Blog - Strona 1148 z 1483 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1148

Dobre wyniki pozwoliły Ergo Hestii na wypłatę dywidendy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Mimo pandemii Covid-19, ubiegły rok był udany dla Ergo Hestii. Dzięki wypracowaniu dobrych wyników finansowych sopocka firma przekaże swojemu niemieckiemu właścicielowi 255 mln zł z zysku wypracowanego w 2019 r. – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Według „DGP” ubiegłoroczny przypis składki zakładu majątkowego wzrósł o 2,4%, do 6,5 mld zł. Z kolei zysk zwiększył się o ponad 30 mln zł, do ponad 317 mln zł. Dzięki ograniczeniom administracyjnym poprawiła się też rentowność w „komunikacji”, a działalność lokacyjna uzyskała rezultat o ponad 50 mln zł lepszy niż w 2019 r. Natomiast wartość wypłaconych odszkodowań wzrosła jedynie o 2,2%.

Ubezpieczyciel spełnia warunki postawione przez Komisję Nadzoru Finansowego zakładom, które chciałyby podzielić się swoim zyskiem z akcjonariuszami. Dlatego przekaże swoim niemieckim właścicielom 255 mln zł z zysku wypracowanego w 2019 r.

Stanowisko KNF dotyczące polityki dywidendowej zakładów ubezpieczeń oraz reasekuracji:

Więcej:
„Dziennik Gazeta Prawna” z 15 marca, Łukasz Wilkowicz „Koronawirus nie przeszkodził Ergo Hestii zwiększyć zysków”:
https://edgp.gazetaprawna.pl/e-wydanie/57896,….

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”, gu.com.pl)

Rzecznik Finansowy rozmawiał o ochronie klientów z prezydentem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

11 marca prezydent Andrzej Duda spotkał się z Rzecznikiem Finansowym dr. hab. Mariuszem Goleckim. Podobnie jak w przypadku niedawnego spotkania z prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomaszem Chróstnym, tematami rozmowy była kwestia zapewnienia ochrony klientom instytucji finansowych oraz prace nad projektem ustawy przenoszącej kompetencje Rzecznika Finansowego do UOKiK.

W spotkaniu wzięła także udział Małgorzata Paprocka, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

Przeniesienie kompetencji Rzecznika Finansowego do UOKiK przewiduje projekt ustawy o rozpatrywaniu reklamacji i sporów klientów podmiotów rynku finansowego oraz o Funduszu Edukacji Finansowej. Obecnie znajduje się on w trakcie prac w Sejmie. 10 lutego Komisja Finansów Publicznych podjęła decyzję o skierowaniu projektu do prac w podkomisji stałej ds. instytucji finansowych. Obecnie nie wiadomo, kiedy organ zajmie się aktem.

(AM, źródło: prezydent.pl, gu.com.pl)

Saltus Ubezpieczenia ponownie uznany za Etyczną Firmę

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Saltus Ubezpieczenia otrzymał prestiżowy tytuł Etycznej Firmy, przyznawany przez kancelarię PwC Polska oraz „Puls Biznesu”. Ubezpieczyciel już po raz drugi został nagrodzony za działania na rzecz budowy i wzmacniania kultury organizacyjnej opartej na etyce i zasadach społecznej odpowiedzialności biznesu.

– Jesteśmy dumni z otrzymanego tytułu. Nagroda jest potwierdzeniem właściwie obranego kierunku naszej pracy i zaangażowania we wdrożenie i rozwój procedur whistleblowing oraz inicjatyw zgodnych z zasadami etyki biznesu, a także promujących etyczne postawy. Dbamy o to, aby etyka i odpowiedzialność społeczna były nie tylko efektem, ale także fundamentem działalności Saltus Ubezpieczenia – powiedział Robert Łoś prezes zarządu Saltus Ubezpieczenia.

Konkurs Etyczna Firma jako jedyny na rynku już od 7 lat wyróżnia najlepsze wzorce postępowania w biznesie. Jego podstawowym celem jest szerzenie norm i wartości moralnych oraz nagradzanie firm, dla których kodeks etyki nie jest jedynie elementem marketingowym.

Saltus Ubezpieczenia znalazł się wśród 12 nagrodzonych tytułem „Etycznej Firmy. W tym gronie był jeszcze jeden przedstawiciel polskiej branży ubezpieczeniowej – STU Ergo Hestia. Z kolei wśród 9 zdobywców tytułu „Super Etycznej Firmy” znalazł się PZU Życie.

(AM, źródło: Brandscope, „Puls Biznesu”)

Dopłaty roczne trafiły na konta uczestników PPK

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Polski Fundusz Rozwoju przekazał instytucjom finansowym zarządzającym Pracowniczymi Planami Kapitałowymi ponad 216 mln zł z tytułu dopłaty rocznej za 2020 rok. Do 15 kwietnia zostaną one zewidencjonowane na rachunkach ponad 900 tys. uczestników PPK.

Dopłata roczna w wysokości 240 zł przysługuje tym uczestnikom PPK, których wpłaty na rachunek  w danym roku wyniosły co najmniej 3,5% 6-krotności minimalnego wynagrodzenia w roku, za który dopłata jest należna. Aby uczestnik programu mógł otrzymać dopłatę roczną za 2020 rok, wpłaty na jego PPK w 2020 roku musiały wynieść co najmniej 546 zł. 

Osoby, które na swój wniosek obniżyły finansowaną przez siebie wpłatę podstawową do Planów, muszą zgromadzić co najmniej 25% wskazanej wyżej kwoty (136,5 zł w 2020 r.). Dopłata roczna jest przekazywana uczestnikowi PPK przez ministra właściwego do spraw pracy, za pośrednictwem PFR. 

Do tej pory w ramach dopłat rocznych i wpłat powitalnych państwo przekazało na rachunki uczestników PPK ponad 0,5 mld zł.

(AM, źródło: mojeppk.pl)

Bancassurance: Sprzedaż tradycyjna przegrywa z pandemią

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pandemia zmusiła ubezpieczycieli do cyfryzacji, a jest to szczególnie skomplikowane w ubezpieczeniach na życie, gdzie zwłaszcza bankowy kanał sprzedaży traci udział w rynku. Ubezpieczeniowa ankieta konsumencka Global Data wskazuje, że jednym z rynków ubezpieczeń na życie, które odczuły wpływ dystansu społecznego na sprzedaż polis, są ubezpieczenia na wypadek poważnych chorób.

Największy wpływ pandemii Covid-19 na udział danego kanału w sprzedaży polis jest widoczny w ograniczeniu popularności zakupów za pośrednictwem kanału bankowego. W 2019 r. odpowiadał on za 18,2% sprzedaży, ale w 2020 r. jego udział spadł do 11,3%. Kanał bankowy opiera się na bardziej tradycyjnych metodach sprzedaży polis w oddziałach, więc wpływ podjętych środków społecznego dystansu jest tu wyraźnie widoczny. Podczas gdy sprzedający w innych kanałach bez większych problemów przestawili się na sprzedaż cyfrową, ci w kanale bankowym z trudem dokonywali zmian koniecznych dla utrzymania konkurencyjności. Prawdopodobnie korzystanie z kanału bankowego zmalało jeszcze bardziej w okresie, gdy rynek nieruchomości był w dużej mierze zamknięty i nastąpił znaczny spadek w udzielaniu kredytów hipotecznych, praktycznie znikła więc możliwość cross-sellingu – sprzedaży ubezpieczeń na wypadek poważnej choroby kredytobiorcom.

(AC, źródło: Global Data)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 11/2021

0

Dodatek specjalny LIDERZY INNOWACJI:

  • Microsoft: Beesafe ubezpiecza samochody w sekundy dzięki chmurze – str. 6
  • Warta skutecznie wdraża nowe technologie – str. 7
  • Aleksander Surowiak, Tractable: Sztuczna inteligencja radykalnie przyśpiesza wypłaty odszkodowań – str. 8
  • Maciej Zygmański, SIGNIUS: Podpis elektroniczny, który ułatwi pracę w branży ubezpieczeniowej – str. 10
  • Bartosz Wasilonek, Grzegorz Podleśny, Sollers: Różne podejścia do automatyzacji – str. 11
  • Anna Pająkowska, Multi Save Money: Jak rekrutujemy czterech agentów tygodniowo za pomocą narzędzi online? – str. 12
  • Antoni Łabaj, OnGeo Agro: Jak precyzyjnie i szybko oszacować rozmiar szkód – str. 12
  • CUK Ubezpieczenia: Jak zostać liderem innowacji – str. 13
  • Rafał Sałyga, Dariusz Korzun, Altkom: Z migracją do chmury śpiesz się, byle mądrze – str. 14
  • Marcin Zawadzki, Exea: Dane wrażliwe na współdzielonym dysku? Tak, ale tylko w polskiej chmurze – str. 15
  • Marcin Olejnik, #BotFather: Jak stworzyć chatbota, który pomaga w wyborze polisy? – str. 15
  • Jan Kastory, astorya.io: Inwestycje w startupy insurtech w Polsce wynoszą 0 euro – str. 16

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Pandemia oswojona, życie toczy się dalej – str. 2
  • dr Bożena M. Dołęgowska-Wysocka: Trzecim okiem. Gazeta jest kobietą – str. 2
  • Jacek Reszka, Agencja U4: Całe życie z ERGO Hestią – str. 3
  • Robert Tomaszewski, ERGO Hestia: Punkty Standard to trampolina do rozwoju dla naszych najlepszych partnerów – str. 3
  • Aviva nie dała się pandemii – str. 4
  • PIBJA: Jakość obsługi ubezpieczycieli oczami klientów – str. 5
  • Allianz: Insurtech natychmiast zlikwiduje szkodę – str. 18
  • Magdalena Łopatko: Zgłoszenie zdarzenia ubezpieczycielowi przerywa bieg przedawnienia wobec UFG – str. 19
  • Waldemar Szubert: Odszkodowanie bez VAT-u za szkodę naprawioną z VAT-em – str. 20
  • Czy polscy przedsiębiorcy mogą liczyć na wypłaty z polis BI z tytułu pandemii? – str. 21
  • Adam Kubicki: Jak uruchomić pozyskiwanie poleceń przez twojego współpracownika – str. 22
  • Biblioteczka ubezpieczeniowca: Władysław Strzelecki, Matematyka ubezpieczeniowa – str. 22

Zrównoważony rozwój w strategii PZU

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Grupa PZU planuje przyjąć strategię zrównoważonego rozwoju uwzględniającą tzw. czynniki ESG. Będzie ona zawierała wskaźniki efektywności, obejmie też kluczowe inicjatywy wspierające ich realizację, m.in. politykę zrównoważonego inwestowania. Nad wdrożeniem czynników ESG w swojej działalności pracuje już TFI PZU.

Strategia działań Grupy PZU w ramach zrównoważonego rozwoju będzie uwzględniać takie elementy, jak kwestie środowiskowe (Environmental), społeczna odpowiedzialność (Social responsibility) oraz ład korporacyjny (corporate Governance). – Widzimy coraz większe zainteresowanie zrównoważonym inwestowaniem. Nacisk na ESG kładą nie tylko legislatorzy, ale również coraz częściej inwestorzy, którzy chcą lokować swój kapitał z uwzględnieniem czynników środowiskowych, społecznej odpowiedzialności i ładu korporacyjnego – mówi Marcin Żółtek, wiceprezes zarządu TFI PZU.

Impuls do rozwoju regulacji dotyczących inwestowania ESG dało podpisane w 2016 r. Porozumienie Paryskie, w którym 190 krajów, w tym Unia Europejska i jej państwa członkowskie, zobowiązało się do wspólnych wysiłków na rzecz przeciwdziałania negatywnym zmianom. Kolejnym impulsem było ogłoszenie w końcu 2019 r. przez Komisję Europejską tzw. Zielonego Ładu. Pierwszym z efektów prac legislacyjnych jest rozporządzenie SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation) Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), które obliguje sektor usług finansowych do upublicznienia do 10 marca 2021 r. informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem. Ma to zapewnić inwestorom powszechny dostęp do wiarygodnych, szczegółowych i możliwych do porównywania danych.

Następnym krokiem będzie wdrożenie rozporządzenia wprowadzającego taksonomię, czyli narzędzie klasyfikujące, które zapewni inwestorom możliwość podejmowania decyzji o lokowaniu swoich środków z uwzględnieniem czynników zrównoważonego rozwoju. Na taksonomię złoży się 6 głównych celów środowiskowych, a wdrażana będzie dwuetapowo. W 2022 r. zaczną obowiązywać pierwsze dwa cele, a rok później pozostałe cztery.

– W TFI PZU nie czekamy z działaniami i już teraz pracujemy nad uzupełnieniem tradycyjnych kryteriów oceny ryzyka o te z obszaru ESG. Będą to między innymi własne metodyki scoringu na rynku długu czy akcji, zwiększenie zaangażowania w projekty OZE oraz związane z transformacją energetyczną, a także uwzględnienie czynników ESG na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego na rynku nieruchomości. Widzimy duże szanse na rozwój w obszarze inwestycji odpowiedzialny społecznie – podkreśla Robert Kubin, prezes zarządu TFI PZU.

Warto również zauważyć, że polityka inwestycyjna zgodna z ESG jest jednym z pięciu filarów strategii zrównoważonego rozwoju UNIQA, przyjętej w grudniu ubiegłego roku. Wspiera ona austriacką i europejską drogę do neutralności klimatycznej odpowiednio w 2040 i 2050 roku.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PwC Luxembourg, w 2025 roku aktywa ESG mają stanowić nawet 57% wartości wszystkich europejskich funduszy inwestycyjnych. Dla porównania na koniec 2019 roku było to zaledwie 15%.

AM, news@gu.home.pl

(źródło: PZU)

SPBUiR: Pośrednicy nie powinni podlegać europejskiemu systemowi DORA

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Europejska Federacja Pośredników Ubezpieczeniowych (BIPAR), do której należy Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych, pozytywnie przyjmuje cel rozporządzenia w sprawie cyfrowej odporności operacyjnej dla sektora usług finansowych Unii Europejskiej (DORA), jakim jest zapewnienie pośrednikom ubezpieczeniowym większego bezpieczeństwa i odporności na zagrożenia cyfrowe. Jednocześnie opowiada się za całkowitym wyłączeniem mikropośredników i MŚP ubezpieczeniowych z systemu.

Organizacja podkreśla, że pośrednicy, a w szczególności mali i średni (MŚP), nie powinni być objęci zakresem DORA, ponieważ architektura regulacyjna nie jest dostosowana do sektora ubezpieczeniowego. W dodatku szczególną trudność sprawi zapewnienie rzeczywistej proporcjonalności  w praktyce.

Tłumacząc swoje stanowisko, organizacja zwraca uwagę, że struktura DORA nie jest oparta na podejściu oddolnym. Dlatego bardzo trudno będzie zapewnić niezbędną proporcjonalność dla ponad 500 tys. pośredników objętych potencjalnie wymogami rozporządzenia, a czynnik ryzyka wynikający z działalności mikropośredników oraz MŚP nie kwalifikuje ich jako podmiotów finansowych podlegających systemowi DORA. Istnieje ryzyko, że włączenie pośredników w zakres DORA spowoduje niepotrzebne powielenie lub potrojenie wymogów w zakresie zarządzania ryzykiem związanym z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. DORA zawiera także ograniczoną liczbę zwolnień ze swoich wymogów (10 z ponad 100) wyłącznie dla mikroprzedsiębiorstw zatrudniających mniej niż 10 pracowników.

BIPAR zaleca, aby promować stanowisko, zgodnie z którym z zakresu DORA wyłączeni będą pośrednicy ubezpieczeniowi, mikrofirmy oraz MŚP. Organizacja wskazuje na potrzebę podjęcia działań zmierzających do osiągnięcia tego postulatu. W tym celu członkowie BIPAR, m.in. Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych podejmują starania na poziomie krajowym w celu promowania ograniczenia zastosowania DORA do pośredników ubezpieczeniowych.

Więcej na temat systemu DORA i jego wpływu na ubezpieczenia

(AM, źródło: SPBUiR)

Analitycy pozytywnie oceniają perspektywy PZU

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zdaniem analityków finansowych warto inwestować w akcje PZU. W ich ocenie są one niedowartościowane, a jednocześnie stanowią „bezpieczny papier”.

Michał Konarski, analityk BM mBanku, uważa, że niedoszacowanie akcji jest pokłosiem rezygnacji PZU z wypłaty dywidendy w 2020 roku. W tym roku zakład ma jednak podzielić się zyskiem z akcjonariuszami. Marta Czajkowska-Bałdyga, analityczka Haitong Banku, uważa, że kondycja firmy pozwoli na wypłacenie przynajmniej 80% zysku. Łukasz Jańczak, analityk Ipopemy Securities, ocenia z kolei, że akcje zakładu są dobrym wyborem dla inwestorów poszukujących bezpiecznej bazy kapitałowej i regularnych dywidend. Analityk BM mBanku uważa z kolei, że atutem PZU jest też to, iż pandemia pozytywnie wpłynęła na biznes majątkowy grupy a w przyszłości może okazać się pozytywnym impulsem dla działalności życiowej. Marta Czajkowska-Bałdyga jest też zdania, że spodziewana poprawa wyników w bankach należących do PZU pozytywnie wpłynie na wyniki ubezpieczyciela. Łukasz Jańczak nie spodziewa się, aby nowa strategia firmy, która zostanie zaprezentowana pod koniec marca różniła się znacząco od poprzedniej. Analityk oczekuje dalszego rozwoju biznesu zdrowotnego i utrzymania wysokich dywidend pod warunkiem braku akwizycji.

Więcej:
„Puls Biznesu” z 11 marca, Karolina Wysota „PZU da jeszcze zarobić akcjonariuszom”:
https://www.pb.pl/pzu-da-jeszcze-zarobic-akcjonariuszom-1110833

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Ubezpieczenia grupowe – co nas łączy?

0
Joanna Grudnik

U podstaw ubezpieczeń grupowych stoi zapewnienie poczucia bezpieczeństwa finansowego i spokoju ducha pracownikom, a także wsparcie pracodawców w trosce o te wartości w swoim przedsiębiorstwie. Taka misja dotyka bardzo osobistej sfery człowieka i wkracza na poziom relacji, które bez wzajemnego zaufania i szacunku nie miałyby miejsca.

Niezwykle ważnym elementem na drodze do realizacji tej misji są również pośrednicy ubezpieczeniowi, którzy – jak wiadomo – stanowią most łączący pracodawców z towarzystwami ubezpieczeniowymi. To połączenie, a także osobiste wartości, jakich dotykamy w naszej współpracy, powodują, że nie sposób o ubezpieczeniach grupowych mówić inaczej jak właśnie o budowaniu relacji. Jakość tych relacji i wartości, na jakich są one oparte, stanowią o przewagach danej firmy ubezpieczeniowej.

Towarzystwo ubezpieczeniowe – multiagent

W relacji firmy ubezpieczeniowej i pośrednika ubezpieczeniowego kluczowe jest wzajemne zaufanie, a także wsparcie w wyzwaniach rynkowych. Olbrzymią rolę odgrywa tu umiejętność słuchania i polegania na partnerze, jeśli chodzi o znajomość lokalnych potrzeb, oczekiwań pracodawców i standardów współpracy.

W tej relacji rolą towarzystwa ubezpieczeniowego jest zapewnienie multiagencji takiej oferty, takiego produktu, który będzie doskonale dostosowany do lokalnych wymagań. Do tego kluczowa jest uważność i elastyczność.

W Unum w pełni polegamy na multiagentach i to oni wyznaczają kierunek naszych udoskonaleń i zmian ofertowych. Doceniając ich doświadczenie i wiedzę, czerpiemy ogrom inspiracji do rozwoju oferty, jak najbardziej korzystnej dla pracodawców.

Multiagent – pracodawca

To obszar, w którym towarzystwo ubezpieczeniowe prezentowane jest przez pryzmat jego oferty, marki, wcześniejszych doświadczeń. Dobre firmy ubezpieczeniowe, choć występują w tej relacji za kulisami, wspierają multiagencje doskonale uszytym na miarę potrzeb produktem, technologią, możliwościami prezentacyjnymi i obietnicą, jaką agent w imieniu towarzystwa składa pracodawcom.

W Unum każdy agent może liczyć na wsparcie przypisanego mu opiekuna, który opracowuje ofertę pod kątem wskazanych oczekiwań i towarzyszy agentowi przez cały proces przetargowy, wspierając w relacjach z pracodawcą.

Natomiast oferta ubezpieczeń wyróżnia się na rynku szerokim zakresem ochrony, możliwością indywidualizacji zakresu ochrony do indywidualnych sytuacji pracowników, a także niezwykle przyjaznym i dostosowanym do specyfiki przedsiębiorstwa procesem wdrożenia.

Pracodawca – pracownik

Niezwykle istotne jest to, że w przypadku polis na życie sprzedaż nie kończy, ale zaczyna relację sprzedawcy z klientem. Ubezpieczenia grupowe to najbardziej oczekiwany benefit od pracodawcy, szczególnie teraz, gdy na znaczeniu zyskały ochrona zdrowia i poczucie bezpieczeństwa. Jednak przy mnogości zadań wdrożenie ubezpieczenia grupowego kojarzy się wielu firmom ze żmudnym i pracochłonnym procesem.

Dlatego w Unum ten obszar wzięliśmy mocno na warsztat. Wspieramy pracodawców w tym procesie, przygotowując dla nich kampanie wdrożeniowe, minimalizując formalności dotyczące przystąpienia do ochrony, a także zapewniając pozytywne doświadczenia pracownikom w związku z realizacją złożonych w polisie obietnic.

Pracownik – towarzystwo ubezpieczeniowe

Grupowa ochrona równa dla wszystkich to termin, który dziś przechodzi do lamusa. Każdy z nas jest inny, ma inną historię i inne potrzeby. Dziś ubezpieczenia grupowe pozwalają na samodzielne dostosowanie zakresu ochrony, wybór pakietów dodatkowych, bezpośredni kontakt z odpowiednim opiekunem polisy po stronie ubezpieczyciela i jego wiedzą, a także korzystanie z nowoczesnych narzędzi: portalu online i aplikacji.

To ogranicza zaangażowanie zasobów po stronie pracodawcy i jednocześnie daje pracownikom poczucie zadbania o jego osobiste troski. Szybki (czasem w kilka godzin) czas wypłaty świadczenia to wyraz szacunku i zrozumienia dla ubezpieczonych.

W tej relacji, pozornie bez udziału multiagencji, towarzystwo ubezpieczeniowe potwierdza jednak obietnice złożone za pośrednictwem agenta. To moment „sprawdzam”, od którego zależy reputacja obu partnerów, a przede wszystkim osobiste poczucie bezpieczeństwa ubezpieczonych.

O jakości oferty ubezpieczenia grupowego nie stanowi jedynie produkt, ale spójne zadbanie o każdą z tych relacji. To wymaga uważności na potrzeby i wyzwania rynkowe partnerów oraz klientów, elastyczności w działaniu, odwagi do wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań i nieustannej dbałości o jakość oraz dobre doświadczenia z każdym graczem. Bo tylko współgranie tych relacji zapewnia spokój i bezpieczeństwo ubezpieczonych. A właśnie o to w ubezpieczeniach grupowych nam chodzi.

Joanna Grudnik
dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Grupowych Unum Życie TUiR SA

18,335FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie