Blog - Strona 870 z 1471 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 870

UNIQA w pełni solidaryzuje się z narodem ukraińskim

0
Marcin Nedwidek

Atak militarny Rosji na Ukrainę jest zagrożeniem dla demokracji i długotrwałego pokoju w Europie – uważają Wolfgang Kindl, członek zarządu ds. klientów i rynków międzynarodowych, UNIQA Insurance Group, oraz Marcin Nedwidek, prezes UNIQA Polska. Obaj menadżerowie przekazali, jak wygląda obecnie sytuacja z działalnością na Ukrainie i w Rosji oraz co dzieje się z tamtejszymi pracownikami.

– Atak militarny Federacji Rosyjskiej na Republikę Ukrainy jest tragedią humanitarną dla mieszkańców Ukrainy oraz zagrożeniem dla demokracji i pokoju w Europie. Sytuacja ta bardzo mocno dotyka nas jako europejską grupę ubezpieczeniową, ponieważ od wielu lat osobiście znamy i cenimy naszych kolegów i koleżanki w Ukrainie. Nie trzeba dodawać, że w tym trudnym czasie udzielamy im jak najlepszego wsparcia. Tworzymy w UNIQA wspólnotę, która dziś działa jak zespół kryzysowy we wszystkich krajach, w których funkcjonujemy. Przede wszystkim skupiamy się na pomocy humanitarnej. UNIQA opiekuje się 1,3 mln klientów w Ukrainie i jest numerem dwa na rynku ze składką rzędu 110 mln euro. Pomimo poważnych zniszczeń wojennych w kilku naszych biurach w całym kraju, UNIQA Ukraina nadal funkcjonuje. Od początku wojny nasi pracownicy pracują w bardzo trudnych warunkach w biurze macierzystym. Szybko wypłacamy odszkodowania i świadczenia oraz zapewniamy naszym klientom wsparcie psychologiczne, na przykład poprzez call center medyczne – mówi Wolfgang Kindl.

Wolfgang Kindl

Przypomina również, że w reakcji na atak zbrojny Rosji na Ukrainę i związane z nim łamanie postanowień Karty Narodów Zjednoczonych UNIQA Insurance podjęła decyzję o wstrzymaniu wszystkich inwestycji na rosyjskim rynku ubezpieczeniowym ze skutkiem natychmiastowym i wyhamowaniu działalności spółki. W 2021 roku tamtejsza działalność wypracowała 75 mln euro składek, co odpowiada 1,2% udziałowi w całkowitej składce całej grupy.

Zapytany o długofalowe skutki dla pracowników i klientów w Rosji Wolfgang Kindl przyznał, że wstrzymanie się z działalnością na tamtejszym rynku było trudną decyzją „także ze względu na zaangażowanie i kompetencje naszych koleżanek i  kolegów w Rosji, których trudno obciążać odpowiedzialnością za tę eskalację”. – Jednak obecna sytuacja i cierpienie ludzi w Ukrainie wywołane przez obecny rząd rosyjski nie pozostawiają nam w tej chwili wyboru. Długofalowe skutki zależą od rozwoju sytuacji w najbliższych tygodniach i miesiącach. W perspektywie krótkoterminowej mamy nadzieję, że rozmowy pokojowe przyniosą jak najszybszy, i jak najlepszy rezultat – oświadczył.

Z kolei Marcin Nedwidek, prezes UNIQA Polska, poinformował, że do tej pory ponad 300 ukraińskich pracowników UNIQA Ukraina i członków ich rodzin uciekło z kraju. Są oni przyjmowani na wszystkich przejściach granicznych przez wolontariuszy z lokalnych spółek UNIQA i przewożeni do miejsc zakwaterowania, gdzie otrzymują kompleksową opiekę.

– Dla naszych ukraińskich koleżanek oraz ich rodzin przygotowaliśmy zakwaterowanie, pomoc finansową, a także pomoc psychologiczną i prawną. Nasza infolinia dla potrzebujących działa całą dobę. Dodatkowo ponad 100 pracowników i wolontariuszy oferuje swoje domy lub inne formy wsparcia, np. transport uchodźców do miejsca docelowego. W tej chwili mamy przygotowane zakwaterowanie dla 145 osób – wyliczył.

Zapytany o to, co UNIQA Polska robi dla pozostałych pracowników z Ukrainy, Marcin Nedwidek odparł: – Mamy rozbudowaną sieć wsparcia dla pracowników w Ukrainie oraz na wypadek, gdyby chcieli opuścić kraj dla własnego bezpieczeństwa. Wszystkie osoby w UNIQA Ukraina, łącznie z zarządem, są w stałym kontakcie, aby móc szybko zorganizować wzajemne wsparcie. Nasi pracownicy na Ukrainie otrzymali zaliczki na poczet wynagrodzeń za luty i marzec. Niektórzy z naszych pracowników na Ukrainie wspierają także lokalne organizacje obywatelskie, co oczywiście mogą robić w godzinach pracy.

(AM, źródło: UNIQA)

Jak podołać wymogom organów nadzorujących? O tym, jak ważne są narzędzia przy prowadzeniu działalności brokerskiej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF), stojąc na straży bezpieczeństwa rynku finansowego w Polsce, zapewnia jego prawidłowe funkcjonowanie oraz stabilizację. W ramach swoich kompetencji i działań sprawuje nadzór nad sektorem ubezpieczeniowym oraz instytucjami, które w nim działają. Aktualne zapisy obowiązującego prawa (Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń z dnia 15 grudnia 2017 r.) są podstawą do możliwości przeprowadzenia kontroli KNF w zakresie działalności pośrednictwa ubezpieczeniowego, a dokładnie działalności brokerskiej. Jak się przygotować na taką ewentualność? – pisze Monika Romańska, VSoft SA.

W ramach kontroli brokera ubezpieczeniowego znajduje się weryfikacja poziomu zgodności jego działalności z przepisami prawa, a także jego stanu majątkowego. Wszelkie działania i czynności nadzorcze KNF mogą być przeprowadzane kompleksowo bądź w kontekście podejrzeń o zaistnienie nieprawidłowości.

Co może podlegać kontroli prowadzonej działalności brokerskiej?

  • Organizacja działalności brokerskiej i dystrybuowane produkty ubezpieczeniowe – weryfikacji podlegają regulacje i procedury wewnętrzne brokera, strategia sprzedaży ubezpieczeń, współpraca z innymi podmiotami w zakresie dystrybucji ubezpieczeń, a także spełnianie wymogów prawnych takich jak m.in. niekaralność czy obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej brokera.
  • Rozwiązania służące zapobieganiu konfliktom interesów.
  • Zasady wynagradzania brokera i osób wykonujących czynności brokerskie (OFWCB) – kontroli mogą podlegać porozumienia kurtażowe zawierane przez brokera z zakładami ubezpieczeń, jak również inne porozumienia dotyczące wzajemnych rozliczeń pomiędzy brokerem a innymi podmiotami.
  • Nadzór brokera nad OFWCB.
  • Proces tworzenia produktów ubezpieczeniowych uwzględniający zasady współpracy brokera z zakładami ubezpieczeń.
  • Wypełnianie obowiązków informacyjnych i szkoleniowych.
  • Dokonywanie analizy potrzeb klienta (APK) wraz ze sporządzaniem rekomendacji ofert – w ramach kontroli weryfikowany jest sposób oraz forma przeprowadzania APK i rekomendacji najwłaściwszej umowy z uzasadnieniem.
  • Rozpatrywanie skarg i reklamacji klientów.

Obszar działalności brokerskiej, który podlega nadzorowi KNF, wydaje się bardzo rozległy. Należy mieć jednak na uwadze także to, że zakres kontroli uzależniony jest od indywidualnych cech podmiotu jej podlegającego, a także dostosowywany do skali i zasięgu działalności brokera ubezpieczeniowego.

Zainwestuj w odpowiednie narzędzie

Wielu brokerów ubezpieczeniowych, od lat działających w sektorze finansowym, a także nowi gracze rynku ubezpieczeniowego zapewne zastanawiają się, jak prowadzić działalność brokerską, aby w przypadku zaistnienia okoliczności do przeprowadzenia kontroli KNF być w pełni na to przygotowanym. W pierwszej kolejności należy dokonać analizy wytycznych KNF w kontekście istniejących już w prowadzonej działalności procedur, polityk wewnętrznych czy też procesów i innych regulacji. Pozwoli to na wychwycenie wszelkich braków zgodności z obowiązującymi przepisami prawa, a następnie stworzenie przestrzeni na efektywne uzupełnienie zaistniałych luk.

Kolejnym istotnym aspektem jest wykorzystanie możliwości technologicznych rynku i zainwestowanie we właściwe narzędzia, które z jednej strony pomogą usprawnić wszelkie czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności, a z drugiej uporządkują obsługiwane procesy biznesowe. W dzisiejszych czasach nikt nie boryka się z dylematem, czy wykorzystywać narzędzia informatyczne w prowadzonej działalności, tylko zadaje sobie pytanie, jakie rozwiązanie wybrać, aby efektywnie zarządzać firmą, zwiększać swoją konkurencyjność przy zachowaniu spójności i audytowalności obsługiwanych procesów.

W dobie nowoczesnych technologii i rozwiązań przeznaczonych dla sektora ubezpieczeniowego z pomocą przychodzi VSoft Insurance Broker (VIB) – system dedykowany pomiotom prowadzącym działalność brokerską.

VSoft Insurance Broker umożliwia prowadzenie działalności według najwyższych standardów, a także w zgodzie z wytycznymi KNF. Istotnym aspektem tego rozwiązania jest automatyzacja procesów biznesowych, co przekłada się na ich uporządkowanie w organizacji. Usystematyzowane procesy łatwiej analizować i wychwycić w nich niedoskonałości, które mogą być przedmiotem zainteresowania KNF. Dodatkowo VSoft Insurance Broker udostępniany jest w modelu SaaS (ang. Software as s Service) w jednym z profesjonalnych i certyfikowanych data center, świadczących usługi chmurowe zgodnie z rekomendacjami Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 23 stycznia 2020 roku, odnośnie do outsourcingu przetwarzania informacji w chmurze obliczeniowej dla sektora finansowego w Polsce.

Przechowywanie w jednym miejscu wszystkich informacji dotyczących klientów i obsługiwanych spraw wraz z możliwościami raportowoanalitycznymi Systemu daje możliwość sprawnego i szybkiego zarządzania danymi, co jest fundamentem do przygotowania historycznego zestawienia danych, prognoz, analiz, ocen efektywności czy też raportów wymaganych przez KNF. Funkcjonalności systemu, jakie zapewnia VIB w zakresie slipów brokerskich – budowa programu ubezpieczeniowego, rozsyłanie zapytań do TU, porównywanie ofert, przygotowywanie rekomendacji czy rejestrowanie polis ubezpieczeniowych zapewniają pełną kontrolę nad dystrybuowanymi produktami ubezpieczeniowymi oraz przejrzystość w razie zaistnienia kontroli KNF. Warto wspomnieć również o wbudowanym module zadań i powiadomień, który dba o terminowość w zakresie obsługi klientów czy też wywiązywania się z innych obowiązków nałożonych na działalność brokerską.

Wszystko pod kontrolą

Wartość systemów wspomagających prowadzoną działalność biznesową, takich jak VSoft Insurance Broker, należy rozpatrywać w kontekście wachlarza możliwości, które dają korzyści w obszarze usprawniania pracy, optymalizacji kosztów świadczonych usług, dopasowywania się do zmieniających się potrzeb rynku i wymogów zewnętrznych. Wybór odpowiedniego narzędzia i adekwatne do profilu działalności wykorzystanie jego możliwości da nam gwarancję wysokiej efektywności funkcjonowania na rynku oraz zapewnienia audytowalności na wysokim poziomie. W świecie pełnym korzyści płynących z możliwości technologicznych oraz potencjału internetu takie atuty determinują zwycięstwo na rynku.

Monika Romańska, VSoft SA

Wypłata odszkodowania za odczyny poszczepienne może być utrudniona?

0
Robert Jaliński

4 stycznia 2022 r. prezydent podpisał nowelizację ustawy o zapobieganiu zakażeniom i chorobom zakaźnym oraz zwalczaniu ich. Dzięki nowym przepisom pacjenci mogą domagać się wypłaty zadośćuczynienia po trafieniu do szpitala w wyniku wystąpienia u nich poważnych, niepożądanych odczynów poszczepiennych (NOP).

Jednak ustawodawca utrudnił możliwość ubiegania się o rekompensatę z nowo powstałego Funduszu Kompensacyjnego, jeśli dojdzie do śmierci z powodu NOP po przyjęciu szczepionki przeciw Covid-19. W związku z tym nowe przepisy budzą duże kontrowersje wśród niektórych osób.

Ministerstwo Zdrowia wyjaśnia, że wypłatę świadczenia za zgon będzie można uzyskać w postępowaniu sądowym, które jest bardziej skomplikowane od administracyjnego. Chodzi o rozstrzygnięcie, czy śmierć rzeczywiście była efektem odczynu po szczepieniu przeciw Covid-19.

Oznacza to, że w wielu przypadkach znacznie prościej i szybciej pacjenci będą mogli otrzymać świadczenie z ubezpieczenia na życie – ponieważ w tym zakresie o możliwości uzyskania takiego świadczenia, jego wysokości i terminie wypłaty decyduje umowa ubezpieczenia zawarta z ubezpieczycielem.

Jak wysokie odszkodowanie po wystąpieniu NOP?

Na podstawie ustawy został powołany Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych. Pacjentom, którzy trafią do szpitala z powodu odczynów poszczepiennych, będą wypłacane z niego świadczenia bez konieczności występowania na drogę sądową.

Zgodnie z przepisami wysokość odszkodowania wyniesie w przypadku:

  • obserwacji w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć w związku z wystąpieniem wstrząsu anafilaktycznego – 3 tys. zł,
  • hospitalizacji w związku z wystąpieniem wstrząsu anafilaktycznego trwającej krócej niż 14 dni – 10 tys. zł,
  • hospitalizacji trwającej od 14 do 30 dni – od 10 do 20 tys. zł,
  • hospitalizacji trwającej od 31 do 50 dni – od 21 do 35 tys. zł,
  • hospitalizacji trwającej od 51 do 70 dni – od 36 zł do 50 tys. zł,
  • hospitalizacji trwającej od 71 do 90 dni – od 51 do 65 tys. zł,
  • hospitalizacji trwającej od 91 do 120 dni – od 66 do 89 tys. zł,
  • hospitalizacji trwającej powyżej 120 dni – 100 tys. zł.

Oprócz tego świadczenie kompensacyjne może zostać dodatkowo podwyższone o 5 tys. zł w razie konieczności wykonania zabiegu operacyjnego lub zastosowania metody leczenia stwarzającej podwyższone ryzyko.

Kwota odszkodowania może również wzrosnąć o 10 tys. zł w wyniku hospitalizacji na oddziale intensywnej terapii lub opieki medycznej trwającej co najmniej 7 dni, a także do 15 tys. zł po wykonaniu zabiegu operacyjnego w znieczuleniu ogólnym.

Ponadto w ramach świadczenia kompensacyjnego pacjent może również otrzymać zwrot kosztów do 10 tys. zł związanych z dalszym leczeniem lub rehabilitacją po zakończeniu obserwacji bądź hospitalizacji. Jednocześnie maksymalna kwota wypłaconego odszkodowania nie może być wyższa niż 100 tys. zł.

Kto może się ubiegać o wypłatę świadczenia?

O wypłatę świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego mogą wnioskować osoby, u których stwierdzono wystąpienie odczynów od początku trwania akcji szczepień przeciwko Covid-19 (od 27 grudnia 2020 r.), a także po szczepieniach obowiązkowych przyjętych od 1 stycznia 2023 r.

Jednocześnie osoby, u których stwierdzono odczyny po przyjęciu szczepionki przeciwko Covid-19 przed wejściem w życie nowych przepisów ustawy (4 stycznia 2022 r.), mogą składać wnioski o wypłatę świadczenia kompensacyjnego do 31 grudnia 2022 r.

Aby złożyć wniosek o wypłatę świadczenia, najpierw należy uiścić opłatę w wysokości 200 zł na konto Funduszu Kompensacyjnego. Zostanie zwrócona, jeśli odszkodowanie zostanie przyznane pacjentowi. Decyzję o przyznaniu lub odmowie wypłaty świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego podejmuje Rzecznik Praw Pacjenta w ramach postępowania administracyjnego. Na rozpatrzenie wniosku ma dwa miesiące. Jednocześnie można się od niej odwołać po złożeniu skargi do sądu administracyjnego.

Odszkodowanie za śmierć tylko w sądzie

Ministerstwo Zdrowia jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów ustawy przekonywało, że świadczenie kompensacyjne za śmierć w wyniku wystąpienia odczynów poszczepiennych będzie można uzyskać na drodze sądowej. Jest to o wiele bardziej długotrwałe i skomplikowane niż uproszczone postępowanie administracyjne. Jak argumentuje resort, celem takiego działania jest ustalenie, czy faktyczną przyczyną zgonu pacjenta było przyjęcie szczepionki przeciw Covid-19.

Takie stanowisko Ministerstwa Zdrowia wzbudziło duże kontrowersje wśród niektórych pacjentów. Od początku rozpoczęcia akcji szczepień przeciwko Covid-19 z powodu odczynów poszczepiennych zmarło ok. 90 osób, ale znaczna część z nich była w podeszłym wieku. Jednocześnie warto wspomnieć, że NOP-y wystąpiły w zaledwie 0,05% przypadków w okresie 30 dni po szczepieniu. Tak wynika z danych Państwowego Instytutu Higieny (PIH). Jednak ich wiarygodność również wzbudziła wątpliwości.

Na łamach „Dziennika Gazety Prawnej” z 15 grudnia 2021 r. dr hab. Iwona Paradowska-Stankiewicz, krajowy konsultant w dziedzinie epidemiologii,wyjaśniła, że uwzględnione w raporcie na temat odczynów poszczepiennych ok. 90 zgonów nastąpiło krótko po szczepieniu przeciw Covid-19. Jednocześnie jednak nie ma żadnych dowodów, że są efektem przyjęcia szczepionki.

Jak wyjaśniła w wywiadzie, przed wejściem w życie ustawy o Funduszu Kompensacyjnym nie przeprowadzano dokładnej analizy prawno-medycznej, która pozwalałaby jednoznacznie stwierdzić, czy odczyn poszczepienny w jakikolwiek sposób wpłynął na śmierć pacjenta. Nic więc dziwnego, że zgodnie z decyzją Ministerstwa Zdrowia będzie można to ustalić jedynie na etapie postępowania sądowego.

Ubezpieczenie na życie skuteczniejsze

Jak więc widać, uzyskanie wypłaty świadczenia kompensacyjnego może być dość utrudnione w uproszczonym postępowaniu administracyjnym. M.in. z powodu konieczności wnoszenia wraz z wnioskiem opłaty w wysokości 200 zł czy nawet dwóch miesięcy oczekiwania na wydanie decyzji przez Rzecznika Pacjenta. Zwykle szybciej i prościej będzie otrzymać wypłatę odszkodowania z ubezpieczenia na życie.

Standardowe polisy na życie nie zawierają wyłączeń ochrony z powodu wystąpienia odczynów w wyniku przyjęcia szczepionki przeciw Covid-19. Jeśli więc ubezpieczony poniesie śmierć w wyniku NOP, to zwykle towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci świadczenie osobie uposażonej wskazanej w umowie bez postępowania sądowego.

Wiele ubezpieczeń na życie gwarantuje również wypłatę świadczenia za każdy dzień pobytu w szpitalu, w tym, gdy jego przyczyną są odczyny wywołane przyjęciem szczepionki przeciw Covid-19. Jego wysokość jest określona w umowie zawartej z ubezpieczycielem.

Jednak pacjenci, którzy mają wykupione ubezpieczenie na życie, mogą również być niezadowoleni z zakresu świadczeń w ramach polisy. W efekcie po stwierdzeniu u nich odczynów z powodu przyjęcia szczepionki przeciw Covid-19 mogą pozwać towarzystwa ubezpieczeniowe, aby przed sądem domagać się wypłaty wyższego odszkodowania lub zadośćuczynienia.

Wielu klientów nie czyta dokładnie o.w.u. przed zawarciem umowy. Często Polacy ograniczają również zakres polisy jedynie do podstawowego ubezpieczenia grupowego oferowanego przez pracodawcę. W związku z tym w razie wystąpienia odczynów mogą być bardzo rozczarowani zakresem świadczeń zapewnionym przez towarzystwo w ramach ubezpieczenia na życie.

W przyszłości część z niezadowolonych pacjentów może więc wystąpić przeciwko Funduszowi Kompensacyjnemu lub ubezpieczycielom na drogę sądową. Jednak wystąpienie takie winno zostać wcześniej ocenione pod kątem zasadności w świetle treści umowy z ubezpieczycielem.

Robert Jaliński
kancelaria Strażeccy, Jaliński & Wspólnicy

Signal Iduna wycofuje plastikowe karty ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Signal Iduna poinformowała, że od 1 kwietnia wycofa z obiegu plastikowe karty do ubezpieczeń zdrowotnych. Ubezpieczyciel tłumaczy swoją decyzję troską o środowisko naturalne oraz chęcią realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Signal Iduna zapewniła też, że teraz weryfikacja usług medycznych stanie się łatwiejsza. Wystarczy, że po przybyciu do placówki ubezpieczony okaże dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem.

Jeśli ubezpieczony nie posiada numeru PESEL, nadal może posługiwać się numerem karty. Znajdzie go na polisie (ubezpieczenia indywidualne) lub w wykazie rozliczeniowym, w kolumnie „Card number” (ubezpieczenia grupowe).

(AM, źródło: Signal Iduna)

KNF utrzymała blisko 400 tys. zł kar dla PZU SA

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Komisja Nadzoru Finansowego poinformowała o wydaniu 25 lutego ostatecznej decyzji utrzymującej w mocy nałożone 3 września ubiegłego roku na PZU SA kary finansowe w łącznej wysokości 397 tys. zł.

Sankcja, o której mowa, była konsekwencją stwierdzenia przez KNF 24 przypadków naruszenia przez ubezpieczyciela art. 14 ust. 1-2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK, w związku ze stwierdzeniem przypadków opóźnień w przyznaniu i wypłacie odszkodowań. Po przeanalizowaniu wniosku PZU SA o ponowne rozpatrzenie sprawy Komisja podjęła decyzję o utrzymaniu w mocy decyzji wydanej w pierwszej instancji.

(AM, źródło: KNF)

Jakie ubezpieczenie dla rowerzysty i jego jednośladu?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W związku z rozpoczęciem sezonu rowerowego Unilink przypomina o ubezpieczeniach dla jednośladów oraz ich użytkowników i podpowiada, jaka ochrona byłaby dla nich optymalna.

Wraz ze stopniowym spadkiem liczby zdarzeń rośnie świadomość i popularność polis ubezpieczeniowych dla cyklistów. Według danych Unilink szczególnie duży wzrost zainteresowania polisami rowerowymi zaobserwowano w 2020 roku, gdy podczas pandemii ludzie zaczęli masowo przesiadać się na indywidualne środki transportu. Sprzedaż polis wzrosła wówczas o 72% w porównaniu do 2019 r. W ubiegłym roku sprzedaż wzrosła o kolejne 26%, ponad dwukrotnie przewyższając poziom z 2019 r.

Jakie ubezpieczenia najczęściej wybierają cykliści?

Ubezpieczyciele posiadają oferty dopasowane do potrzeb osób korzystających z rowerów rekreacyjnie i służbowo. Najczęściej wybierane są polisy NNW – ich sprzedaż to 45% wszystkich produktów ochronnych dla cyklistów. Ten segment notuje również najszybszy wzrost. Na drugim miejscu jest OC rowerzysty, którego sprzedaż utrzymuje się na poziomie niecałych 40% bike insurance i również stabilnie rośnie – w 2021 r. zawarto niemal dwa razy więcej tego typu polis niż dwa lata wcześniej.

Można także ubezpieczyć rower używany służbowo jako środek transportu podczas wykonywania obowiązków służbowych, zarówno regularnie, jak i okazjonalnie. Dość ciekawe są też możliwości ubezpieczenia bagażu i przyczepki rowerowej.

Casco na wypadek kradzieży roweru

Najdynamiczniej rosnącym segmentem, choć wciąż stanowiącym jedynie ok. 20% zawieranych umów, są polisy casco, szczególnie istotne przy ubezpieczeniu droższych jednośladów na wypadek kradzieży. Z danych Unilink wynika, że najczęściej od kradzieży ubezpieczane są pojazdy maksymalnie czteroletnie.

Ile kosztuje pełna ochrona typowego rowerzysty?

Zgodnie z analizą dostępnych ofert wykonaną przez Unilink dla przykładowego, 32-letniego mieszkańca Wejherowa, jeżdżącego na rowerze wartym 2500 zł, składka pełnego pakietu ubezpieczenia obejmującego OC do 100 tys. zł, NNW do 50 tys. zł oraz ubezpieczenie od kradzieży pojazdu, zaczyna się od ok. 360 zł za roczną ochronę. Na różnice w składce mogą wpłynąć dodatki, takie jak assistance.

– Pomimo ostrożności, odpowiedniego zabezpieczania siebie oraz roweru i ciągłej rozbudowy infrastruktury rowerowej nadal dochodzi do wypadków, kradzieży i innych zdarzeń. Świadomość ubezpieczeniowa w tym zakresie rośnie i z roku na rok coraz więcej klientów Unilink decyduje się na zakup tego rodzaju polis – komentuje Beata Borkowska, ekspertka Unilink. – Dla entuzjastów dwóch kółek optymalne będzie ubezpieczenia w formie pakietowej – NNW, OC rowerzysty, casco roweru i assistance. Tak skonstruowana ochrona kompleksowo zabezpieczy potencjalne zdarzenia i wynikające z nich szkody, koszty czy roszczenia.

(AM, źródło: Unilink)

Instytucje finansowe jedna po drugiej wychodzą z Rosji

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Swiss Re poinformował, że nie zawiera nowych umów z rosyjskimi i białoruskimi klientami ani nie odnawia polis klientom z Rosji, ponieważ europejskie instytucje finansowe odwracają się od tego kraju. Globalny reasekurator dołączył do takich banków, jak Deutsche, Goldman Sachs i JP Morgan Chase, które wyszły z Rosji po inwazji na Ukrainę i nałożeniu sankcji. Takie posunięcia wzmagają presję na inne podmioty sektora usług finansowych.

Swiss Re wydał oświadczenie o rewizji swoich relacji biznesowych z Rosją i Białorusią. Podobne działania podjęli najwięksi europejscy ubezpieczyciele i reasekuratorzy zapewniający ochronę dużym projektom, takim jak instalacje energetyczne. Zurich nie przyjmuje nowych klientów w Rosji i nie odnawia wygasających umów. Hannover Re ogłosił wstrzymanie zawierania nowych i odnawiania dotychczasowych kontraktów w Rosji i na Białorusi, natomiast Generali zapowiedział wycofanie się z Rosji. Broker Willis Towers Watson również wychodzi się z Rosji, wcześniej uczynili to jego konkurenci Marsh i Aon. Podmioty zarządzające aktywami zadeklarowały niedokonywanie nowych inwestycji w Rosji, a wiele rosyjskocentrycznych funduszy uległo zamrożeniu, ponieważ nie mogą handlować w następstwie sankcji i kroków odwetowych przedsięwziętych przez Rosję.

Deutsche Bank, ostro krytykowany przez część inwestorów i polityków za utrzymywanie więzi z Rosją, który wcześniej twierdził, że musi wspierać międzynarodowe firmy zaangażowane w Rosji, teraz dokonał zwrotu, zapowiadając zamknięcie działalności w tym kraju. „Jesteśmy w trakcie zwijania reszty naszego biznesu w Rosji, jednocześnie pomagając naszym nierosyjskim, międzynarodowym klientom w redukowaniu ich działalności. Żadnego nowego biznesu w Rosji nie będzie” – czytamy w oświadczeniu.

Operator londyńskiej giełdy, London Stock Exchange Group, zawiesił wszystkie produkty i usługi dla wszystkich klientów w Rosji, informując jednocześnie: „Nadal wspieramy naszych pracowników w regionie. Utrzymujemy również relacje z naszymi klientami poza Rosją, którzy są zależni od dostarczanych przez nas danych i informacji cenowych z Rosji. Poszukujemy alternatywnych opcji dalszego dostarczania tych usług”. Cztery firmy powiązane z Rosją notowane w Wielkiej Brytanii zostały usunięte z indeksu FTSE po tym jak wielu brokerów odmówiło obracania ich akcjami.

(AC, źródło: Reuters)

Warta z rekordowymi 8 mld zł ze sprzedaży

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

2021 był bardzo udanym rokiem dla Grupy Warta. Jej spółki ubezpieczeniowe wypracowały wspólnie niemal 8,2 mld zł składki przypisanej brutto, co jest najwyższym wynikiem sprzedażowym w historii działalności ubezpieczyciela

– Kolejny rok z rzędu udowodniliśmy, jak dobrze Warta radzi sobie w trudnych i dynamicznie zmieniających się warunkach. Efektem wprowadzanych zmian w obszarze sprzedaży, obsługi klienta, a także wdrażanych innowacji jest rekordowa sprzedaż wynosząca niemal 8,2 mld zł, przy wyjątkowym na tle rynku poziomie rentowności. Ten wynik to także rezultat wyśmienitej pracy naszego zespołu i pośredników, którzy w czasach pandemii stanęli na wysokości zadania, za co im bardzo dziękuję – powiedział Jarosław Parkot, prezes zarządu Warty.

Roczny przypis Warty był o 13,3% wyższy od odnotowanego w 2020 r. Grupa mogła się też pochwalić osiągnięciem 627,8 mln zł zysku netto i 535,4 mln zł wyniku technicznego. W 2021 r. obie spółki zlikwidowały łącznie ponad 580 tys. szkód majątkowych i obsłużyły niemal 400 tys. świadczeń z polis na życie, wypłacając klientom 4,2 mld zł w formie odszkodowań i świadczeń. Warta utrzymuje wysoki poziom bezpieczeństwa finansów klientów, czego dowodem są wskaźniki wypłacalności znajdujące się powyżej ustawowego poziomu. Na wysokim poziomie A+ z perspektywą stabilną utrzymuje się również rating, przyznany przez Standard & Poor’s. Warta jest jedyną firmą ubezpieczeniową w Polsce z tak wysoką oceną.

Biznes majątkowy

W 2021 r. przypis składki brutto TUiR Warta wyniósł 7,03 mld zł i był wyższy o 12,5% od uzyskanego rok wcześniej, tj. 6,25 mld zł. Firma odnotowała wzrosty w każdym segmencie produktowym: sprzedaż ubezpieczeń dla klientów indywidualnych zwiększyła się o 10,8%, do 4,9 mld zł. Z kolei składka z ubezpieczeń korporacyjnych wzrosła o 16,9%, do 2,1 mld zł.

– Po raz pierwszy w historii przekroczyliśmy 7 mld zł w ubezpieczeniach majątkowych, podwajając wynik, jaki zanotowaliśmy 9 lat temu. Co jest kluczowe, osiągnęliśmy ten rezultat, utrzymując zdrowy balans między wzrostem sprzedaży i rentownością. W naszych działaniach koncentrowaliśmy się na stopniowym wzroście liczby klientów, zapewnieniu im szerokiej oferty jakościowych produktów oraz wdrażaniu prostych, cyfrowych rozwiązań. Jednym z przykładów tego działania była skuteczna integracja z bazą CEPiK, również z korzyścią dla sieci agencyjnej, czy zapewnienie nowoczesnego systemu sprzedaży ubezpieczeń korporacyjnych dla brokerów. Widzimy, że te zmiany przynoszą efekty. W ubezpieczeniach komunikacyjnych zanotowaliśmy istotny wzrost zapytań agentów o polisy komunikacyjne. Natomiast w obszarze ubezpieczeń korporacyjnych awansowaliśmy na pierwsze miejsce pod względem jakości współpracy z brokerami, co wynika z badania przeprowadzonego przez KNF – wskazał Jarosław Parkot. Prezes zapowiedział, że w tym roku Warta skupi się na dalszym rozwijaniu systemów taryfikacyjnych w kolejnych grupach produktowych. Zakład planuje również dalszy rozwój w obszarze ubezpieczeń dla MŚP i korporacji.

– W przypadku dużych firm będziemy kontynuowali przede wszystkim zmianę naszej oferty produktowej. Tylko w zeszłym roku wdrożyliśmy trzy nowe ubezpieczenia. Na ten rok plany są jeszcze bardziej ambitne i będą dotyczyły ochrony dla OZE – wyjaśnił Jarosław Parkot:

TUiR Warta wypłaciło 3,34 mld zł odszkodowań na udziale własnym, wobec 2,88 mld zł przed rokiem. Stąd też wynik techniczny ubezpieczyciela obniżył się z 510,89 mln zł do 496,57 mln zł, natomiast wynik finansowy netto spadł z 612,48 mln zł do 603,73 mln zł. Wskaźnik ROE utrzymał się na bardzo wysokim poziomie i wyniósł w 2021 roku 19,6%.

Biznes życiowy

Z kolei TUnŻ Warta zebrało 1,16 mld zł składki przypisanej brutto, co oznacza wzrost o 18,3% w stosunku do wyniku uzyskanego dwanaście miesięcy wcześniej, tj. 983,37 mln zł. r/r. Spółka kolejny rok z rzędu mogła się pochwalić wysoką dynamiką sprzedaży produktów ze składką regularną, która uplasowała się na poziomie 115,3%, co pozwoliło osiągnąć 1,03 mld zł przypisu składki.

– W obszarze ubezpieczeń na życie ponownie udowodniliśmy, że istnieje potencjał na polskim rynku dla dynamicznego rozwoju tej linii produktów. Z pewnością na osiągnięty wynik miała przełożenie atrakcyjna oferta, jak też rosnące zainteresowanie klientów ochroną na życie w kontekście trwającej jeszcze pandemii. W 2022 r. skupiamy naszą uwagę na wprowadzaniu kolejnych produktów oraz dalszej automatyzacji procesów obsługowych – zapowiedział Jarosław Parkot.

Wynik finansowy netto spółki życiowej wyniósł 24,09 mln zł (34,05 mln zł przed rokiem), a wynik techniczny uplasował się na poziomie 38,8 mln zł (50,78 mln zł rok wcześniej), na co złożyła się m.in. znacząco większa liczba świadczeń, jakie firma wypłaciła klientom w 2021 r. Warta Życie wypłaciła łącznie 833,53 mln zł odszkodowań i świadczeń na udziale własnym (786,43 mln zł przed rokiem).

Warta przyspieszy automatyzację procesów

– Ubiegły rok kończyliśmy w naszej nowej siedzibie, która zapewnia nam komfortowe warunki i efektywniejsze wykorzystanie potencjału całego zespołu. Liczne miejsca do spotkań projektowych i koncepcyjnych, wysoki standard wyposażenia czy innowacyjne rozwiązania technologiczne idealnie komponują się z naszą kulturą pracy i wspierają nas w realizacji m.in. innowacyjnych projektów. Tylko w 2022 r. zamierzamy wykorzystać na ten cel 130 mln zł. Planujemy m.in. dalszy rozwój kompleksowej automatyzacji obsługi klienta, rozwój systemów sprzedażowych dla agentów i brokerów, a także dalszy rozwój oferty produktowej. Celem naszych działań jest zapewnienie klientom Warty najlepszego doświadczenia z naszą ofertą bez względu na to, z jakich kanałów kontaktu, zakupu czy obsługi korzystają – zadeklarował Jarosław Parkot.

W 2021 r. ubezpieczyciel rozpoczął proces kompleksowej automatyzacji procesów. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanego silnika decyzyjnego, w zintegrowaną całość połączone zostaną procesy związane z likwidacją szkód i obsługą posprzedażową. Nowy system i powiązane z nim rozwiązania technologiczne usprawnią i przyspieszą realizację spraw klientów.

Nowe przedsięwzięcie wykorzystuje także wcześniej wdrożone innowacje, które już przynoszą efekty: Wirtualny asystent, który wspiera konsultantów na infolinii, obsłużył w 2021 r. ponad 424 tys. rozmów, przyjmując od klientów zgłoszenia szkód drogą telefoniczną lub przedstawiając im status szkody.

Technologia rozpoznawania obrazu wspiera rzeczoznawców w weryfikacji kosztorysów przygotowywanych przez warsztaty samochodowe. Tylko w ubiegłym roku sztuczna inteligencja zweryfikowała 65 tys. wycen naprawy samochodów.

 – Liczba naszych klientów i wystawionych polis z roku na rok dynamicznie rośnie. Przekłada się to również na większą liczbę szkód i operacji, które musimy obsłużyć. W tym zadaniu nasz zespół wspierają zaawansowane technologie, które automatyzują i znacząco przyśpieszają coraz bardziej skomplikowane procesy. Dzięki wdrożeniu na szeroką skalę innowacyjnych rozwiązań, skracamy czas likwidacji szkód, natomiast nasi opiekunowie mają zdecydowanie więcej czasu na jakościową i empatyczną obsługę spraw klientów – wyjaśnił Jarosław Parkot. – Cyfryzacja przynosi korzyści nie tylko dla samych klientów. Zautomatyzowanie ponad 100 procesów w firmie pozwoliło nam zaoszczędzić czas pracy rzędu 30 tys. godzin miesięcznie. Został on między innymi przeznaczony na prace rozwojowe w firmie i obsługę skomplikowanych szkód. W tym roku będziemy kontynuowali kluczowe projekty, a przede wszystkim dalej rozwijali kompleksową automatyzację procesów w firmie, która zmienia standard obsługi klientów na polskim rynku ubezpieczeń – dodał.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

TUW „TUW” stuknęła trzydziestka

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Dokładnie 30 lat temu, 16 marca 1992 roku Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” wystawiło pierwszą polisę. Tę datę przyjęto jako początek działalności zakładu ubezpieczeń, które jest historycznie pierwszym TUW-em po półwieczu nieobecności tej formy ubezpieczeń w Polsce.

Przez 30 lat członkami TUW „TUW” zostało ponad 1,85 mln osób fizycznych, prawnych i jednostek organizacyjnych niebędących osobą prawną. W 2021 roku towarzystwo zawarło ponad 3,706 mln umów ubezpieczenia i zebrało składkę w wysokości 651 mln złotych. Był to rezultat o 4,62% lepszy od uzyskanego w 2020 r.

– Wyniki  TUW „TUW” są niewątpliwie sukcesem wszystkich, którzy mieli wpływ na ich osiągnięcie: pracowników, współpracowników, agentów oraz działaczy w związkach wzajemności członkowskiej. To właśnie ich zaangażowanie i profesjonalizm przyczyniają się do rozwoju towarzystwa.  Sukces TUW „TUW” to również zasługa członków, którzy mu zaufali, oraz entuzjastów odrodzonej formuły wzajemności w ubezpieczeniach – podkreśliła Ewa Stachura-Kruszewska, prezes zarządu. – TUW „TUW” optymistycznie patrzy w przyszłość, bowiem przyszłość to nowa perspektywa i nowe możliwości. Niech ten wspaniały jubileusz stanie się inspiracją do realizacji kolejnych planów i zamierzeń, które będą powodem do zadowolenia naszych członków i bodźcem do dalszego rozwoju – dodała.

(AM, źródło: TUW „TUW”)

Mondial Assistance wraz z Fachmistrzem umożliwią bezgotówkową naprawę lokalu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Fachmistrz, ogólnopolska sieć fachowców od remontów i napraw domowych, została przejęta przez Mondial Assistance. Na jej bazie dostawca usług pomocowych przygotuje specjalną ofertę dla ubezpieczycieli – organizację całego procesu likwidacji szkód w mieszkaniach i lokalach małych przedsiębiorców. Dla klientów oznacza to możliwość naprawy zniszczeń, zamiast wypłaty odszkodowania.

Fachmistrz zajmuje się likwidacją szkód majątkowych np. po pożarach czy zalaniach w lokalach. Posiada ogólnopolską sieć fachowców od remontów nieruchomości i drobnych napraw w mieszkaniach. Mondial Assistance będzie mogło od teraz zaoferować zakładom usługę, dzięki której ubezpieczenia domów i mieszkań zapewni zarówno pokrycie kosztów naprawy zniszczeń po pożarze czy zalaniu, jak i możliwość organizacji całego remontu i przywrócenia nieruchomości do stanu sprzed szkody.

– Połączenie z Fachmistrzem to projekt, nad którym pracowaliśmy przez ostatni rok. Głęboko wierzę, że kompleksowa likwidacja szkody i możliwość zaoferowania klientowi wyboru drogi postępowania jest nowym otwarciem na rynku usług pomocowych. Rozszerzamy w ten sposób kategorię usług pomocowych, ale również na nowo kształtujemy standard likwidacji szkód w ubezpieczeniach nieruchomości. Uważam, że jeśli jeden podmiot będzie zajmował się całym procesem likwidacji od początku do końca, łatwiej będzie osiągnąć wysoki poziom satysfakcji klientów. Outsourcing tego elementu usługi ubezpieczeniowej przyniesie  wiele korzyści dla towarzystw ubezpieczeniowych – mówi Piotr Ruszowski, prezes Mondial Assistance.

Z badań Mondial Assistance wynika, że 83% respondentów chce, aby ubezpieczyciel nie tylko wypłacał odszkodowanie w trudnej sytuacji, ale też organizował pomoc. Dlatego do polis mieszkaniowych dodawane są pakiety usług assistance zapewniające wsparcie fachowca, organizację lokalu zastępczego czy przechowywanie rzeczy w czasie remontu po większym pożarze czy zalaniu. Teraz Mondial Assistance chce pójść krok dalej i zaoferować klientowi możliwość wyboru, w jakim zakresie będzie się on angażował w proces naprawy.

– Nasz ekspert  może dokonać oględzin, udokumentować zniszczenia i wycenić koszty naprawy. Co więcej, będziemy mogli klientowi od razu zaproponować, że w umówionym terminie przyślemy ekipę, która naprawi szkody. Ponadto zapewnimy zakup wymaganych materiałów, koordynację całego remontu, gwarancję jakości i pokrycie jego kosztu – mówi Piotr Ruszowski.

Z analiz Mondial Assistance wynika, że grupa osób, która w przypadku wystąpienia szkody chce mieć „święty spokój”, stale rośnie. Podobnie jest w przypadku małych przedsiębiorców, dla których kluczowe jest szybkie doprowadzenie do używalności lokalu, który wynajmują klientom lub w którym prowadzą działalność gospodarczą.

– Potwierdzają to też nasze obserwacje. Zbudowaliśmy pozycję rynkową na tym, że trudno jest samodzielnie znaleźć fachowców gwarantujących wysoką jakość usługi, terminowość i solidność. Każdy kto przeprowadzał remont wie, jakim wyzwaniem jest znalezienie i zakontraktowanie rzetelnych fachowców, nie wspominając o koordynacji wielu ekip różnych specjalności. Tym bardziej że nie chodzi tu o planowy, często wymarzony remont, tylko naprawę skutków niespodziewanej szkody. Trzeba ją naprawić jak najszybciej, żeby móc normalnie mieszkać bądź korzystać z nieruchomości, która stanowi dla nas pośrednie lub bezpośrednie źródło dochodu. W takiej sytuacji możliwość scedowania tego obowiązku na profesjonalną firmę może być atrakcyjnym rozwiązaniem – mówi Agnieszka Nurska-Kaczor, dyrektor zarządzająca w Fachmistrzu.

Piotr Ruszowski wskazuje, że jest to scenariusz podobny do sposobu naprawy zniszczonych samochodów. – W dłuższym okresie podobnie będzie też w przypadku ubezpieczeń nieruchomości. Dlatego zdecydowaliśmy się na tę inwestycję, żeby już dziś budować kompetencje firmy w zarządzaniu takim procesem – mówi prezes Mondial Assistance.

(AM, źródło: Brandscope)

18,294FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie