Blog - Strona 1218 z 1484 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1218

Rzecznik TSUE: Zwykłe przekierowanie lotu nie daje prawa do odszkodowania

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zdaniem rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) Priita Pikamäe, zwykłe przekierowanie lotu na lotnisko awaryjne znajdujące się w pobliżu pierwotnie planowanego lotniska nie skutkuje powstaniem prawa do zryczałtowanego odszkodowania. Linie lotnicze są jednak zobowiązane do zaoferowania, z własnej inicjatywy, pokrycia kosztów transferu na pierwotnie planowane lotnisko lub do innego pobliskiego miejsca uzgodnionego z danym pasażerem.

Opinia rzecznika generalnego została wyrażona w sprawie, w której pasażer Austrian Airlines domaga się od tych linii lotniczych zryczałtowanego odszkodowania w wysokości 250 euro za przekierowanie jego lotu z Wiednia do Berlina. Austrian Airlines nie zaoferowały pasażerom alternatywnego przewozu z lotniska awaryjnego na docelowe.

Linie lotnicze odmówiły zapłaty żądanego odszkodowania, podnosząc, że pasażer dotarł do swojego miejsca docelowego z opóźnieniem wynoszącym jedynie 58 minut, i że mógł on bez trudu dotrzeć do miejsca swojego zamieszkania przy skorzystaniu z dodatkowego środka transportu z lotniska awaryjnego. Sąd krajowy, do którego wniesiono sprawę, zwrócił się do TSUE z szeregiem pytań dotyczących wykładni rozporządzenia nr 261/20041.

W przedłożonej 3 grudnia opinii dotyczącej części pytań rzecznik generalny Priit Pikamäe zaproponował, aby Trybunał orzekł, że lądowanie na lotnisku innym od lotniska, do którego dokonana została rezerwacja, ale znajdującym się w tej samej miejscowości, w tym samym mieście lub w tym samym regionie, nie prowadzi do powstania po stronie pasażera prawa do odszkodowania z tytułu odwołania lotu. Prawodawca Unii nie uznał bowiem tego przypadku za odwołanie. Prawo do odszkodowania powstaje wyłącznie wtedy, gdy z powodu przekierowania pasażer dociera na lotnisko, do którego została dokonana rezerwacja lub do innego pobliskiego miejsca uzgodnionego z przewoźnikiem lotniczym, z opóźnieniem wynoszącym lub przekraczającym trzy godziny. Wówczas linie lotnicze są zobowiązane zaproponować pasażerowi z własnej inicjatywy pokrycie kosztów transportu do lotniska, do którego została dokonana rezerwacja lub do innego uzgodnionego pobliskiego miejsca. Rozporządzenie w sprawie praw pasażerów lotniczych przewiduje bowiem w sposób wyraźny takie pokrycie kosztów, a pasażer, który znalazł się na lotnisku innym, niż pierwotnie planowane, jest w sytuacji, w której potrzebuje pomocy. Zdaniem rzecznika naruszenie obowiązku pokrycia kosztów transportu pasażerów pomiędzy lotniskiem przylotu a lotniskiem, do którego została dokonana rezerwacja (lub pobliskim miejscem uzgodnionym z pasażerem) nie prowadzi do przyznania pasażerowi prawa do zryczałtowanego odszkodowania, jak w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu wynoszącego trzy godziny lub więcej. Powoduje ono natomiast powstanie, po stronie pasażera, prawa do uzyskania zwrotu kwot, które w świetle okoliczności danego przypadku były niezbędne, odpowiednie i rozsądne w celu zaradzenia uchybieniom linii lotniczych.

(AM, źródło: TSUE)

Odc. 128 – Polisa dla rolnika

0

Czy ubezpieczasz rolników? Może powinieneś zacząć? Gościem tego odcinka podcastu ubezpieczeniowego „Rozmowy bez Asekuracji” jest Andrzej Paduszyński – dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensie.

Dowiesz się:


? Czy warto ubezpieczać rolników?
? Jak skutecznie łączyć ubezpieczenia obowiązkowe z dobrowolnymi?
? Czy rolnikowi przyda się OC w życiu prywatnym?
? Jakiego assistance potrzebuje rolnik?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Wydarzenia Miesiąca – Listopad 2020

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Listopad był niezwykle emocjonującym miesiącem na polskim rynku ubezpieczeń. Byliśmy świadkami nieoczekiwanych roszad personalnych oraz zmian właścicielskich. Nie zabrakło też nowych, interesujących inicjatyw oraz ofert produktowych. Wszystko to znalazło swoje odzwierciedlenie w cyklicznym rankingu „Gazety Ubezpieczeniowej”.

WYDARZENIE MIESIĄCA – Przejęcie Aegon w Polsce oraz na Węgrzech, w Rumunii i Turcji przez Vienna Insurance Group  – za zwycięstwo w rywalizacji o przejęcie zbywanych aktywów holenderskiego ubezpieczyciela, wzmocnienie pozycji rynkowej we wspominanych krajach oraz w całym regionie Europy Środkowej i Wschodniej a także konsekwentną realizację strategii budowy silnej pozycji w CEE na drodze akwizycji.

INICJATYWA MIESIĄCA – Zorganizowane przez Polską Izbę Ubezpieczeń półroczne finansowanie przez 18 zakładów ubezpieczeń działających na polskim rynku dodatkowego call center dla Głównego Inspektoratu Sanitarnego, w którym pracować będzie 100 konsultantów – za dołożenie kolejnej ubezpieczeniowej cegiełki do działań w ramach walki z pandemią Covid-19 oraz umiejętność odłożenia na bok rywalizacji biznesowej i podjęcie wspólnego działania na rzecz dobra publicznego.

FIRMA MIESIĄCACrawford – za utworzenie centrum reagowania na incydenty cybernetyczne dla Europy Środkowej i Wschodniej w reakcji na wzrost zagrożenia cybernetycznego w związku ze zwiększonym ruchem w sieci stanowiącym efekt ograniczeń wprowadzonych w związku z pandemią Covid-19 oraz zaoferowanie rozwiązań pozwalających na minimalizację negatywnych skutków cyberincydentów .

PRODUKT MIESIĄCA – Opracowane przez Euler Hermes ubezpieczenia transakcji All Cover i Business Cover – za uproszczony mechanizm ubezpieczenia transakcji oraz odformalizowanie i przyspieszenie procesów odszkodowawczych, co ma szczególne znaczenie dla przedsiębiorców w obecnych realiach zmian społeczno-ekonomicznych spowodowanych pandemią Covid-19, znacząco utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej.

CZŁOWIEK MIESIĄCA – Roger Hodgkiss, nowy prezes Grupy Generali w Polsce – za awans na stanowisko szefa jednego z głównych graczy sektora ubezpieczeń w naszym kraju, będący jednocześnie wyrazem uznania dla kompetencji i doświadczenia menadżera.

Artur Makowiecki

redaktor portalu www.gu.com.pl

Bancassurance w coraz większej depresji

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Trzy kwartały obecnego roku były kolejnym okresem, w którym przypis składki wypracowany przez bankowy kanał dystrybucji ubezpieczeń znowu osiągnął historycznie niski rezultat. Drugie z rzędu pogorszenie rezultatu sprzedażowego w bancassurance majątkowym i osobowym sugeruje, że możemy mieć do czynienia ze stałym trendem.

Według danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń (PIU), na dzień 30 września 2020 roku przypis składki w kanale bankowym uplasował się na poziomie 4,13 miliarda złotych, o 20,9% mniej niż przed rokiem. Był to też najniższy rezultat uzyskany na przestrzeni ostatnich lat. Z raportu Izby wynika bowiem, że po 9 miesiącach 2019 r. bancassurance wypracowało 5,21 mld zł, a dwa lata temu – 5,85 mld zł składek. Z kolei po 3 kwartałach 2017 r. kanał bankowy legitymował się wynikiem na poziomie 7,57 mld zł.

Sektor życiowy

Z raportu Izby wynika, że dziewięciomiesięczny przypis składki w bancassurance życiowym wyniósł 2752 miliona złotych – o 24,1% mniej niż na koniec września 2019 r. (3627 mln zł). Podobnie jak w przypadku całego segmentu, tak i tutaj było to najsłabsze osiągnięcie na przestrzeni ostatnich lat. Składka wypracowana przez kanał bankowy w III kw. 2018 r. uplasowała się bowiem na poziomie 4461 mln zł, a na koniec września 2017 r. wyniosła 6319 mln zł. Po 9 miesiącach 2020 roku udział bancassurance życiowego w wyniku całego działu I uplasował się na poziomie 17,9% (w latach 2019-17 odpowiednio: 22,8%, 27,2% i 34,5%). 51% przypisu w bancassurance życiowym pochodziło z produktów inwestycyjnych, 42% z ubezpieczeń ochronnych powiązanych z produktem bankowym, a 7% – z niepowiązanych. Rok wcześniej było to odpowiednio: 53%, 42% i 5%.

Polisy inwestycyjne

1362 mln zł wpływów z bancassurance życiowego pochodziło ze sprzedaży ubezpieczeń ochronnych – o 20% mniej niż przed rokiem (1695 mln zł). Z kolei przypis składki z polis inwestycyjnych spadł z 1932 mln zł na koniec września ub.r. do 1390 mln zł (-28% r/r).

1072 mln zł zebrane z ubezpieczeń inwestycyjnych wypracowały umowy ze składką jednorazową – o 32% mniej niż rok wcześniej (1567 mln zł). Z tej kwoty za 993 mln zł (1493 mln zł rok wcześniej, -33% r/r) odpowiadały polisy z gr. 3, czyli ubezpieczenia z UFK. Pozostałe 79 mln zł przypisu w tym segmencie wygenerowały umowy inwestycyjne z gr. 1 (74 mln zł przed rokiem, +7% r/r). Pozostałe 318 mln zł wygenerowały umowy ze składką regularną (366 mln zł przed rokiem, -13% r/r). W tej grupie „uefki” wypracowały 296 mln zł składek, o 15% mniej niż rok wcześniej, kiedy to przypis w grupie trzeciej osiągnął poziom 346 mln zł. Natomiast polisy z gr. 1 odpowiadały za 23 mln zł przypisu. Rok wcześniej było to 19 mln zł, co oznacza wzrost o 19% r/r.

W ubezpieczeniach inwestycyjnych grupy 1 dominującą formą umów są „grupówki” (84% vs. 86% na koniec września 2019 r.). Inaczej jest w grupie 3, gdzie polisy indywidualne stanowią 87% wszystkich zawartych umów w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku wobec 90% rok wcześniej.

Polisy ochronne

Z kolei w ubezpieczeniach ochronnych 1166 mln zł przypisu wypracowały umowy powiązane produktem bankowym (1511 mln zł przed rokiem). W tej grupie zdecydowana większość składek pochodziła z ubezpieczeń ze składką jednorazową – 718 mln zł vs. 1114 mln zł rok wcześniej (-36% r/r). Ubezpieczenia ze składką regularną odpowiadały za 448 mln zł przypisu (397 mln zł, +15% r/r).

W polisach ochronnych niepowiązanych z produktem bankowym zebrano w sumie 195 mln zł – więcej niż przez 3 kwartały ub.r., kiedy to przypis z tego typu produktów wyniósł 184 mln zł. Umowy ze składką regularną wypracowały 183 mln zł vs. 162 mln zł na koniec września 2019 r. (+13% r/r). Ubezpieczenia ze składką jednorazową wygenerowały zaś 12 mln zł składek – o 43% mniej niż przed rokiem (22 mln zł). Większość umów w życiowych produktach ochronnych stanowiły polisy indywidualne – odpowiednio 85% (powiązane z produktem bankowym) i 87% (niepowiązane). Przed rokiem było to odpowiednio: 87% i 81%.

Coraz niższa średnia składka w polisach inwestycyjnych

Średnia uroczniona składka na polisę inwestycyjną pozyskaną w kanale bankowym osiągnęła poziom 5957 zł dla umów ze składką jednorazową (7982 zł rok wcześniej, -25% r/r) oraz 3232 zł dla umów ze składką okresową (3228 zł, bez zmian). Z kolei średnia uroczniona składka w ubezpieczeniach powiązanych z produktem bankowym z płatnością jednorazową wyniosła 421 zł (499 zł przed rokiem, -16% r/r), zaś w przypadku polis ze składką okresową było to 221 zł (191 zł, +16% r/r).

Natomiast w polisach ochronnych stand alone i pozostałych powiązanych (np. zdrowotne) średnia uroczniona składka wyniosła: przy składce jednorazowej – 572 zł (682 zł po 3 kw. 2019 r., -16% r/r), przy okresowej – 422 zł (229 zł, +84% r/r).

Niezagrożona pozycja polis okołoproduktowych

Podobnie jak w latach poprzednich, największy udział w ogólnej liczbie produktów w bancassurance życiowym miały polisy powiązane z produktem bankowym – 4,97 mln szt. z ogólnej liczby 5,95 mln umów zawartych w bankowym kanale dystrybucji ubezpieczeń z działu I przez 9 miesięcy 2020 r. Oprócz tego zawarto również 0,61 mln szt. umów stand alone i 0,37 mln szt. inwestycyjnych.

Sektor non-life

W bancassurance majątkowym zebrano z kolei 1374 mln zł składek. Po raz drugi w tym roku kanał bankowy odnotował gorszy rezultat niż 12 miesięcy wcześniej, co jest ewenementem na tle widocznego w ostatnich latach stałego wzrostu przychodów z bankowej dystrybucji polis z działu II. Rezultat uzyskany na koniec września 2020 r. był wyraźnie niższy od wyniku uzyskanego rok wcześniej – 1586 mln zł (-13%) – ale tylko minimalnie słabszy od osiągnięcia po 9 miesiącach 2018 r. (1387 mln zł) oraz lepszy od przypisu z tego samego okresu 2017 r. (1247 mln zł). Po 9 miesiącach 2020 roku udział bancassurance non-life w wyniku całego działu II uplasował się na poziomie 4,4% (w latach 2019-17 odpowiednio: 5,1%, 4,6% i 5,5%). 66% składek majątkowych i osobowych w kanale bankowym wygenerowały umowy indywidualne, natomiast 34% – grupowe. Rok temu było to odpowiednio 70% i 30%.

Największy przypis odnotowano w ubezpieczeniach z grup 1–2, czyli wypadkowych i chorobowych, które wypracowały 463 mln zł składek (540 mln zł rok wczesniej, -14% r/r). Segment ten wyprzedził drugie pod względem zebranej składki polisy z gr. 8–9, czyli od szkód spowodowanych żywiołami i pozostałych szkód rzeczowych (348 mln zł v. 305 mln zł, +14% r/r) oraz polisy z gr. 14–16, czyli kredytu, gwarancje i ryzyka finansowe (241 mln zł vs. 406 mln zł, -41% r/r).

Najliczniejsze są ubezpieczenia finansowe

Największą liczbę umów w majątkowym kanale bankowym odnotowano w przypadku ubezpieczeń z gr. 14–16 – 7753 tys. szt. Drugie miejsce zajęły umowy z gr. 8–9 (3697 tys. szt.) a trzecie – polisy z gr. 1–2 (3689 tys. szt.). Na koniec września 2020 r. w bancassurance non-life funkcjonowało 18,972 mln szt. umów.

***

W raporcie uwzględnione zostały wyniki 20 towarzystw życiowych, kontrolujących ok. 96,1% przypisu działu I, oraz 18 towarzystw majątkowych, odpowiadające za 88,1% wyniku sprzedażowego działu II.

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

Oferta Wartości HDI

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Warta skupia się w swoich działaniach na ciągłym rozwoju współpracy z pośrednikami. Chcąc osiągnąć ten cel, sięga po narzędzia, które pozwalają jej trafić do każdego pośrednika i w pełni rozwinąć jego potencjał.

Do takich właśnie celów powołany został już pięć lat temu program Oferta Wartości HDI.

Z programem Oferta Wartości HDI wystartowaliśmy już w 2015 r. Pozwala on na indywidualne spojrzenie na agenta i jego potrzeby poprzez dobranie odpowiednich, spersonalizowanych narzędzi wsparcia. Jednak dopiero połączenie narzędzi motywacyjnych z wiedzą, doświadczeniem i umiejętnościami naszych menedżerów, prezentujących agentom zakres programu, pozwala im osiągnąć dynamiczny rozwój sprzedaży.

Zależy nam na unikatowym podejściu do agenta, dlatego jesteśmy jego partnerem w biznesie – mówi Michał Wójcik, dyrektor operacyjny Departamentu Sprzedaży Ubezpieczeń Masowych HDI.

Michał Wójcik

Punktem wyjścia przy tworzeniu założeń programu Oferta Wartości HDI było zdiagnozowanie faktycznych potrzeb i motywacji agentów, którzy stanowić mieli grupę docelową dla tego programu. Takie podejście pozwoliło zbudować kompleksowy katalog narzędzi wsparcia, dostępnych dla agentów w programie.

Obejmuje on obecnie swoim zasięgiem całą sieć sprzedaży, angażując zarówno agentów, jak również dyrektorów Makroregionów Detalicznych oraz regionalnych menedżerów sprzedaży w sieci sprzedaży HDI.

Oferta Wartości HDI to program, który działa na zasadzie partnerskiej umowy z agentem, gdzie w zamian za realizację określonych wspólnie założeń biznesowych oferowane jest agentom wsparcie, które ma na celu doprowadzić do dynamicznego rozwoju jego agencji.

Agentom biorącym udział w programie oferowany jest m.in. szeroki wachlarz benefitów, takich jak: dofinansowanie do biura, oznakowanie lokalu, promocja w mediach poprzez publikację artykułów w lokalnej prasie lub internecie, zestawy materiałów marketingowych i szkoleniowych.

Narzędzia wsparcia dostosowywane są do indywidualnego profilu danego agenta. W zamian za udostępnienie mu wybranych narzędzi wsparcia ustalana jest z nim dedykowana ścieżka rozwoju sprzedaży.

Efektem tych działań ma być skuteczne osiąganie zakładanych celów biznesowych przy utrzymaniu dbałości o jakość wprowadzanych rozwiązań.

Bardzo dobre wyniki osiągane w programie Oferta Wartości HDI to przede wszystkim efekt ciężkiej pracy agentów oraz dużego zaangażowania i aktywności po stronie regionalnych menedżerów sprzedaży.

W latach 2015– 2020 w Programie wzięło udział 1643 agentów. Z tej grupy nowe oznakowanie placówek otrzymała ponad połowa lokali. Opublikowanych zostało również ponad 400 artykułów w lokalnych mediach.

Za nami już pięć lat intensywnego rozwoju programu, ale zmotywowani jego świetną oceną, wyrażoną przez naszych agentów, nie zwalniamy tempa. Dalej udoskonalamy ofertę oraz dostosowujemy ją do zmieniających się realiów.

Jesteśmy gotowi na nowe wyzwania i z myślą o naszych agentach szykujemy kolejne, innowacyjne odsłony programu – mówi Michał Wójcik.


MOJE DOŚWIADCZENIA Z PROGRAMEM

W ramach programu Oferta Wartości HDI otrzymaliśmy od TUiR Warta wsparcie w postaci kompleksowego oznakowania biura oraz wyposażenia w materiały reklamowe, szkoleniowe i marketingowe. Dzięki dofinansowaniu mogliśmy w tak trudnym czasie otworzyć nową placówkę promującą Agencję Bufix oraz TUiR Warta.

Podczas oficjalnego otwarcia nie zabrakło przedstawicieli Warty z Makroregionu Detalicznego Tarnów. Podsumowując, program ten pozwala nam na ciągły rozwój w biznesie i profesjonalizm w obsłudze klienta.

Katarzyna Klęk
Agencja Bufix


Program Rozwoju Sieci Sprzedaży – Oferta Wartości HDI, od momentu uruchomienia, na stałe wpisał się w prace Makroregionu Detalicznego, jako narzędzie bezpośrednio wpływające na wynik i wspierające realizację celów sprzedażowych.

Kluczem do sukcesu jest spersonalizowana oferta dla agenta i czytelnie ustalone zasady współpracy. Tym, co cenią nasi agenci, jest wypracowanie indywidualnej ścieżki rozwoju – takie podejście do agentów wyróżnia TUiR Warta na rynku.

Radosław Grybel
dyrektor Makroregionu Detalicznego Tarnów


Program Oferta Wartości HDI to zdecydowany unikat na rynku ubezpieczeniowym i ten fakt bardzo pomaga mi przy rozmowach z agentami. Różnorodność form wsparcia w ramach tego projektu pozwala na stworzenie indywidualnej, uszytej na miarę oferty, którą ustalam wspólnie z agentem.

Monika Kotuła
regionalny menedżer sprzedaży Makroregionu Detalicznego Warszawa


Wybierając agentów do udziału w programie, szukam tych pośredników, którzy zdają sobie sprawę z ciężkiej pracy, jakiej od nich oczekuję, ale w zamian za benefity, które płyną z udziału w nim, gotowi są podjąć to wyzwanie.

Benefity, takie jak dofinansowanie do biura, wsparcie medialne i oznakowanie lokalu, to bardzo ważne filary pomocy, które pomagają przekonać agenta do współpracy, a jednocześnie wypromować go na lokalnym rynku. Program Oferta Wartości HDI ukierunkowany jest nie tylko na rozwój agentów dotychczas współpracujących z Wartą, ale również na pozyskanie agentów z rynku, którzy dopiero rozpoczną swoją przygodę z Wartą. Program wśród agentów odbierany jest jako motywator napędzający sprzedaż.

Barbara Konieczna
regionalny menedżer sprzedaży Makroregionu Detalicznego Poznań

Program Oferta Wartości HDI jest stale oferowany kolejnym agentom. Warta zachęca nowych pośredników do wzięcia udziału w programie. Aby skorzystać z oferowanych benefitów, należy jedynie skontaktować się z właściwym regionalnym menedżerem sprzedaży Warty i ustalić kolejne kroki uczestnictwa.

PPK w sektorze publicznym

0
Robert Zapotoczny

W programie PPK od 2019 r. są już firmy „250+”. Małe i średnie przedsiębiorstwa („20+” i „50+”) dołączyły jesienią tego roku. Przed nami IV, ostatni etap wdrażania PPK. Rozpocznie się 1 stycznia 2021 r. i obejmie pozostałe podmioty zatrudniające i jednostki sektora finansów publicznych, bez względu na stan zatrudnienia. Jest to szczególny moment dla brokerów, którzy mogą wykorzystać ten czas nie tylko na zbudowanie swojej sieci kontaktów, ale także na własną edukację.

Terminy zawarcia umów dla jednostek sektora finansów publicznych to kolejno:

  • umowa o zarządzanie PPK – do 26 marca 2021
  • umowa o prowadzenie PPK − do 10 kwietnia 2021

Natomiast pozostałe podmioty obowiązują poniższe terminy:

  • umowa o zarządzanie PPK − do 23 kwietnia 2021
  • umowa o prowadzenie PPK − do 10 maja 2021

Portal www.mojeppk.pl jest jedynym oficjalnym źródłem informacji o pracowniczych planach kapitałowych. Jest prowadzony na mocy Ustawy o PPK przez operatora – spółkę PFR Portal PPK sp. z o.o. Spółka realizuje wiele bezpłatnych działań informacyjno-edukacyjnych na temat PPK. Jednym z nich są szkolenia w formie stacjonarnej i online, które pozwalają na przekazanie oficjalnych i rzetelnych informacji na temat PPK.

Zdobycie najbardziej aktualnej wiedzy jest ważne w kontekście pracodawców z II i III etapu, którzy niedawno dołączyli do programu, oraz tych z etapu ostatniego, których za kilka tygodni obejmie PPK, ponieważ potencjalni klienci potrzebują sprawdzonej, obiektywnej informacji, na podstawie której z powodzeniem i spokojem wdrożą, a potem obsłużą program w swojej firmie.

Spółka PFR Portal PPK, ustawowy operator oficjalnego portalu o PPK, rozpoczęła cykl bezpłatnych szkoleń online dla podmiotów z IV etapu wdrożenia.

Szkolenia skierowane są do osób odpowiedzialnych za wdrażanie PPK, m.in. w jednostkach sektora finansów publicznych. Odbywają się w każdy poniedziałek i środę w godzinach 13.00 – 15.00. Koncentrują się na aspektach technicznych, związanych tak z przygotowaniem do uruchomienia programu PPK w jednostce, jak i jego wprowadzenia i dalszej obsługi.

Podczas webinaru eksperci PPK omawiają m.in.: cele programu PPK i jego schemat, harmonogram wdrażania PPK, analizę przedwdrożeniową w jednostce sektora finansów publicznych, procedurę wyboru instytucji finansowej oraz zawarcia umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK, naliczanie, pobieranie i przekazywanie wpłat do instytucji finansowej oraz dokumentację i obowiązki informacyjne.

Brokerzy mogą korzystać z różnych form wsparcia oferowanych przez PFR Portal PPK: szkolenia w całej Polsce (w formie stacjonarnej lub online), szkolenia indywidualne, konsultacje, webinary, podcasty, materiały na www.mojeppk.pl. Do tego social media: Facebook, Instagram, LinkedIn czy YouTube, gdzie zamieszczamy wiele nagrań ze szkoleń.

Zawsze można też napisać do ekspertów PFR Portal PPK, do których bezpośrednie kontakty podane są na portalu, lub zadzwonić na naszą infolinię – wyjaśnia Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.

Więcej na temat bezpłatnych szkoleń i wdrożenia PPK w sektorze finansów publicznych znajduje się na stronie www.mojeppk.pl

Brexit coraz bliżej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego przypomniał, że 31 grudnia kończy się okres przejściowy, podczas którego Wielka Brytania traktowana jest jako państwo członkowskie UE. Polscy dostawcy usług na rynku finansowych chcący kontynuować działalność na rynku brytyjskim powinni zakończyć działania dostosowujące do tamtejszych wymogów prawnych i nadzorczych.

Wielka Brytania uruchomiła w 2019 r. system tymczasowych zezwoleń TPR (Temporary Permissions Regime) umożliwiający instytucjom finansowym z Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które dotychczas prowadziły działalność na terytorium UK dzięki swobodzie przedsiębiorczości i świadczenia usług (mechanizm tzw. paszportyzacji), uzyskanie zezwolenia na czasową jej kontynuację.

TPR obsługiwany jest przez brytyjskie organy nadzoru finansowego: FCA (Financial Conduct Authority) oraz PRA (Prudential Regulation Authority funkcjonujący w ramach Bank of England). Ponadto w Wielkiej Brytanii funkcjonuje reżim wygaszania zobowiązań kontraktowych (tzw. run-off) FSCR (Financial Services Contracts Regime) pozwalający na wygaszenie zobowiązań firmom, które nie będą korzystały z TPR lub nie uzyskają końcowej autoryzacji. 

Zgodnie z informacją otrzymaną od brytyjskich organów nadzoru, podmioty chcące skorzystać z obowiązującej jeszcze w 2020 r. tzw. paszportyzacji, powinny jednocześnie posiadać konkretne plany i przedstawić swoje intencje w kontekście kończącego się wkrótce okresu przejściowego, w tym przede wszystkim podjąć decyzję dotyczącą korzystania z TPR. Wspomniane organy sygnalizują również, że po dniu 29 grudnia 2020 r. rozpatrzenie notyfikacji w zakresie działalności transgranicznej (a co za tym idzie skorzystanie przez takie podmioty z TPR) nie będzie możliwe.

UKNF przypomniał też, że po 31 grudnia podmioty z Wielkiej Brytanii działające na polskim rynku finansowym będą miały status podmiotów z kraju trzeciego. Będą one mogły prowadzić działalność na terytorium Polski dopiero po przejściu stosownego postępowania przed KNF, a nadzór nad takimi podmiotami będzie sprawowany w określonym prawem zakresie.

(AM, źródło: KNF)

Wyciekły dane klientów jednego z pośredników ubezpieczeniowych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Jak podaje portal niebezpiecznik.pl, na serwerze jednego z pośredników ubezpieczeniowych zostały upublicznione dane klientów. Reakcje firmy na zgłaszanie problemu sugerują, że te informacje były publicznie dostępne przez dość długi czas.

Po listopadowym zgłoszeniu od jednego z czytelników portal ustalił, że pod adresem internetowym firmy Ent Broker były publicznie dostępne katalogi z wieloma różnego rodzaju dokumentami, m.in. kopiami umów ubezpieczenia z danymi klientów za ponad pięć i pół roku. Po zgłoszeniu wycieku osobie wymienionej w CEiDG jako prowadząca działalność pod powyższą nazwą, najpierw potwierdziła ona swoją tożsamość, a następnie, po zapoznaniu się ze szczegółami, oświadczyła, że połączenie jest pomyłkowe. Niebzzpiecznik.pl napotkał też problemy przy próbie weryfikacji prawdziwości upublicznionych informacji. Mimo to dane zostały usunięte z serwera. Firma przekazała też portalowi, że podjęła odpowiednie czynności sprawdzające oraz pozostałe działania przewidziane obowiązującymi regulacjami. Ent Broker nie ujawnił jednak portalowi, jaka była natura tego incydentu. Nie wiadomo też, jak długo dane znajdowały się na publicznym serwerze, choć jak wskazuje niebezpiecznik.pl, już po publikacji zgłosiła się do niego osoba, która kilkanaście dni wcześniej alarmowała pośrednika o wycieku i otrzymała wówczas zapewnienie, iż przyjrzy się on sprawie.

Więcej:
niebezpiecznik.pl z 6 grudnia, Marcin Maj „Potężny wyciek polis ubezpieczeniowych zawartych z różnymi towarzystwami”:

(AM, źródło: ObserwatorFinansowy.pl)

Można jeździć bez dokumentu prawa jazdy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od 5 grudnia kierowcy, którzy nie mają przy sobie prawa jazdy, podczas kontroli drogowej nie dostaną mandatu za brak tego dokumentu. mPrawo Jazdy jest też już dostępne w aplikacji mObywatel.

– Dwa lata temu podjęliśmy decyzję, dzięki której Polacy nie muszą mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego samochodu oraz dokumentu potwierdzającego jego ubezpieczenie. Teraz robimy kolejny krok. Od dziś nie tylko możemy zostawić prawo jazdy w domu, ale możemy je mieć w swoim telefonie, a dokładnie w naszej aplikacji mObywatel. Na ten dzień czekało wielu kierowców – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Zniesienie obowiązku wożenia ze sobą prawa jazdy to efekt tzw. pakietu deregulacyjnego dla kierowców (ustawy z 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw).

Jak od teraz będzie wyglądała kontrola drogowa? Policja sprawdzi uprawnienia kierowców w rejestrach państwowych, a dokładnie w Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK).

Zniesienie obowiązku wożenia ze sobą prawa jazdy nie jest jedyną zmianą. W mObywatelu udostępniono też mPrawo Jazdy. Wraz z nim w aplikacji pojawił się też licznik punktów karnych. W mObywatelu dostępna jest też usługa mPojazd, czyli odzwierciedlenie danych z dowodu rejestracyjnego, polisy OC i karty pojazdu. Usługa pokazuje informacje o OC posiadacza pojazdu mechanicznego – w tym nazwę ubezpieczenia, serię i numer polisy, okres ubezpieczenia oraz jego wariant. Co więcej, jeśli posiadacz pojazdu nie pamięta o terminie ważności posiadanego ubezpieczenia aplikacja na 30 dni przed terminem wygaśnięcia umowy wyświetli komunikat z przypomnieniem.

(AM, źródło: Ministerstwo Cyfryzacji)

IKE i IKZE w formie polisy z UFK w ofercie Credit Agricole

0

Bank Credit Agricole poszerzył swoją ofertę o nowe produkty: Indywidualne Konta Emerytalne (IKE) oraz Indywidualne Konta Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE). Oba rachunki są prowadzone przez Credit Agricole Życie TU i zostały przygotowane w formie ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi (UFK).

– IKE i IKZE są wygodnymi narzędziami długoterminowego oszczędzania z myślą o wyższej emeryturze. Dają dużą elastyczność w wysokości i częstotliwości dokonywanych wpłat oraz umożliwiają dziedziczenie zgromadzonych środków przez spadkobierców lub inne wskazane osoby, a w przypadku IKZE istnieje także możliwość odliczania wpłat od podstawy opodatkowania – wyjaśnia Richard Paret, CEO CA Życie TU.

Klienci, którzy zdecydują się skorzystać z IKE lub IKZE w Credit Agricole, mają do wyboru pięć strategii inwestycyjnych, zróżnicowanych pod względem poziomu ryzyka i horyzontu inwestycyjnego. Sami mogą zdecydować, którą z tych strategii wybrać, w zależności od swoich potrzeb i oczekiwań oraz sytuacji finansowej.

– Oferowane za pośrednictwem naszego banku produkty emerytalne zbudowane są w taki sposób, aby skutecznie i bezpiecznie pomnażać środki gromadzone przez klientów na każdym etapie ich życia. Im bliżej do daty planowanego przejścia na emeryturę, tym polityka inwestycyjna jest ostrożniejsza, a instrumenty finansowe bezpieczniejsze – mówi Szymon Księżopolski, manager do spraw ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych banku.

Decydując się na produkt emerytalny w Credit Agricole, klient może wybrać także opcję rozszerzoną o ochronę ubezpieczeniową na wypadek choroby lub śmierci. W przypadku ciężkiego schorzenia towarzystwo przejmuje opłacanie składek, co umożliwia kontynuowanie polisy. W przypadku zgonu przed zakończeniem okresu umowy dodatkowa suma ubezpieczenia dopełni wartość zgromadzonego kapitału.

– To dodatkowe ubezpieczenie wyróżnia produkty Credit Agricole spośród wszystkich innych ubezpieczeń emerytalnych dostępnych na polskim rynku. Klient może w ten sposób zapewnić sobie finansowe bezpieczeństwo zarówno po zakończeniu kariery zawodowej, jak i wcześniej – jeszcze przed przejściem na emeryturę – mówi Szymon Księżopolski.

(AM, źródło: Credit Agricole)

18,336FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie