Z badania Eurobarometr na temat praw pasażerów w Unii Europejskiej wynika, że 43% obywateli UE korzystających w ciągu ostatnich 12 miesięcy z transportu lotniczego, kolejowego transportu pasażerskiego na duże odległości, autokarowego/autobusowego oraz morskiego wie, że UE ustanowiła prawa pasażerów – poinformowała 13 stycznia Komisja Europejska.
32% respondentów
wie, że w UE istnieją prawa pasażerów podróżujących samolotem, koleją,
autokarem czy autobusem lub statkiem czy promem. Jedynie 14% wie o
przysługujących im prawach w transporcie lotniczym, 8% – w transporcie
kolejowym, 5% – w transporcie autokarowym lub autobusowym i 3% – w transporcie
morskim (statkiem lub promem). W prawach pasażerów lepiej orientują się
respondenci, którzy korzystali co najmniej z jednego z wyżej wymienionych
środków transportu (43% w porównaniu z 32%).
Odsetek
podróżnych, którzy mają poczucie, że przed podróżą zostali dobrze poinformowani
o przysługujących im prawach przez przedsiębiorstwa transportowe, kształtuje
się różnie w zależności od środka transportu. W przypadku pasażerów
podróżujących samolotem wynosi on 40%, statkiem lub promem – 29%, koleją i
autokarem czy autobusem – po 26%. Odsetek ten jest nawet mniejszy w przypadku
informacji otrzymanych w czasie podróży lub po jej zakończeniu.
Respondenci,
których podróż samolotem została zakłócona, skarżyli się częściej niż
pasażerowie korzystający z innych środków transportu: skargi złożyło 37%
pasażerów podróżujących samolotem wobec 26% pasażerów podróżujących autobusem
lub autokarem, 24% koleją i 18% statkiem lub promem. Wśród podróżujących,
których podróż został zakłócona, lecz którzy nie złożyli oficjalnej skargi
(72%), najczęstszym powodem takiej decyzji było przekonanie, że nie miało to
sensu (45%) albo że kwota była ich zdaniem zbyt mała (25%).
W przypadku 53%
podróżnych, którym w ciągu ostatnich 12 miesięcy przydarzyły się zakłócenia
podczas podróży samolotem, linie lotnicze zaoferowały pewną formę pomocy (albo
posiłek i napoje, albo lot alternatywny, zwrot kosztów, rekompensatę finansową,
zakwaterowanie itp.), niezależnie od tego, czy pasażerowie złożyli skargę, czy
też nie. Tylko 43% ankietowanych podróżujących koleją i 38% podróżujących
autokarem lub autobusem, statkiem lub promem odpowiedziało, że przedsiębiorstwa
transportowe zaoferowały im pomoc, gdy doszło do zakłóceń podczas podróży.
55%
respondentów, którzy złożyli skargę w przedsiębiorstwach transportowych na
zakłócenia, stwierdziło, że są zadowoleni z tego, jak ich skarga została
rozpatrzona, natomiast tylko 37% badanych, którym przydarzyły się zakłócenia
podczas podróży, przyznało, że byli zadowoleni ze sposobu, w jaki
przedsiębiorstwo transportowe poinformowało ich o procedurach składania skargi.
81% badanych,
którzy w pewnym momencie poprosili o wsparcie dla osoby z niepełnosprawnościami
lub o ograniczonej mobilności (8%), powiedziała, że jest zadowolona z
odpowiedzi udzielonej przez przedsiębiorstwo transportowe. Odsetek ten był
mniejszy wśród respondentów korzystających z więcej niż jednego środka
transportu (60%).
Komisarz ds.
transportu Adina Vălean powiedziała: – Unia Europejska to jedyny obszar na
świecie, gdzie obywatele cieszą się ochroną w postaci pełnego zestawu praw
pasażerów. Prawa te należy jednak lepiej poznać. Muszą one być bardziej
zrozumiałe, a ich egzekwowanie musi być łatwiejsze. Unijne przepisy powinny
również zapewniać pasażerom i przedsiębiorstwom większą pewność
prawa. Dlatego Komisja zaproponowała modernizację praw pasażerów
korzystających z transportu lotniczego i kolejowego. Teraz Rada i Parlament
Europejski muszą prędko osiągnąć porozumienie w sprawie tych praw i dopilnować,
aby osoby podróżujące w UE miały skuteczną ochronę.
Wyniki badania zostaną
wykorzystane w trakcie dwóch trwających obecnie procedur ustawodawczych
dotyczących praw pasażerów w transporcie kolejowym i lotniczym, a także w
trakcie ocen praw pasażerów podróżujących autokarem i autobusem, statkiem i
promem oraz praw pasażerów z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej
mobilności korzystających z transportu lotniczego. W tym kontekście
uwzględniony zostanie również dostęp tych pasażerów, a także innych podróżnych
do transportu multimodalnego.
O badaniu:
Badanie
przeprowadzono w dniach 19 lutego – 4 marca 2019 r., a na pytania odpowiedziało
27 973 obywateli UE.
(AM, źródło: Komisja Europejska)