są istotną częścią przyszłości sektora ubezpieczeń, z potencjałem do zwiększenia skali, zmniejszenia kosztów i dalszego podnoszenia poziomu obsługi klientów.
  2. Znaczenie kontaktu z człowiekiem: Równie ważna jak najnowocześniejsza technologia cyfrowa jest zdolność do świadczenia zindywidualizowanych usług w przypadku sytuacji złożonych i wymagających wyczucia – zwłaszcza nagłych przypadków medycznych. Allianz Partners w 2022 roku przeprowadził łącznie ponad 11 000 ewakuacji medycznych i repatriacji do kraju, zarządzając nagłymi przypadkami medycznymi praktycznie w każdym kraju na świecie.
  3. Wsparcie klientów ma kluczowe znaczenie w budowaniu silnych marek: Jak podkreślił Jeff Rosenblum, najsilniejsze marki dążą do wspierania klientów, zamiast „utrudniania im życia”.
  4. Zrównoważony rozwój pozostaje priorytetem dla klientów – i ma szersze odniesienie, niż tylko sam klimat: Pomimo wpływu pandemii i ostatnich trudności gospodarczych, zrównoważony rozwój jest priorytetem dla wielu podróżnych. Ogólna troska o ochronę środowiska, według danych Foresight Factory, wzrosła z 57% w 2020 roku do 72% w 2022 roku. Ale nie chodzi tylko o redukcję emisji: klienci coraz bardziej koncentrują się na innych aspektach, takich jak polityka środowiskowa rządu, zrównoważone inwestycje i przejrzystość organizacyjna.

(AM, źródło: Allianz Partners)

ERGO Hestia wdraża ostatni etap ERGO Ubezpieczeń Rolnych

0
Źródło zdjęcia: ERGO Hestia

Po wprowadzeniu ubezpieczenia budynków i mienia oraz upraw rolnych ERGO Hestia rozpoczęła sprzedaż Agrocasco. To trzeci, ostatni etap wdrażania ERGO Ubezpieczeń Rolnych, czyli oferty dla rolników indywidualnych i przedsiębiorców rolnych obejmującej polisy obowiązkowe i dobrowolne.

– Maszyny i narzędzia rolnicze to dziś często drogi i nowoczesny sprzęt, który należy chronić. Tworząc nowy produkt, zbadaliśmy potrzeby rolników, dlatego ubezpieczenie wyróżnia szeroki zakres ochrony oraz wyjątkowa elastyczność – możliwość jego dostosowania do różnych potrzeb klientów, m.in. w zakresie ryzyk, limitów awarii, udziałów własnych, franszyzy integralnej, zakresu terytorialnego czy wariantu likwidacji szkód – mówi Jakub Welz, Menedżer Projektu ERGO Hestii. 

Agrocasco ochroni maszyny i narzędzia rolnicze

Dostępne od 22 maja w ramach ERGO Ubezpieczeń Rolnych Agrocasco zapewnia ochronę w zakresie all risk przed skutkami uszkodzenia, zniszczenia lub utraty maszyn i narzędzi wykorzystywanych w szczególności do prac rolnych. Zakres terytorialny polisy obejmuje Rzeczypospolitą Polską lub granice geograficzne Europy.

Agrocasco obejmuje ochroną maszyny rolnicze wykorzystywane w gospodarstwie, m. in. ciągniki rolnicze i kombajny do zbiorów upraw rolnych, siewniki, opryskiwacze lub narzędzia rolnicze, np. hedery do zbioru zbóż, przystawki do sieczkarni lub stoły do rzepaku używane w agrotechnice.

Szeroki zakres przedmiotowy

Agrocasco zapewnia ochronę w następujących sytuacjach:

  • od szkód powstałych w wyniku awarii spowodowanej przedostaniem się ciała obcego do wnętrza maszyny rolniczej lub narzędzia rolniczego,
  • od szkód powstałych w wyniku awarii wskazanego układu ciągnika rolniczego,
  • pokrycie kosztów holowania, transportu, parkowanie maszyny rolniczej, wynajęcia zastępczego przedmiotu ubezpieczenia, akcji ratowniczej i zabezpieczenia mienia przed zwiększeniem szkody,
  • odtworzenie tablic rejestracyjnych oraz wydanie nowego dowodu rejestracyjnego i naklejek.

Na ścieżce sprzedaży jest także możliwość wprowadzenia stałej sumy ubezpieczenia przez cały okres umowy oraz zniesienia udziałów własnych.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

PIU na Europejskim Kongresie Finansowym

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W dniach 5–7 czerwca w Centrum Konferencyjnym Sheraton Sopot odbędzie się XIII Europejski Kongres Finansowy. W tegorocznej edycji tematyka ubezpieczeniowa będzie osobnym elementem agendy wydarzenia, w którym uczestniczyć będzie Polska Izba Ubezpieczeń. PIU została partnerem instytucjonalnym kongresu, a oprócz tego organizuje panel, podczas którego będzie mowa m.in. o roli ubezpieczeń w transformacji energetycznej.

Co roku w EKF uczestniczy ponad 1500 przedstawicieli biznesu, instytucji finansowych, konsultingu, kancelarii prawnych oraz szkół wyższych. Dyskutują nad praktycznymi rozwiązaniami w najważniejszych dla rozwoju Polski i Unii Europejskiej obszarach. W tym roku tematyka kongresu została poszerzona o zagadnienia z zakresu ubezpieczeń.

Temu obszarowi będzie poświęcony m.in. panel PIU „Rola ubezpieczeń w transformacji sektora energetycznego”, który odbędzie się 7 czerwca w godzinach 12.00–13.00. Jego uczestnicy mówić będą o praktyce ubezpieczania nowej energii. Omówią kwestie związane z rozwojem produktów ubezpieczeniowych dotyczących nowopowstających technologii oraz zabezpieczających wykonanie i finansowanie inwestycji w nowe źródła energii.

W programie panelu przewidziane są również dobre praktyki ubezpieczeniowe w obszarze produktów zielonych oraz roli ubezpieczycieli jako inwestorów.  Omówione zostaną także zadania związane z wypracowaniem standardów regulacyjnych związanych z zieloną gospodarką.

Swój udział w panelu zapowiedzieli: Robert Dębecki, dyrektor Departamentu Gwarancji KUKE, Piotr Nettik, dyrektor ds. underwritingu ubezpieczeń pozakomunikacyjnych w Pionie Klienta Korporacyjnego PZU, Daria Ringwelska, zastępca dyrektora Departamentu Nadzoru Ubezpieczeniowego Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, Hanna Ulańska, Senior Manager, European Actuarial Services EY, oraz Rafał Mańkowski, ekspert PIU.

(AM, źródło: PIU)

UNIQA: Akcelerator Wiedzy Brokera ma już trzy lata

0

W maju trzecie urodziny obchodzi program szkoleniowy UNIQA – Akcelerator Wiedzy Brokera. W jego ramach odbyło się już 30 szkoleń na żywo z ponad 30 prelegentami.

Platforma UNIQAlne Centrum Rozwoju ma ponad 3000 zarejestrowanych użytkowników. Co roku ubezpieczyciel organizuje dwie edycje szkoleń: wiosenną i jesienną. Liczą one co najmniej 9 spotkań organizowanych na żywo, a na każdym loguje się średnio ponad 400 osób.

Akcelerator Wiedzy Brokera to inicjatywa Izabeli Król, dyrektorki Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw/ Tribe Liderki w Obszarze Klienta Korporacyjnego i Mieszkalnictwa, oraz Tomasza Szarka, dyrektora zarządzającego Pionem Klienta i Rozwoju Biznesu.

Szkolenia umożliwiają certyfikację zgodnie z ustawą o dystrybucji ubezpieczeń i zaliczenie 15 godzin, wymaganych ustawą.

(AM, źródło: LinkedIn)

Punkt opłat to dodatkowa usługa dla twoich klientów i większy zysk dla ciebie

0
Janusz Sekuła

Firma Alwis Finanse od lat działa na rynku finansowym i oferuje swoim klientom szeroki wachlarz produktów finansowych, tj. pożyczki oraz polisy na raty. Jednak nie skupiamy się tylko na sprzedaży produktów finansowych, ale również mamy duże doświadczenie w pracy z dystrybutorami ubezpieczeniowymi.

Współpracujemy m.in. z Alwis & Secura, multiagencją, której jesteśmy partnerem. Pomagamy agentom w rozwoju biznesu jako dostawca usług finansowych.

Wiemy, jak ważne jest dla was, aby oferować swoim klientom jak najwięcej korzyści. Z tego powodu chcemy przedstawić naszą propozycję rozszerzenia oferty o punkt opłat, który może okazać się niezwykle wartościowym dodatkiem.

Na czym polega punkt opłat?

Punkt opłat to usługa, która pozwala na realizowanie płatności za rachunki i inne zobowiązania klientów bez konieczności ponoszenia wysokich opłat bankowych. Platforma online zapewnia łatwe i intuicyjne wprowadzanie danych z rachunków, a jednym kliknięciem system automatycznie rozksięguje przelewy bezpośrednio na konta odbiorców – bez pośredników. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii system jest niezwykle stabilny i bezpieczny.

Dlaczego warto uruchomić punkt opłat w swoim biurze?

Po pierwsze, zyskasz prosty system do realizowania opłat. Dzięki niemu praca stanie się łatwiejsza i bardziej efektywna.

Po drugie, nie trzeba martwić się o plany sprzedażowe, co oznacza, że nie ma potrzeby realizacji określonej liczby transakcji, aby zachować dostęp do usługi.

Po trzecie, każda operacja niezależnie od kwoty kosztuje zaledwie 0,40 zł (pobierana przez bank). Natomiast agenci mogą dostosować wysokość prowizji do swoich potrzeb.

Po czwarte, oferujemy zewnętrzną reklamę punktu oraz wsparcie marketingowe, co przyczyni się do zwiększenia liczby klientów odwiedzających twoje biuro.

Po piąte, monitorujemy realizację transakcji, dzięki czemu zyskujesz bezpieczeństwo środków klientów. System zapewnia szybką identyfikację wszelkich problemów związanych z transakcjami.

Po szóste, nasz punkt opłat to szybki proces wdrożenia placówki. Po przeszkoleniu online agenci mogą rozpocząć realizację płatności w ciągu kilku dni od uzyskania zgody KNF.

Po siódme, otworzysz punkt opłat w prosty i łatwy sposób, dzięki czemu nie musisz martwić się o koszty oraz formalności związane z założeniem takiego miejsca.

Po ósme, oferujemy help desk 24h oraz dostęp do wszystkich produktów dodatkowych.

Nie martw się formalnościami

Przed rozpoczęciem współpracy wymagamy od nowych agentów jedynie odbycia szkolenia z przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz dostarczenia zaświadczenia o niekaralności.

W ramach współpracy zapewniamy przypomnienia w systemie o obowiązkach wobec KNF, RF, NBP wraz z dokładnym opisem i wsparciem opiekuna. Pomagamy również w składaniu rozliczeń do KNF, Rzecznika Finansowego oraz Narodowego Banku Polskiego. Masz w nas pełne wsparcie!

To się opłaca!

Rozszerzenie oferty o punkt opłat może przynieść wiele korzyści zarówno agentowi, jak i jego klientom. Dzięki punktowi opłat klienci będą mieli możliwość dokonywania płatności za rachunki i inne zobowiązania w jednym miejscu, co z pewnością zwiększy ich zadowolenie i lojalność wobec twojej firmy.

Najlepsi osiągają kilka tysięcy złotych więcej przychodu miesięcznie! Chcesz otworzyć punkt opłat z Alwis Finanse?

Napisz do mnie jsekula@alwisfinanse.pl.

Janusz Sekuła
dyrektor ds. produktów finansowych

Współpraca z insurtechami pozwala ubezpieczycielom zmniejszyć koszty operacyjne

0
Marcin Pisarski

Rozmowa z Marcinem Pisarskim, Partnerem i Liderem Data Technology oraz Insurance Technology Platform w EY

Aleksandra E. Wysocka: – Czy jest jeszcze miejsce na wielkie projekty technologiczne u ubezpieczycieli?

Marcin Pisarski: – Ostatnie lata przyniosły kilka znaczących transformacji biznesowo-technologicznych u czołowych ubezpieczycieli. Obecnie jednak inwestycje technologiczne zdają się przybierać inną formę – są mniejsze, trwają krócej i koncentrują się na określonych potrzebach biznesowych. Przykładem takich zmian mogą być inicjatywy związane z automatyzacją procesów technologicznych w likwidacji szkód czy wsparciem w pricingu.

Na tle sektora bankowego ubezpieczyciele wciąż wykazują pewne braki technologiczne, które muszą nadrobić. Z tego powodu zmiany technologiczne są nieuniknione i w przyszłości będą się dalej rozwijać.

W których obszarach działalności ubezpieczyciele nie wahają się angażować środków na usprawnienia?

– Obecnie przeciętny podział wydatków na technologię w europejskiej branży ubezpieczeniowej prezentuje się następująco: 60% na bieżące prowadzenie biznesu, 17% na rozwój IT, natomiast pozostałe 23% angażowane są w transformację biznesową. W większości przypadków te inwestycje transformacyjne koncentrują się na digitalizacji narzędzi self-service i marketingu (około 56%) oraz na cyfryzacji procesów (ponad 40%).

Przedsiębiorstwa w sektorze ubezpieczeniowym coraz częściej inwestują w dane, które mają na celu umożliwienie oferowania bardziej spersonalizowanych produktów i usług dla swoich klientów. Coraz większą uwagę zaczyna przyciągać również inwestycja w marketing, przede wszystkim w digital marketing. Aby to osiągnąć, konieczne jest jednak pozyskiwanie i analiza danych, które mogą pochodzić zarówno z wewnętrznych systemów, jak i ze źródeł zewnętrznych, takich jak media społecznościowe czy bazy zewnętrzne.

Dodatkowo, rośnie zainteresowanie automatyzacją procesów, zwłaszcza w obszarze likwidacji szkód. Inwestycje w dane odgrywają kluczową rolę w branży i stanowią jej główny temat.

Jak sytuacja ekonomiczna wpływa na zainteresowanie ubezpieczycieli współpracą z insurtechami?

– Według moich obserwacji zainteresowanie pozostaje bardzo duże. Wiele firm korzysta z tej współpracy, dostrzegając w niej korzyści. Nasze badania wykazały, że znaczna część ubezpieczycieli uważa, iż dzięki współpracy z insurtechami udało im się unowocześnić, a dodatkowo zmniejszyć koszty operacyjne. Ocena tej współpracy jest zdecydowanie pozytywna.

Współczesna sytuacja geopolityczna, wysoka inflacja, recesja oraz trudności na rynkach międzynarodowych, które doprowadziły do spadku kapitalizacji na giełdach amerykańskich o 80–90%, skłaniają ubezpieczycieli do poszukiwania nowoczesnych rozwiązań, jakie oferują insurtechy. Jednocześnie zaobserwowałem trend, w którym ubezpieczyciele zaczęli przejmować specjalistów z firm insurtechowych. W obecnych warunkach te mniejsze przedsiębiorstwa często borykają się z problemami finansowymi, co prowadzi do odejścia ich pracowników. Ubezpieczyciele, inwestujący obecnie w nowoczesne technologie, chętnie korzystają z ich umiejętności.

Moim zdaniem branża ubezpieczeniowa i insurtechy są skazane na ścisłą współpracę, która w obecnych czasach jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu na rynku.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka

Po autozapisie do PPK liczba uczestników wzrosła do 3,3 mln pracowników

0
Źródło zdjęcia: PFR Portal

27 kwietnia 2023 r. podczas konferencji prasowej zaprezentowano statystyki pracowniczych planów kapitałowych po zakończeniu pierwszego ponownego autozapisu, który odbył się w marcu tego roku.

Liczba uczestników PPK zwiększyła się o 718 tys., do 3,3 mln osób, co przekłada się na partycypację na poziomie 43,7% – wynika z danych przedstawionych przez Polski Fundusz Rozwoju.

Autozapis w PPK odbywa się co cztery lata i dotyczy osób w wieku 18–55 lat, które złożyły rezygnację z udziału w programie.

– Udaje nam się wdrożyć w Polsce rewolucję w oszczędzaniu długoterminowym, która krok po kroku idzie w pozytywną stronę, i rzeczywiście mamy tutaj znaczący wzrost osób, które oszczędzają długoterminowo z myślą o bezpiecznej emeryturze. W ostatnich dwóch miesiącach liczba uczestników PPK wzrosła o 718 tys. Jest to znaczący wzrost, który był możliwy m.in. dzięki kampanii informacyjnej, w której kładliśmy nacisk na pokazywanie korzyści – powiedział Paweł Borys, prezes PFR.

Profil uczestników PPK

Z danych przedstawionych przez Fundusz wynika, że w systemie prawie dwukrotnie chętniej uczestniczą pracownicy sektora prywatnego (48,1%) niż sektora publicznego (24,9%). W ramach autozapisu najchętniej przystępowali pracownicy największych podmiotów – partycypacja w firmach zatrudniających ponad 250 osób wynosi obecnie 67%.

Widoczna jest też wyraźna dominacja pracowników w wieku 25–34 oraz 35–44 lata. Stanowią oni odpowiednio 34,2% oraz 33,3% uczestników. Najmniej chętnie do programu przystępują osoby powyżej 60. roku życia (0,5%). Średnia wieku uczestnika PPK to 39 lat.

Nieznacznie więcej w programie jest mężczyzn (51,8%) niż kobiet (48,2%).

Z kolei 4,9% uczestników to osoby innej narodowości niż polska.

Najwyższa partycypacja nadal utrzymuje się w województwach mazowieckim (58,1%), dolnośląskim (45,6%), wielkopolskim (43,2%) i małopolskim (42,5%).

– Warto mieć na uwadze, że wprowadzanie PPK spowodowało również wzrost uczestnictwa pracowników w pracowniczych programach emerytalnych (PPE) o ponad 300 tys. W wyniku wdrażania programu w ostatnich trzech latach liczba osób oszczędzających na cele emerytalne w systemach pracowniczych w Polsce wzrosła o 3,6 mln osób – podkreślił Paweł Borys. Tym samym w ramach III filaru na przyszłość oszczędza już 4,5 mln Polaków.

Blisko 15 mld zł aktywów PPK

– Aktualna wartość aktywów netto w PPK wynosi 14,9 mld zł. W sumie wysokość wpłat wyniosła 15,5 mld zł, a zysk wypracowany w funduszach zdefiniowanej daty wyniósł 0,85 mld zł. Miesięczne wpłaty do PPK to rząd wielkości 500 mln zł, jeśli mówimy o tym, że będziemy mieć w tym momencie blisko 30% więcej uczestników PPK, można się spodziewać, że transfer miesięczny do PPK to będzie ok. 700 mln zł. To już jest naprawdę istotna kwota, która regularnie co miesiąc wpływa na rynek – powiedział Bartosz Marczuk, wiceprezes PFR, prezentując wyniki finansowe PPK.

Tylko 50,7% wpłat (7,5 mld zł) pochodzi od pracowników. Drugie tyle to wpłaty pracodawców (38,5%, 5,7 mld zł) oraz dopłaty państwa (10,9%, 1,6 mld zł).

Stopa zwrotu na inwestycji w PPK (wpłaty pracodawcy i państwa oraz zwrot z inwestycji) dla przykładowego pracownika oszczędzającego od grudnia 2019 r. i zarabiającego 5300 zł brutto wynosi 113%. Oznacza to, że taka osoba zgromadziła 113% więcej, niż sama wpłaciła. Średnio do każdej wpłacanej złotówki pracownik otrzymuje drugą w formie dopłat.

Instytucje zarządzające rachunkami

Obecnie środkami gromadzonymi w ramach PPK zarządza 18 instytucji finansowych. Średnia wysokość wynagrodzenia za zarządzanie waha się od 0,24% do 0,43%, a średni koszt wynagrodzenia to 0,345%.

Mimo wielu trudności we wdrażaniu PPK spowodowanych pandemią i wybuchem wojny w Ukrainie narastająco fundusze zdefiniowanej daty osiągnęły zysk. W zależności od danego FZD wyniósł on od 7,46% do 23,5%.

Działania edukacyjne i szkoleniowe

W ramach działań edukacyjnych i szkoleniowych PFR Portal PPK przeprowadził 8206 szkoleń dla 263 tys. uczestników. W sumie od wejścia w życie ustawy odbyło się 8378 wydarzeń edukacyjnych dotyczących programu.

– Mam głęboką pewność co do tego, że rola, jaką odgrywają nasi trenerzy, ma istotne znaczenie. Zaufanie, raz naruszone, jest bardzo trudne do odbudowania, mimo to nam się udaje i jak widać, partycypacja rośnie – powiedział Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.

Sama oficjalna strona programu – mojeppk.pl – zgromadziła 10,3 mln użytkowników oraz zanotowała 30,6 mln odsłon. Serwis MojePPK, w którym uczestnicy programu mogą sprawdzić stan środków zgromadzonych w PPK w ciągu roku od uruchomienia, osiągnął 1,13 mln logowań. Plany są także stale obecne w mediach społecznościowych.

Plany na przyszłość

W ciągu najbliższych dwóch lat zakładany jest wzrost liczby uczestników do 4,5–6 mln, czyli osiągnięcie partycypacji na poziomie ok. 50%. W budowaniu oszczędności pomóc może także uruchomienie Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE), która pozwoli na dostęp w jednym miejscu do informacji o aktualnych saldach i historii operacji na wszystkich kontach produktów emerytalnych użytkownika. W sposób ciągły będą także prowadzone działania edukacyjne i upowszechniające PPK.

Celem długoterminowym jest osiągnięcie 6–8 mln uczestników PPK.

– Chcemy w tej dekadzie zapewnić powszechność PPK, czyli przekroczyć 50% partycypacji. Chcemy dołączyć do czołówki 10–15 krajów, które mają naprawdę atrakcyjne rozwiązania emerytalne dla swoich obywateli – podsumował Paweł Borys.

Relacja z konferencji

Czy ubezpieczenia muszą być boomerskie?

0
Aleksandra E. Wysocka

W dzisiejszym dynamizmie świata branża ubezpieczeniowa stoi przed gigantycznym wyzwaniem. Czy potrafi przetrwać i odnaleźć się w erze młodych, czy też jest skazana na wymarcie?

Tradycyjne ubezpieczenia są dla młodych mało ciekawym cieniem przeszłości, przywołującym obrazy biurokracji i starości. Czyżby nasza branża była jak zgniłe jabłko, które odpycha młodych swoim odorkiem? Na to by wskazywały coraz niższe wskaźniki partycypacji wśród młodszych pracowników.

O tym, jak lepiej zrozumieć młodsze pokolenia klientów, bez traktowania ich z politowaniem czy protekcjonalnością, porozmawiamy w ramach prowokacyjnej debaty, która odbędzie się na Kongresie Brokerów w Mikołajkach w czwartek o godz. 12.30. Na debatę, którą będę miała przyjemność moderować, zapraszamy wspólnie z PZU.

Oto skład naszej eksperckiej drużyny. Na czele stawki stanie Marta Zdzińska z Certo Broker, brokerka z niezwykłą siłą przekazu. Jej słowa są jak strzały z łuku, trafne i celne. Marcin Kowalski z Mercer będzie naszym przewodnikiem po młodych umysłach, odkrywając ich tajemnice i ukryte pragnienia, odwołując się do aktualnych badań nad benefitami. Paweł Polit z WTW zaskoczy nas swoją odwagą, wkraczając na nieznane terytorium młodych ubezpieczonych i nie będzie się bał stawiać mocnych tez. A Tomasz Kaniewski z EiB, nieustraszony wojownik, będzie walczył o nowe horyzonty w relacjach z młodymi klientami.

A to nie wszystko! Ekspercki skład zostanie wzmocniony przez wyjątkowego profesora Dariusza Jemielniaka z Akademii Leona Koźmińskiego. Ten prorok młodego pokolenia wkroczy na scenę, aby przewidzieć przemiany, które następują w świecie, i ich wpływ na oczekiwania młodych dusz.

Profesor Jemielniak otworzy nasze umysły na nowe możliwości. Jak świat się zmienia, czego możemy oczekiwać? Jakie zjawiska kształtują zachowania młodych? Jak dotrzeć do tajemniczych „zetek” i jak wzbudzić ich zainteresowanie? Jak młodzi ludzie podejmują decyzje zakupowe i jak nasze oferty mogą się do nich dostosować?

Czas na odważne działania. Branża ubezpieczeniowa musi przestać być jak wiotki lód na trudnym szlaku. Musi stać się silnym wiatrem napędzającym żagle młodych, pełnych energii dusz. Przyłączcie się do tej niezwykłej debaty i razem poszukajmy odpowiedzi, które pozwolą nam nie tylko przetrwać, ale też rozwijać się w erze młodych.

Aleksandra E. Wysocka
redaktorka naczelna


Debata „Młodzi dorośli” na Kongresie Brokerów w Mikołajkach w czwartek, 25 maja o godz. 12.30, sala 6.2

ARC Europe Polska rozbudowuje flotę pojazdów serwisowych

0
Źródło zdjęcia: ARC Europe

ARC Europe Polska włącza do użytku 25 nowych pojazdów serwisowych realizujących usługi napraw na drodze. To ważne wydarzenie dla firmy, która dysponuje największą i najnowocześniejszą flotą tego typu samochodów w Polsce.

17 maja w Salonie Samochodów Używanych LeasePlan Polska w Warszawie odbyło się oficjalne przekazanie nowych pojazdów serwisowych marki Ford Transit Connect firmie ARC Europe Polska. W ceremonii wręczenia kluczyków do samochodów uczestniczyli przedstawiciele Ford Polska, wraz z prezesem i dyrektorem zarządzającym Attilą Szabó, LeasePlan Fleet Management Polska z prezesem zarządu Rogierem Klopem oraz ARC Europe Polska wraz z prezesem zarządu Markiem Zefirianem. Wszystkie trzy firmy od lat łączy stała współpraca.

– Partnerstwo pomiędzy ARC Europe Polska, Ford Polska i LeasePlan Fleet Management Polska realizuje się w niezwykły sposób. Wszystkie trzy firmy są dla siebie nawzajem partnerami biznesowymi, klientami i dostawcami jednocześnie. Z Fordem łączy nas doskonała współpraca, trwająca już 17 lat. Z LeasePlan Polska pracujemy już od ponad 13 lat. Dzięki takim relacjom możemy wzajemnie rozwijać się, czego efektem jest zadowolenie kierowców doświadczających awarii na drogach – powiedział w trakcie uroczystości przekazania pojazdów Marek Zefirian. – Nasza najważniejsza kompetencja, jaką jest naprawa na drodze, należy do unikatowych w Polsce i w Europie. Dysponujemy największą flotą pojazdów serwisowych w kraju, co oznacza dla kierowców szybszy i skuteczniejszy powrót do mobilności – dodał.

Nowoczesne samochody są wyposażone w zestaw 150 narzędzi, które umożliwiają diagnostykę i naprawę awarii na miejscu zdarzenia. Flota pojazdów patrolowych ARC Europe Polska to tzw. Mobilni Mechanicy, którzy są zlokalizowani w najważniejszych ośrodkach miejskich w kraju. Specjalizują się w skutecznej naprawie na miejscu zdarzenia, dzięki czemu kierowca może kontynuować jazdę, nie czekając na holownik czy auto zastępcze. 

Nasza flota samochodów serwisowych jest częścią ogólnoeuropejskiego systemu pomocy assistance, którą nasza firma świadczy na terenie kraju już od ponad 20 lat. W centrum tego systemu znajduje się człowiek, kierowca, użytkownik, krótko mówiąc: klient – powiedział Marek Zefirian. – Klient jest kimś, kto nadaje sens istnieniu każdej firmy. ARC Europe istnieje dla naszych klientów i dzięki naszym klientom. Rozwijamy się z myślą o nich – dodał.

(AM, źródło: ARC Europe)

22,064FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie