Blog - Strona 317 z 1523 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 317

SALTUS Ubezpieczenia z nową ofertą OC dla firm

0
Źródło zdjęcia: SALTUS

Ubezpieczenia majątkowe dla firm to ważny obszar rozwoju SALTUS TUW, który od kilku lat sukcesywnie buduje swoją ofertę ubezpieczeń korporacyjnych. Ubezpieczenie mienia od wszystkich ryzyk zyskało już uznanie wielu klientów i brokerów ubezpieczeniowych. Teraz przyszedł czas na nową odsłonę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej lub posiadania mienia.

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej ogólnej to obok ubezpieczenia mienia podstawowa ochrona, z której korzystają wszyscy przedsiębiorcy, którzy odpowiedzialnie podchodzą do bezpieczeństwa i rozwoju swojego biznesu. To niezbędna ochrona, która z jednej strony zabezpiecza firmę przed roszczeniami osób trzecich, a z drugiej daje poczucie bezpieczeństwa klientom i kontrahentom. Ci ostatni bardzo często posiadanie odpowiednio wysokiej sumy gwarancyjnej w OC stawiają za warunek współpracy.

Nowe ubezpieczenie OC SALTUS TUW przeznaczone jest dla wszystkich firm, bez względu na formę prowadzenia działalności gospodarczej.

Ochrona w ramach polisy obejmuje w standardzie szkody powstałe na skutek czynu niedozwolonego (deliktu), jak również wszelkie szkody wynikające z niewykonania bądź niewłaściwego wykonania zobowiązania umownego (kontraktu). Obejmujemy również odpowiedzialność naszego klienta w związku z wprowadzaniem produktu do obrotu (OC za produkt). Samo ubezpieczenie zostało skonstruowane w oparciu o zasadę odpowiedzialności za te działania lub zaniechania ubezpieczonego, za które odpowiada on w świetle przepisów prawa, z zastrzeżeniem wyłączeń wskazanych w OWU. Same wyłączenia staraliśmy się uprościć i pogrupować w taki sposób, aby były czytelne i nie pozostawiały pola dla wątpliwości. Temu służy pogrupowanie ich na te bezwzględne, czy zawsze wyłączające ochronę, oraz względne, które możemy włączyć przy pomocy klauzul dodatkowych znajdujących się w załączniku do OWU.

Zakres czasowy ochrony ubezpieczeniowej obejmuje szkody będące następstwem wypadku ubezpieczeniowego, który miał miejsce w okresie ubezpieczenia, bez względu na czas zgłoszenia roszczeń przez poszkodowanych. Oznacza to, że wypadek ubezpieczeniowy – jakim może być śmierć, doznanie rozstroju zdrowia, doznanie uszczerbku na zdrowiu, utrata, uszkodzenie lub zniszczenie mienia – powodujący wystąpienie szkody musi mieć miejsce w czasie trwania okresu ubezpieczenia wskazanego w polisie (loss occurrence).

Nasze ubezpieczenie w podstawowym wariancie uwzględnia zatem:

  • OC działalności gospodarczej bez względu na reżim odpowiedzialności (delikt/kontrakt) oraz OC za produkt (z możliwością jej wyłączenia),
  • OC z tytułu najmu nieruchomości,
  • OC z tytułu szkód wyrządzonych przez podwykonawców,
  • odpowiedzialność za szkody seryjne,
  • odpowiedzialność za działania umyślne pracowników (z wyjątkiem zdefiniowanych reprezentantów),
  • koszty obrony prawnej w związku z roszczeniem zgłoszonym z tytułu szkody.

Ponadto umożliwiamy indywidualne dopasowanie ubezpieczenia poprzez dodanie jednej lub kilku z 17 klauzul dodatkowych, które umożliwiają ścisłe dostosowanie zakresu do branży, rodzaju prowadzonej działalności, jak też oczekiwanej ochrony.

Oprócz standardowych rozszerzeń klauzulowych takich jak, np. OC wzajemne, OC najemcy ruchomości, OC pracodawcy czy też OC za powierzone mienie, nasi klienci znajdą w ofercie SALTUS TUW również rozszerzenia OC za szkody w postaci czystych strat finansowych, nie tylko klasycznych, np. związanych z brakiem dostępu do nieruchomości, ale również tych wygenerowanych przez działalność reklamową, albo związanych ze szkodami producenta finalnego. Ponadto zakres może zostać rozszerzony o OC środowiskowe, czyli odpowiedzialność za szkody wynikające z przedostania się niebezpiecznych substancji do powietrza, wody lub gruntu, a także OC z tytułu posiadania lub użytkowania bezzałogowego statku powietrznego (drona) i wiele innych, odpowiadających na specyficzne potrzeby różnych branż.

Warto wreszcie pamiętać o tym, że ubezpieczenie OC nie tylko daje pewność, że ubezpieczyciel pokryje zobowiązania, za jakie odpowiadamy w świetle przepisów prawa, a które są objęte ochroną ubezpieczeniową, ale też zapewni obronę przed nieuzasadnionymi roszczeniami. To szczególnie istotny element ochrony, o którym nie wszyscy pamiętają.

Zarówno dla pośredników, jak i samych klientów ważnym elementem oferty jest, poza zakresem, cena. Jako towarzystwo działające w oparciu o wzajemność, szczególne zależy nam na korzyściach wszystkich interesariuszy oraz na kwestiach środowiskowych – dlatego w czasie wyceny ubezpieczenia bierzemy pod uwagę stosowanie u klienta udokumentowanych rozwiązań systemowych z zakresu ESG.

Nieustanny postęp technologiczny, zmiany otoczenia prawnego czy globalizacja wymuszają na firmach zabezpieczanie się przed ponoszeniem konsekwencji działań własnych i koniecznością naprawy szkód zarówno w mieniu, jak i na osobie. Liczymy, że nasz nowoczesny produkt OC spotka się z uznaniem klientów i pośredników. W końcu, jak zaznaczyliśmy na początku, posiadanie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej to fundament bezpiecznego przedsiębiorstwa, szczególnie istotny w dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się środowisku prawnym i biznesowym.

Michał Kawecki
Kierownik Zespołu Ubezpieczeń Korporacyjnych w SALTUS Ubezpieczenia

Maciej Gąsiorowski
Z-ca Kierownika Zespołu Ubezpieczeń Korporacyjnych w SALTUS Ubezpieczenia

Na tym masz się skupić, sprzedawco ubezpieczeń

0
Adam Kubicki

Najlepszym sposobem na wywołanie czynników psychologicznych motywujących klienta do zakupu jest uderzenie w samo sedno jego potrzeb i pragnień. Każdy człowiek ma swoje pragnienia, potrzeby i cele, które mogą mieć podłoże emocjonalne.

Za każdym razem, gdy dotkniesz prawdziwej potrzeby, poruszasz czułą strunę i zachęcasz partnera do zakupu twoich rozwiązań. W świecie ubezpieczeń gramy przede wszystkim na lęku przed stratą, zarówno materialną, jak i zdrowotną. Jedno zawsze łączy się z drugim. Utrata zdrowia czy życia zawsze wpływa na świat materialny. Utrata części świata materialnego zawsze wpływa na samopoczucie, a więc i na zdrowie.

Załóż spokojnie, że oprócz nielicznych wyjątków każdy klient dąży do spokoju w życiu i osiągnięcia poczucia bezpieczeństwa. To główny powód, dla którego precyzyjna identyfikacja potrzeb jest tak istotna. Im więcej czasu poświęcisz na odkrycie, czego twój klient tak naprawdę pragnie i potrzebuje w swoim życiu zawodowym i prywatnym, tym łatwiej będziesz mógł na niego wpływać. Poznaj jego rzeczywiste cele i marzenia.

Pewien mój znajomy świetnie sobie radzi w sprzedaży usług ubezpieczeniowych i planowania spadkowego. Gdy tylko spotyka potencjalnego klienta, na przykład podczas różnych spotkań i imprez, zaczyna od zadania mu całego zbioru pytań na temat tego, czym się zajmuje, od jak dawna i czy sprawia mu to przyjemność. Zgodnie z prawem wzajemności rozmówca czuje się zobowiązany od odwzajemnienia tego zainteresowania jego osobą i pyta go o to samo. Najczęściej pierwsze pytanie brzmi: „Czym się pan zajmuje?”. Mój przyjaciel pracuje głównie z właścicielami małych i średnich przedsiębiorstw. Jeśli więc taki właściciel zada mu pytanie: „A pan czym się zajmuje?”, odpowiada: „Sprawiam, że właściciele firm nie muszą martwić się, kiedy zdarzy się coś nieoczekiwanego”. Taka odpowiedź natychmiast porusza odpowiednią strunę, zaciekawia rozmówcę i wywołuje kolejne pytanie: „Jak pan to robi?”. Mój przyjaciel proponuje wtedy: „Proszę poświęcić mi kilka minut, a ja dokładnie wyjaśnię, w jaki sposób mogę sprawić, żeby prawie zawsze pan i pana rodzina czuli się bezpieczni finansowo. Dodatkowo pomagam przedsiębiorcom w zbudowaniu planu wyjścia z biznesu. Nie oznacza to oczywiście, że musi pan całkowicie przestać pracować, ale z całą pewnością chciałby pan mieć możliwość znalezienia wolnego czasu i oderwania się na pewien czas od prowadzenia biznesu bez konieczności martwienia się o los firmy, prawda?”.

Takie podejście do pracy – praca jako opcja, a nie przymus – jest główną potrzebą i głównym pragnieniem niemal każdego właściciela firmy. Nic więc dziwnego, że mój przyjaciel natychmiast zyskuje uwagę biznesmenów, którzy chcą dowiedzieć się więcej na temat jego oferty. Dzięki wykorzystaniu emocjonalnego czynnika już przy pierwszym spotkaniu mój znajomy przeskakuje kilka pierwszych etapów całego procesu sprzedaży.

Ważnym elementem procesu sprzedaży jest odkrycie „strategii zakupowej” potencjalnego klienta. Ludzie przyzwyczajają się do swoich strategii zakupowych i niechętnie od nich odchodzą. Zapytaj swojego potencjalnego klienta, w jaki sposób dotychczas kupował podobne rozwiązania. Jakie kroki podejmował? Jakie czynniki brał pod uwagę? Jakie cechy go interesowały? Jakie argumenty skłoniły go do wyboru określonego produktu lub usługi?

Dokładnie zapamiętaj każde słowo, a następnie przygotuj własną ofertę w taki sposób, aby zakup u ciebie był zgodny z dotychczasowymi doświadczeniami klienta. Na każdym kroku podkreślaj, że to, o co go prosisz, jest zgodne z tym, co robił w przeszłości. W ten sposób zmniejszysz jego opór i zwiększysz swoje szanse na uzyskanie właściwej decyzji.

Adam Kubicki

adam.kubicki@indus.com.pl

Przekuj trudne emocje w okazję do rozwoju

0
Amy C. Edmondson, Dobre porażki. Jak popełniać błędy, aby odnieść sukces, tłum. Dorota Gasper, Wydawnictwo MT Biznes, 440 stron, cena 45,43 zł

Często jesteśmy rozdarci pomiędzy dwiema „kulturami porażek”. Mówi się nam, że albo powinniśmy ich za wszelką cenę unikać, albo zaakceptować je jako nieuniknione i szybko o nich zapominać. Żadne z tych podejść nie pomaga jednak odróżnić dobrej porażki od złej.

Amy Edmondson, badaczka bezpieczeństwa psychicznego i wielokrotnie nagradzana profesor Harvard Business School, czerpiąc z wieloletnich badań, prezentuje nowy sposób myślenia o porażkach i praktykowania ich. Pokazuje, jak zminimalizować bezproduktywne niepowodzenia, znaleźć przemyślany sposób na radzenie sobie z wpadkami i maksymalizować korzyści, jakie z nich uzyskujemy. Pomaga zrozumieć, kiedy porażka jest naszym przyjacielem, i jak jej zapobiec, abyśmy mogli mądrze podejmować ryzyko i minimalizować szkody.

Dzięki przytaczanym historiom z życia codziennego, obejmującym biznes, popkulturę i historię, Edmondson uczy nas, jak wstyd i obwinianie się przekuć w ciekawość, wrażliwość i okazję do rozwoju.

– Stworzenie środowiska pozwalającego w bezpieczny sposób rozwiązywać trudne problemy jest jedną z najważniejszych rzeczy, jakie możemy zrobić. Z wielką jasnością i wnikliwością Amy pokazuje nam, jak zrozumieć, że nasze emocje i osobiste potrzeby są częścią rozwiązania. Ta książka zainspiruje cię do wykonania najodważniejszej pracy – twierdzi Ed Catmull, autor bestsellera Kreatywność S.A.

Dzięki tej publikacji już nigdy nie spojrzysz na porażkę w ten sam sposób.


Kup książkę z rabatem 35%, wpisując przy zakupie na stronie mtbiznes.pl kod ubezpieczeniowa35 – kod jest ważny dla całej oferty Wydawnictwa MT Biznes. Przy promocjach specjalnych rabat może być wyższy.

Ubezpieczenia od A do Z: Ubezpieczyciele na trasie rajdu dookoła Polski

0
Źródło zdjęcia: Ubezpieczenia od A do Z

23 maja minął 16. dzień rowerowej wyprawy dookoła Polski Marka Ogrodowskiego. Założyciel i prezes multiagencji Ubezpieczenia od A do Z przejechał już dokładnie 2190 kilometrów.

Dzięki zaangażowaniu przyjaciół multiagencji, za każdy przejechany kilometr na konto szkółki kolarskiej Vento Bike Daleszyce trafia 2 zł. Pieniądze te pomagają młodym talentom osiągać sukcesy w kolarstwie. W ostatnim tygodniu Markowi Ogrodowskiemu towarzyszyły w trasie Compensa, Wiener, Warta, Trasti, Generali, ERGO Hestia i UNIQA.

Zaplanowana trasa przebiega wzdłuż granic Polski. Obejmie 23 dni jazdy i 3 dni przeznaczone na odpoczynek. Odcinki, które Marek Ogrodowski będzie pokonywał, liczą około 150 km, a łączna droga wyniesie około 3500 km.

Relacja z trasy

(AM, źródło: Ubezpieczenia od A do Z)

KUKE i Caixabank wesprą polskich eksporterów

0
Od lewej: Waldemar Kalita (Caixabank Oddział w Polsce), Piotr Maciaszek (KUKE), Joanna Matras (Caixabank Oddział w Polsce), Janusz Władyczak (KUKE)

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych i Caixabank Oddział w Polsce będą wspólnie zapewniać polskim przedsiębiorstwom finansowanie ich inwestycji służących rozwojowi produkcji związanej z działalnością eksportową. Umowę w tej sprawie podpisali reprezentujący KUKE Janusz Władyczak i Piotr Maciaszek, oraz Joanna Matras i Waldemar Kalita z Caixabank Oddział w Polsce.

Gwarancje spłaty kredytów na inwestycje generujące eksport to jeden z najpopularniejszych instrumentów w ofercie KUKE, z których korzystają krajowe i zagraniczne instytucje finansowe oraz ich klienci. W 2023 r. wartość udzielonego w tej formie finansowania polskim eksporterom przekroczyła 2 mld zł, a w tym roku nadal dynamicznie rośnie. 

– Udział inwestycji w polskiej gospodarce jest od lat niższy od średniej w Unii Europejskiej. Dlatego KUKE nie tylko ubezpiecza handel i zagraniczne inwestycje, ale też stara się przyczyniać do rozwoju firm w kraju, stymulując inwestycje w powiększanie bazy produkcyjnej i zatrudnienia. Nasze instrumenty zachęcają banki do finansowania rozwoju swoich klientów na większą skalę, ograniczając ryzyko związane z udzielonymi kredytami. Polski oddział Caixabank dołącza do grona instytucji, które korzystają z rozwiązań KUKE, by jeszcze efektywniej wspierać działających w naszym kraju przedsiębiorców – powiedział Piotr Maciaszek, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń i Współpracy Międzynarodowej KUKE.

– Wierzymy, że możliwość skorzystania z finansowania ze wsparciem KUKE będzie również zachętą dla obsługiwanych przez nas firm do podejmowania nowych inwestycji w rozbudowę zdolności produkcyjnych, a to pomoże im w rozpoczęciu lub kontynuowaniu międzynarodowej ekspansji. Polska gospodarka rośnie szybko na tle Europy i ma dobre perspektywy rozwoju, co doceniają również nasi hiszpańscy klienci aktywni na lokalnym rynku. Widzimy duży potencjał współpracy z KUKE na rzecz wspierania biznesu – dodała Joanna Matras, Head of Commercial Banking, Caixabank S.A. Oddział w Polsce

Zabezpieczenia spłaty finansowania inwestycyjnego generującego eksport są gwarantowane przez Skarb Państwa i pokrywają do 80% ryzyka kredytowego banku. Minimalna wartość kredytu to 5 mln zł, a maksymalna długość jego spłaty wynosi aż 14 lat. Z tego rozwiązania korzystają firmy z różnych branż: od samochodowej przez spożywczą po chemiczną czy wyposażenia wnętrz.

(AM, źródło: KUKE)

PZU rekrutuje akademickich ambasadorów

0

Największy polski ubezpieczyciel kontynuuje skierowany do studentów Program Ambasador PZU. Obecnie trwa rekrutacja na rok akademicki 2024/2025.

Do programu PZU zaprasza studentów od I do IV roku studiów kierunków ekonomicznych i informatycznych z 10 miast: Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Łodzi, Poznania, Gdańska, Lublina, Katowic, Rzeszowa i Torunia. Akademiccy ambasadorzy będą reprezentować firmę i współorganizować ogólnopolskie projekty PZU dla studentów na swoich uczelniach. Współpracę z zakładem na rok akademicki 2024/2025 rozpoczną pod koniec września.

Program stwarza jego uczestnikom możliwości rozwoju, oferując m.in. udział w certyfikowanych szkoleniach rozwojowych, szansę rozbudowania sieci kontaktów biznesowych, konsultacje z rekruterem. W mijającym roku akademiccy ambasadorzy przeszli certyfikowane warsztaty z personal brandingu, uczestniczyli w Dniach Otwartego Biznesu PZU, a część z nich skorzystała również ze skróconego procesu rekrutacji do tegorocznej edycji programu praktyk i staży.

– Mocno stawiamy na wspieranie młodych talentów, a Program Ambasador PZU jest jednym z projektów stworzonych z myślą o nich. Szukamy ambitnych, aktywnych studentów, którzy chcą się rozwijać, zdobyć konkretne umiejętności i poznać funkcjonowanie dużej organizacji, realizując projekty wraz z ekspertami PZU. Co roku uczestnicy programu wykazują się kreatywnością, własną inicjatywą i efektywnością. Część z nich zostaje z nami na dłużej. Także w tegorocznej edycji programu ambasadorzy będą odpowiadać za działania promocyjne PZU w obszarze marki pracodawcy bezpośrednio na swoich uczelniach i w mediach społecznościowych – mówi Anna Gaertig, kierowniczka Zespołu Rekrutacji i Marki Pracodawcy PZU.

Program Ambasador PZU to część inicjatywy PZU Student Talent, w ramach której ubezpieczyciel realizuje różne projekty kierowane do środowiska akademickiego.

(AM, źródło: PZU)

Rusza Piknik Olimpijski wspierany przez Allianz Polska

0

25 maja, w parku Kępa Potocka w Warszawie odbędzie się Piknik Olimpijski wspierany przez Allianz Polska. Firma realizuje też inne inicjatywy lokalne w ramach światowego partnerstwa z ruchem olimpijskim i paralimpijskim w latach 2021–2028.

Jubileuszowy 25. Piknik Olimpijski to jedno z największych wydarzeń sportowo-rekreacyjnych w stolicy. Organizatorem jest Polski Komitet Olimpijski, zaś Allianz Polska po raz trzeci jest partnerem wspierającym.

– Od kilku lat jesteśmy obecni na Pikniku Olimpijskim oraz na gali plebiscytu Polskiego Komitetu Paralimpijskiego na Sportowca Roku. Rok igrzysk oznacza dodatkowe aktywności angażujące naszych klientów, pracowników i agentów, o których stopniowo informujemy  – mówi Michał Podogrodzki, dyrektor departamentu market management i komunikacji Allianz Polska.

Motywy olimpijskie pojawiają się na spotkaniach i konkursach dla agentów ubezpieczeniowych. Wybrane punkty sprzedaży Allianz zostały oznaczone symbolem globalnego partnera ubezpieczeniowego. Dla pracowników firma organizuje spotkania ze sportowcami, webinary i konkursy – wkrótce pracownicy Allianz Polska zostaną zaproszeni do udziału w trwającym miesiąc wyzwaniu sportowym. W mediach społecznościowych publikowane są filmiki o przygotowaniach do igrzysk:

W ramach globalnego partnerstwa Allianz mógł wybrać grupę osób, które poniosą płomień olimpijski do Paryża. Będzie wśród nich przedstawicielka Polski.

(AM, źródło: Allianz)

Allianz pokryje roszczenia z tytułu wypadku samolotu Singapore Airlines?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Jedna osoba zginęła, a ponad 30 zostało rannych w wyniku turbulencji podczas lotu samolotu Singapore Airlines z Londynu do Singapuru. Według źródeł Reutersa, głównym ubezpieczycielem linii lotniczych jest Allianz.

Podczas lotu Singapore Airlines z Londynu do Singapuru w dniu 20 maja samolot napotkał na trasie poważne turbulencje. Dlatego skierował się do Bangkoku, gdzie wylądował 21 maja. Na pokładzie znajdowało się 211 pasażerów i 18 członków załogi. Jedna osoba zginęła, a ponad 30 zostało rannych.

Znające sprawę anonimowe źródła Reutersa twierdzą, że głównym ubezpieczycielem Singapore Airlines jest Allianz. Informatorzy nie byli jednak w stanie podać szczegółów na temat wielkości potencjalnego roszczenia z tytułu ubezpieczenia samolotu oraz OC.

(AM, źródło: Reuters, media)

Rosja: Dbają o swoje życie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W 2023 r. rynek ubezpieczeń w Rosji wzrósł o 25%, do 2,28 bln rubli (23,03 mld euro). Motorami wzrostu w ubezpieczeniach na życie były wszystkie główne typy, w tym inwestycyjne, oszczędnościowe i kredytowe, natomiast w ubezpieczeniach non-life segment komunikacyjny.

Bank Centralny w swoim przeglądzie kluczowych wskaźników efektywności (KIP) ubezpieczycieli zauważył, że wzrost składki przypisanej brutto ułatwił wzrastający popyt: liczba zawartych umów wzrosła, zwłaszcza z osobami fizycznymi. Wzrost w oszczędnościowych i inwestycyjnych ubezpieczeniach na życie był efektem aktywnej sprzedaży, wzrostu dochodu rozporządzalnego ludności oraz oczekiwanej wysokiej rentowności. Wzrost w ubezpieczeniach na życie kredytobiorców wspierała nasilona aktywność kredytowa. Wzrost cen samochodów i części zamiennych, a co za tym idzie wzrost kosztu OC przyczynił się do wzrostu składki przypisanej w segmencie komunikacyjnym. Wypłaty świadczeń i odszkodowań w 2023 r. osiągnęły sumę 1 bln rubli (+16,92%), czyli 10,52 mld euro.

Warto zauważyć, że w euro, zarówno w składce przypisanej, jak i w wypłacie roszczeń, wynik był ujemny. Zysk netto rynku ubezpieczeń na koniec 2023 r. uległ niemal podwojeniu, co prowadziło do wzrostu rentowności. Przyczynił się do tego zwłaszcza wzrost przychodów z działalności inwestycyjnej, dzięki dodatniej rewaluacji aktywów denominowanych w obcej walucie, wobec słabnącego rubla. Całkowity kapitał ubezpieczycieli sięgnął 1,4 bln rubli (+23,9%). Wielkość rezerw wynosi 3,3 bln rubli (+12,1%), głównie dzięki ubezpieczeniom non-life.

(AC, źródło: Xprimm)

Polska zmaga się z problemem niedoubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Polska Izba Ubezpieczeń we współpracy z Milliman Polska przeanalizowała problem niedoubezpieczenia w naszym kraju. Owocem ich prac jest raport „Polacy i ryzyko – jak się ubezpieczamy? Luka ubezpieczeniowa w Polsce”, z którego wynika m.in., że łączna wartość luki ubezpieczeniowej w obszarze zdrowia oraz luki emerytalnej odpowiada ponad jednej czwartej budżetu państwa.

– To jedna z najtrudniejszych kwestii w ubezpieczeniach i dostarczenie tu odpowiednich danych oraz metodyki szacowania luki jest dużą wartością dla rynku ubezpieczeń. W naszym raporcie lukę definiujemy jako wszelkie straty finansowe ponoszone w związku z zajściem określonych zdarzeń, które nie zostały zabezpieczone przez ubezpieczenia w systemie zarówno prywatnym, jak i publicznym. Należą do nich m.in. utrata zdrowia, dochodów, przejście na emeryturę czy straty w majątku – wyjaśnia Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.

Z roku na rok coraz głębiej

Raport PIU i Miliman wskazuje, że niedoubezpieczenie dla osób przechodzących na emeryturę w 2023 r. wyniosło 75 mld zł. Co gorsza, wraz z kolejnymi rocznikami luka będzie się pogłębiać. Mało tego: biorąc pod uwagę prognozę oczekiwanej długości życia, PIU szacuje na podstawie danych GUS, że Polacy przeżyją w zdrowiu jedynie połowę emerytury.

Autorzy raportu oszacowali również, że w sektorze opieki zdrowotnej brakuje środków na poziomie od 100 do 125 mld zł rocznie, aby zbliżyć nasz kraj do systemów opieki zdrowotnej uważanych za najlepsze i najefektywniejsze – takich, jak funkcjonują w Szwajcarii, Holandii, Francji, Niemczech czy krajach skandynawskich.

– Na potrzeby szacunku luki ubezpieczeniowej w zdrowiu oraz luki emerytalnej stworzyliśmy zaawansowane modele matematyczne pozwalające na rzetelną analizę problemu. Do analizy systemów ochrony zdrowia wykorzystaliśmy ponad 20 zmiennych charakteryzujących systemy ochrony zdrowia 26 państw w Europie w ciągu trzech lat. Wykorzystaliśmy matematyczną metodę analizy składowych głównych (ang. PCA, Principal Component Analysis), która pozwoliła na zbadanie wzajemnych relacji pomiędzy systemami ochrony zdrowia w Europie i ocenę nakładów finansowych wprowadzenia oczekiwanych zmian – mówi Marcin Krzykowski, partner firmy doradztwa aktuarialnego Milliman.

W ocenie autorów raportu w zwiększeniu finansowania profilaktyki, diagnostyki czy efektywnym prowadzeniu pacjenta mogą uczestniczyć prywatne ubezpieczenia zdrowotne. Branża od dawna postuluje o włączenie ich do publicznego systemu ochrony zdrowia.

– Luka emerytalna będzie się z każdym rokiem powiększać. W ciągu kolejnych 40 lat łącznie wyniesie 15 bln zł. To 441% PKB Polski w 2023 r. Trudno sobie te liczby wyobrazić. Oczywiście, ubezpieczenia tej luki nie pokryją, ale mogą pomóc w zabezpieczeniu przynajmniej części potrzeb przyszłych emerytów. Ubezpieczenia mogą też poprawić efektywność systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Ubezpieczyciele wiedzą, jak wydawać pieniądze, by system funkcjonował sprawnie. Stawiają na profilaktykę, szybki dostęp do specjalistów, diagnostykę, która pozwala wcześnie wykryć wiele chorób i wprowadzić odpowiednie terapie na początkowym etapie. Mamy odpowiednie know-how, od lat zabiegamy, by móc wspierać publiczny system zdrowia jako jego istotny filar – mówi Jan Grzegorz Prądzyński.

330 tys. zł na wypadek śmierci

W raporcie PIU podjęto próbę określenia odpowiedniej sumy ubezpieczenia na życie. Jest ona różna w indywidualnych przypadkach, jednak przy pewnych założeniach można obliczyć, jaką poduszkę finansową trzeba zapewnić rodzinie na wypadek śmierci głównego jej żywiciela. Zakładając średnie wartości wynagrodzenia zadłużenia i oszczędności Polaków, przeciętna suma ubezpieczenia na wypadek śmierci powinna wynosić ok. 330 tys. zł. Środki te powinny odpowiadać co najmniej trzyletniemu wynagrodzeniu zmarłej osoby powiększonemu o łączną wartość zobowiązań kredytowych. Suma ubezpieczenia nie powinna być niższa niż wysokość pozostawianych zobowiązań, a także powinna zapewniać możliwość utrzymania się rodziny przez kilkanaście miesięcy do nawet kilku lat, w zależności od możliwości zarobkowych głównego utrzymującego gospodarstwo domowe. W przypadku poważnego zachorowania kwota świadczenia powinna pozwolić na pokrycie dodatkowych kosztów leczenia, rehabilitacji czy też zmiany pracy na mniej obciążającą.

– Na koniec 2023 r. średnie zadłużenie kredytobiorcy to ponad 132 tys. zł dla kredytu mieszkaniowego. Do tego przeciętnie kredytobiorcy mają 33 tys. kredytu gotówkowego. Pożyczki ma prawie połowa Polaków. Przy niewielkich oszczędnościach i średnich zarobkach, w razie poważnej choroby lub śmierci głównego żywiciela, sytuacja wielu rodzin może się znacząco pogorszyć. Ubezpieczenia, w których suma uwzględnia zobowiązania kredytowe, poziom oszczędności i zarobków, mogą być realną pomocą, gdy stanie się coś złego – komentuje Jan Grzegorz Prądzyński.

Złe szacowanie wartości mienia pogłębia lukę

Z danych PIU wynika, że w sektorze gospodarstw domowych ubezpieczonych jest średnio 49% nieruchomości. Zabezpieczenie finansowe budynków jednorodzinnych jest powszechniejsze niż budynków wielorodzinnych – odpowiednio 72% i 40%.

Raport wskazuje, że istotną składową luki ubezpieczeniowej w ubezpieczeniach majątkowych stanowią szkody katastroficzne. Dotyczą one zarówno nieruchomości, jak i mienia gospodarstw domowych oraz przedsiębiorstw. Swiss Re obliczył lukę ubezpieczeniową dla Polski w zabezpieczeniu katastrof naturalnych w 2022 r. na poziomie 300 mln dolarów, tj. około 1,3 mld zł.

– W opracowaniu „Polacy i ryzyko – jak się ubezpieczamy? Luka ubezpieczeniowa w Polsce” pokazujemy, o ile warto zwiększyć sumę ubezpieczenia, by była adekwatna do poziomu dzisiejszych cen nieruchomości, kosztów materiałów budowlanych. 45% agentów, których zapytaliśmy w badaniu, uważa, że sumy ubezpieczenia domów i mieszkań są za niskie w stosunku do ich wartości. Sprawdziliśmy też, czy Polacy radzą sobie z szacowaniem wartości swojego majątku. W naszej ankiecie z 2022 r. niemal 1/5 z nich zadeklarowała, że nie wie, jak to zrobić – mówi Jan Grzegorz Prądzyński.

Raport zawiera również wyliczenia dotyczące luki w obszarze casco pojazdów lądowych w Polsce. Tylko 26,3% samochodów posiada to ubezpieczenie. Rozbieżność wypłat w przypadku ubezpieczenia wszystkich pojazdów w wieku do lat 15 oszacowano na 4,6 mld zł rocznie, przyjmując uproszczone założenie, że częstość zdarzeń objętych casco byłaby taka sama dla wszystkich samochodów (ubezpieczonych i nieubezpieczonych). W tym momencie są to straty pokrywane z bieżących oszczędności.

Problem wymagający rozwiązania

Według szacunków Swiss Re Institute w 2022 r. życie, zdrowie i majątek w skali globalnej ubezpieczone były łącznie w niecałych 60%. Ubezpieczenia odgrywają istotną rolę w walce ze skutkami nieprzewidzianych zdarzeń. Dlatego brak zabezpieczenia finansowego lub jego niedostateczny poziom może mieć poważny wpływ na ludzi, ich dobrostan i poczucie bezpieczeństwa.

Raport można pobrać TUTAJ.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

18,424FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie