Blog - Strona 350 z 1533 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 350

Odpowiedź na wyzwania w erze ochrony zdrowia i nowych technologii

0
Aneta Kłębokowska

W dzisiejszym dynamicznym świecie, w którym zdrowie jest priorytetem, grupowe ubezpieczenia zdrowotne są coraz mocniej powiązane z nowymi trendami oraz zmieniającymi się oczekiwaniami pracodawców i pracowników. Branża ubezpieczeniowa rozwija się w tym aspekcie technologicznie, a także sukcesywnie wprowadza programy wellness.

W SIGNAL IDUNA ukierunkowujemy działania na zapewnienie kompleksowego wsparcia dla zdrowia fizycznego i psychicznego.

Jednym z najważniejszych obecnych trendów jest rosnące wykorzystanie telemedycyny. Zdalne konsultacje lekarskie i usługi zdrowotne online w SIGNAL IDUNA umożliwiają szybszy dostęp do opieki medycznej. To niezwykle ważne zwłaszcza dla pracowników, którzy mają mało czasu i potrzebują zadbać o swoje zdrowie. Telemedycyna jest też rozwiązaniem dla osób z trudniejszym dostępem do tradycyjnych placówek medycznych.

Kolejną nowością zyskującą na popularności w branży ubezpieczeniowej są programy wellness. Stają się one integralną częścią grupowych ubezpieczeń zdrowotnych. Ubezpieczyciele oferują programy motywacyjne, które zachęcają pracowników do dbania o swoje zdrowie i redukowania ryzyka chorób przewlekłych.

Personalizacja to kolejny kluczowy trend. Plany ubezpieczeniowe uwzględniają potrzeby pracowników i ich rodzin, odzwierciedlając różnorodność i indywidualne sytuacje życiowe. Stają się one coraz bardziej popularne. Dzięki temu pracownicy mogą korzystać z usług, które są dla nich najbardziej istotne i adekwatne do ich potrzeb.

Technologiczne innowacje odgrywają również istotną rolę w ewolucji grupowych ubezpieczeń zdrowotnych. Wykorzystanie danych i analizy predykcyjnej pozwala ubezpieczycielom lepiej zarządzać ryzykiem i kosztami opieki zdrowotnej, co przekłada się na lepszą obsługę klientów i bardziej efektywne wykorzystanie zasobów.

Elastyczność w planach ubezpieczeniowych to kolejny trend, który staje się standardem. Ubezpieczyciele oferują różnorodne opcje dostosowane do różnych grup wiekowych i potrzeb pracowników, co pozwala na większą swobodę wyboru i lepsze dopasowanie do indywidualnych sytuacji życiowych.

Inna ważna kwestia powiązana jest z intensywną pracą i stresem. Dlatego też dbanie o zdrowie psychiczne pracowników jest niezwykle istotne. Powstają programy, które stają się coraz bardziej powszechne w grupowych ubezpieczeniach zdrowotnych. Zapewniają one wsparcie emocjonalne i terapeutyczne dla pracowników w potrzebie.

Warto też zwrócić uwagę na to, że partnerstwa z sieciami opieki zdrowotnej stają się kluczowym elementem efektywnego zarządzania grupowymi ubezpieczeniami zdrowotnymi. Współpraca SIGNAL IDUNA z placówkami medycznymi pozwala na zapewnienie lepszej opieki i obniżenie kosztów dla pracodawców i pracowników, jednocześnie gwarantując wysoką jakość świadczonych usług.

W obliczu szybko zmieniającej się rzeczywistości branża grupowych ubezpieczeń zdrowotnych staje przed wieloma wyzwaniami, ale również niezliczonymi możliwościami. Dążenie do innowacji, personalizacji i kompleksowego wsparcia dla zdrowia to cel, którego realizacja przynosi korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom.

Po informacje na temat grupowego ubezpieczenia zdrowotnego SIGNAL IDUNA zapraszam na naszą stronę internetową: www.signal-iduna.pl.

Aneta Kłębokowska
dyrektorka Biura Sprzedaży Korporacyjnej w SIGNAL IDUNA Polska

W Warcie przy śniadaniu o ubezpieczeniach leasingu

0
Źródło zdjęcia: Warta

Temat ubezpieczenia leasingów zyskuje na znaczeniu. W kontekście tego zagadnienia Warta ponownie gościła wyśmienitych przedstawicieli rynku finansowego w swojej siedzibie. Podczas pierwszego spotkania w ramach nowego cyklu „Leasingowe śniadanie z Wartą” rozmawiano m.in. o podejściu Warty do współpracy z firmami leasingowymi.

Ciekawą prezentację przedstawili także Piotr Czublun oraz Julita Nowak z kancelarii prawnej Czublun i Wspólnicy, którzy omawiali temat nadzoru nad dystrybucją ubezpieczeń czy znaczenia dla tego tematu kwestii nowych technologii i regulacji.     

Zależało nam na stworzeniu cyklu spotkań, podczas których oprócz rozwijania relacji z naszymi partnerami będziemy skupiali się na ważnych kwestiach merytorycznych dotyczących funkcjonowania naszego biznesu. To niezwykle ważne zadanie, gdyż wszyscy wiemy, jak złożona i wielowątkowa jest to współpraca.

Chcemy przybliżać partnerom niuanse i podejście Warty do tak ważnych kwestii jak chociażby szeroko rozumiane czynności i obowiązki związane z procesem dystrybucji ubezpieczeń. To właśnie był główny temat naszego pierwszego spotkania. Dziś już myślimy o kolejnej edycji spotkania i jego temacie. Jestem pewny, że spotka się ono z tak samo życzliwym przyjęciem jak wydarzenie z początku kwietnia – komentuje Łukasz Brajczewski, dyrektor Departamentu Leasingów.  

Otrzymujemy bardzo pozytywne opinie od uczestników spotkania. Cieszę się, że wzbudziło ono duże zainteresowanie naszych partnerów biznesowych. Z zadowoleniem obserwowałem reakcje zaproszonych gości na temat i formę przekazu, którą przygotowaliśmy.

Nietuzinkowi goście specjalni, poruszane poważne tematy oraz dobra kawa i przekąski to zestaw, który – mimo wczesnej pory – zbudował fantastyczną i merytoryczną atmosferę – dodaje Piotr Grzeszczuk, ekspert w Departamencie Leasingów.

Potwierdzeniem profesjonalizmu naszych partnerów jest m.in. świadomość obowiązków dystrybucyjnych i chęć pogłębiania tematu. Doceniamy to, dlatego zdecydowaliśmy się przygotować pierwsze Śniadanie w kontekście właśnie tej kwestii. Cieszymy się, że to niełatwe zagadnieni, zostało przedstawione przez gości specjalnych wydarzenia w sposób interesujący i jasny – mówi Agnieszka Lazurek, ekspertka w Departamencie Leasingów.

Inwestycje „uefek” będą bezpieczniejsze

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ministerstwo Finansów skierowało do konsultacji publicznych projekt rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający. Konieczność wydania aktu powstała w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. poz. 1723).

Proponowane rozporządzenie implementuje art. 133 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz. Urz. UE L 335 z 17.12.2009, str. 1, z późn. zm.). Dzięki wdrożeniu wskazanego przepisu ubezpieczający będący osobą fizyczną lub ubezpieczony (osoba fizyczna ponosząca koszt składki ubezpieczeniowej), ponoszący ryzyko lokaty, zostaną objęci poziomem ochrony zbliżonym do tego, jaki mają zapewniony uczestnicy Funduszy Inwestycyjnych Otwartych w zakresie prowadzonej przez te fundusze działalności lokacyjnej.

W uzasadnieniu do projektu MF wyjaśnia, że regulacja wykluczy możliwość stosowania przez zakłady w ramach polis z UFK spekulacyjnych i specjalistycznych strategii inwestycyjnych, które powinny być zastrzeżone dla klientów profesjonalnych, posiadających odpowiednią wiedzę i doświadczenie w zakresie rynków finansowych oraz instrumentów finansowych będących na nich przedmiotem obrotu.

„Przepakowywanie takich ryzykownych instrumentów finansowych lub produktów rynku kapitałowego w ubezpieczenie na życie z UFK zagraża nie tylko interesowi nieświadomych faktycznego ryzyka klientów zakładów ubezpieczeń, ale także sytuacji finansowej niektórych zakładów ubezpieczeń, które ponoszą ryzyko związane z powiązaniem swojej sytuacji finansowej z sytuacją finansową niektórych TFI i wartością wypłacanych zakładowi ubezpieczeń zachęt finansowych za angażowanie środków UFK w fundusze inwestycyjne (tzw. kick-backi), [ponoszą też] ryzyko reputacyjne oraz ryzyko wypłaty odszkodowań i kar finansowych związanych ze wskazywaniem przez klientów na nieprawidłowości związane z oferowaniem przez zakłady ubezpieczeń umów ubezpieczenia na życie z UFK i wynikających ze skarg klientów spraw sądowych i działań organów państwowych (UOKiK, Rzecznik Finansowy, UKNF)” – czytamy w uzasadnieniu.

Zdaniem projektodawcy przyjęcie proponowanego rozporządzenia pozwoli na znaczące ograniczenie negatywnych zjawisk na rynku polis z UFK.

Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 30 maja 2024 r.

(AM, źródło: RCL)

Wiener: Majówka zdecydowanie w Polsce i bez ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Wiener wynika, że podczas tegorocznej majówki 31% respondentów wybierze wypoczynek w naszym kraju, a co dziesiąty wyjedzie za granicę. Prawie co drugi badany podczas wyjazdu chce ograniczyć wydatki w przeliczeniu na osobę do maksymalnie tysiąca złotych. Również co drugi wyjeżdżający za granicę wykupi ubezpieczenie podróżne.

Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że w tym roku w domu podczas długiego majowego weekendu zostanie 60% z nich. Dwa lata temu podobną decyzję podjęło 47% badanych. Natomiast 31% respondentów planuje wyjazd krajowy (45% w 2022 r.), a 9% wyjedzie na wycieczkę zagraniczną. Co więcej, 8 na 10 badanych zorganizuje wyjazd na własną rękę. Zaledwie 15% skorzysta z oferty biur podróży.

Majówka a niepewna sytuacja na świecie

9% badanych zrezygnowało z majówkowych planów i zostanie w domu ze względu na niepewną sytuację na świecie. Spośród nich 10% zrezygnowało z wyjazdu zagranicznego i zostanie w Polsce. Swoich majówkowych planów nie zmienił co trzeci badany. Natomiast 48% ankietowanych w ogóle nie planowało wyjazdu i podtrzymuje tę decyzję.

– Niepewność na świecie i jej możliwy wpływ na gospodarkę nie zmieniły optymizmu Polaków w planowaniu majówki. Fakt, że jedynie 9% respondentów zrezygnowało z zaplanowanych wcześniej wyjazdów, może być odzwierciedleniem silnej determinacji do utrzymania normalności. Chcemy odpocząć po okresach niepewności związanej z wojną w Ukrainie i zwiększonych wydatków spowodowanych wysoką inflacją. Należy jednak zauważyć, że prawie połowa respondentów nie planuje wyjazdu, będąc nadal ostrożna w kwestii wydatków, lub preferuje inne formy spędzania wolnego czasu niż tradycyjne wyjazdy majówkowe – wyjaśnia Rafał Juszkiewicz z Wiener.

Coraz wyższe wydatki na majówkę

46% badanych planuje wydać na wyjazd mniej niż 1 tys. zł. w przeliczeniu na jedną osobę. Jednak w porównaniu do poprzedniej edycji badania więcej osób wyda wyższe kwoty. 31% respondentów szacuje swoje wydatki na 1–2 tys. zł w przeliczeniu na osobę (26% w 2022 r.), a 14% badanych planuje przekroczyć kwotę 2 tys. zł (10%).

Tylko połowa z ubezpieczeniem podróżnym

Z badania Wienera wynika, że ankietowani często wybierają się na wyjazdy bez ubezpieczeń podróżnych. Tylko 22% respondentów na swój majówkowy wyjazd wykupi odpowiednią polisę. 63% nie wykupi ubezpieczenia. W 2022 r. odsetek ten wyniósł 52%. Chęć ubezpieczenia w związku z wyjazdem majówkowym jest bardziej popularna wśród planujących wyjazd zagraniczny. Prawie co drugi badany z tej grupy planuje wykupić polisę podróżną.

– Z badania płynie niepokojący wniosek – większość Polaków decyduje się na podróżowanie bez odpowiedniej ochrony ubezpieczeniowej. Martwi spadek osób planujących wykupienie ubezpieczenia przed podróżą, zwłaszcza w kontekście rosnących zagrożeń zdrowotnych i geopolitycznych na świecie. Ubezpieczenie podróżne jest niezbędne, ponieważ oferuje ochronę w przypadku nagłych wypadków, chorób czy innych nieoczekiwanych sytuacji, które mogą znacząco zakłócić plany podróży i generować dodatkowe wysokie koszty. W aktualnej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości globalnej, takie zabezpieczenie powinno stanowić kluczowy element planowania podróży. Polisa zapewnia spokój ducha i ochronę przed nieprzewidzianymi wydarzeniami, które mogą mieć zarówno krótko-, jak i długoterminowe konsekwencje finansowe dla podróżnych – dodaje Rafał Juszkiewicz.

O badaniu

Badanie przeprowadzone przez SW Research w kwietniu 2024 r. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.

(AM, źródło: Wiener)

Waloryzacja sumy gwarancyjnej w OC trafiła do Sądu Najwyższego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sąd Najwyższy w Izbie Cywilnej podejmie uchwałę, w której odpowie na pytanie o mechanizm waloryzacji sumy gwarancyjnej w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Sprawa trafiła do SN w wyniku złożenia skargi kasacyjnej od wyroku z dnia 8 grudnia 2020 r. wydanego przez Sąd Apelacyjny w Łodzi (sygn. akt) I ACa 1038/19. Rozpatrujący ją w Izbie Cywilnej sędziowie Piotr Telusiewicz, Tomasz Szanciło i Krzysztof Wesołowski zdecydowali 20 lutego (sygn. sprawy II CSKP 1372/22) o przedstawieniu siedmioosobowemu składowi Sądu Najwyższego następującego zagadnienia prawnego:

„Czy w przypadku waloryzacji, na podstawie art. 3571 § 1 k.c., sumy gwarancyjnej określonej w umowie obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, wynikającej z nieobowiązujących już przepisów przewidujących niższą jej wysokość, niż przepisy obowiązujące w chwili orzekania, kryterium waloryzacji stanowi aktualna wysokość sumy gwarancyjnej dla umów obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych określona w przepisach obowiązujących w chwili orzekania?” (sygn. sprawy III CZP 17/24).

(AM, źródło: SN)

TUW „TUW” zyskał zaufanie 2 mln członków

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

21 kwietnia do społeczności Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” dołączył 2-milionowy członek. Tyle osób fizycznych, prawnych i jednostek organizacyjnych zaufało zakładowi w trakcie ponad 32 lat działalności.

TUW „TUW” jest najstarszym i najliczniejszym zakładem ubezpieczeń wzajemnych w Polsce. Jego działalność wpisuje się w zasady ekonomii społecznej oraz wspiera tendencje samorządowe społeczeństwa. Według danych Komisji Nadzoru Finansowego w 2023 roku ubezpieczyciel zebrał 720,18 mln zł składek brutto, co zapewniło mu drugie miejsce pośród towarzystw ubezpieczeń wzajemnych działających w Polsce, z udziałem w rynku TUW-ów na poziomie 21,81%.

(AM, źródło: TUW „TUW”, KNF)

Unilink: Więcej kradzieży pojazdów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Liczba kradzieży pojazdów wzrosła w 2023 roku w porównaniu z rokiem poprzednim oraz średnią z ostatnich pięciu lat. Eksperci Unilink wzięli policyjne dane pod lupę i porównali je z informacjami z innych źródeł, aby sprawdzić, czy rzeczywiście mamy do czynienia z istotnym wzrostem ryzyka utraty posiadanego samochodu.

Na początku stycznia 2024 r. rzeczniczka prasowa komendanta głównego policji poinformowała, że w 2023 r. ujawnionych zostało ponad 10 tys. kradzieży pojazdów, wobec 7382 w 2022 r.

Średnia z okresu pięcioletniego (2018–2022) wyniosła zaś niecałe 8400 kradzieży. Ubiegłoroczny wynik na pewno jest niepokojący, choć do sytuacji sprzed 10 lat i liczby kradzionych pojazdów na poziomie 14–15 tys. rocznie jeszcze dość daleko – mówi Andrzej Prajsnar, ekspert Unilink. Dodaje, że podane informacje dotyczą wszystkich pojazdów, np. motocykli, motorowerów i quadów, a nie tylko samochodów osobowych.

W Warszawie bezpieczniej, ale nie wszędzie

Aglomeracja warszawska jest obszarem, gdzie nadal najczęściej giną samochody oraz inne pojazdy. W 2023 r. na terenie działania Komendy Stołecznej Policji stwierdzono 2437 przestępstw określanych jako „kradzież samochodu poprzez włamanie”, co oznaczało spadek wobec wyniku z 2022 r. (2630 przestępstw). – Mówimy o statystykach obejmujących Warszawę oraz następujące powiaty: grodziski, legionowski, miński, nowodworski, otwocki, piaseczyński, pruszkowski, warszawski zachodni i wołomiński – wymienia Andrzej Prajsnar.

Nie wszędzie na terenie aglomeracji warszawskiej w ujęciu rocznym spadła liczba kradzieży samochodów. – Znaczący wzrost względem 2022 r. (o 50 przypadków) odnotowano na obszarze działania Komendy Rejonowej Policji Warszawa VII, która obejmuje Pragę Południe, Rembertów, Wawer i Wesołą. Natomiast pod Warszawą wzrost liczby kradzieży samochodów w stosunku do 2022 roku (o 15 przypadków) był widoczny na terenie objętym działaniem Komendy Powiatowej Policji w Otwocku – podaje Andrzej Prajsnar.

Dane wyrejestrowań po kradzieży

Ekspert Unilink przypomina, że niedawno ciekawe statystyki kradzieżowe podał również Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Te dane potwierdzają dalszy spadek liczby kradzieży samochodów (z 6157 w 2022 r. do 5646 w 2023 r.). Warto jednak pamiętać, że mowa o ponad ośmioprocentowym spadku liczby wyrejestrowań w CEPiK z powodu kradzieży, a nie o nowych przypadkach stwierdzonych przez policję.

– Dodatkowo statystyki Samar uwzględniają tylko część skradzionych pojazdów. Chodzi o samochody z dopuszczalną masą całkowitą wynoszącą do 6 ton – wyjaśnia Andrzej Prajsnar.

Nocna utrata kół nie należy do rzadkości

Od pewnego czasu uciążliwe dla kierowców są również kradzieże części aut – między innymi katalizatorów oraz kół. Doniesienia prasowe sugerują, że ten problem wcale nie zniknął w 2023 roku pomimo kolejnych sukcesów policjantów związanych z ujęciem złodziei. – Nie mamy dostępu do szczegółowych statystyk, ale na podstawie doniesień mediów można stwierdzić, że na celowniku złodziei znajdują się zarówno starsze samochody, jak i te o wiele nowsze oraz cenniejsze. Taka sytuacja wpływa już na preferencje kierowców kupujących autocasco – podsumowuje Andrzej Prajsnar.

(AM, źródło: Unilink)

Coface: 18 niewypłacalności dziennie w pierwszym kwartale

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W pierwszym kwartale 2024 r. miało miejsce 1635 niewypłacalności przedsiębiorstw. Jak wskazują ekonomiści Coface, to o 31% więcej w porównaniu do analogicznego okresu 2023 r. Kwartalna liczba niewypłacalności odpowiadała ponadto 35% ogólnej sumy takich zdarzeń, jakie miały miejsce w poprzednim roku.

W ocenie Coface na wysoką liczbę niewypłacalności negatywnie wpłynęły czynniki z minionego roku. Dużą rolę odegrały zwłaszcza szybująca inflacja i wysokie stopy procentowe, presja płacowa, wysokie koszty energii czy spadek koniunktury w Polsce i krajach Unii Europejskiej. W naszym kraju trudną sytuację odczuły zwłaszcza firmy z sektora budowlanego i transportowego.

Postępowanie sądowe czy pozasądowe?

Dane zgromadzone przez Coface pokazują, że popularność procedury pozasądowej nadal się utrzymuje. W I kw. 2024 roku skorzystało z niej 1537 przedsiębiorców. Z kolei sądy ogłosiły postępowanie o upadłości i restrukturyzacji 98 polskich firm, co stanowi jedynie 6% całkowitej liczby niewypłacalnych przedsiębiorstw.

Budowlanka i transport w opałach

Branże, które w pierwszym kwartale 2024 roku odnotowały największą dynamikę wzrostu niewypłacalnych firm, to budownictwo (245 przedsiębiorstw) i transport (228).

– Branża budowlana mierzyła się w ostatnich kwartałach z jednej strony ze słabnącym popytem, a z drugiej z wyzwaniami natury kosztowej. Inflacja oraz utrzymujące się niedobory pracowników budowlanych tworzyły presję na wzrost wynagrodzeń. Z kolei liczba niewypłacalności w transporcie rosła z niepokojącą dynamiką już od jakiegoś czasu. Rok 2023 cechował się zmniejszeniem zleceń przewozowych, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, a to znalazło odzwierciedlenie w spadku stawek transportowych. Z drugiej strony zadłużenie firm z branży TLS generowało wysokie koszty odsetkowe, a pakiet mobilności wymuszał wzrost kosztów pracowniczych w przypadku firm świadczących usługi międzynarodowe. Nie bez znaczenia pozostała także wysoka inflacja – przy niedoborach kierowców wzmagała ona ogólną presję płacową – podkreśla Barbara Kamińska, dyrektorka Działu Oceny Ryzyka Coface w Polsce.

Wzrost niewypłacalności nastąpił niemal we wszystkich sektorach. Z tendencji tej wyłamało się jedynie rolnictwo, które zanotowało spadkową dynamikę.

Gdzie i które przedsiębiorstwa upadają najczęściej?

Najwięcej firm upadło w województwie mazowieckim (314 przedsiębiorstw), śląskim (212), małopolskim (156) i wielkopolskim (144). Wśród firm, które ogłosiły niewypłacalność, najwięcej było indywidualnych podmiotów – przedsiębiorców (1231). Dla porównania w I kw. 2023 r. odnotowano 957 takich przedsiębiorstw. Pierwszy kwartał nie był również łaskawy dla spółek z o.o. – upadło 327 z nich. Na trzecim miejscu uplasowały się spółki komandytowe – 36 niewypłacalnych podmiotów.

(AM, źródło: ds spectrum)

Europ Assistance: Europejczycy coraz chętniej wybierają elektromobilność

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Mimo że samochody nadal dominują w Europie, rowery elektryczne zyskują na popularności i stają się codziennym środkiem lokomocji – wynika z badania Mobility Barometer przeprowadzonego przez Europ Assistance

Odpowiedzi ankietowanych wskazują, że samochody były głównym środkiem transportu w Europie i wszystko wskazuje na to, że nadal będą dominować. 87% respondentów przyznało się do posiadania własnego auta, a 84% do korzystania z niego codziennie. 70% właścicieli pojazdów nie byłoby gotowych do zaprzestania ich posiadania w przyszłości, a liczba ta pozostaje stabilna w porównaniu do ubiegłego roku. Wśród nich 34% jest zdecydowanie przeciwnych temu pomysłowi. Jednak wykorzystanie metod transportu obejmujących samochody (osobowe, taksówki, car-sharing) wydaje się odnotowywać spadek: 26% użytkowników samochodów osobowych korzysta z nich rzadziej niż 5 lat temu.

Coraz więcej e-rowerów

57% badanych posiada standardowy rower w swoim gospodarstwie domowym. To o 5 punktów procentowych mniej w porównaniu do ubiegłego roku. Z kolei obecność rowerów elektrycznych powoli rośnie: obecnie co piąte gospodarstwo domowe w Europie posiada rower elektryczny (19%, +2 pp.). Trend ten może być spowodowany rosnącą dostępnością i przystępnością cenową rowerów elektrycznych, a także ich ulepszonymi funkcjami, takimi jak wspomaganie pedałowania.

42% ankietowanych twierdzi, że używa rowerów elektrycznych częściej niż 5 lat temu, a 32% ma zamiar robić to częściej w przyszłości. Ogólnie badani wyrażają chęć do intensywniejszego korzystania z bardziej ekologicznej mobilności i transportu publicznego w przyszłości: 32% ma zamiar chodzić pieszo, 25% jeździć na zwykłym rowerze i używać transportu publicznego. Wydatki na transport zostały wskazane jako główny powód zmiany nawyków związanych z mobilnością (35% Europa, 46% Francja i 39% Niemcy).

Pojazdy elektryczne przyciągają określony segment populacji

Podczas gdy samochody z silnikami spalinowymi nadal dominują, ich popularność zaczyna spadać (-2 p.p. dla benzyny, tyle samo dla oleju napędowego). 29% badanych byłoby zainteresowanych nabyciem pojazdu elektrycznego lub hybrydowego. Liczba ta jest względnie stabilna od zeszłego roku (+1 pp.), ale niektóre kraje odnotowują znaczny wzrost (5 pp. Belgia i Włochy).

Osoby rozważające zakup pojazdów elektrycznych są młode, aktywne i mieszkają w miastach. O ile ich motywacje do rozważenia nabycia pojazdu elektrycznego są w dużej mierze ekologiczne (39% wskazań), o tyle gwałtownie rosnące ceny paliwa są głównym motywatorem do przejścia na napęd elektryczny (43%). Główną barierą powstrzymującą przed zakupem auta elektrycznego jest jego wysoka cena.

W kierunku bezpieczniejszego korzystania z mikromobilności

Jeśli chodzi o mikromobilność, na którą składają się rowery elektryczne, hulajnogi i inne środki transportu, odnotowano znaczący wzrost liczby użytkowników twierdzących, że są objęci ubezpieczeniem w razie wypadku. W tym roku 36% badanych stwierdziło, że posiada jakąś formę ubezpieczenia lub ochrony. To o 5 pp. więcej w porównaniu do 2022 r. Zdaniem autorów badania trend wzrostowy można przypisać rosnącej świadomości potencjalnych zagrożeń związanych z mikromobilnymi środkami transportu, co prowadzi do tego, że coraz więcej użytkowników szuka odpowiedniej ochrony.

– Dzięki cyklicznym badaniom rynku Grupa Europ Assistance pozostaje na bieżąco z aktualnymi trendami. Chcemy wiedzieć, jaki stosunek mają nasi klienci do prężnie rozwijającego się rynku zarówno elektromobilności, jak i ubezpieczeń dla tego sektora. Możliwość analizy ich spostrzeżeń i zrozumienia potrzeb przyczyniają się do odpowiedniego dopasowania oferty – powiedział Marcin Zieliński, dyrektor Departamentu Sprzedaży Europ Assistance Polska.

O badaniu

Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 14.12.2023–18.01.2024 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech i Czechach. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 8000 osób.

(AM, źródło: Europ Assistance Polska)

Jarosław Mastalerz na czele PZU Życie

0
Jarosław Mastalerz

Karuzela kadrowa dotarła do drugiej spółki ubezpieczeniowej Grupy PZU – PZU Życie. Najpierw wymieniono radę nadzorczą, a ta z kolei powołała nowy zarząd. Jego prezesem został Jarosław Mastalerz. Nominacja oczekuje jeszcze na zatwierdzenie ze strony Komisji Nadzoru Finansowego.

17 kwietnia Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PZU Życie odwołało z RN spółki Beatę Kozłowską-Chyłę, Martę Bekus-Majewską, Piotra Głoda, Kamila Kowaleczkę, Tomasza Nowackiego, Joannę Szandorowską i Marcina Szubę. Jednocześnie powołało w ich miejsce Marię Szczęsną, Macieja Wejmana, Marcina Wojewódkę oraz Krzysztofa Wygodę. Dwa dni później RN odwołała z dniem 21 kwietnia ze składu zarządu PZU Życie: Aleksandrę Agatowską, prezeskę spółki, oraz członków zarządu: Andrzeja Jaworskiego, Bartłomieja Litwińczuka, Dorotę Macieję, Sylwię Matusiak i Dominika Witka. Jednocześnie powołała na ich miejsce: od dnia 22 kwietnia 2024 r. Jarosława Mastalerza, powierzając mu funkcję prezesa zarządu pod warunkiem uzyskania zgody Komisji Nadzoru Finansowego, oraz Iwonę Wróbel, powierzając jej funkcję członkini zarządu. Od 6 maja dołączą do nich dwaj inni członkowie zarządu: Sławomir Bilik i Paweł Bajda. Z poprzedniego składu zarządu pozostali we władzach spółki dwaj jego członkowie: Tomasz Kulik i Maciej Rapkiewicz.

Biogramy członków zarządu

Jarosław Mastalerz to doświadczony menedżer od ponad 25 lat piastujący kluczowe stanowiska w zarządach największych międzynarodowych instytucji finansowych w Polsce, zarówno na rynku ubezpieczeniowym, jak i bankowym. Był w tym czasie odpowiedzialny za szereg funkcji biznesowych w obszarach finansów, operacji, strategii, marketingu oraz IT i technologii. Na rynku ubezpieczeniowym pełnił m.in. funkcje dyrektora finansowego i członka zarządu Zurich Polska (1998–2003), następnie związany był z Grupą Generali w Polsce (2003–2006), gdzie w randze członka zarządu pełnił również funkcję dyrektora finansowego. W 2007 r. był twórcą i prezesem BRE Ubezpieczenia. Następnie przez 10 lat związał się z grupą mBanku, gdzie jako wiceprezes odpowiadał m.in. za bankowość detaliczną w Polsce, Czechach i Słowacji, a następie także za obszary operacji i IT oraz nadzorował piony technologii, bezpieczeństwa i nieruchomości. Przez ostatnie 7 lat związany z rynkiem venture capital, gdzie jako partner zarządzający nadzorował działalność funduszu Corporate VC mAccelerator.

Iwona Wróbel jest menedżerką z ponad 25-letnim doświadczeniem w firmach z sektora ubezpieczeń, bankowości i rozliczeń.  Budowała i wdrażała strategie biznesowe w spółkach Skarbu Państwa i sektorze prywatnym. Specjalizuje się w budowaniu i wdrażaniu strategii w obszarze sprzedaży i zarządzania liniami biznesowymi.

Do Grupy PZU dołączyła w 2023 r. w roli dyrektorki projektu strategicznego. Wcześniej była m.in. dyrektorką strategii i rozwoju sieci własnej Aviva (2019–2022), dyrektorką strategii rozwoju sprzedaży (2016–2019), dyrektorką zarządzającą pionem klienta detalicznego i pionem usług finansowych w Poczcie Polskiej (2013–2016), dyrektorką zarządzającą i dyrektorką departamentu w Banku Pocztowym (2009–2013), kierowniczką sprzedaży w Prumerica i dyrektorką Oddziału w Banku Śląskim.

Sławomir Bilik rozpoczął karierę zawodową w 1992 r. w AGF Ubezpieczenia, gdzie pełnił m.in. funkcję szefa sprzedaży. Następnie, w latach 1994–1995, związany był z TUIR Warta. Od roku 1996 przez ponad dekadę pełnił funkcję prezesa zarządu AXA Assistance Polska oraz dyrektora oddziału firmy Avanssur w Polsce, działającej pod marką handlową AXA Direct. Poznał specyfikę modelu bancassurance w Cali Europe, pełniąc tam funkcję dyrektora oddziału w Polsce i doradcy zarządu Lukas Banku (obecnie Credit Agricole). Ponadto zarządzał porównywarką ubezpieczeniową Punkta oraz pełnił stanowiska m.in. członka zarządu Noble Funds TFI i prezesa zarządu EVO Dom Maklerski.

Paweł Wajda jest profesorem na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego w Katedrze Prawa i Postępowania Administracyjnego. Wykonuje zawód adwokata. Koncentruje się na zagadnieniach regulacyjnych, prawie bankowym, prawie ubezpieczeniowym, prawie rynków kapitałowych, prawie administracyjnym, postępowaniach administracyjnych i przed sądami administracyjnymi. Prowadził obsługę prawną dużych przedsiębiorstw w zakresie tzw. zagadnień regulacyjnych, zagadnień compliance, a także w zakresie reprezentowania instytucji finansowych w postępowaniach administracyjnych i przed sądami administracyjnymi. Jest rekomendowany w rankingach Chambers Global, Chambers Europe, Legal500 w następujących kategoriach: Banking & Finance (Insurance).


Skład rady nadzorczej PZU Życie od 17 kwietnia: Maciej Wejman – wiceprzewodniczący (członek od 17 kwietnia, wiceprzewodniczący od 19 kwietnia), Teresa Bieńkowska, Maria Szczęsna, Krzysztof Wygoda i Marcin Wojewódka – członkowie..

Zarząd PZU Życie od 6 maja: Jarosław Mastalerz – p.o. prezesa zarządu, Sławomir Bilik, Tomasz Kulik, Maciej Rapkiewicz, Paweł Wajda, Iwona Wróbel – członkowie zarządu.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

18,462FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie