Blog - Strona 748 z 1395 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 748

Compensa rośnie w kanale brokerskim nieprzerwanie od dziesięciu lat

0
Tomasz Schubert

Rozmowa z Tomaszem Schubertem, dyrektorem Biura Współpracy z Brokerami Compensy

Aleksandra E. Wysocka: – Spotykamy się znowu tuż przed Kongresem Brokerów. Jaką rolę odgrywają brokerzy w biznesie Compensy?

Tomasz Schubert: – Kanał brokerski w Compensie dobrze się rozwija, i to nie od wczoraj! Możemy pochwalić się dwucyfrowymi dynamikami wzrostu przez ostatnie dziesięć lat. Udział składki brokerskiej w całej składce Compensy wynosi ok. 25%, a więc jedna czwarta sprzedaży Compensy znajduje się w rękach brokerów.

Jak to wygląda w szczegółach? Jakie są trendy, które uważa Pan za najbardziej istotne dla sprzedaży Compensy w tym kanale?

– W ramach ryzyk korporacyjnych w Compensie rozwijają się głównie dwie linie: ubezpieczenia gospodarcze i flotowe. Obejmują one 90% całego biznesu brokerskiego w organizacji, pozostałe 10% to są ryzyka drobniejsze.

Jeśli chodzi o tendencje, to jednym z głównych, dobrze rozwijających się trendów są ubezpieczenia zdrowotne. W sprzedaży brokerskiej w zeszłym roku osiągnęły one ponad 40-procentową dynamikę. Liczymy na to, że aktywność brokerów w tym obszarze będzie znacząca również w tym roku, na co zresztą wskazują już wyniki I kw.

Ubezpieczenia zdrowotne zyskały bardzo z powodu pandemii, ale inne linie biznesowe mogą być zagrożone rozwojem sytuacji na świecie. Jak to wpływa na biznes korporacyjny Compensy? Na ostatnim Insurance Forum mówiło się o przerywanych łańcuchach dostaw, o różnych zachowaniach inwestorów…

– Cały czas staramy się być na bieżąco, obserwujemy sytuację, która dynamicznie się zmienia. Patrzymy nie tylko na układ geopolityczny, ale też na kwestie gospodarcze, chociażby na inflację, która powoduje zwiększone koszty, na przykład w ryzykach majątkowych. Na odtworzenia składają się koszty pracy i zakupu materiałów, które w sytuacji rosnących cen odbijają się na składce ubezpieczeniowej. Musimy więc korygować ceny.

Poza tym kwestia szacowania czy przeszacowywania majątków, aktualizacji wyceny, ceny czy dostosowywania naszych różnych zapisów związanych zarówno z ograniczeniami, jak i rozszerzeniem zakresu – wszystko to musi dostosowywać się do zmieniającej się sytuacji na rynku.  

Jak dobrze wiemy, problemy czasem rodzą też zupełnie nieoczekiwane, nowe kierunki rozwoju. Wspomniał już Pan o ubezpieczeniach zdrowotnych jako trendzie, który rośnie w portfelu Compensy. Czy są jeszcze inne linie biznesowe, które mają szansę na podobny wzrost?

– Dostrzegamy bardzo pozytywny trend związany z ryzykami zdrowotnymi, które staramy się z kolei rozszerzać o naszą ofertę życiową. Pandemia miała duży wpływ na ryzyka życiowe. Sytuacja w tym obszarze jest oczywiście bardzo skomplikowana, bo mieliśmy też zdecydowany wzrost wypłat. Korekty cen są więc tutaj również niezbędne.

Natomiast bardzo ważna jest oferta, która uzupełnia potrzeby klientów. Zachęcam współpracujących z nami brokerów do tego, żeby budowali propozycje na podstawie naszych produktów indywidualnych ze sfery benefitów pracowniczych. Dzięki tego rodzaju działaniom cross-sellingowym przybywa nam grono klientów, którzy w coraz szerszy sposób korzystają z naszej gamy dostępnych produktów.

Jakie plany stawia sobie Compensa na 2022 rok? Co byście chcieli osiągnąć, co jest dla Was najważniejsze, jakie są biznesowe cele i priorytety?

– Przede wszystkim stawiamy na plan współpracy z brokerami, który zakłada dynamiczny wzrost sprzedaży, mówiąc wprost, dość ambitny na te niepewne czasy. Skupiamy się przede wszystkim na większych klientach, którzy przynoszą nam jednostkowo powyżej 150 tys. zł składki.

Poza tym inwestujemy w sferę „biznesowej przyjaźni” z naszą konkurencją, czyli pracujemy nad udziałem Compensy w pulach asekuracyjnych czy w rozwiązaniach w zakresie koasekuracji.

Jak się rozwija ta koasekuracja?

– Nie następuje to skokowo, ale z roku na rok przybywa nam ubezpieczeniowych przymierzy. Wynika to z tego, że starając się kierunkować nasze działania na coraz większe podmioty, mamy coraz większy zasób portfela, który sprawia, że możemy się podzielić zarówno składką, jak i ryzykiem. W ten sposób duzi klienci mogą otrzymać od nas bardziej zdywersyfikowaną i bezpieczniejszą ofertę.

Jak Compensa podchodzi do jednego z obecnie najbardziej gorących tematów, czyli ubezpieczenia energii odnawialnej?

– Ubezpieczamy również ten sektor. Mamy różne doświadczenia na tym polu: biogazownie, farmy wiatrowe czy farmy fotowoltaiczne. Nie jesteśmy być może stricte nastawieni na zieloną energię, ale patrzymy na każde ryzyko indywidualnie.

Jakie nowości szkoleniowe czy produktowe planujcie dla brokerów? Czego brokerzy mogą się po Compensie spodziewać?

– Produkty staramy się dostosowywać do nowych trendów na rynku, w tym chociażby do wspomnianej zielonej energii. Chcemy też zwiększyć dostępność naszych polis na przykład dla obywateli Ukrainy – w tym celu tłumaczymy na inne języki ogólne warunki naszych ubezpieczeń.

Celem jest zwrócenie uwagi brokerów na bardzo szeroką ofertę, którą proponujemy, a dzięki której nasza współpraca może się dalej rozwijać, także w obszarze dosprzedaży.

Rozmawialiśmy już wielokrotnie o tym, że jesteście blisko brokera, że decyzje podejmowane są szybko, a w pobliżu zawsze jest dostępny ekspert Compensy. Czy wciąż tak jest?

– Zdecydowanie rozwijamy tę naszą dostępność poprzez struktury key account managerów na terenie oddziałów Compensy, których jest 20. Mam wrażenie, że ta dostępność jest naprawdę zadowalająca. Ale oczywiście są takie miejsca, w których będziemy chcieli rozwijać się jeszcze bardziej, również lokalnie.

Rozmawiamy przed jubileuszowym Kongresem Brokerów. Rozumiem, że Compensa będzie tam obecna. Jesteście więc otwarci na spotkania bezpośrednie?

– Absolutnie. W tym roku udamy się kilkuosobową grupą. Będziemy uczestniczyć w oficjalnych spotkaniach, ale także chcemy rozmawiać z brokerami o naszej współpracy w kuluarach.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Mentor uruchamia oddział w Gdańsku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Mentor, broker ubezpieczeniowy z Torunia, rozszerza swoją działalność. 1 czerwca firma otworzy biuro w Gdańsku.

Prezes Mentora Marek Kaliszek przyznaje, że od dłuższego czasu myślał o nowym oddziale w północnej Polsce. – Są przynajmniej trzy powody. Po pierwsze to nasi klienci, których sporą listę w Trójmieście i okolicach dziś obsługujemy. Po drugie – cały ten rejon ma dla nas ogromne znaczenie z punktu widzenia planów i rozwoju spółki. Jest tu ogromny potencjał, możliwości, życzliwość władz i ludzie otwarci na pomysły, technologię i współpracę. No i trzeci powód, czynnik ludzki. Na współpracę z nami zdecydowała się Justyna Wińska-Malicka, osoba z ogromnym doświadczeniem, energią i wiedzą. Jako silny broker, pod wieloma aspektami lider na rynku, jesteśmy w stanie wyposażyć nasze nowe struktury w technologie, do których dostępu nie mają nasi konkurenci. Jesteśmy przekonani, że możemy dać pomorskim firmom nową jakość obsługi i poczucie bezpieczeństwa – ocenia prezes.

Dyrektorem nowej placówki jest Justyna Wińska-Malicka, która dla Mentora rozstała się z inną firmą brokerską, w której pracowała 19 lat. – Mentor ma taką renomę na rynku usług brokerskich, że nie miałam wątpliwości o dobrym wyborze. Kiedy już jestem wewnątrz tej firmy, widzę, że tych możliwości i potencjału jest o wiele więcej. Mowa tu między innymi o technologiach, wiedzy, ludziach, ich zaangażowaniu czy organizacji pracy. Czas pandemii, który inni brokerzy przeczekiwali, dla Mentora stał się wielkim motorem zmian i sukcesów  – powiedziała.

W trakcie uroczystego otwarcia biura w Gdańsku Łukasz Nowakowski, dyrektor Biura Oceny i Zarządzania Ryzykiem, przedstawił gościom zalety aplikacji Mentor Risk Control do oceny i analizy ryzyka, za którą firma została uhonorowana w 2020 roku nagrodą Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości..

Nowy oddział Mentora mieści się na 2. piętrze kompleksu biurowego Office Island, przy Grunwaldzkiej 163 we Wrzeszczu (w pobliżu Galerii Bałtyckiej).

(AM, źródło: Mentor)

Wkrótce inauguracja projektu „Zdrowe Życie”

0
Źródło zdjęcia: PZU

Przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Aktywów Państwowych, Narodowego Funduszu Zdrowia i PZU SA podpisali porozumienie w sprawie realizacji programu „Zdrowe Życie” poświęconego profilaktyce zdrowotnej. Ma on na celu poprawę jakości życia Polaków. Przedsięwzięcie zainauguruje 3 czerwca prezydent Andrzej Duda.

– Chcemy ten program traktować jako wyzwanie i obowiązek. Patronat nad projektem „Zdrowe Życie” objął Prezydent RP Andrzej Duda wraz z małżonką Agatą Kornhauser-Dudą – powiedziała podczas śniadania prasowego Grażyna Ignaczak-Bandych, szefowa Kancelarii Prezydenta RP.

– Kwestia dbałości o zdrowie wymaga ciągłego propagowania. Niestety, na tle Europy społeczeństwo w Polsce nie jest skłonne do udziału w profilaktyce. Musimy zmienić paradygmat myślenia o zdrowiu z reaktywnego na proaktywne – podkreślił minister zdrowia Adam Niedzielski.

– O swoim zdrowiu powinniśmy myśleć nie tylko, gdy potrzebujemy interwencji medycznej. Sami możemy wiele zrobić, aby ta interwencja była potrzebna jak najpóźniej. Liczę, że projekt „Zdrowe Życie” pod patronatem Kancelarii Prezydenta RP przekona każdego do profilaktyki – dodał prezes NFZ Filip Nowak.

Z kolei prezes PZU SA Beata Kozłowska-Chyła podsumowała: – Dziękujemy panu prezydentowi za zaproszenie do uczestnictwa w projekcie, który promuje zdrowy styl życia i zachęca do profilaktyki. Projekt „Zdrowe Życie” poświęcony profilaktyce zdrowotnej został przygotowany wspólnie z Ministerstwem Aktywów Państwowych, Ministerstwem Zdrowia i Narodowym Funduszem Zdrowia.

3 czerwca w Pałacu Prezydenckim odbędzie się konferencja inaugurująca projekt, w trakcie której zaprezentowane zostaną jego szczegółowe założenia. Tego dnia przy pałacu pojawi się mobilna strefa zdrowia, w której będzie można wykonać szereg bezpłatnych specjalistycznych badań i konsultacji lekarskich.

W spotkaniu wzięli udział także Paweł Mucha, prezydencki doradca i przewodniczący rady nadzorczej PZU SA, Andrzej Jaworski, członek zarządu PZU Życie S.A., a także prof. Piotr Czauderna, przewodniczący Rady ds. Ochrony Zdrowia NRR, i prof. Jarosław Pinkas, członek Rady ds. Ochrony Zdrowia NRR.

(AM, źródło: PZU)

Nowe Agrocasco w Agro TUW

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

30 maja Agro TUW wprowadziło nową kompleksową ofertę ubezpieczenia sprzętu rolniczego Agrocasco: kombajnów, ciągników rolniczych, ładowarek rolniczych, pras zbierająco-kostkujących oraz innych maszyn niezbędnych do przeprowadzania prac polowych.

W ofercie dostępne są trzy rodzaje ochrony:

  1. Wariant Podstawowy – wszelkie zdarzenia niezależne od woli ubezpieczonego lub osoby wykonującej prace na jego rzecz i uprawnionej do korzystania ze sprzętu rolniczego z wyłączeniem opisanych w OWU zdarzeń.
  2. Wariant Rozszerzony – zdarzenia ubezpieczeniowe objęte ochroną w opcji podstawowej oraz  kradzież sprzętu rolniczego lub jego części (z miejsca ubezpieczenia i spoza miejsca ubezpieczenia).
  3. Wariant Pełny – zdarzenia ubezpieczeniowe objęte ochroną w opcji rozszerzonej oraz awaria sprzętu rolniczego, stała gwarantowana suma ubezpieczenia dla sprzętu rolniczego do 3 lat, zniesienie konsumpcji sumy ubezpieczenia, zwrot kosztów wynajęcia zastępczego sprzętu rolniczego, zwrot kosztów holowania i parkowania sprzętu rolniczego do czasu wykonania oględzin, zwrot kosztów wezwania serwisu w przypadku zatrzaśnięcia lub zagubienia kluczyków w sprzęcie rolniczym.

Ochronę można rozszerzyć o ubezpieczenie pęknięcia lub stłuczenia szyb, ogumienia sprzętu rolniczego, ubezpieczenie płodów rolnych w transporcie. Dopełnieniem ochrony jest OC zabezpieczające interes finansowy operatora maszyny rolniczej, który spowodował szkody w mieniu osób trzecich w związku z usługowym wykorzystaniem sprzętu rolniczego, oraz NNW operatora maszyny rolniczej.

(AM, źródło: Agro TUW)

Eksporterzy nie ubezpieczą handlu z Ukrainą

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Firmy, które chcą nadal handlować z Ukrainą, mają problem z uzyskaniem zabezpieczenia transakcji – zauważa „Puls Biznesu”.

Marek Kołtun, prezes firmy Plusfactor, zwraca uwagę, że dotychczas polscy eksporterzy mogli korzystać z ubezpieczenia należności w ramach faktoringu pełnego albo objąć je ochroną samodzielnie i poprzez cesję polisy dyskontować należności u faktora. Obecnie, z powodu zmiany polityki ubezpieczeniowej ukraińskich, rosyjskich oraz białoruskich odbiorców, nie ma możliwości skorzystania z dotychczasowych produktów. „PB” wskazuje, że eksportu na Ukrainę nie ubezpiecza już KUKE. Katarzyna Kowalska, wiceprezes Korporacji dodaje, że eksport do Rosji przestał być ubezpieczany z powodu sankcji, zaś w przypadku Białorusi wprowadzono znaczne ograniczenia. Przyznaje, że obecnie jej firma wspiera klientów, żeby mogli kontynuować współpracę z firmami ukraińskimi na zasadzie przedpłaty, tak żeby obrót mógł być prowadzony pomimo przeterminowań i zwiększonego ryzyka wypłaty odszkodowań.

Katarzyna Kowalska tłumaczy, że KUKE dostosowuje wewnętrzne procedury do obecnej sytuacji, żeby klienci mogli jak najszybciej otrzymać odszkodowania. Ubezpieczyciel zauważa deklaracje ukraińskich odbiorców, którzy zapowiadają, iż spłacą długi, gdy sytuacja się ustabilizuje, a biznes będzie mógł normalnie funkcjonować. Dlatego część klientów wydłuża terminy płatności i na razie nie domaga się przelewów za faktury. Wiceprezes KUKE podkreśla, że na razie nie widać wysypu roszczeń z powodu braku płatności ze Wschodu, ale przyznaje też, iż jej firma spodziewa się większej fali wypłat w lipcu.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 31 maja, Sylwia Wedziuk „Handel ze Wschodem na własne ryzyko”

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Porozumienie PZU SA, PFR i PKO BP przedłużone o dwa lata

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

30 maja zarząd PZU SA podjął uchwałę, w której zgodził się na przedłużenie porozumienia trójstronnego z Polskim Funduszem Rozwoju oraz PKO BP. Porozumienie określa wzajemne relacje wszystkich trzech podmiotów w kontekście umowy pożyczki zawartej pomiędzy PFR i PKO BP w celu częściowego sfinansowania nabycia akcji Pekao SA przez Fundusz.

Porozumienie zawarte na czas obowiązywania umowy pożyczki przewiduje m.in. umowne prawo pierwszeństwa dla PZU SA do nabycia części lub całości akcji Pekao SA należących do PFR, w przypadku gdyby PKO BP realizował swoje uprawnienia jako wierzyciel zabezpieczony. Jednocześnie 30 maja zostało podpisane oświadczenie dotyczące porozumienia, zgodnie z którym jego obowiązywanie zostało przedłużone na dotychczasowych warunkach po przedłużeniu daty ostatecznej spłaty pożyczki udzielonej PFR przez PKO BP do dnia 30 maja 2024 r.

(AM, źródło: PZU)

Quantee wdrożyło machine learning dla UKNF

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od końca 2021 r. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego korzysta z narzędzia machine learning, wspierającego realizację procesu weryfikacji wyceny rezerw techniczno-ubezpieczeniowych. Instrument został wdrożony we współpracy z Quantee.

W ramach realizacji projektu insurtech opracował specjalne rozwiązanie wspierające prace nadzorcze w zakresie weryfikacji wyceny rezerw techniczno-ubezpieczeniowych. Narzędzie obejmuje zestaw autorskich, zaawansowanych algorytmów i modeli wyceny rezerw ubezpieczeniowych oraz wizualizacji ułatwiających analizę i porównywanie wyników.

– Możliwość realizacji tak skomplikowanego projektu dla Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego była dla Quantee dużym zaszczytem. Biorąc pod uwagę, że był to pierwszy projekt wykorzystania technik machine learning do szacowania rezerw ubezpieczeniowych realizowany przez organ nadzoru, możemy uznać to za sukces całego sektora ubezpieczeń w Polsce – powiedział Piotr Grodzki, Customer Success Manager Quantee.

Quantee jest firmą, która dostarcza pierwsze na świecie rozwiązanie do dynamicznej wyceny produktów ubezpieczeniowych, faktycznie wykorzystujące sztuczną inteligencję. Platforma Quantee pozwala firmom ubezpieczeniowym budować i wdrażać konkurencyjną wycenę produktów w czasie nawet dziesięciokrotnie krótszym niż obecnie i zarządzać nią w czasie rzeczywistym.

(AM, źródło: Quantee)

Nowe przepisy ułatwią pracodawcom realizację obowiązków związanych z PPK

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

20 maja w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych mającą na celu uproszczenie funkcjonowania PPK. W myśl nowych przepisów pracodawca będzie mógł zapisać pracownika do PPK już po 14 dniach zatrudnienia, szybciej także będzie mógł dokonać pierwszych wpłat do programu.

– To ważna nowelizacja, wprowadzająca wiele ułatwień w obsłudze Pracowniczych Planów Kapitałowych. Główne zasady programu i jego cel (długoterminowe gromadzenie oszczędności przez pracowników) nie ulegają zmianie. Z punktu widzenia uczestnika programu istotne jest to, że pracodawca będzie miał możliwość wcześniejszego zapisania go do PPK. Wprowadzono także mniej skomplikowany sposób obliczania terminu na złożenie przez pracownika nowemu pracodawcy oświadczenia o rachunkach PPK. Pozostałe zmiany dotyczą przede wszystkim ułatwień w obsłudze programu i stanowią odpowiedź na postulaty działów kadr i płac. Cieszę się, że Państwowa Inspekcja Pracy zyskała możliwość oddziaływania na osoby namawiające pracowników do rezygnacji z PPK. Mam nadzieję, że pracownicy, którym utrudnia się przystąpienie do programu, zyskają tym samym ważnego sojusznika – objaśnia Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.

Obecnie pracodawca (albo inny podmiot zatrudniający) może zapisać pracownika do PPK dopiero po upływie 90 dni zatrudnienia, nie później niż do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął wspomniany okres. Nowela umożliwia pracodawcy szybsze zapisanie pracownika do PPK. Podmiot zatrudniający będzie mógł zrobić to już po upływie 14 dni zatrudnienia, przy czym maksymalny termin na zawarcie umowy o prowadzenie PPK nie ulega zmianie.

Uregulowanie trybu zwrotu nienależnych wpłat

Jedną z ważniejszych zmian wprowadzonych omawianą nowelizacją jest uregulowanie zasad korekt nienależnych wpłat do PPK. Dotychczas brak było regulacji wskazujących zasady postępowania w takiej sytuacji. Po zmianach wpłaty dokonywane do PPK, wpłata powitalna czy dopłaty roczne, które okazały się nienależne w całości lub w części, podlegać będą zwrotowi na rzecz finansującego. Będzie to także możliwe w sytuacji, gdy za te wpłaty/dopłaty zostały już zapisane jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego czy UFK lub jednostki rozrachunkowe funduszu emerytalnego. I to bez potrzeby składania przez uczestnika PPK żądania odkupienia lub umorzenia tych jednostek.

Ujednolicenie terminów dokonywania wpłat do PPK

W dotychczasowym stanie prawnym podmiot zatrudniający mógł przekazać wpłaty na PPK do instytucji finansowej dopiero w miesiącu następującym po tym, w którym zawarto umowę o prowadzenie PPK dla pracownika, a kolejne wpłaty – nawet od razu po ich naliczeniu, nie później niż do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały naliczone i pobrane. Ujednolicenie terminów dokonywania pierwszych i kolejnych wpłat uprości obsługę PPK przez pracodawców. Zmiana umożliwi im dokonywanie pierwszych wpłat, począwszy od dnia, w którym zostały naliczone i pobrane. Pracodawca musi tylko pamiętać, aby dokonać ich do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane.

Dotychczas nowo zatrudniona osoba będąca już uczestnikiem PPK składała swojemu pracodawcy oświadczenie o zawartych w jej imieniu umowach o prowadzenie PPK w terminie 7 dni po upływie 10. dnia miesiąca następującego po tym, w którym upłynął termin 3 miesięcy zatrudnienia. W nowym stanie prawnym uczestnik PPK będzie składał takie oświadczenie w terminie 7 dni od dnia zawarcia w jego imieniu i na jego rzecz umowy o prowadzenie PPK. 

Nowe uprawnienia PIP

Dotychczas do kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy nie należało ściganie wykroczeń polegających na nakłanianiu osób zatrudnionych do rezygnacji z oszczędzania w PPK. Nowelizacja przyznaje jej takie uprawnienie.

Większość zmian w ustawie o PPK oraz zmiany w ustawie o PIP wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, czyli 4 czerwca 2022 r., choć są i takie, które weszły w życie już 21 maja 2022 r. Natomiast niektóre z nich, wymagające dłuższego czasu na implementację, wejdą w życie dopiero po 6 miesiącach od dnia ogłoszenia, czyli 21 listopada 2022 r. Część zmiany wprowadzono z mocą wsteczną od 1 lipca 2019 r.

(AM, źródło: PFR Portal PPK)

PZU Zdrowie: Nowe centrum medyczne w Gdańsku

0
Źródło zdjęcia: PZU Zdrowie

PZU Zdrowie otworzyło placówkę własną w rewitalizowanej okolicy Stoczni Gdańskiej. W nowym budynku przy ul. Marynarki Polskiej 195 powstało wielospecjalistyczne centrum medyczne z szeroką ofertą diagnostyki i konsultacji lekarskich oraz poradnią psychologii pracy.

Nowa placówka medyczna PZU Zdrowie, zlokalizowana w kompleksie handlowo-biurowym Palio Cavatina, zastępuje dotychczas działającą przy ul. Jana Pawła II 20. Będą mogli z niej korzystać zarówno obecni pacjenci, jak i nowi, w ramach NFZ, abonamentów firmowych lub indywidualnie. 

Placówka prowadzi kompleksową obsługę medycyny pracy, która obejmuje konsultacje specjalistów, psychotechnika i testy psychologiczne. Wkrótce udostępni także trzy nowocześnie wyposażone gabinety stomatologiczne wraz z pracownią tomografii komputerowej zębów 3D (CBCT).

W Gdańsku zlokalizowane są jeszcze inne placówki własne PZU Zdrowie – centrum medyczne przy ul. Abrahama 1a oraz pracownia diagnostyki obrazowej przy Al. Grunwaldzkiej 505. Na terenie Trójmiasta działa również kilkadziesiąt placówek partnerskich.

(AM, źródło: PZU)

Wzrost liczby globalnych cyberzagrożeń zmniejsza zaufanie do gotowości na cyberryzyko

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Obserwowane na przestrzeni ostatnich trzech lat zmiany w miejscu pracy, transformacja cyfrowa oraz nasilające się ataki ransomware sprawiły, że większość liderów nie jest już tak pewna swojej zdolności do zarządzania ryzykiem cybernetycznym jak dwa lata temu – wynika z raportu „The State of Cyber Resilience” opublikowanego przez firmę Marsh i Microsoft.

Według opracowania stopień pewności liderów co do podstawowych zdolności ich organizacji w zakresie zarządzania ryzykiem cybernetycznym, w tym zdolności do rozumienia i oceny cyberzagrożeń, łagodzenia/przeciwdziałania atakom oraz do zarządzania/reagowania na incydenty cybernetyczne pozostaje w głównej mierze niezmieniony od badania z 2019 r. Wówczas to 19,7% respondentów wyraziło wysokie przekonanie o gotowości firmy na ryzyko cybernetyczne. W 2022 r. takiej odpowiedzi udzieliło 19% ankietowanych.

– Mając na uwadze nieustanny wzrost popularności ataków ransomware oraz obecny burzliwy krajobraz zagrożeń, nie jest zaskakującym fakt, że wiele organizacji nie czuje się bardziej pewnie w zakresie reagowania na zagrożenia cybernetyczne niż miało to miejsce w 2019 roku – komentuje wyniki raportu Sarah Stephens, Head of Cyber International Marsh.

Co więcej, wiele organizacji nadal ma trudności ze zrozumieniem zagrożeń stwarzanych przez dostawców i cyfrowe łańcuchy dostaw, które stanowią elementy strategii cyberbezpieczeństwa tych firm. Tylko 43% respondentów stwierdziło, że przeprowadziło ocenę ryzyka swoich dostawców lub łańcuchów dostaw.

Z raportu wynika ponadto, że jedynie 41% organizacji wykracza poza kwestie bezpieczeństwa cybernetycznego i ubezpieczeń, aby angażować swoje działy prawne, planowania korporacyjnego, finansowe, operacyjne lub zarządzania łańcuchem dostaw w tworzenie planów dotyczących ryzyka cybernetycznego. Z kolei 38% respondentów stwierdziło, że ich organizacja wykorzystuje metody ilościowe do pomiaru swojej ekspozycji na ryzyko cybernetyczne, co stanowi ważny krok w zrozumieniu, w jaki sposób cyberataki i inne incydenty mogą zwiększać niestabilność firm. Jest to poprawa w porównaniu do badania z 2019 r., w którym 30% ankietowanych zadeklarowało, że ich organizacja stosuje metody ilościowe.

– Ryzyko cybernetyczne jest wszechobecne w większości organizacji. Skuteczne przeciwdziałanie zagrożeniom cybernetycznym powinno być głównym celem firm, ukierunkowanym na budowanie cyberodporności w całym przedsiębiorstwie, a nie na pojedyncze inwestycje w zapobieganie incydentom lub ochronę przed cyberatakami. Poprawa komunikacji wewnątrz organizacji może pomóc zniwelować istniejące luki, zwiększyć możliwości oraz lepiej informować o strategicznych decyzjach dotyczących zagrożeń cybernetycznych – podsumowuje raport Tom Reagan, Cyber Risk Practice Leader US & Canada Marsh.

– Blisko dwie trzecie respondentów przyznało, że ich firmy stały się ofiarą ataku w minionym roku. Najczęściej były wskazywane phishing i ataki ransomware. Raport Marsh i Microsoft jest zbieżny z danymi  publikowanymi przez Cert Polska. W 2021 najwięcej odnotowanych zdarzeń dotyczyło szyfrowania zasobów i okupu w zamian za ich odblokowanie, a także licznych ataków polegających na podszywaniu się pod inne firmy lub organizacje w celu wyłudzenia danych i kradzieży tożsamości. Departamenty cyberbezpieczeństwa i IT przejmują inicjatywę w zrównoważonym wdrażaniu technologii i środków kontroli, takich jak: filtrowanie poczty e-mail i bezpieczeństwo stron www, wykrywanie i reagowanie w punktach końcowych, techniki wzmacniania dla protokołu zdalnego dostępu (RDP) czy w też zarządzaniu dostępem uprzywilejowanym (PAM). Wdrożenie większej liczby środków kontroli ryzyka prowadzi do wyższej oceny higieny cybernetycznej. Jednak tylko 3% respondentów wskazało, że poziom higieny w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego jest na najwyższym poziomie – dodaje Anna Pluta, lider Praktyki Cybernetycznej Marsh Polska.

Zdaniem ekspertki organizacje, które chcą strategicznie zająć się ryzykiem cybernetycznym, powinny rozważyć przyjęcie 12 metod kontroli rekomendowanych przez  ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa, pomagających zapobiegać, reagować, minimalizować i odzyskiwa dane po incydencie. Anna Pluta uważa, że zastosowanie wszystkich lub większości metod prawie dwukrotnie zwiększa prawdopodobieństwo przypisania wysokich ratingów” w zakresie oceny dbałości o cyberbezpieczeństwo organizacji.

O raporcie:

Raport „The State of Cyber Resilience” dostarcza odpowiedzi ponad 660 decydentów w zakresie zarządzania ryzykiem cybernetycznym, na podstawie których dokonano analizy postrzegania cyberryzyka przez kadrę kierowniczą w wiodących organizacjach na świecie, w tym dyrektorów generalnych, specjalistów ds. ryzyka i ubezpieczeń, finansów, IT i cyberbezpieczeństwa.

(AM, źródło: Marsh)

18,150FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie