Kto oszczędza, ten ma

0
1654

Rozmowa z Robertem Zapotocznym, prezesem PFR Portal PPK

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Niedługo PPK będą obchodziły 4. urodziny. W tym czasie do programu dołączyło 2,5 mln uczestników. To dobry wynik?   

Robert Zapotoczny: – Dla mnie dobry. Z natury jestem optymistą, a moja szklanka jest zawsze do połowy pełna. Te 2,5 mln uczestników ma ponad 2,8 mln rachunków. To tyle, ile mieszkańców liczy sobie całe województwo dolnośląskie. Sam fakt, że pracownicze plany kapitałowe zapoczątkowały temat konieczności oszczędzania na przyszłość, to już jest sukces. Spójrzmy na to realnie, obiektywnie. Blisko cztery lata temu, gdy wprowadzaliśmy pracownicze plany kapitałowe, zaczynaliśmy od zera. Partycypacja w programie systematycznie rośnie, średnio o 20 tys. nowych osób miesięcznie.

Widzimy, że Polacy się przekonują, poznają zasady, sprawdzają, czy to działa, o czym świadczą też wypłaty na wkład własny czy w przypadku poważnego zachorowania. Z opcji wypłaty z PPK w przypadku choroby skorzystało do tej pory 66 osób, które łącznie wypłaciły blisko 124 tys. zł. Najwyższa dotychczasowa wypłata wyniosła blisko 15 tys. zł. Z kolei z opcji wypłaty z PPK na wkład własny skorzystało już 695 osób, które łącznie wypłaciły na ten cel ponad 8 mln zł. Najwyższą wypłatę odnotowano w tym roku i wyniosła ona blisko 70 tys. zł.

Poza tym, gdy zaczynaliśmy, w IKE, IKZE i PPE, które są ponad dekadę starsze (10 i 18 lat), było ok. 560 tys. aktywnych kont. PPK po niespełna czterech latach ma ponad 2,5 mln uczestników, którzy zgromadzili 11,48 mld zł oszczędności.

Rozmawiamy w grudniu, a to zazwyczaj czas podsumowań, więc spójrzmy w przeszłość. Co się udało w 2022 r.?

– Na pewno jestem dumny z uruchomienia serwisu MojePPK, czyli rozwiązania, które pozwala na szybkie zalogowanie za pomocą profilu zaufanego i sprawdzenie stanu swoich oszczędności. To duże ułatwienie dla użytkowników i dowód na prywatność środków – klikam i wiem. Od uruchomienia serwisu w styczniu ponad 150 tys. uczestników PPK założyło swoje konto (czyli zalogowało się za pomocą tego rozwiązania). Osoby te logowały się ponad 405 tys. razy, a to oznacza, że użytkownicy wracają do serwisu, żeby zobaczyć swoje oszczędności.

Na początku lutego rozszerzyliśmy także naszą ofertę w języku ukraińskim. Pierwsze materiały powstały już w marcu 2019 r., ale w tym roku stworzyliśmy specjalny serwis dla obywateli Ukrainy, na którym znalazły się informacje o programie PPK, poradniki i ulotki w języku ukraińskim oraz najważniejsze wnioski i deklaracje, związane z obsługą programu z punktu widzenia pracownika. Przygotowaliśmy także podcasty i uruchomiliśmy infolinię w języku ukraińskim.

W połowie października uruchomiliśmy funkcję PPK na telefon. Każda osoba zainteresowana, czy to pracownik, czy pracodawca może zadzwonić do naszego eksperta i porozmawiać z nim na temat PPK.

Podstawą naszej działalności są oczywiście szkolenia dotyczące PPK – zawsze w pełni bezpłatne, prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę – naszych trenerów. Do połowy grudnia zrealizowaliśmy łącznie 1895 różnych szkoleń, w których uczestniczyło ponad 111 tys. osób.

Ponadto w 2022 r. zorganizowaliśmy dwie kolejne gale wręczenia nagród Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca, podczas których wyróżniliśmy kolejnych 30 laureatów za zaangażowanie podczas wdrażania pracowniczych planów kapitałowych w ich firmach.

Rozpoczęliśmy także współpracę z ekspertami międzynarodowymi zajmującymi się tematyką emerytur i programów oszczędnościowych na świecie w ramach Pension Academy. Rozmawiamy w tym gronie, dzielimy się doświadczeniami funkcjonowania programów oszczędzania w miejscu pracy w naszych krajach. Eksperci z innych rynków są żywo zainteresowani naszym pomysłem, bo PPK jest jednym z najnowszych i najnowocześniejszych na świecie, choć wzorowanym na światowych rozwiązaniach.

Poza tym niezmiennie jestem wdzięczny za cały zespół PFR Portal PPK, moich współpracowników i partnerów biznesowych.

Przeszłość za nami, a co przed nami? Jakie plany na przyszłość? Czekają nas jakieś zmiany?

– Przygotowujemy się do ponownego autozapisu, który już w 2023 r. Będzie się on powtarzał co cztery lata. Termin autozapisu jest taki sam dla wszystkich podmiotów zatrudniających, niezależnie od tego, kiedy miało u nich miejsce wdrożenie PPK. Zasady programu się nie zmieniają. Uczestnictwo w PPK pozwala na szybsze gromadzenie oszczędności, dzięki wpłatom pracodawcy i dopłatom od państwa. Nie trzeba czekać na autozapis, żeby stać się uczestnikiem PPK. Wystarczy jeden wniosek, złożony pracodawcy, by otrzymywać dodatkowe pieniądze w PPK.

Zachęcam do odwiedzenia portalu mojeppk.pl, gdzie znajdują się wszelkie informacje na temat programu. Liczę na to, że program w kolejnym roku nadal będzie się umacniał i stanie się dla pracowników czymś tak oczywistym i oczekiwanym, jak wynagrodzenie za pracę.