Blog - Strona 450 z 1481 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 450

Signal Iduna zwróci koszty rezygnacji podróży w związku z narodzinami dziecka

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Signal Iduna wprowadziła do sprzedaży nowe ubezpieczenie Bezpieczne Rezerwacje. Polisa obejmuje 31 powodów rezygnacji lub przerwania podróży, a zakres ochrony można rozszerzyć o 3 dodatkowe klauzule.

W ramach nowego produktu Signal Iduna ubezpiecza koszty poniesione w związku z rezygnacją lub przerwaniem podróży dotyczące:

  • imprezy turystycznej, wyjazdu pakietowego, konferencji, półkolonii,
  • biletu lotniczego, autokarowego, promowego, kolejowego,
  • biletu na wydarzenie kulturalne, rozrywkowe lub sportowe,
  • rezerwacji noclegów,
  • szkolenia, kursu, warsztatów,
  • rejsu,
  • wynajmu pojazdu i czarteru jachtu.

Ubezpieczony może liczyć na to, że jeśli nastąpi przerwanie podróży, otrzyma zwrot kosztów niewykorzystanych świadczeń oraz transportu powrotnego w innym niż wcześniej zaplanowanym terminie. W przypadku rezygnacji z wyjazdu klient zapewni sobie zwrot kosztów zmiany rezerwacji. Z kolei w razie spóźnienia na transport przewidziany przez biuro podróży otrzyma zwrot kosztów przejazdu czy lotu do miejsca docelowego.

Charakterystyczną cechą ubezpieczenia Bezpieczne Rezerwacje są dodatkowe powody rezygnacji i świadczeń związanych z:

  • wyznaczeniem daty porodu,
  • narodzinami dziecka w ciągu 14 dni poprzedzających datę podróży,
  • oszustwem na prywatnym rachunku bankowych lub karcie kredytowej (kradzież tożsamości),
  • wypadkiem podczas pracy,
  • wyznaczeniem daty obrony pracy dyplomowej na uczelni wyższej,
  • aktami terroru,
  • nagłym zachorowaniem zwierzęcia,
  • nieszczęśliwym wypadkiem zwierzęcia,
  • odwołaniem konferencji przez organizatora
  • odwołaniem wydarzenia kulturalnego.

Zakres ochrony ubezpieczenia Bezpieczne Rezerwacje można również rozszerzyć o 3 dodatkowe klauzule:

  1. rezygnację spowodowaną zaostrzeniem choroby przewlekłej (m.in. nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, cukrzyca, nadczynność i niedoczynność tarczycy, zwyrodnienie stawów i kręgosłupa, choroby nowotworowe),
  2. rezygnację spowodowaną Covid-19 (pozytywny test, kwarantanna, izolacja),
  3. ubezpieczenie gości pary młodej oraz ich rezygnacji z uczestnictwa w uroczystości zaślubin z powodu nagłego zachorowania (także na COVID-19 lub zaostrzenia choroby przewlekłej) lub nieszczęśliwego wypadku pary młodej – dostępne w wybranych biurach podróży.

(AM, źródło: Signal Iduna)

Wspólnie możemy więcej!

0
Źródło zdjęcia: InterRisk

Pracownicy i przyjaciele InterRisk Towarzystwo Ubezpieczeń SA i Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” już po raz dziewiąty, biorąc udział w Biegu Charytatywnym, pokazali, że bieganie ma moc pomagania.

Bieg również w tym roku odbył się w formule hybrydowej – stacjonarnie na warszawskiej Agrykoli i zdalnie w aplikacji Activy. W Warszawie sportowe zmagania poprzedziła rozgrzewka poprowadzona przez Adriannę Sułek-Schubert, wybitną wieloboistkę i halową wicemistrzynię świata, ambasadorkę InterRisk, oraz Alicję Młodzińską, mistrzynię Europy w pływaniu synchronicznym, zdobywczynię wielu medali w pływaniu indywidualnym, a także podopieczną fundacji „Zdążyć z pomocą”.

Nasze towarzystwo angażuje się w liczne inicjatywy społeczne. Bieg Charytatywny jest doskonałą okazją do niesienia bezinteresownej pomocy. Może być też inspiracją i motywacją do dalszych działań, dzięki którym odmienią się losy potrzebujących. Coroczny bieg to bardzo ważne i wyczekiwane przez nas wydarzenie. Dziękuję wszystkim, którzy zaangażowali się w jego organizację, a przede wszystkim w aktywną pomoc na rzecz tych, którzy potrzebują wsparcia – powiedział Jerzy Lenard, prezes zarządu TUW „TUW”.

Podobnie jak w poprzednich latach, także w tym roku organizatorzy akcji przekażą środki finansowe, które zasilą pulę wybranych organizacji społecznych. 

Po raz dziewiąty pokazaliśmy wolę, chęć i moc pomagania. Ponad tysiąc osób ściągnęło aplikację Activy i pokonaliśmy wspólnie 6052 km. Bieg to dla nas nie tylko akcja charytatywna. To także doskonały sposób na promowanie aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia. To już nasza tradycja i zobowiązanie, ale również zaszczyt, że możemy jako dobrze zorganizowana drużyna pomagać innym. Dotąd przekazaliśmy setki tysięcy złotych darowizn dla fundacji i stowarzyszeń wspierających osoby chore i potrzebujące – stwierdził Piotr Narloch, prezes zarządu InterRisk.

Wśród uczestników Biegu Charytatywnego znalazła się Adrianna Sułek-Schubert, ambasadorka InterRisk, która na starcie akcji powitała wszystkich uczestników i nie kryła swojego entuzjazmu dla wspólnej inicjatywy.

Było to dla mnie niezwykle inspirujące i wzruszające doświadczenie. Poprowadzenie rozgrzewki dla grupy tak zaangażowanych ludzi, którzy poświęcają swój wolny czas, by wesprzeć osoby i zwierzaki w trudnej sytuacji, to mega przyjemność. Mam nadzieję, że razem zorganizujemy więcej takich akcji – powiedziała Adrianna Sułek-Schubert.

Współorganizacja i uczestniczenie w tak szlachetnej inicjatywie, jaką jest Bieg Charytatywny, to urzeczywistnienie wartości, którymi TUW „TUW” kieruje się od ponad trzech dekad. Pomaganie i nawiązywanie silnych więzi społecznych idealnie wpisuje się w charakter naszego towarzystwa, opartego na formule wzajemnościowej i działającego zgodnie ze społeczno-ekonomiczną ideą „jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”. Doceniam, że mogłam wziąć udział w biegu i bezpośrednio przyczynić się do pomocy podopiecznym fundacji – powiedziała Agnieszka Rózga, wiceprezeska zarządu TUW „TUW”.

Pracownicy obu towarzystw z pasją i ogromnym zaangażowaniem podchodzą do akcji, a wspólnym mianownikiem jest dobrze wykonane zadanie i pełna satysfakcja z misji niesienia pomocy.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom Biegu. To dzięki wam co roku zwiększa się skala naszej pomocy. W ośmiu edycjach Biegu wzięło udział ponad 2000 osób, ale tegoroczna edycja była rekordowa pod względem frekwencji i bardzo mnie to cieszy. Zebrane pieniądze zostaną przekazane na wsparcie fundacji, które zawsze dają z siebie 100 procent, aby pomóc dzieciom, osobom z niepełnosprawnościami, a także zwierzętom. Razem możemy wygrać z przeciwnościami losu – podsumował akcję Daniel Kaliszuk, członek zarządu InterRisk.

Alicja Młodzińska, pływaczka, której sportowe ambicje wspiera TUW „TUW”, dodała: – Bardzo dziękuję TUW „TUW” za zaproszenie na IX Bieg Charytatywny. To ogromne wyróżnienie. Cieszę się, że uczestniczyłam w tym wyjątkowym wydarzeniu i jednocześnie mogłam dołożyć swoje wybiegane kroczki do szczytnego celu.

Tegoroczna edycja wydarzenia poświęcona była zbiórce na rzecz fundacji wskazanych przez pracowników obu towarzystw. 799 pracowników i przyjaciół InterRisk i TUW „TUW” pokonało wspólnie 6052 km, co zaowocuje przekazaniem ośmiu fundacjom kwoty 90 800 zł.

Środki zostaną przekazane następującym organizacjom:

  • Fundacja Krwinka dla dzieci z chorobami nowotworowymi,
  • Fundacja Celując w Przyszłość,
  • BAG3 Research Fundation
  • Fundacja Dzieciom „Zdążyć z Pomocą”, podopieczna Alicja Młodzińska,
  • Fundacja Dom w Łodzi,
  • Przylądek Nadziei,
  • Fundacja TyMMMczasy,
  • Fundacja na rzecz Osób Niewidomych Labrador-Pies Przewodnik.

Kilka słów o dotowanym ubezpieczeniu upraw rolnych

0
Łukasz Reszczynski

W branży rolnej druga połowa roku jest związana z intensywnymi pracami polowymi, kiedy to następuje zbiór plonów i jednocześnie sporo działań ukierunkowanych jest na wysiew upraw ozimych oraz ich pielęgnację. Czas ten jest ważny również z ubezpieczeniowego punktu widzenia.

Trwa jesienny sezon ubezpieczenia upraw, a ubezpieczyciele zachęcają producentów rolnych do zawierania polis dotowanych z budżetu państwa, które w zamierzeniu mają zapewnić ochronę roślin, a więc rolnego biznesu, przed następstwami trudnych do przewidzenia różnych zjawisk pogodowych. Ważne jest, aby uprawy były chronione w sposób gwarantujący wypłatę odszkodowania w wysokości pozwalającej na utrzymanie ciągłości działalności, w tym pełne pokrycie utraconych zysków czy też zwrot poniesionych kosztów.

Znaczenia nabierają także proponowane rozwiązania, biorąc pod uwagę, że dotowane ubezpieczenie precyzuje z jednej strony ustawa o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, obowiązująca ze zmianami od 2005 r., a z drugiej towarzystwa ubezpieczeniowe na podstawie własnych ogólnych warunków, ale skonstruowanych z uwzględnieniem zapisów ustawy.

Dotowane – to znaczy jakie?

Czy dotowane ubezpieczenie spełnia faktyczne potrzeby rolnictwa? W tym kontekście warto zwrócić uwagę, że wspomniana ustawa, definiując ryzyka objęte ubezpieczeniem, ma bardzo duży wpływ na kształt dotowanej polisy. W drodze rozporządzeń ustalone zostają natomiast wysokości dopłat do składek oraz maksymalne sumy ubezpieczenia na jeden hektar obowiązujące w danym roku. Dopłaty są określane procentowo. Od 2016 r. wynoszą 65% składki, wcześniejszy poziom to 50% – w tym zakresie należy uznać, że wsparcie państwa jest wysokie.

Odrębną sprawą jest realność pokrycia ubezpieczeniowego w kwestii samych ryzyk obejmowanych polisą, gdzie ubezpieczyciele wykorzystują terminologię wskazaną w ustawie. Na dużą uwagę zasługują podane przez ustawodawcę okresy odpowiedzialności dla części zdarzeń, dla przykładu ujemne skutki przezimowania są ubezpieczane w okresie od 1 grudnia do 30 kwietnia, przymrozki wiosenne od 15 kwietnia do 30 czerwca. Niewątpliwe jest globalne ocieplanie klimatu, a co za tym idzie, stopniowe przesuwanie się fenologicznych pór roku i wynikające z tego między innymi wcześniejsze zakończenie zimy skutkujące szybszym rozpoczęciem przez rośliny wiosennej wegetacji.

Wszystko to wpływa na tempo wchodzenia roślin w kolejne fazy rozwojowe. Efekt? Sztywne ramy czasowe, dla niektórych ryzyk, wykazują coraz większe odchylenia względem rzeczywistych okresów, kiedy uprawy mogą być zagrożone wystąpieniem poszczególnych szkód. W przypadku przymrozków wiosennych i tradycyjnych upraw szczególnie istotne stają się plantacje rzepaku, gdzie kwitnienie przed 15 kwietnia nie jest objęte ubezpieczeniem. W części towarzystw są dostępne klauzule rozszerzające ryzyko przymrozków wiosennych o szkody powstałe od 21 marca, ale w takim przypadku rekompensata jest ryczałtowa, co powoduje, że interes producentów rolnych zostaje zabezpieczony w niewielkim stopniu.

Inną okolicznością jest coraz częstsze występowanie suszy, lecz konstrukcja tego ryzyka jest niekorzystna dla rolników oraz wyłącznie część towarzystw oferuje takie ubezpieczenie. Ustawa, i w podobnej treści ogólne warunki, wskazuje, że w przypadku suszy zakład ubezpieczeń ponosi odpowiedzialność, jeżeli szkody w plonie głównym wyniosą co najmniej 25% – taki warunek wyklucza z ochrony straty o mniejszych rozmiarach. Zastosowanie ma równolegle franszyza redukcyjna w wysokości 20%, 25% lub 30% sumy ubezpieczenia – i ten zapis podlega dyskusji, ponieważ w praktyce zwykle przyjmuje się, że franszyza liczona jest od wartości szkody. Kontrowersyjna jest tak samo wysokość redukcji odszkodowania aż o kilkadziesiąt procent.

Coś pozytywnego?

Nie można przy tym kategorycznie stwierdzić, że w ubezpieczeniach dotowanych przeważa negatywny wydźwięk. Dotychczas następowały też zmiany w dobrym kierunku, jak wzrost dopłat do 65% składki, rozbudowa katalogu podmiotów uprawnionych do dotowanego ubezpieczenia, podwyższenie puli środków przeznaczanych corocznie na dopłaty czy zwiększenie liczby towarzystw oferujących ten rodzaj ubezpieczeń.

Jeszcze około dziesięciu lat temu na rynku działały trzy towarzystwa, w których można było nabyć dotowaną polisę uprawową, obecnie jest to aż ośmiu ubezpieczycieli. Już sam ten fakt decyduje o tym, że wzrasta konkurencyjność ofert, tu kluczową funkcję pełni broker ubezpieczeniowy, który mając szeroką wiedzę oraz doświadczenie, jest w stanie negocjować i zarekomendować swoim klientom najlepsze rozwiązania.

Co dalej?

Pomimo dopłat do składek dane pokazują, że spora grupa producentów rolnych nie ubezpiecza upraw lub zawiera polisy w ograniczonym albo tylko minimalnym zakresie. Od dawna pojawiają się postulaty przebudowy dotowanego systemu ubezpieczeń, jak chociażby rozszerzenie wykazu upraw objętych dopłatami o rośliny coraz chętniej i na większą skalę uprawiane w naszym kraju bądź bardziej liberalne podejście do sum ubezpieczenia, które wskazywane w formie rozporządzenia nie zawsze odzwierciedlają gospodarcze trendy i ceny.

Te i inne czynniki wymuszają konieczność wprowadzenia w ubezpieczeniach rolnych elastyczności, która pozwoli bieżąco reagować na pojawiające się zmiany rynkowe i oczekiwania branży rolnej oraz tym samym przyczyni się do zwiększenia powszechności posiadania polis.

Niezależnie jednak od wad i potrzeby zmian system funkcjonujący obecnie proponuje dla rolnictwa określone możliwości na zabezpieczenie upraw przed skutkami najczęściej pojawiających się zjawisk atmosferycznych i mimo wszystko ciągle ważne znaczenie ma popularyzacja ubezpieczeń, także z wykorzystaniem opcji komercyjnych, które są odpowiedzią wobec nie wszystkich, ale wybranych mankamentów ubezpieczenia dotowanego.

Łukasz Reszczyński
broker ubezpieczeniowy w Biurze Obsługi Klientów Strategicznych
Inter-Broker

Prawo do zadośćuczynień dla firm może wywołać efekt mrożący

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zdaniem części ekspertów uchwała Sądu Najwyższego przyznająca osobom prawnym możliwość dochodzenia zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych była krokiem w dobrym kierunku. Inni prawnicy wskazują z kolei na zagrożenia wynikające z takiego rozstrzygnięcia – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Zdaniem prof. Marcina Dziurdy z Uniwersytetu Warszawskiego rozstrzygnięcie Izby Cywilnej SN z 3 października (sygn. akt III CZP 22/23), z którego wynika, że zadośćuczynienia pieniężnego za naruszenie dóbr osobistych mogą domagać się nie tylko osoby prawne, lecz także – zgodnie z art. 331 par. 1 k.c. – inne jednostki organizacyjne mające zdolność prawną, na przykład spółki osobowe, a nawet wspólnoty mieszkaniowe, jest właściwe. Adwokat Andrzej Michałowski z kancelarii Michałowski Stefański Adwokaci wskazuje z kolei, że istnieją bezprawne zachowania naruszające dobra osobiste osób prawnych, które nie muszą wywoływać skutków majątkowych. Prawnik zwraca uwagę, że pominięcie w rankingu czy brak zaproszenia do działalności charytatywnej mogą wpłynąć na renomę takiej osoby prawnej, mimo że nie przekłada się to na utratę klientów i na uszczerbek majątkowy, a renoma czy reputacja to dobro osobiste w postaci czci, które jest chronione na mocy art. 23 k.c. Andrzej Michałowski uważa, że SN wykazał się zarówno zrozumieniem przepisów w rzeczywistym, a nie potocznym rozumieniem znaczenia sformułowań używanych w k.c., jak również wiedzą na temat złożoności różnych działalności, w tym również gospodarczej. Prawnik przyznaje jednocześnie, że werdykt może zrodzić problemy związane wyliczaniem wysokości zadośćuczynienia, chyba że w uzasadnieniu do uchwały pojawią się wskazówki dotyczące tej materii. Innym ryzykiem jest tzw. efekt mrożący, tj. np. pozywanie krytykujących internautów przez firmy, żądające gigantycznych zadośćuczynień. Andrzej Michałowski zwraca uwagę, że w takiej sytuacji może dojść nie tyle do wzmocnienia odpowiedzialności za słowo, ile do zamarcia debaty publicznej lub sprowadzenia jej do ogólników, byle się tylko nie narazić na odpowiedzialność.

Dr hab. Ryszard Piotrowski, prof. UW, jest zdania, że z punktu widzenia skutków systemowych uchwały można odbierać ją jako zagrożenie dla ustroju demokratycznego. Rozstrzygnięcie SN może bowiem wywrzeć skutek w postaci ograniczenia krytyki, będącej elementem gwarantowanej konstytucyjnie wolności słowa. Ekspert obawia się, że to orzeczenie może spowodować, iż ucierpieć mogą debata publiczna i ustrój państwa.

Więcej:

 „Dziennik Gazeta Prawna” z 10 października, Piotr Szymaniak „Kosztowne naruszenie reputacji”

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

Wypożyczalnia e-hulajnóg zapłaci za wypadek użytkownika?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Poszkodowany wskutek wypadku na hulajnodze elektrycznej mężczyzna żąda od firmy wypożyczającej tego typu urządzenia odszkodowania, zadośćuczynienia i comiesięcznej renty – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Sprawa dotyczy bydgoszczanina regularnie jeżdżącego e-hulajnogą. Podczas jednej z jazd w jego pojeździe miał przestać działać hamulec, wzrosła prędkość, a następnie doszło do gwałtownego zatrzymania, w wyniku którego upadł on na chodnik i doznał poważnych obrażeń. Mężczyzna wystąpił do wypożyczalnie e-hulajnóg z żądaniem odszkodowania, zadośćuczynienia i comiesięcznej renty. W pozwie złożonym w Sądzie Okręgowym w Warszawie stwierdził, że awaria sprzętu była konsekwencją jej stanu technicznego, w tym błędnie działających algorytmów oprogramowania.

Adwokat Rafał Kózka mówi „DGP”, że to powód będzie musiał wykazać, że e-hulajnoga była niesprawna, a jej niesprawność doprowadziła do zdarzenia. Prawnik zwraca uwagę, że nawet jeśli urządzenie było niesprawne, wypadek zdarzył się z zupełnie innych przyczyn, za które pozwany nie ponosi odpowiedzialności.

Poszkodowany wniósł o powołanie biegłych z dziedzin: fizyki, mechaniki, transportu kołowego oraz programistów. Zebrał też artykuły dotyczące błędów w oprogramowaniu firmy wypożyczającej, które skutkowały zatrzymaniem się hulajnóg w USA i Szwajcarii. Problemem może też być nieprzejrzysty system sygnalizowania awarii. Biegli wypowiedzą się również o stanie zdrowia poszkodowanego. Na skutek wypadku doznał on poważnych obrażeń, których efekty negatywnie wpłyną na jego wizerunek i pewność siebie potrzebne w życiu społecznym i zawodowym. Adwokat Robert Pogorzelski wskazuje, że świadczenia mogą zostać pomniejszone, jeśli pozwany udowodni przyczynienie się poszkodowanego do wypadku np., jeśli kierujący hulajnogą nie sprawdził przed rozpoczęciem jazdy sprawności hamulca lub zdecydował się na jazdę mimo nieprawidłowości.

Więcej:

 „Dziennik Gazeta Prawna” z 10 października, Tomasz Ciechoński Precedensowy pozew za wypadek na miejskiej e-hulajnodze

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

Unum po raz czwarty docenione przez klientów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Unum Życie po raz czwarty otrzymało certyfikat Firma Przyjazna Klientowi. Wyróżnienie nadawane jest przez agencję badawczą Experience Institute na podstawie badania satysfakcji zrealizowanego na reprezentatywnej próbie klientów firmy.

W trakcie badania klienci oceniali doświadczenia ze współpracy z ubezpieczycielem. W ankiecie poruszano obszary dotyczące:

  • skłonności do rekomendacji ubezpieczeń badanej firmy,
  • podejście do klientów,
  • ogólne zadowolenie ze współpracy,
  • poziom wysiłku, jaki klienci muszą włożyć w załatwienie spraw u ubezpieczyciela,
  • jakość obsługi klientów,
  • proces zakupu ubezpieczenia.

We wszystkich wymienionych obszarach spółka uzyskała wyniki powyżej 90%.

– To dla nas niezwykle ważne badanie, w którym możemy jeszcze lepiej poznać oczekiwania naszych klientów i to, jak się z nami czują. Każdy komentarz i każdy głos jest dla nas cenną informacją o tym, co działa, a co wymaga poprawy. Jesteśmy wdzięczni naszym klientom za docenienie naszych wysiłków w budowaniu opartych na zaufaniu relacji, a przyznane nam wyróżnienie traktujemy jako zobowiązanie do nieustannego doskonalenia jakości obsługi – komentuje Robert Watkowski, dyrektor Działu Obsługi Klienta Indywidualnego Unum Życie. – Dziś otaczamy ochroną  ponad 400 tys. klientów w całej Polsce. Wiele z usprawnień, które wprowadziliśmy, było odpowiedzią na szczere i otwarte opinie naszych klientów. Tym bardziej dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w badaniu i zainspirowali nas do dalszych usprawnień – dodaje.

(AM, źródło: Unum)

Strategiczne priorytety EIOPA na rok 2024

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych zaprezentował swoje priorytety strategiczne na lata 2024–2026. EIOPA skupi się na zarządzaniu niepewnością w czasach transformacji, tak aby sektory ubezpieczeniowy i emerytalny mogły nadal przynosić wartość ubezpieczającym, beneficjentom, przedsiębiorstwom i gospodarce Unii Europejskiej.

Strategiczne priorytety EIOPA to:

  • Uwzględnienie kwestii zrównoważonego finansowania we wszystkich obszarach pracy, w tym włączenie ryzyka ESG do ram ostrożnościowych dotyczących ubezpieczycieli i funduszy emerytalnych oraz wyeliminowanie luk w ochronie.
  • Wspieranie konsumentów, rynku i społeczności nadzorczej w ramach transformacji cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem określenia polityki i wdrożenia operacyjnej odporności cyfrowej (DORA) oraz aktu w sprawie sztucznej inteligencji i europejskiego jednolitego punktu dostępu (ESAP).
  • Poprawa jakości i skuteczności nadzoru, w szczególności ze względu na zwiększoną działalność transgraniczną, w tym przegląd materiałów dotyczących konwergencji praktyk nadzorczych, z uwzględnieniem przeglądu dyrektywy Wypłacalność II.
  • Zapewnienie należytego pod względem technicznym i ostrożnościowym prowadzenia działalności gospodarczej, w tym utrzymanie integralności ram regulacyjnych w zakresie ubezpieczeń w kolejnych etapach przeglądu dyrektywy Wypłacalność II.
  • Określenie, ocena, monitorowanie i sprawozdawczość w zakresie ryzyka dla stabilności finansowej i prowadzenia działalności gospodarczej oraz promowanie polityki zapobiegawczej i działań łagodzących, w tym dostarczanie terminowych i dokładnych analiz stabilności finansowej i ocen ryzyka.
  • Zapewnienie skutecznej rekrutacji, zarządzania i rozwoju kapitału ludzkiego EIOPA w celu dalszego wzmocnienia jego pozycji jako atrakcyjnego pracodawcy.

(AM, źródło: EIOPA)

Odc. 239 – Klimat ryzyka 2023

0

Jaka jest rola ubezpieczycieli w zarządzaniu ryzykiem klimatycznym? O tym w podcaście ubezpieczeniowym #RozmowyBezAsekuracji mówi Rafał Mańkowski, ekspert, Polska Izba Ubezpieczeń. Rozmawia Aleksandra E. Wysocka.

Dowiesz się:

  • To już druga edycja raportu klimatycznego – czym się różnią obie edycje?
  • Ubezpieczyciele mogą asekurować skutki finansowe szkód o podłożu klimatycznym, ale czy mogą też minimalizować rozmiar potencjalnych szkód – czy jest to raczej zadanie dla sektora publicznego?
  • Jakie są najważniejsze wnioski z tej edycji raportu?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Mariusz Kurowski nowym prezesem Benefii Ubezpieczenia, Damian Andruszkiewicz dołączy do zarządu

0
Mariusz Kurowski

Po 32 latach pracy na stanowisku wiceprezesa i członka zarządu odpowiedzialnego za sprzedaż Jarosław Szwajgier zdecydował się zakończyć karierę w Vienna Insurance Group Polska. Jednocześnie do zarządu Compensy został powołany Damian Andruszkiewicz. Menedżer zasiądzie też we władzach Benefii Ubezpieczenia, na prezesa której został powołany Mariusz Kurowski. Wszystkie ruchy kadrowe mają na celu wykorzystanie potencjału sprzedażowego spółek Compensy.

W ramach zmian wewnętrznych zarządzanie departamentami sprzedażowymi zakładu, a także spółką Polisa-Życie Ubezpieczenia przechodzi do pionu, którym kieruje Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezeska Compensy. Do końca roku działania w obszarze sprzedaży będzie wspierał Jarosław Szwajgier. Jednocześnie od września w spółce majątkowej stanowisko dyrektora zarządzającego objął Michał Miklewski, związany z VIG od 16 lat.

Powołany na stanowisko członka zarządu Compensy Damian Andruszkiewicz jest związany ze spółką od 12 lat. Stworzył od podstaw Departament Ubezpieczeń Małych i Średnich Przedsiębiorstw, pełnił funkcję Chief Product Officer przy wdrożeniu Beesafe, był tez członkiem zarządu Compensy Dystrybucja. Teraz będzie kierował departamentami produktowymi ubezpieczeń masowych oraz wszedł do zarządu Benefii Ubezpieczenia. Na swoim nowym stanowisku będzie wspierał realizację nowej strategii spółki, która zakłada wzmocnienie współpracy z rynkiem dealerów samochodowych oraz koncentrację na sprzedażowym potencjale

Na czele marki – jako prezes zarządu – stanął Mariusz Kurowski związany z VIG od 2015 r. Jest to doświadczony menedżer, który od początku rozwijał współpracę z rynkiem dealerskim, pełniący dotychczas funkcję wiceprezesa zarządu Benefii.

Ponadto od początku października zarządzanie Departamentem Ubezpieczeń Korporacyjnych Compensy objął Cezary Falkowski, menedżer z dwudziestoletnim doświadczeniem na rynku ubezpieczeniowym, z czego ponad połowa przypada na obszar ubezpieczeń korporacyjnych. Cezary Falkowski zastąpi Tomasza Miśniakiewicza, który po 17 latach pracy zakończył współpracę z Compensą.

– Wszystkie zachodzące teraz zmiany mają jeden cel – jak najlepsze wykorzystanie ogromnego potencjału naszych spółek i wzmocnienie ich pozycji na polskim rynku ubezpieczeń. Jednocześnie chciałabym podkreślić, że osiągnięcie przez Compensę obecnego statusu liczącego się towarzystwa nie byłoby możliwe bez ogromnego wkładu Jarosława Szwajgiera, za co bardzo dziękuję. Dziękuję także Tomkowi Miśniakiewiczowi za wiele lat owocnej współpracy z Compensą. Jednocześnie gratuluję wszystkim objęcia nowych obszarów odpowiedzialności. Przed nami kolejne wyzwania, które zainicjują nowe otwarcie i otworzą nowe perspektywy. Jesteśmy na to gotowi – komentuje Anna Włodarczyk-Moczkowska.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Ubezpieczyciele nadal najbardziej przyjaźni mediacjom

0
Źródło zdjęcia: KNF

Krystian Wiercioch, zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, oraz prof. dr hab. Aleksander Chłopecki, prezes Sądu Polubownego przy KNF, uroczyście wręczyli wyróżnienia instytucjom finansowym przyjaznym mediacji. Podobnie jak rok wcześniej, zdecydowana większość podmiotów najbardziej zaangażowanych w proces mediacji reprezentowała rynek ubezpieczeń.

Laury za rok 2022 przypadły w sumie czternastu firmom i instytucjom. Aż dziesięć spośród nich reprezentowało rynek ubezpieczeń. Kapituła plebiscytu wyróżniła dziewięć towarzystw majątkowych. Są to: PZU SA, TUiR Warta, UNIQA TU, Wiener TU, Compensa TU, LINK4, TUZ Ubezpieczenia, TUiR Allianz Polska oraz TUW PZUW. Poza ostatnim zakładem, wszystkie pozostałe powtórzyły swoje osiągnięcie z poprzedniej edycji. Ostatnie wyróżnienie branżowe przypadło Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu. W porównaniu z poprzednią edycją w gronie ubezpieczeniowych laureatów zabrakło STU ERGO Hestii, InterRisk oraz Vienny Life. Pozostałe laury trafiły do czterech banków: PKO BP, BOŚ, BNP Paribas Bank Polska oraz ING BSK.

– Jesteśmy dumni, że po raz kolejny TUZ otrzymał tę prestiżową nagrodę. Dedykuję ją pracownikom, którzy od lat angażują się w procesy mediacyjne oraz kolegom i koleżankom z innych departamentów, w szczególności windykacji. To efekt systematycznej pracy naszego zespołu oraz wielu starań i kompromisów. Niezmiernie nas cieszy, że znaleźliśmy się wśród nagrodzonych firm ubezpieczeniowych i że kapituła doceniła naszą pracę na rzecz mediacji i polubownego rozwiązywania sporów – mówi Dariusz Radaczyński, dyrektor Departamentu Likwidacji Szkód TUZ Ubezpieczenia.

Większość podmiotów zgadza się na mediacje

Do końca września 2023 r., do Sądu Polubownego przy KNF wpłynęły łącznie 20 242 wnioski o przeprowadzenie mediacji. W 19 465 sprawach strony przystąpiły do mediacji. Nadzór podkreślił, że Centrum Mediacji Sądu Polubownego przy KNF w większości przypadków doprowadza do porozumienia satysfakcjonującego obie strony sporu. W latach 2020–2023 ponad 82% postępowań mediacyjnych zakończyło się zawarciem ugody. 

Wyróżnienie „Instytucja finansowa przyjazna mediacji” jest przyznawane za propagowanie przez instytucje finansowe idei mediacji i polubownego rozwiązywania sporów z odbiorcami ich usług.

(AM, źródło: KNF)

18,328FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie