TUZ TUW poinformowało, że rozpoczęło wykonanie decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącej zakwestionowanej przez niego praktyki stosowanej przez ubezpieczyciela w zakresie realizacji zawartych umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (ppm).
W
toku postępowania toczącego się przed Prezesem UOKiK towarzystwo
zobowiązało się, że zmieni zakwestionowaną praktykę w ten
sposób, iż w zawiadomieniach kierowanych do klientów, wysyłanych
nie później niż 14 dni przed upływem okresu 12 miesięcy, na
który umowa została zawarta, zamieści specjalną informację na
temat ubezpieczenia na kolejny okres. Informacja ta będzie
określać wysokości składki w przypadku, gdy dojdzie do zawarcia
następnej umowy, a także pouczenie, że wysokość składki może
ulec zmianie, jeżeli po wysłaniu informacji wyjdą na jaw
okoliczności mające wpływ na wysokość składki, oraz wskazanie
tych okoliczności.
Ponadto
TUZ TUW zobowiązało się również do zwrotu składek zapłaconych
przez ubezpieczających w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 29 czerwca
2018 r. z tytułu zawarcia umów OC ppm. z TUZ TUW w trybie art. 28
ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych w sytuacji
zawarcia przez nich umowy z innym zakładem obejmującym ten sam
przedmiot i okres ochrony ubezpieczeniowej. Chodzi o sytuacje, w
których doszło do posiadania przez klientów tzw. podwójnego
ubezpieczenia, o ile nie doszło do realizacji świadczeń z tytułu
tej umowy, w szczególności wypłaty odszkodowań przez TUZ TUW.
Towarzystwo
zobowiązało się ponadto do niedochodzenia roszczeń z tytułu
niezapłaconej składki wobec posiadaczy posiadających tzw. podwójne
OC w w/w okresie, o ile nie doszło do realizacji świadczeń z
tytułu tej umowy, w szczególności wypłaty odszkodowań przez TUZ
TUW.
Konsumenci
którzy w w/w okresie otrzymali pismo od TUZ TUW, w którym
nie zamieszczono informacji o wysokości składki na
kolejny okres ubezpieczenia, po otrzymaniu pisma zawarli umowę OC
ppm. z innym ubezpieczycielem, a jednocześnie zapłacili składkę
na rzecz TUZ TUW i tym samym dotknął ich problem podwójnego OC –
o ile nie doszło do realizacji świadczeń z tytułu tej umowy, w
szczególności wypłaty odszkodowań przez TUZ TUW – mogą w ciągu
15 miesięcy od dnia uprawomocnienia się decyzji Prezesa UOKiK
zwrócić się do towarzystwa o zwrot zapłaconej składki za okres
posiadania podwójnego OC. W tym celu muszą przedstawić zakładowi
dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia z innym
towarzystwem obejmującym ten sam przedmiot i okres ochrony
ubezpieczeniowej, dokument potwierdzający, że konsument w danym
okresie był objęty ochroną ubezpieczeniową taką samą jak w TUZ
TUW oraz dowód opłacenia składki z tego tytułu.
Względem
ubezpieczających posiadających podwójne OC, którzy nie zapłacili
składki, TUZ TUW zobowiązało się nie dochodzić roszczeń, o ile
nie doszło do realizacji świadczeń z tytułu umowy, a zakład
zostanie poinformowany o zaistnieniu podwójnego ubezpieczenia.
Zobowiązanie
TUZ TUW zostało zaakceptowane przez Prezesa UOKiK w decyzji nr
DOZIK-10/2019 z 30 grudnia 2019 r.
(AM,
źródło: TUZ TUW)