Paweł Pawlik, dyrektor Departamentu Produktu i Taryfikacji Klientów Korporacyjnych Warty, mówi „Rzeczpospolitej”, że obecnie na rynku ubezpieczeń korporacyjnych można zidentyfikować trzy główne trendy. Ich wspólnym mianownikiem jest wysoka jakość oferty oraz współpracy z klientami i brokerami na rynku ubezpieczeń korporacyjnych.
Pierwszym trendem jest oferowanie szerokiego zakresu ochrony już w podstawowym wariancie polisy, w efekcie czego klientom łatwo jest zrozumieć produkt, a agenci i brokerzy nie mają problemów z jego obsługą. Paweł Pawlik zaznacza, że Warta w swojej odświeżonej ofercie zawiera już w standardowym zakresie jak najwięcej powtarzalnych sytuacji uniwersalnych dla różnych branż. Wszystko po to, aby brokerzy otrzymywali szeroką ochronę już w podstawowym wariancie i skoncentrowali się na uzupełnieniu go o zakres i warunki odpowiadające specyfice branży, a nawet konkretnego klienta.
Inne działania podejmowane przez ubezpieczyciela, to łączenie klauzul w ramach ochrony związanej z wprowadzeniem produktu do obrotu, wprowadzanie nowych opcji ochrony, np. opłacenie nadgodzin pracowników czy kosztów uprzątnięcia pozostałości po szkodzie. Drugi trend to rozszerzanie umów o dodatkowe usługi, np. dofinansowanie zabezpieczeń z funduszu prewencyjnego, doradztwo inżynieryjne, specjalistyczne badania za pomocą kamer termowizyjnych lub też tworzenie wytycznych branżowych, np. zabezpieczenia zakładu na wypadek lockdownu, by okres przestoju był jak najbezpieczniejszy.
Ostatnim trendem jest dynamiczna zmiana cyfrowa, która pozwala ubezpieczeniom korporacyjnym nadrabiać dystans do segmentu masowego, znacznie bardziej zaawansowanego pod względem digitalizacji. Paweł Pawlik wskazuje, że w Warcie inwestycje technologiczne są skupione na wzmocnieniu relacji z brokerem, który jest przedstawicielem klienta. Jednocześnie wprowadzanych jest szereg rozwiązań na poziomie analizy ryzyka, co pozwala zakładowi precyzyjniej dopasować cenę ubezpieczenia do realnej sytuacji danego klienta.
Więcej szczegółów na temat rozwiązań Warty dla brokerów:
Sejm przyjął nowelizację ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, zakładającą powołanie Funduszu Kompensacyjnego. Z Funduszu miałyby być finansowane świadczenia dla osób, u których wystąpiły niepożądane odczyny poszczepienne.
Zgodnie z nowelą świadczeniem kompensacyjnym zostaną objęte działania niepożądane, wskazane w Charakterystyce Produktu Leczniczego (CHPL), które wystąpiły w wyniku szczepień wykonanych przeciwko Covid-19 przeprowadzonych po dniu 26 grudnia 2020 r. oraz pozostałych szczepień ochronnych objętych przepisami projektowanej ustawy przeprowadzone od dnia 1 stycznia 2023 r. – podał stooq.pl za PAP.
Nowela zakłada, że świadczenie będzie miało charakter zryczałtowanej kwoty od 3 tys. (przy obserwacji na szpitalnym oddziale ratunkowym w związku z wystąpieniem wstrząsu anafilaktycznego) do 100 tys. (przy niepożądanym odczynie poszczepiennym wymagającym hospitalizacji powyżej 120 dni). Wysokość świadczenia ma zależeć od długości okresu hospitalizacji.
Elementem świadczenia kompensacyjnego mogą być także koszty dalszego leczenia lub rehabilitacji po zakończeniu przez pacjenta hospitalizacji do 10 tys. zł, przy czym limit świadczenia kompensacyjnego nie może przekroczyć 100 tys. zł.
Świadczenie kompensacyjne będzie przyznawane przez Rzecznika Praw Pacjenta w trybie postępowania administracyjnego. Wniosek będzie można złożyć w terminie do pięciu lat od wystąpienia niepożądanego odczynu poszczepiennego (NOP). Termin na rozpatrzenie wniosku ma wynieść 2 miesiące.
Maksymalne wydatki ze środków publicznych w latach 2022–2031, w tym z budżetu państwa z części pozostającej w dyspozycji Rzecznika, na działanie Funduszu mają wynieść 49 mln zł.
Wzrost cen spowodował, że odszkodowanie z polisy może nie pokryć strat, nawet w przypadku polis kupionych na początku tego roku. Jak najszybszej waloryzacji sum ubezpieczenia wymagają polisy chroniące nieruchomości, sprzęt produkcyjny, elektroniczny oraz mienie w transporcie. Aktualizacji warto poddać także ubezpieczenie przerw w działalności.
– Każdy przedsiębiorca, nawet jeśli zawarł ubezpieczenie na początku tego roku, powinien zweryfikować sumy ubezpieczenia zapisane w umowie. Żeby polisa majątkowa zapewniała realną ochronę, muszą one bazować na wartości odtworzeniowej, czyli odpowiadać kosztom przywrócenia mienia do stanu nowego. A przy obecnych wzrostach rzadko kiedy to jest możliwe. Koszty zakupu materiałów budowlanych rok do roku zmieniły się o ok. 22%. Zatem najwyższy czas odpowiedzieć sobie na bardzo ważne pytanie: czy za kwotę wskazaną w polisie jako suma ubezpieczenia odpowiadająca wartości odtworzeniowej rzeczywiście możemy dzisiaj zakupić przedmiot tego samego lub najbardziej zbliżonego rodzaju, typu oraz o tych samych lub najbardziej zbliżonych parametrach? W wielu przypadkach będzie ona niestety negatywna. Podobnie sprawa wygląda także w innych ubezpieczeniach – zauważa Patryk Wełnicki, zastępca dyrektora Biura Ubezpieczeń Klientów Strategicznych EIB
Jak pokazują w/w liczby, mało która polisa zapewnia obecnie rzeczywistą ochronę, jeśli sumy ubezpieczenia nie były kalkulowane z odpowiednią „górką”. Dlatego EIB radzi jeszcze raz przyjrzeć się zapisom poszczególnych umów. I to nie tylko tych dotyczących ubezpieczeń nieruchomości.
Ubezpieczenie mienia ruchomego – ochrona siedziby firmy, hal produkcyjnych, salonów sprzedaży itp. to tylko wycinek majątku firmy. Nie można zapominać o ochronie tego, co znajduje się w środku tych obiektów i jest niezbędne do prowadzenia działalności, czyli maszyn, urządzeń sterujących produkcją, sprzętu elektronicznego. W ich przypadku też stosuje się wartość odtworzeniową, czyli suma ubezpieczenia powinna odpowiadać kosztom zakupu nowych sprzętów. A te, jak pokazują dane GUS, wzrosły średnio o ponad 10% i nic nie wskazuje na to, że spadną. Pewnie będą dalej rosły z racji na duże niedobory, np. podzespołów elektronicznych i innych półproduktów.
– Trzeba też pamiętać o tym, że brak aktualizacji sum ubezpieczenia może również spowodować to, że ubezpieczyciel może nam zarzucić niedoubezpieczenie mienia. To najczęściej wiąże się z proporcjonalną redukcją należnego odszkodowania (o stopień niedoubezpieczenia). „Kara” za brak waloryzacji może być zatem podwójna. Ubezpieczyciele zdają sobie sprawę z dynamiki sytuacji ekonomicznej i oczekują odpowiedniej reakcji ubezpieczonych. Pamiętajmy więc, że suma ubezpieczenia powinna przewidywać ceny, w momencie powstania szkody, a nie zawarcia umowy – dodaje Patryk Wełnicki.
Polisy od przerw w działalności – konieczność remontu, odbudowy budynków czy zakupu nowych maszyn po dużej awarii, pożarze czy innym nieprzewidzianym zdarzeniu to jednak tylko część kosztów, z którymi muszą się w takiej sytuacji zmierzyć przedsiębiorcy. Skutkiem tego jest też zawsze krótsza czy dłuższa przerwa w działalności. Zadaniem tych ubezpieczeń jest rekompensata kosztów stałych i utraconej marży, a te także poszły w górę w ostatnich miesiącach. Co więcej, trzeba też pamiętać o zweryfikowaniu maksymalnego okresu odszkodowawczego. On też prawdopodobnie wymaga wydłużenia z powodu wspomnianych już braków w dostawach, które wydłużyły wiele procesów produkcyjnych. Do tego dochodzą jeszcze ograniczenia i obostrzenia w transporcie. Część dostaw utknęła w portach i nie wiadomo, kiedy uda się zlikwidować powstałe zatory. Czy założony zatem wcześniej czas na odbudowę potencjału firmy przystaje do obecnej rzeczywistości.
Transport towarów – wzrost cen towarów musi mieć odzwierciedlenie też w tych polisach (mienia w transporcie – CARGO). W umowie deklarowana jest bowiem wartość wszystkich transportowanych towarów oraz maksymalną wartość mienia na jednym środku transportu. Na tej podstawie m.in. ubezpieczyciel ocenia ryzyko, a następnie je wycenia. Z punktu widzenia interesów samego przedsiębiorstwa – to limit odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń w stosunku do jednego zdarzenia szkodowego. Jeśli jest niższy niż wartość przewożonego mienia, odszkodowanie nie pokryje wszystkich strat powstałych podczas załadunku, transportu czy rozładunku.
– Na koniec chciałbym wspomnieć jeszcze o jednym: ubezpieczeniu inwestycji. Wiele firm podjęło ostatnimi czasy decyzję o rozwoju działalności, rozbudowie. Wszystkie wspomniane już wzrosty cen oraz problemy w dostępności towarów i maszyn pewnie wydłużyły czas ich realizacji. Czy jest to uwzględnione w polisie ubezpieczenia wszystkich ryzyk budowlano-montażowych, którą zawarliśmy? A co jeśli wykonawca zwrócił się z prośbą o waloryzację wartości kontraktu z racji na wzrost cen materiałów? To samo dotyczy ubezpieczenia przyszłego utraconego zysku inwestora (ALoP). Jak zatem widać, warto się przyjrzeć wszystkim ubezpieczeniom, które nas chronią, bo może się okazać, że w dużej mierze praktycznie ich już nie posiadamy – mówi Patryk Wełnicki.
Underwriter specjalizujący się w ubezpieczeniach odpowiedzialności, Medical & Commercial International, ogłosił wprowadzenie przełomowej ochrony odpowiedzialności związanej z chorobą zakaźną.
Jak zapowiada MCI, będzie on pierwszym na świecie i jedynym zespołem zajmującym się wyłącznie ubezpieczeniami i reasekuracją oraz zarządzaniem ryzykami z obszaru odpowiedzialności za chorobę zakaźną i obsługą roszczeń z tego tytułu – podaje portal Insurance Journal. MCI opiera się na rozległych badaniach epidemiologicznych prowadzonych przez najbardziej liczących się naukowców i praktyków w sprawach odpowiedzialności.
Ochrony będzie udzielać MCI Syndykat 1902, który uzyskał zgodę Lloyd’s na przyjmowanie ryzyka do ubezpieczenia od 1 stycznia 2022 r. i jest zarządzany przez Asta, firmę będącą managing agent Lloyd’s.
MCI podkreśla w oświadczeniu, że produkt CDL (communicable disease liability) został opracowany z użyciem rzeczywistych danych dotyczących zidentyfikowania ogniska zakażenia, dla precyzyjnego odzwierciedlania ryzyk pozwów, jakie grożą szerokiemu spektrum organizacji. MCI zapewnia ochronę organizacjom z sektora opieki zdrowotnej, jak też przedsiębiorstwom komercyjnym z sektorów takich jak hotelarstwo, opieka nad dziećmi, szkolnictwo wyższe, handel detaliczny i rozrywka. Zamierza również udostępniać ochronę ubezpieczeniową podmiotom z sektora państwowego i publicznego.
Nowatorski produkt, zbudowany na kompleksowych badaniach naukowych MCI, ubezpiecza przed odpowiedzialnością za uszczerbek na zdrowiu osób trzecich będący skutkiem zaniedbań ubezpieczonego, prowadzących do powstania lub zaostrzenia zlokalizowanego ogniska choroby zakaźnej.
Polisa ubezpieczenia odpowiedzialności, gdzie triggerem jest zgłoszenie roszczenia przez poszkodowanego (claims made), ma na celu wyeliminowanie wątpliwości co do ochrony odpowiedzialności w wypadku wystąpienia choroby zakaźnej, ponieważ sformułowana jest językiem nauki o chorobach zakaźnych i nie polega na „normach” językowych branży ubezpieczeniowej.
– Stale żyjemy i pracujemy w obecności zakaźnych patogenów. Na ogół je zwalczamy, ale wszyscy są teraz w pełni świadomi, że czasami prowadzą one do tragicznych, społecznie szkodliwych wybuchów epidemii – komentuje dr Lauren O’Neill, immunolog z King’s College w Londynie, która dołączy do zespołu MCI jako specjalistka chorób zakaźnych. – Wzrost aktywności chorób odzwierzęcych w połączeniu z ogólnoświatową eksplozją ruchu turystycznego znacznie zwiększają prawdopodobieństwo pandemii. Ta nowa polisa jest potężnym narzędziem pomagającym zmniejszyć niepewność co do odpowiedzialności podmiotu w związku z pandemią i chorobą zakaźną.
– Przed Covid-19 częstość pozwów sądowych związanych z chorobami zakaźnymi rosła w stałym tempie przez ostatnie 30 lat. Po Covid-19 stało się oczywiste, że świat potrzebuje specjalnego produktu poświęconego odpowiedzialności, która jest przyjmowana do ubezpieczenia przez zespół wykorzystujący wiedzę naukową i który koresponduje ze złożonością ryzyk dotyczących odpowiedzialności za chorobę zakaźną i roszczeń z tego tytułu – powiedział Philip Trafford, założyciel i dyrektor generalny MCI, czynny underwriter Syndykatu 1902.
Agencja Fitch Ratings podniosła ocenę siły finansowej (IFS) Generali Group z „A-” do „A”. Podwyższony został również długoterminowy rating podmiotu (IDR) z „BBB+” do „A-”. Perspektywy są pozytywne. Podniesienie ocen jest następstwem podwyższenia ratingu Włoch przez Fitch z „BBB-” do „BBB”.
Pozytywne perspektywy odzwierciedlają lepszą dźwignię finansową grupy i zmniejszone ryzyko koncentracji włoskich aktywów państwowych. Fitch spodziewa się, że Generali w latach 2021–2022 będzie nadal stopniowo zmniejszać swoją ekspozycję na włoskie obligacje skarbowe.
Ratingi odzwierciedlają również bardzo silną kapitalizację i profil działalności Generali oraz wysokie i stabilne zyski.
Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Finansów powołał 7 grudnia dr. Bohdana Pretkiela na stanowisko Rzecznika Finansowego na czteroletnią kadencję. Jego poprzednik na stanowisku Rzecznika, Mariusz Golecki, objął tego samego dnia stanowisko wiceministra rozwoju i technologii.
Dr Bohdan Pretkiel ukończył summa cum laude studia na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. W 2018 r. uzyskał na tej uczelni tytuł doktora nauk prawnych z wyróżnieniem. Wykształcenie zdobywał również na Uniwersytecie Wileńskim. Od lutego 2020 r. był adiunktem na Wydziale Prawa i Administracji UW (Katedra Logiki i Argumentacji Prawniczej). Od 2012 r. prowadzi zajęcia z logiki prawniczej na WPIA UW. Autor referatów, artykułów naukowych oraz monografii. Adwokat i prawnik z wieloletnim doświadczeniem. Pracował m.in. w kancelariach prawniczych, gdzie zajmował się np. problemami z zakresu prawa finansowego. Pełnił funkcję dyrektora generalnego w Grupie Kapitałowej ECI i Otos Upstream UK Limited. Od sierpnia 2018 r. do lutego 2021 r. członek Rady Nadzorczej Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Od kwietnia 2016 r. członek zespołu eksperckiego dotyczącego budowy instytucji dialogu obywatelskiego przy pełnomocniku rządu ds. społeczeństwa obywatelskiego. Od grudnia 2017 r. prezes think-tanku Instytut im. Mikołaja Siennickiego.
Komisja Nadzoru Finansowego na posiedzeniu 9 grudnia przyjęła stanowisko w sprawie polityki dywidendowej zakładów: ubezpieczeń, reasekuracji oraz ubezpieczeń i reasekuracji w 2022 roku. KNF dopuściła możliwość podziału zysku pomiędzy akcjonariuszy wspomnianych powyżej podmiotów, ale tylko przez te firmy, które spełnią określone warunki.
Komisja podkreśliła, że dywidendę mogą wypłacić wyłącznie zakłady, które spełniają dla wypłat z zysku roku 2020 i 2021 łącznie poniższe kryteria:
Otrzymały w ramach BION za 2020 rok ocenę ryzyka dobrą lub zadowalającą. Ocena ryzyka została podana według makroskali (ocena dobra, tj. 1,00 {od 1,00 do 1,74}; ocena zadowalająca, tj. 2,00 {od 1,75 do 2,49}; ocena budząca zastrzeżenia, tj. 3,00 {od 2,50 do 3,24}; ocena niedostateczna, tj. 4,00 {od 3,25 do 4}).
W poszczególnych kwartałach obecnego roku nie wykazały niedoboru środków własnych na pokrycie wymogu kapitałowego, rozumianego jako maksimum z minimalnego wymogu kapitałowego (MCR) oraz kapitałowego wymogu wypłacalności (SCR).
W 2021 r. nie były objęte krótkoterminowym planem finansowym lub planem naprawczym, o których mowa w art. 312 i 313 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.
Według stanu na 31 grudnia 2021 r. wielkość środków własnych bez odliczenia przewidywanych dywidend kształtowała się na poziomie co najmniej 175% wysokości wymogów kapitałowych dla zakładów prowadzących działalność w sektorze życiowym oraz co najmniej 150% wysokości wymogów kapitałowych dla działających w sektorze non-life.
Podmioty spełniające powyższe kryteria mogą dokonać wypłaty dywidendy w wysokości maksymalnej równej 100% wielkości zysku wypracowanego w 2020 r. z uwzględnieniem dotychczas wypłaconych dywidend z zysku za ten rok, oraz 50% wielkości zysku wypracowanego w 2021 r., przy czym pokrycie wymogów kapitałowych (po odliczeniu od środków własnych przewidywanych dywidend) na 31 grudnia 2021 r. oraz dla kwartału, w którym wypłacono dywidendę, będzie na poziomie co najmniej 175% dla zakładów prowadzących działalność w dziale I oraz co najmniej 150% dla zakładów z działu II.
KNF zaznaczyła, że przy podejmowaniu decyzji w sprawie wysokości dywidendy zakłady powinny uwzględnić dodatkowe potrzeby kapitałowe w perspektywie dwunastu miesięcy od momentu zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2021 r., wynikające m.in. ze zmian w otoczeniu rynkowym i prawnym, a zwłaszcza z dużej niepewności co do dalszego rozwoju pandemii Covid-19, a tym samym możliwymi dalszymi negatywnymi konsekwencjami tego stanu dla danego zakładu.
Im bliżej świat, tym częściej z rynku napływają informacje o nagrodach dla ubezpieczycieli oraz ich kolejnych inicjatywach z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
Generali i Quantum wyróżnione za przyjazne środowisko pracy
W ubiegłym tygodniu przedstawiciele polskiego rynku ubezpieczeń zebrali sporą liczbę nagród. Zwłaszcza za tworzenie atrakcyjnego pod wieloma względami środowiska pracy. Wyrazem tego był tytuł „Najlepszy Pracodawca 2021” w kategorii ubezpieczenia, jakim „Gazeta Finansowa” uhonorowała Generali Polska. Autorzy rankingu docenili, że inwestowanie w rozwój pracowników to jedna z najważniejszych wartości Generali.
– Generali to nie biuro, Generali to ludzie, którzy każdego dnia kształtują to miejsce. Gdy pracownicy osiągają sukces, osiągamy go my jako organizacja. W Generali każdy może być sobą i może rozwijać swoje mocne strony. Każdy pracownik ma wpływ i może angażować się w ciekawe projekty, a jego zdanie się liczy. Stawiamy na otwartą, partnerską komunikację, dlatego nawet w pandemii, nawet w czasach, kiedy pracujemy zdalnie, organizujemy wiele inicjatyw, dzięki którym można poczuć ducha zespołu. Chcemy, by Generali było pozytywnym miejscem, w którym każdy może rozwinąć skrzydła – podkreśla Krystyna Matysiak, członek zarządu Generali Polska.
Z kolei Grupa Brokerska Quantum zwyciężyła wśród małych firm w plebiscycie „Dobra Firma 2021” w kategorii ,,Najlepszy pracodawca” województwa łódzkiego. Konkurs organizowany jest przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
– Bardzo cieszy nas nagroda akurat w tej kategorii, z racji na przyjętą przez nas strategię rozwoju oraz ostatnie powiększenie naszej społeczności o nowych specjalistów z MRC Broker. Zależy nam, żeby nasz zespół czuł się w pracy komfortowo, żeby każdy miał szansę się wykazać, ale też zdobyć wiedzę, która pozwoli na dalszy rozwój i osiąganie sukcesów – powiedział Jacek Ciepłucha, prezes zarządu Grupy Brokerskiej Quantum sp. z o.o.
Ergo Hestia nagradzana i nagradza
Z kolei podczas XV edycji Europejskiego Forum Biznesu „Gospodarka, przedsiębiorczość, społeczeństwo w postcovidowej rzeczywistości, ubezpieczenie Ergo 4 zostało laureatem w kategorii produktu najwyższej jakości Q1 i Brązowe Godło. Ponadto marka Ergo Hestia wyróżniona została tytułami: Dobry Pracodawca 2021, Eko Firma 2021 w programie Najwyższa Jakość Quality International. Ostatnio zapadło też rozstrzygnięcie w organizowanym z inicjatywy ubezpieczyciela konkursie Eko Hestia Spa. W VI edycji rywalizacji gmin uzdrowiskowych zwyciężyła Muszyna, która jest zarazem pierwszym laureatem konkursu z województwa małopolskiego oraz pierwszym, który został wybrany przez aklamację. Nagrodę w postaci statuetki autorstwa sopockiego rzeźbiarza Tadeusza Foltyna oraz czeku na 100 tys. zł przekazano na ręce dr Jana Golby – burmistrza Muszyny.
Wśród finalistów tegorocznej edycji to proekologiczne inwestycje i aktywności muszyńskiego uzdrowiska, zrealizowane w latach 2016–2020, które zdobyły największe uznanie kapituły konkursu. Imponująca okazała się również sumaryczna wartość wykonanych inwestycji proekologicznych, opiewająca na kwotę ponad 111 mln złotych.
– Poziom wydatków Muszyny na ekologię to absolutny rekord, biorąc pod uwagę wszystkie edycje konkursu Eko Hestia Spa. Byliśmy również pod wrażeniem ogromnego zakresu, jakości i kompleksowości zrealizowanych na terenie Muszyny prac. Dlatego nie mieliśmy żadnych wątpliwości, kto powinien zostać zwycięzcą VI edycji – powiedział przewodniczący kapituły konkursu Wojciech Fułek, wieloletni wiceprezes Europejskiego Związku Uzdrowisk, ekspert Ergo Hestii. Sopocka firma to jedyny polski ubezpieczyciel, którego centrala zlokalizowana jest w uzdrowisku.
– Jesteśmy dumni, że możemy wspierać polskie uzdrowiska w rozwoju ich proekologicznych inwestycji, nie tylko finansowo, ale również zapewniając finalistom odpowiednią ochronę ubezpieczeniową na wypadek szkód środowiskowych – komentuje Mario Zamarripa, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Grupy Ergo Hestia.
Takie polisy trafią do tych uzdrowisk, które znalazły się w ścisłym finale tegorocznego konkursu: Muszyny, Ustki, Rabki-Zdrój i Nałęczowa.
Warta w roli Mikołaja
Natomiast Warta rozpoczęła akcję charytatywną „Pomóżmy razem”, w ramach której klienci firmy mogą dołożyć swoją cegiełkę do finansowego wsparcia wybranych fundacji. Wybrano organizacje zajmujące się opieką m.in. nad dziećmi, osobami chorymi, starszymi lub z niepełnosprawnościami.
Do świątecznej akcji ,,Pomóżmy razem” można przyłączyć się od 1 do 24 grudnia. Za każdą zawartą w tym czasie umowę ubezpieczenia „Warta dla Ciebie i Rodziny” firma przekaże 25 zł na cele charytatywne. Kwota, która zostanie uzyskana w ramach akcji, zostanie podzielona między trzy fundacje niosące pomoc chorym, samotnym i cierpiącym. Projekt ,,Pomóżmy razem” wesprze:
Fundację Pomocy Dzieciom i Osobom Chorym ,,Kawałek Nieba” – organizację, która niesie pomoc osobom w trudnej sytuacji materialnej, dzieciom oraz osobom dotkniętym niepełnosprawnością;
Fundację Dzieciom ,,Zdążyć z Pomocą”, której motywem przewodnim jest wspieranie edukacji najmłodszych, ratowanie życia oraz wsparcie ich leczenia;
Fundację ,,Rak’n’roll”, która od lat przyczynia się do poprawy jakości życia chorych na raka.
(AM, źródło: Ergo Hestia, Generali, Warta, Quantum)
Ambiwalencja uczuć. Rozterki doradztwa. Miłość i nienawiść. Bezpieczeństwo i pozory. Przez ostatni rok prowadzenia wydarzeń na naszym facebookowym Życiu w Multi, spotkań na sali szkoleniowej i rozmów w kuluarach uwierzcie, wysłuchaliśmy wiele.
Wzięliśmy na siebie rozumienie światłości ubezpieczeń grupowych (od pasjonatów i ludzi terenu). Widzieliśmy ogrom pracy (również wykonanej osobiście) w ramach poprawy jakości warunków i pokazywania wartości, jaką ze sobą niosą. Oberwaliśmy również od indywidualistów, a jakże!, którzy ten rodzaj ochrony wypychają w niebyt i gdyby mogli zapakować do papierowej łódeczki miliony polis, cegiełek i świadczeń rodzinnych, zrobiliby to bez zmrużenia oka, z mocnym podmuchem wiatru w żagiel.
Prawda, Szanowni Doradcy, jak zwykle leży gdzieś między północą a południem. Pomiędzy plusem dodatnim a plusem ujemnym. Naszym zdaniem, prawda, tak po prostu, leży w każdym z nas.
Pytania, na które powinniśmy sobie odpowiedzieć, są dość proste: Czy ubezpieczenia grupowe są ważne dla mojego rozwoju? Czy w mojej multiagencji jest na nie miejsce? Czy będę traktował je jako wartość (np. ze względu na portfel firm i klientów biznesowych, którymi dysponuję w majątku i komunikacji)? Czy są lub mogą się stać wartością dla moich klientów?
Jeśli odpowiesz TAK, możemy przejść dalej i zastanowić się, w jaki sposób zaplanować pracę z nimi w nadchodzących miesiącach.
Co ubezpieczenia grupowe zrobią dla ciebie?
Widzimy tutaj dwie koncepcje. Jasne i rzucające się w oczy na każdym rogu ulicy, na którym mamy biuro multiagenta. Nie zrobią dla mnie niczego! Mam swój świat. Mam, co robić, mam tylu klientów, że bieganie po terenie za niepewną prowizją mija się z celem. Mija się z moim patrzeniem na ubezpieczenia.
Tutaj nie mamy informacji: życie indywidualne jest lepsze. Nie. Tutaj mamy jasny komunikat: nie mam czasu i chęci. Proces sprzedaży jest skomplikowany i niejasny, a na końcu sprzedażowej drogi czeka „Sympatyczna (najczęściej) Pani”, która z uśmiechem na twarzy stwierdzi: cóż, pracownicy chcą pozostać w obecnym towarzystwie ubezpieczeń. Co ja mogę zrobić?
Pozornie w tej koncepcji nikt niczego nie może zrobić, natomiast my zmieniamy tę rzeczywistość na szkoleniach i jak pokazują przykłady, dość skutecznie.
Druga koncepcja jest dużo bardziej optymistyczna. Sprzedajemy w naszej multiagencji ubezpieczenia grupowe i będziemy to robić w roku 2022! Potrafimy to robić. Podzielić czas w biurze, ustawić procesy sprzedaży i obowiązki. Znaleźć ludzi, którzy rozumieją ich ideę, i wykorzystać nadarzające się okazje (szczególnie posiadanego portfela biznesowego). Spotykamy się z wami na szkoleniach z naszej Skutecznej Sprzedaży Ubezpieczeń Grupowych. Pogłębiamy wiedzę, idziemy dalej, poznajemy rynek, sposoby dotarcia do klienta, zagrożenia i szanse.
Dla pocieszenia pierwszej grupy multiagentów (nie chcę i nie będę) osób aktywnych jest zdecydowanie mniej, więc jeśli w przyszłości będziecie chcieli dołączyć do naszego grona, jest jeszcze sporo miejsca. Coraz mniej, ale jeszcze sporo. To miejsce widzą również towarzystwa ubezpieczeń, więc teraz kilka słów o nich.
Marta Piasecka, Waldemar Poberejko
Co towarzystwa ubezpieczeniowe zrobią dla ciebie?
Odpowiedź na tak postawione pytanie powinna brzmieć: one dokładnie już wiedzą. My dowiemy się wkrótce. Dzisiaj możemy jedynie przypuszczać.
Pierwsze przypuszczenie (potwierdzone mijającym rokiem) dotyczy ceny. Taniej nie będzie. Pójdziemy w kierunku zdecydowanego wzrostu średniej składki. Nie tylko ze względu na pandemię i widoczną szkodowość (malejąca rentowność w ubezpieczeniach grupowych przełoży się na wzrost składek w rocznicę polis). Składka będzie rosnąć, ponieważ towarzystwa rozwijać będą ofertę produktową (cegiełki, prywatna opieka medyczna, programy assistance i dodatki stawiające na świadczenia zdrowotne czy poważne zachorowania).
Dużym kąskiem pozostają pracodawcy, którzy na trudnym rynku poszukują podniesienia atrakcyjności stanowisk pracy i będą sponsorować część składek. Składka będzie rosnąć, ponieważ rośnie świadomość klientów.
Drugie przypuszczenie dotyczy działań towarzystw ubezpieczeniowych w multiagencjach. Presja na sprzedaż szeroko pojętego życia (w tym ubezpieczeń grupowych) będzie rosnąć. Słyszymy w rozmowach kuluarowych: nie ma odejścia od życia. Presja na technologicznym rynku porównywarek i walki ceną skłania firmy do szukania rentowności w innych produktach. Życie, ze względu na ciągle mniejsze nasycenie, staje się mocnym polem do walki.
Z perspektywy multiagenta to świetna wiadomość. Zobaczmy szklankę do połowy pełną i rozwijajmy, razem z naszymi partnerami, nasz biznes.
Ostatnim elementem w perspektywie towarzystw jest coraz większa samodzielność doradcy w procesie liczenia składki i zawarcia umowy ubezpieczenia grupowego. Menedżerów nie ma tylu, by sprostać wszystkim oczekiwaniom agenta i odpowiadać natychmiast na każdy problem.
Przygotujmy się więc do samodzielności i technologii. Samodzielność będzie wymuszać wiedzę. Wiedza przełoży się na naszych klientów.
Co klienci zrobią dla ciebie? Co ty możesz zrobić dla nich?
Ostatni element, w sumie najcenniejszy, stanowiący sedno naszej firmy, zaczniemy od perspektywy świadomości. Ona staje się faktem i wspiera działania sprzedażowe multiagencji.
Czy klienci poszukują ochrony ubezpieczeniowej? Być może nie na masową skalę. Rzucają się na ubezpieczenia na życie? Pewnie zdecydowana mniejszość. Słychać natomiast, w sytuacji otwartej rozmowy i tworzenia programów ubezpieczeń: w świecie, który mamy dzisiaj, ubezpieczenia na życie są dla nas ważne. Chcemy jak najlepiej zabezpieczyć naszych pracowników. Zależy nam na takim i takim świadczeniu czy parametrze (uwaga! coraz częściej nie jest to świadczenie z tytułu urodzenia dziecka).
Mamy tu bardzo wiele do zrobienia. Od małych i średnich firm zaczynając. Właśnie na nich skupiając naszą lokalną markę i siłę relacji.
Wypełniaj nimi portfel. Doradzaj i pokazuj możliwości. Zbuduj swoją multiagencję w taki sposób, by na ubezpieczenia grupowe i życie znaleźć miejsce, jakościowego człowieka i czas.
W roku 2022, poza wszelką wątpliwością, to właśnie twój klient powinien stać w centrum twojej uwagi.
Marta Piasecka Waldemar Poberejko twórcy programu szkoleniowego Życie w Multi Fb.com/zyciewmulti
Informujemy, że w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi nasza strona korzysta z ciasteczek (plików cookies). Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Jednocześnie przypominamy, że w każdej chwili masz możliwość zmiany ustawień plików cookies. OK
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.