Co trzeci rodzic przeznacza mniej na oszczędności niż rok temu, jednocześnie wydając tyle samo lub więcej m.in. na codzienne przyjemności. Tymczasem rośnie poziom obaw o przyszłość, szczególnie o brak pieniędzy na leczenie czy życie na emeryturze – wynika z badania Warty oraz ARC Rynek i Opinia.
Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że dla większości rodziców najważniejszym obszarem w życiu jest rodzina (69%), zdrowie własne i bliskich (61%), a dla 46% bezpieczeństwo finansowe. Co trzeci respondent zwraca uwagę także na spokój wewnętrzny i równowagę psychiczną, a co dziesiąty jako najważniejsze wskazał codzienne przyjemności i komfort życia.
Czy codzienne wydatki wspierają deklarowane wartości?
Ankieterzy zapytali rodziców, w jakich obszarach życia codziennego wzrosły ich wydatki w ciągu ostatniego roku. Najwięcej z nich, 32%, wskazało prywatną opiekę zdrowotną. Wzrosły też wydatki na odzież (29%) oraz różnego rodzaju przyjemności: wycieczki (27%), wyjścia do restauracji i kawiarni, subskrypcje serwisów streamingowych (23%) czy wizyty w kinie i teatrze (17%).
Wraz ze wzrostem wydatków rośnie też niepokój o bezpieczeństwo finansowe. Najczęściej wskazywane obawy to brak środków na emeryturę (25%), możliwość utraty pracy (18%) oraz koszty leczenia poważnych chorób (16%).
Choć respondenci coraz bardziej martwią się o swoją przyszłość finansową, niemal 30% odkłada dziś mniej pieniędzy niż rok temu. Co piąty rodzic oszczędza miesięcznie mniej niż 150 zł, podczas gdy co 32% wydaje od 150 do 999 zł na restauracje i kawiarnie, 14% przeznacza podobne sumy na kina i teatry, a 24% płaci co najmniej 100 zł miesięcznie za subskrypcje serwisów streamingowych.
Ochrona często niedopasowana do zmieniających się realiów
– Jak wskazuje badanie, polscy rodzice deklarują, że najważniejsze są dla nich rodzina, zdrowie i bezpieczeństwo finansowe. Pomimo że rośnie poziom obaw, szczególnie o brak środków finansowych, w praktyce coraz częściej rodziny ograniczają oszczędności na przyszłość czy nieprzewidziane sytuacje przy jednoczesnym wzroście codziennych wydatków. Często widzimy to jako ubezpieczyciele: klienci chcą chronić swoich bliskich, zapewnić im bezpieczną przyszłość, ale odkładają decyzje o ubezpieczeniu rodziny aż do momentu, kiedy problem już się pojawi – mówi Karolina Kołaszewska, ekspertka ubezpieczeń na życie Warty.
Jeśli nawet badani posiadają ubezpieczenie na życie, to niewielu dba o jego regularną aktualizację. Co piąty respondent nigdy nie rozważał podniesienia sumy ubezpieczenia lub jego zakresu. Co więcej, 37% ubezpieczonych nie potrafi określić, na jak długo wystarczyłyby im środki w przypadku konieczności wypłaty z polisy.
– Tylko w pierwszym półroczu tego roku Warta wypłaciła swoim klientom aż 500 mln zł z polis na życie. Wypłacaliśmy średnio nawet 1800 świadczeń dziennie. Co istotne, niemal co drugie świadczenie trafiało do osób młodych, poniżej 50 roku życia. Nikt z nas nie jest w stanie przewidzieć, co wydarzy się w przyszłości – zarówno tej bliskiej, jak i dalekiej. Dzięki dobremu ubezpieczeniu możemy ją jednak zabezpieczyć i zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa wtedy, gdy najbardziej go potrzebujemy – podsumowuje Karolina Kołaszewska.
O badaniu
Badanie Warty oraz ARC Rynek i Opinia 2025. Respondenci: rodzice dzieci w wieku 0–24 lat, wielkość próby: N=614.
(AM, źródło: Warta)









