Blog - Strona 452 z 1469 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 452

Młodzi pracownicy chodzą do lekarzy częściej niż ich rówieśnicy w poprzedniej dekadzie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Tylko od grudnia 2022 r. liczba ubezpieczonych w ramach polis pracowniczych TU Zdrowie wzrosła o ponad 10%. Wyraźny jest też wzrost odsetka osób korzystających ze świadczeń w ramach ubezpieczenia zdrowotnego. Od czerwca ubiegłego roku do marca tego roku zwiększył się on o ponad 4 punkty procentowe. Eksperci towarzystwa zauważają wyraźną zmianę generacyjną – szczególnie młodzi pracownicy zaczęli bardziej dbać o swoje zdrowie i zdecydowanie częściej korzystają z usług medycznych niż ich równolatkowie jeszcze dekadę wcześniej.  

– Na przestrzeni ostatnich lat zauważamy, że coraz więcej ubezpieczonych korzysta ze świadczeń zdrowotnych w ramach polisy i robią to coraz częściej. Ma na to wpływ wiele czynników. Po pierwsze – rośnie świadomość zdrowotna Polaków, po drugie – publiczna opieka zdrowotna wciąż boryka się z długiem zdrowotnym będącym efektem pandemii, a tym samym długimi kolejkami do specjalistów. Nie bez znaczenia są też zmiany generacyjne, gdyż dwudziestolatkowie przystępujący do ubezpieczenia dziesięć lat temu mają dziś rodziny, które włączają do ubezpieczenia, a z wiekiem sami coraz bardziej zaczynają się interesować swoim zdrowiem – tłumaczy Bernard Kucharski, zastępca dyrektora Sprzedaży TU Zdrowie.

– W grupie 15–34 lata mamy więcej ubezpieczonych niż rok temu, sytuacja jest odwrotna w grupie wiekowej 54–74 lata. W grupie 30–49 lat mamy ok. 50% wszystkich ubezpieczonych. Co ciekawe, widzimy, że młodzi pracownicy wykonują zlecane badania diagnostyczne częściej niż ich starsi koledzy jeszcze dekadę temu. Możemy domniemywać, że nie wynika to z tego, że są w gorszej kondycji, ale że dziś młodzi ludzie mają większą świadomość zdrowotną, dbają o profilaktykę, a poza tym mają większy dostęp do niepublicznej opieki zdrowotnej i nie mają czasu na stanie w kolejkach do lekarzy w ramach NFZ – mówi Teresa Domańska, dyrektorka ds. Oceny Ryzyka TU Zdrowie. – Zmiana struktury wiekowej i częstotliwość korzystania ze świadczeń brane są pod uwagę przy ocenie ryzyka ubezpieczeniowego. Na wysokość składki ubezpieczeniowej nakłada się bowiem wiele czynników, z których najważniejszym jest oczywiście zakres ubezpieczenia. To o tyle logiczne, że im więcej świadczeń będzie obejmował pakiet, tym wyższa będzie składka. Kolejnymi elementami, oprócz wspomnianej struktury wiekowej, które wpływają na składkę, są także opcje dodatkowe, takie jak np. programy zdrowotne oferowane przez TU Zdrowie: Mój Dietetyk czy Mój Ortopeda i wysokość Górnej Granicy Odpowiedzialności (GGO), czyli maksymalnej kwoty refundacji – dodaje.

(AM, źródło: TU Zdrowie)

Aegon piąty raz na starcie Biegu po Nowe Życie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

23. Bieg po Nowe Życie – największa polska inicjatywa społeczna promująca świadome dawstwo narządów do przeszczepów i przybliżająca społeczeństwu ideę transplantacji jako skutecznej metody leczenia – odbędzie się 23 września. Aegon po raz kolejny wspiera to wydarzenie.

W imprezie obok osób po przeszczepach i przedstawicielach medycyny transplantacyjnej, jak zawsze, wezmą udział osoby publiczne, przedstawiciele mediów, a także partnerzy i sympatycy wydarzenia. Po raz pierwszy w Warszawie zobaczymy też na trasie młodzież ze szkół ponadpodstawowych.

– Bieg po Nowe Życie jest jedną z ważniejszych kampanii społecznych, którą wspieramy. Pomimo rosnącej świadomości, obecnie w Polsce około 5000 osób czeka na przeszczep. Cały czas warto więc angażować się w promocję transplantologii. To nie tylko szansa na nowe życie dla pacjenta, ale także dla jego rodziny i bliskich. Naszymi działaniami i udziałem naszych pracowników w biegu chcemy zachęcić innych do podjęcia rozmowy na ten temat z najbliższymi – mówi Marc van der Ploeg, prezes Aegon.

23. Bieg po Nowe Życie rozpocznie się 23 września o 12:00 na terenie Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

(AM, źródło: Aegon)

Co powinna zawierać odpowiednia polisa dla studenta wynajmującego mieszkanie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zdaniem ekspertów CUK Ubezpieczenia nieruchomość wynajmowana studentowi powinna być ubezpieczona od wszelkich ryzyk. Dzięki polisie studenci nie będą musieli zwracać kosztów z własnej kieszeni.

Z analizy multiagencji wynika, że właściciele mieszkań na wynajem muszą liczyć się z około 11% podwyżką kwot za roczną ochronę swoich nieruchomości. Polisa w Krakowie to koszt średnio 354 zł. We Wrocławiu cena wyniosła 380 zł. Właściciele nieruchomości w województwach mazowieckim i wielkopolskim płacili odpowiednio 370 i 338 zł. Wysokie stawki zanotowano w Toruniu – 414 zł rocznie.

województwomiastocena polisy w 2023cena polisy w 2022
dolnośląskieWrocław380341
mazowieckieWarszawa370331
wielkopolskiePoznań338304
małopolskieKraków354317
kujawsko-pomorskieToruń414372

– Przypadki, w których wynajmujemy komuś naszą własność, albo z niej korzystamy powinny być objęte odpowiednimi polisami. Właściciele mieszkań przede wszystkim powinni mieć ochronę w postaci polisy mieszkaniowej obejmującej kluczowe części składowe lokum. To najprostszy sposób, by zabezpieczyć majątek. Nieruchomość zawsze powinna być zabezpieczona od nieprzewidzianych zdarzeń, takich jak ogień, zalanie czy huragan. Wielu właścicieli dodaje koszt polisy do ceny wynajmu. Dla studentów wynajmujących mieszkania przeznaczona jest natomiast polisa OC najemcy – komentuje Paulina Makowska z CUK Ubezpieczenia.

Ubezpieczenie mieszkań na wynajem w podstawowym zakresie obejmuje ochronę od zdarzeń losowych, takich jak zalanie, pożar czy huragan, a także ryzyka związane z kradzieżą, włamaniem, rabunkiem lub atakiem wandalizmu. Należy pomyśleć o ubezpieczeniu nie tylko murów i elementów stałych, ale również wszelkich ruchomościach domowych i szkodach, jakie może wyrządzić najemca. Najczęściej lokatorzy niszczą wyposażenie lokalu, np. ściany, instalacje, meble czy AGD.

– Wynajmującym mieszkania doradzamy przede wszystkim ubezpieczenie murów i elementów stałych oraz ochronę przed szkodami wyrządzonymi przez lokatorów. Kluczowe części składowe lokum można podzielić na nieruchomości z elementami stałymi, jak okna czy piekarnik w zabudowie, oraz ruchomości – komputer czy telewizor. Pierwsza grupa to obiekty trwale związane z mieszkaniem, których bez narzędzi nie można zdemontować. Zdarzają się jednak przypadki, że zostają one skradzione. Mieszkanie narażone jest na skutki działań innych osób. Kradzież z włamaniem zakończy się nie tylko utratą mienia, ale także uszkodzeniem drzwi wejściowych, okien oraz kosztownych zabezpieczeń przeciwwłamaniowych. Rozszerzając polisę o odpowiednie warianty, można również otrzymać zwrot kosztów związanych z wizytą ślusarza, hydraulika, elektryka lub gazownika. Polisa właściciela nie obejmuje szkód wyrządzonych osobom trzecim przez najemcę. Musi on posiadać swoje ubezpieczenie – dodaje Paulina Makowska.

Komfort dla najemców

Najemca może ubezpieczyć wyposażenie mieszkania będące jego własnością oraz odpowiedzialność cywilną od szkód, które przypadkowo wyrządzi. Lokatorzy muszą pamiętać, że w wynajmowanym mieszkaniu będą znajdowały się też ich prywatne przedmioty, np. cenny sprzęt, elektronika czy małe AGD. Podczas włamania i kradzieży mogą je stracić. To szczególnie istotne, gdy wynajmowane mieszkanie znajduje się w obszarze o podwyższonym ryzyku.

– Wszystkie drogocenne sprzęty najemcy, takie jak laptop, drogi telefon, profesjonalny sprzęt sportowy lub turystyczny, oraz inne wartościowe przedmioty warto ubezpieczyć jako ruchomości domowe. Ta sama polisa zabezpieczy przed stratą ważnych dokumentów, gotówki oraz kart płatniczych. Dla nowych osób w mieście szczególnie użyteczny będzie home assistance, który zapewni fachową pomoc w nagłych sytuacjach lub awariach. Polisa pokryje koszty wynajmu innej nieruchomości na czas remontu lub naprawy. Koszt takiego ubezpieczenia rozpoczyna się już od kilkudziesięciu złotych rocznie, a wszystkie formalności można załatwić zdalnie – komentuje Paulina Makowska.

Ubezpieczenie wspólnot mieszkaniowych

Na rynku dostępne są także polisy dla wspólnot mieszkaniowych. Mają formułę grupową i konstrukcję pakietową. Takie ubezpieczenia zabezpieczą od przepięć, zalania, awarii sieci wod.-kan., kradzieży z włamaniem i rabunkiem urządzeń czy instalacji. Ubezpieczyciel wypłaci również środki w przypadku wandalizmu, konieczności podjęcia drobnych prac remontowych, znalezienia miejsca awarii albo utraty mediów.

– W przypadku szkody wyrządzonej przez studenta lub jakiegokolwiek innego lokatora, zalania czy przepięcia, właściciel mieszkania powinien skontaktować się ze wspólnotą, żeby zweryfikować, czy posiada ona polisę, z której można skorzystać w takiej sytuacji – podsumowuje Paulina Makowska.

(AM, źródło: Brandscope)

Chiny: Zachęty dla ubezpieczycieli do inwestowania w akcje

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Chiński nadzór finansowy (NAFR) zmniejszył wagę ryzyka, jaką przyznaje znajdującym się w posiadaniu firm ubezpieczeniowych akcjom blue-chipów i spółek technologicznych, zachęcając je do inwestowania na spowolniałym krajowym rynku akcji.

Waga ryzyka dla firm z indeksu CSI300 będzie zmniejszona z 0,35 do 0,3, a dla akcji notowanych na technologicznym rynku STAR w Szanghaju z 0,45 do 0,4. Niższa waga ryzyka uwolni więcej kapitału na inwestycje ubezpieczycieli. Ponadto nadzór zredukował również wagę ryzyka przyznawaną inwestycjom w nieruchomości w ramach Real Estate Investment Trusts, w Chinach kierujące pieniądze głównie na projekty infrastrukturalne. Stosunkowo niska waga ryzyka została ustalona dla inwestycji private equity w chińskie sektory strategiczne i wschodzące.

Chiny ujawniły zastosowanie licznych środków służących zwiększeniu zaufania inwestorów i ożywieniu giełdy. Zalicza się do nich zmniejszenie o połowę opłaty skarbowej za handel akcjami i spowolnienie tempa pierwszych ofert publicznych (IPO).

(AC, źródło: Reuters)

O optymalnych strategiach wdrożenia przepisów DORA w organizacjach

0
Źródło zdjęcia: Evention

Od 25 do 26 października w Warszawie odbywać się będzie DORA Forum – pierwsza edycja wydarzenia na temat rozporządzenia w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego, czyli Digital Operational Resilience Act (DORA). Patronem medialnym wydarzenia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Celem DORA Forum jest stworzenie platformy do wymiany doświadczeń, poglądów i ocen dotyczących regulacji oraz optymalnych strategii wdrożenia tych przepisów w organizacjach.

Agenda konferencji odzwierciedla 5 kluczowych filarów regulacji DORA. Podczas wystąpień i dyskusji na scenie, poświęconych takim tematom, jak zapewnienie cyberodporności organizacji, zarządzanie ryzykiem technologicznym, ryzyka łańcucha dostaw ICT, zarządzanie incydentami, współpraca i raportowanie oraz najważniejsze wyzwania spod znaku DORA, praktycy regulacji z sektora finansowego i ubezpieczeniowego podzielą się perspektywami, wyzwaniami i sukcesami związanymi z wdrażaniem wymogów regulacji.

Głos zabiorą m.in. Damian Jagusz, CITSO, Head of IT Security and Compliance Team ERGO Hestia, Tomasz Brożek, kierownik Zespołu Bezpieczeństwa Unum Życie, i Ewa Bąkowska, kierowniczka Zespołu Bezpieczeństwa UNIQA Polska. Z kolei przedstawiciele rynku technologicznego zaprezentują innowacyjne rozwiązania i usługi wspierające spełnienie tych wymogów.

DORA Forum jest podzielone na dwie części. Pierwszą z nich, odbywającą się 25 października, jest konferencja w hotelu Courtyard by Marriott Warsaw Airport w Warszawie. Z kolei 26 października odbędą się warsztaty online zatytułowane „Testowanie operacyjnej odporności cyfrowej”.

Szczegółowa agenda DORA Forum znajduje się tutaj.

Kontakt z organizatorem

(AM, źródło: DORA Forum)

KNF porządkuje rynek polis inwestycyjnych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

15 września Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie przyjęła rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące oceny odpowiedniości ubezpieczenia na życie z elementem inwestycyjnym. Zastąpią one rekomendacje dotyczące badania adekwatności produktu z 22 marca 2016 roku.

Zmiany prawa i nieprawidłowości impulsem do zmian

Uzasadniając konieczność zastąpienia dotychczas obowiązujących rekomendacji, KNF wskazała, że od 2016 r. w krajowych oraz unijnych aktach prawnych wprowadzono szereg nowych wymogów i obowiązków dotyczących dystrybucji ubezpieczeń. Przyjęte rekomendacje uwzględniają zmiany w otoczeniu prawnym, a dodatkowo mają charakter wyjaśniający i doprecyzowujący.

Komisja wskazała ponadto, że od kilku lat zauważa występowanie licznych nieprawidłowości związanych z takimi polisami. Według niej negatywne zjawiska wynikają przede wszystkim z nieprawidłowości przy dystrybucji takich produktów, w tym występujących błędów lub luk w procesie oceny odpowiedniości ubezpieczenia dla klienta. Do najistotniejszych problemów należą: brak dopasowania umowy do potrzeb i sytuacji majątkowej klienta, w szczególności w wyniku rzetelnego ich rozpoznania i sytuacji majątkowej, brak pełnej informacji o opłatach oraz o ryzykach związanych z umową, przede wszystkim o ryzyku inwestycyjnym.

W założeniach nadzoru rekomendacje mają przyczynić się do wzmocnienia ochrony interesów klienta, a także stanowić istotny krok do zapewnienia wyższej jakości i transparentności procesu dystrybucji ubezpieczeń na życie z elementem inwestycyjnym.

15 rekomendacji…

Nowy akt nadzoru składa się z 15 Rekomendacji podzielonych na następujące obszary:

  • Zarząd i rada nadzorcza (4 rekomendacje)
  • Odpowiedniość ubezpieczenia na życie z elementem inwestycyjnym (8)
  • Przygotowanie osób zaangażowanych w proces oceny odpowiedniości ubezpieczenia na życie z elementem inwestycyjnym oraz nadzór nad praktykami sprzedażowymi (2)
  • System kontroli wewnętrznej, funkcja zgodności z przepisami i funkcja audytu wewnętrznego (1).

…z których najważniejsze dotyczą odpowiedniości

Najważniejszym spośród wszystkich jest obszar drugi, który obejmuje ponad połowę wszystkich rekomendacji. Zobowiązują one zakłady do zorganizowania procesu dokonywania oceny odpowiedniości umowy ubezpieczenia na życie z elementem inwestycyjnym dla klienta w sposób zapewniający jej prawidłowość. W tym celu towarzystwa muszą uzyskać od klienta wszelkie niezbędne informacje do dokonania oceny. Rekomendacje zobowiązują ponadto ubezpieczyciela do przedstawienia klientowi odpowiedniej dla niego propozycji/rekomendacji polisy wraz z uzasadnieniem. Zainteresowany ubezpieczeniem ma mieć również możliwość wyboru UFK o poziomie ryzyka inwestycyjnego nie wyższym, niż wynikający z analizy informacji uzyskanych na potrzeby dokonanej oceny odpowiedniości, zarówno w momencie zawarcia umowy, jak również na dalszych etapach jej trwania. W przypadku stwierdzenia

  • braku adekwatności potrzeb klienta do jego doświadczenia, wiedzy w dziedzinie ubezpieczeń na życie lub sytuacji finansowej,
  • braku ubezpieczenia inwestycyjnego odpowiedniego do potrzeb,
  • zawarcia umowy na żądanie klienta,

zakład powinien podejmować działania, mające na celu zapewnienie ochrony klienta, w szczególności adekwatne działania informacyjne wobec niego.

Informować zrozumiale, wszystko dokumentować i niczego nie ukrywać

Akt nadzoru nakłada również w tym obszarze obowiązek informowania klienta w prosty i zrozumiały sposób o przeprowadzaniu oceny odpowiedniości umowy, dobrowolności przekazania informacji niezbędnych do dokonania oceny oraz o konsekwencjach odmowy wypełnienia ankiety. Sam proces ma być udokumentowany, zaś w materiałach i informacjach marketingowych oraz reklamowych użytych w jego trakcie towarzystwu nie wolno ukrywać istotnych cech tego ubezpieczenia, w tym ryzyka inwestycyjnego lub opłat.

Rekomendacje dla wszystkich…

Rekomendacje są skierowane do:

  • krajowych zakładów ubezpieczeń,
  • głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń,
  • zagranicznych zakładów ubezpieczeń z siedzibą w państwach Unii Europejskiej lub państwach Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i wykonujących działalność ubezpieczeniową na terytorium Polski, na zasadach określonych w ustawie o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, przez oddział lub w ramach swobody świadczenia usług.

Projekt rekomendacji był konsultowany z zainteresowanymi podmiotami i instytucjami, a w szczególności z zakładami oferującymi inwestycyjne polisy życiowe, Polską Izbą Ubezpieczeń, Rzecznikiem Finansowym, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

…chyba że ktoś nie chce

Rekomendacje są stosowane według zasady „zastosuj lub wyjaśnij”. Zgodnie z treścią art. 365 ust. 5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej zakłady, które nie stosują się do rekomendacji ani nie zamierzają się do nich zastosować, do 15 kwietnia 2024 r. informują organ nadzoru, w jaki sposób zamierzają osiągnąć cele, dla realizacji których organ nadzoru wydał rekomendacje. Te informacje zostaną ujawnione na stronie internetowej KNF.

Organ nadzoru oczekuje, że Rekomendacje będą stosowane przez zakłady ubezpieczeń nie później niż od 1 kwietnia 2024 r. W odniesieniu do umów ubezpieczenia na cudzy rachunek zawartych przed 1 kwietnia 2024 r. Rekomendacje mają zastosowanie wobec osób zamierzających skorzystać z ochrony ubezpieczeniowej po tej dacie.

Pełna treść rekomendacji znajduje się w Dzienniku Urzędowym.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

VIG połączy swoje polskie spółki

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Vienna Insurance Group konsoliduje swoją działalność na polskim rynku. Zamiast obecnych sześciu towarzystw ubezpieczeń, działać będą tylko trzy. Celem zmian jest szersze wykorzystanie potencjału polskiego rynku, który jest jednym z kluczowych dla grupy.

VIG zajmuje 4. miejsce na polskim rynku, z udziałem na poziomie 9,3%. Po niedawnym przejęciu polskiego biznesu Aegon w skład grupy wchodzi sześć spółek: trzy życiowe (Compensa Życie, Vienna Life, Aegon Życie) oraz trzy majątkowe (Compensa TU, InterRisk, Wiener). Przyszła konsolidacja zakłada obecność trzech towarzystw na naszym rynku, co ma wzmocnić ich pozycję konkurencyjną.

Silna pozycja w Polsce

Połączenie majątkowych spółek Compensa i Wiener ma zaowocować rozwojem biznesu majątkowego VIG w Polsce. Dwie uzupełniające się oferty, zarówno w obszarze detalicznym, jak i korporacyjnym, zapewnią nowej spółce pozycję kluczowego gracza w dziale II. Powstały w wyniku fuzji zakład zaoferuje szerszą ochronę ubezpieczeniową klientom detalicznym, w obszarze ubezpieczeń zdrowotnych i majątkowych. Dzięki połączeniu firma umocni także pozycję w obszarze ubezpieczeń dla MŚP, sektora publicznego oraz dużych przedsiębiorstw. Zwiększenie skali działania pozwoli na skuteczniejsze konkurowanie i wzmocnienie pozycji VIG w Polsce pod marką Compensa. Z kolei InterRisk będzie nadal działać samodzielnie.

W biznesie życiowym dojdzie do połączenia Vienna Life, Compensy i Aegon. W jego wyniku powstanie jeden z wiodących graczy w dziale I. Przyszła spółka wykorzysta silne strony wszystkich trzech marek na rynku ubezpieczeń indywidualnych i grupowych, szeroką ofertę ubezpieczeń ochronnych i oszczędnościowych oraz bogaty portfel bancassurance.

– W procesie połączenia wykorzystamy mocne strony spółek i zbudujemy wysoce konkurencyjne towarzystwa ubezpieczeniowe. Dzięki temu jeszcze lepiej wykorzystamy potencjał wzrostu na polskim rynku, który jest bardzo ważny dla VIG – mówi Hartwig Löger, prezes zarządu Vienna Insurance Group.

Rozwój kluczowego rynku

Głównym celem fuzji jest wykorzystanie potencjału oraz praktyk łączonych spółek i zbudowanie silnej pozycji rynkowej, umożliwiającej skuteczne konkurowanie nad Wisłą. Nadrzędnym celem VIG jest stworzenie spółek, które staną się preferowanym partnerem dla czołowych dystrybutorów, w tym multiagentów, pośredników finansowych, banków i platform cyfrowych.

– Polska jest trzecim co do wielkości rynkiem dla VIG i jest jednocześnie dla nas szczególnie ważna. Przejawia się to nie tylko w potencjale Polski, ale także inwestycjach VIG w innowacje oraz dynamicznym rozwoju naszych polskich spółek w ostatnich latach. Łączymy siły i wykorzystujemy nasze sieci sprzedaży, portfolio produktów i synergie strukturalne w celu intensywniejszej orientacji na klienta i zapewnienia wysokiej konkurencyjności spółek – wyjaśnia Harald Riener, członek zarządu VIG odpowiedzialny za rynek polski.

Spółki VIG w Polsce uzyskały w pierwszym półroczu 2023 roku 766 mln euro składki przypisanej brutto i zysk przed opodatkowaniem na poziomie 33,5 mln euro (wg IFRS 17/9).

Proces łączenia ma rozpocząć się przed końcem tego roku. Jego finalizacja ma nastąpić  w drugiej połowie 2024 r. pod warunkiem uzyskania zgody Komisji Nadzoru Finansowego. Dalsze szczegóły fuzji zostaną ujawnione w nadchodzących tygodniach.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Rankomat w barwach Netrisk

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Bauer Media oraz Netrisk Group, spółka portfelowa MCI Capital, poinformowały 20 września o zawarciu porozumienia dotyczącego połączenia porównywarek internetowych w sześciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Jedną z nich jest działający w Polsce Rankomat.

W ramach transakcji porównywarki Bauera: Rankomat.pl, czeskie Epojisteni.cz i Srovnejto.cz oraz słowacka Superpoistenie.sk dołączą do portfolio Netrisk, obejmującego Netrisk.hu (Węgry), Durchblicker.at (Austria), Klik.cz (Czechy), Netfinancie.sk (Słowacja) i Edrauda.lt (Litwa). W wyniku fuzji powstanie porównywarka internetowa o znaczącej skali w Europie.

Po zakończeniu transakcji połączona grupa będzie miała zasięg około 80 milionów potencjalnych klientów w sześciu krajach europejskich.

Bauer Media będzie posiadał znaczny, ale nie większościowy udział w całym biznesie. Globalny fundusz technologiczny TA Associates, obecny większościowy inwestor Netrisk, pozostanie nim także w połączonej firmie, podczas gdy MCI Capital, jeden z największych technologicznych funduszy inwestycyjnych w Europie Środkowej (inwestujący 25–100 mln euro w cyfrowych czempionów: spółki technologiczne, spółki przechodzące transformację cyfrową oraz infrastrukturę IT), zachowa mniejszościowy pakiet udziałów.

Netrisk jest najstarszą i jedną z największych platform do porównywania i zakupu ubezpieczeń online na rynku węgierskim. Jej dyrektorem generalnym jest Robert Sokołowski, menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branży ubezpieczeniowej. To on odpowiadał za wprowadzenie w 2011 r. na polski rynek Proamy. Na początku 2014 r. został prezesem Generali Polska. Z końcem 2015 r. rozstał się z grupą. Pracował w Zurich Insurance w Szwajcarii, gdzie przez trzy lata pełnił funkcję globalnego szefa sprzedaży ubezpieczeń bezpośrednich. Wcześniej był związany z Liberty Direct jako dyrektor ds. operacji oraz dyrektor sprzedaży i obsługi.

Transakcja zostanie sfinalizowana po spełnieniu stosownych wymogów prawnych. Warunki finansowe transakcji nie zostały ujawnione.

(AM, źródło: stooq.pl, wirtualnemedia.pl, gu.com.pl)

Insly pomaga zarządzać przepływem gotówki w multiagencji

0
Andrzej Szymański

Podstawą każdego biznesu jest zarządzanie płatnościami. Utrata płynności finansowej to prosty przepis na wykończenie firmy. Nie inaczej jest w branży ubezpieczeniowej. Przy polisach z płatnością w formie przelewu martwić się musi głównie ubezpieczyciel, a w przypadku polis opłacanych gotówką przez klientów odpowiedzialność za terminowe płatności spoczywa wyłącznie na agencji, bez względu na jej rozmiar czy zakres działalności.

Szczególnie w agencjach, które posiadają setki lub tysiące agentów, skala przedsięwzięcia staje się istotna, zwiększając ryzyko nieterminowości płatności lub ich braku. Może się to przekładać na znaczące straty finansowe i inne konsekwencje, wśród nich najcięższe i najbardziej namacalne – zawieszenie konta przez zakłady ubezpieczeń. Mniej oczywiste, ale równie dotkliwe są negatywne skutki dla wiarygodności agenta w oczach klientów czy samego zakładu ubezpieczeń, gdy płatności są regularnie opóźniane lub ich brakuje.

Z naszych obserwacji i rozmów z właścicielami agencji ubezpieczeniowych wynika, że chcieliby usprawnić zarządzanie procesem rozliczeń gotówkowych – twierdzi Andrzej Szymański, Product Manager Insly. Dodaje, że obecnie wciąż jest to praca manualna poszczególnych pracowników, którzy generują raporty rozliczeniowe, rozprowadzają je między współpracownikami, sprawdzają poprawność i terminowość płatności. Przy czym, co istotne, polegają wyłącznie na raportach dostarczanych przez zakłady ubezpieczeń. – Ten proces manualny wymaga znacznych nakładów pracy i czasu. Istnieje również ryzyko błędów ludzkich, co sprawia, że nie ma pewności, czy odpowiednie kwoty za różne polisy trafiły na konto agencji – podsumowuje Andrzej Szymański.

Biorąc pod uwagę te wyzwania i korzystając z licznych przykładów właścicieli agencji starających się utrzymać kontrolę nad przepływem gotówki, firma Insly opracowała nową funkcję w module CRM, który upraszcza, automatyzuje i zabezpiecza proces rozliczeń płatności gotówkowych.

Proces rozpoczyna się od rejestracji polisy w systemie Insly poprzez import PDF-a lub w sposób automatyczny, jeśli polisa została wystawiona w systemie. Funkcjonalność pozwala następnie na wygenerowanie raportu rozliczeniowego dla wybranej osoby. Raport jest w kolejnych krokach weryfikowany i zatwierdzany przez wyznaczoną do tego osobę.

Więcej o rozliczeniach gotówkowych i nowej funkcjonalności w CRM-ie Insly można przeczytać w artykule „Kasa musi się zgadzać!”

(ks)

Jak ubezpieczają się kolejarze?

0
Marta Zdzińska

Specyfika spółek kolejowych i ich struktury zatrudnienia polega na tym, że są to grupy duże, zróżnicowane pod kątem wykonywanej pracy – zarówno praca biurowa, jak i praca fizyczna, zróżnicowane zarobki, ale przede wszystkim są to grupy pracowników rozsiane po całej Polsce i często pracujące „w ruchu”.

Wszystkie elementy charakteryzujące grupę pracowniczą sprawiają, że podejście do przygotowania programu ubezpieczeniowego, a co ważniejsze, wdrożenia i obsługi takiego programu powinno być dostosowane do tej specyfiki.

Uciekajmy od stereotypów!

Stereotypowo moglibyśmy powiedzieć, że mamy do czynienia z grupą tradycyjną, więc można oprzeć się na tradycyjnych rozwiązaniach i nie „kombinować”. Jednak z naszych doświadczeń wynika, że pracownicy kolei dokonują bardzo zróżnicowanych wyborów ubezpieczeniowych i przy dziesięciu wariantach ubezpieczenia do wyboru znajdzie się duża grupa chętnych na każdy z nich.

W związku z tym, że mamy tu duże zróżnicowanie, o którym wspominałam we wstępie, zauważalna jest również zmiana pokoleniowa pracowników – młodzi pracownicy kolei mają inne podejście do zakresu ubezpieczenia, zwracają uwagę na inne elementy niż osoby starsze – dla nich ważniejsze jest na przykład ryzyko wypadku. O nich również warto pomyśleć, przygotowując program.

Jakie jest rozwiązanie, które pozwoli te różne oczekiwania spełnić? Duży wybór wariantów, a także modułowe budowanie zakresu ubezpieczenia – dające możliwość dobrania różnych dodatków do swojego bazowego wariantu. Taki dodatek może zwiększać świadczenie za zgon ubezpieczonego (co w przypadku naszych klientów jest wybierane często przez osoby posiadające kredyty hipoteczne) albo skupiać się na świadczeniach związanych z nieszczęśliwymi wypadkami, które są bardziej prawdopodobne w przypadku pracowników fizycznych. Tym samym dajemy pracownikowi realną możliwość budowania ubezpieczenia zgodnie z własnymi potrzebami.

Wdrożenie, czyli dobór kanałów komunikacji

Dostęp pracownika do informacji na temat ubezpieczeń grupowych jest moim zdaniem kluczowym elementem, na który należy zwrócić uwagę. Ulotki w kadrach zdecydowanie nie są wystarczającym spełnieniem tej potrzeby.

Co zatem możemy zrobić? Działać różnymi kanałami – dostęp do informacji na odpowiedniej platformie, prezentacje w miejscach, gdzie fizycznie przebywają grupy pracowników, webinary online pozwalające na włączenie się pracowników biurowych, ale też tych, którzy pracują „w ruchu” i do których nie jesteśmy w stanie dotrzeć w formule stacjonarnej. Bardzo często na webinarach online, które organizujemy w różnych porach dnia, włączają się pracownicy ze swoimi członkami rodzin, którzy też planują przystąpić do programu. Do tego tradycyjne plakaty i ulotki.

Specjalna platforma internetowa to bardzo ważny element wdrożeniowy i obsługowy w przypadku dużych grup. Dostęp do informacji i możliwość przystąpienia pracowników do ubezpieczenia grupowego bez potrzeby angażowania działu kadr w sposób znaczący przyspiesza proces uzyskania informacji, ale też staje się naturalną drogą załatwiania swoich spraw, nie tylko dla młodych pracowników.

System powinien zawierać informacje na temat zakresu ubezpieczenia, udostępniać wszystkie niezbędne dokumenty, ale też dawać możliwość przystąpienia do ubezpieczenia.

Smartfon – łączność nie tylko z młodym pokoleniem

Dużym wyzwaniem jest przedstawienie informacji i umożliwienie przystąpienia do ubezpieczenia za pomocą smartfonu. Telefon komórkowy z dostępem do internetu ma praktycznie każdy pracownik, dlatego też system, który w sposób czytelny i przyjazny pozwoli na zapoznanie się z dedykowanym programem ubezpieczeniowym w telefonie, a dodatkowo umożliwi dopełnienie na telefonie formalności niezbędnych do zawarcia ubezpieczenia, w ogromnym stopniu ułatwi komunikację z pracownikiem. To dzisiaj główny kierunek rozwoju platformy, z której korzystają nasi klienci.

Obsługa ubezpieczenia przez dział kadrowy

Uproszczenie i przyspieszenie obsługi ubezpieczenia przez kadry jest często obszarem, któremu nie poświęca się wystarczająco dużo uwagi. Oferta, wybór wariantów, dostarczenie zakresu pracownikom to ważne elementy, ale równie ważne jest sprawne wdrożenie zmian w programie bez „paraliżowania” działu kadr w spółce.

Wypełnianie deklaracji długopisem powinno przejść już do historii, ponieważ to oznacza, że pracownik kadr musi każdą deklarację przepisać do systemu ubezpieczyciela, co pochłania ogromne ilości czasu w pracy (za który płaci pracodawca). Rozwiązaniem tego problemu są deklaracje wypełniane przez pracowników online, które następnie trafiają do systemu i są zawarte w raportach, przygotowanych specjalnie dla działu kadr – tak aby można było dokonać potrącenia składki z wynagrodzenia.

Działy kadr w zakresie ubezpieczeń grupowych powinny zajmować się potrąceniem składek oraz oznaczeniem rezygnacji/odejścia z pracy danego pracownika, resztę powinien systemowo zapewnić ubezpieczyciel lub pośrednik.

Podsumowując, spółki z branży kolejowej to wymagające grupy pracownicze, w przypadku których przygotowanie dobrego programu ubezpieczeniowego wymaga odpowiedniego podejścia i skupienia się na wielu elementach.

Są to grupy, w których zdecydowanym pomocnikiem może być system do obsługi ubezpieczenia, który zostanie doceniony przez pracowników, ale także odciąży działy kadr – to jasno pokazuje nasze doświadczenie.

Marta Zdzińska
koordynatorka współpracy z klientem strategicznym

18,296FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie