Blog - Strona 1267 z 1484 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1267

Dlaczego koncentracja może być źródłem porażki lub sukcesu

0
Adam Kubicki

Na jednym z forów internetowych poświęconym naszej branży zauważyłem pewnej niedzieli gorącą wymianę zdań. Poszło o pisanie postów zawodowych właśnie tego dnia. Zaczęło się od jednej osoby, która skrytykowała koncentrację na biznesie w niedzielę, następnie odpowiedziała jej inna, która dokładnie wtedy ma czas na zadawanie pytań i publikowanie ich na forum.

Przypatrywałem się tej niezliczonej liczbie emocjonalnych komentarzy i zadałem sobie pytanie: dlaczego ludzie mają tendencję do nieproporcjonalnego koncentrowania się na mało ważnych sprawach, a jednocześnie zaniedbują o wiele ważniejsze w ich życiu?

Odpowiedź na to pytanie leży w ZASADZIE KONCENTRACJI. To, na czym skupiasz uwagę, wypełnia twój umysł i skłania cię do jeszcze większego skupienia na tym czymś. Myślę, że to, czy koncentracja będzie w naszym życiu źródłem sukcesu czy porażki, zależy od tego, na czym się głównie koncentrujemy. A to, na czym się koncentrujemy, jest pochodną naszych nawyków myślowych.

Mam znajome małżeństwo, które silnie koncentruje się na otaczających je przedmiotach. W związku z tym ciągle kupują nowe lub starsze zmieniają na nowocześniejsze. Stresują się, kiedy coś się zniszczy lub zepsuje albo choćby zarysuje.

Kiedy coś nie jest już nowe, wytwarza się u nich ciśnienie, które zmusza do zakupu. Mają mnóstwo rzeczy i ciągle się nimi opiekują.

Znam osobę, która koncentruje się na tym, aby jej klienci byli zadowoleni i jak najlepiej obsłużeni. Dzięki temu, oprócz wysokich dochodów, ma wśród klientów mnóstwo znajomych. Zawarła z niektórymi również głębokie relacji i przyjaźnie.

Znam też osoby, które koncentrują się w swoim biznesie głównie na zarabianiu. Jak możesz przypuszczać, ich relacje z klientami wyglądają zupełnie inaczej.

Jak myślisz, skąd bierze się ta różnica w postrzeganiu rzeczywistości? Jeśli komuś z tym źle, to czy da się to w sobie zmienić?

Na szczęście jest to możliwe. Jednak pierwszy krok to zrozumienie, że moje dzisiejsze nawyki związane z procesem koncentracji nie pomagają mi rozwinąć skrzydeł, wręcz przeciwnie – doprowadzają moją sytuację do jeszcze gorszego stanu.

Jeśli nie jesteś pewien, jak to wygląda u ciebie, mam dla ciebie zadanie do wykonania. Obserwuj dziś świadomie swoje zachowanie. Rejestruj myśli. O czym zwykle myślisz? Na czym się koncentrujesz? Co pierwsze czytasz o poranku? W jakie dyskusje i z kim się angażujesz? O czym zwykle rozmawiasz w kuchni, w biurze, na papierosie?

Dzięki temu zadaniu dowiesz się, jakie nawyki myślowe rządzą twoim działaniem. Pamiętaj, że twoje działania są podyktowane głównie tym, o czym i jak myślisz.

Im większą masz wolność w swojej pracy, tym styl myślenia ma większy wpływ na twoje działanie, ponieważ organizujesz sobie sam zadania i masz wybór, którego pracownik etatowy często jest pozbawiony.

Wyobraź sobie osobę, która zajmuje się sprzedażą ubezpieczeń. Niestety dla niej, w swojej pracy automatycznie koncentruje się na porażkach. A ponieważ w sprzedaży częściej słyszymy NIE niż TAK, jej poziom wewnętrznej motywacji jest niski i niestabilny.

Każda odmowa ją podłamuje, ponieważ ciągle o niej myśli. Podświadomie będzie szukała w środowisku osób, które mają taki sam sposób myślenia, i dokona się sprzężenie zwrotne wzmacniające ich postawę.

Finał tego sposobu myślenia to przeciętność lub porażka zawodowa. I to nie dlatego, że brakło umiejętności czy wiedzy. Wystarczyło, że koncentracja była skierowana na niewłaściwe tory.

Oczywiście opisywanie w nieskończoność tych procesów nie ma sensu, ponieważ znajomość problemu nie powoduje jego rozwiązania. Przejdźmy w takim razie do opisu sposobów zmiany naszej koncentracji.

Zauważ, że wszystko zaczyna się od wewnętrznych pytań. To one są źródłem sposobu myślenia i punktu koncentracji.

Załóżmy, że jest połowa miesiąca, a doradca nie zawarł skutecznie żadnej umowy. Co się dzieje w jego głowie? Powstają pytania. Podam teraz dwa przykładowe zestawy.

ZESTAW 1.

Co będzie, jeśli nie uda mi się niczego sprzedać w tym miesiącu? Z czego zapłacę ZUS i raty kredytów? Czy to wszystko ma sens? Może się do tego nie nadaję? Może lepiej poszukać ciepłej posady? Czy skończył się rynek? Dlaczego klient nie wpłacił składki, skoro się umawialiśmy? Dlaczego klienci są nierzetelni? Czy menedżer nie powinien mi czasami pomóc, skoro to w końcu również jego sprawa?

ZESTAW 2.

Co mogę szybko zrobić, żeby znaleźć nowych klientów? Kogo z liderów w mojej firmie mogę spytać, jak radzi sobie z takimi sytuacjami? Jakie wnioski mogę wyciągnąć z tej sytuacji? Co zmienić w moim sposobie rozmowy z klientami, żeby być bardziej skutecznym? Czy świat się zawali, nawet jeśli nie uda mi się nic sprzedać?

Zgadnij, który zestaw pytań jest bardziej pomocny. Pierwszy prowadzi do koncentracji na problemach. Drugi pomaga w koncentracji na rozwiązaniach. A ty który byś wybrał w takiej sytuacji?

Pamiętaj, jeśli zmienisz pytania, które sobie zadajesz, zmienisz punkt koncentracji. Nawet jeśli stare nawyki zwyciężą i pierwsze pytania, które powstaną w twojej głowie, będą ze starego, szkodliwego zestawu, daj im przepłynąć. Nie walcz z nimi. Kiedy przepłyną, włącz nowy zestaw. I tak krok po kroku zbudujesz nowy nawyk, który da ci możliwość panowania nad sobą i osiągnięcia sukcesu.

Adam Kubicki
adam.kubicki@indus.com.pl

UFG obsłuży zwrot środków wpłaconych przez podróżnych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

1 października weszła w życie ustawa, która umożliwi zwrot środków wpłaconych przez klientów organizatorom za wycieczki odwołane z powodu pandemii. Zgodnie z jej przepisami obsługę wniosków składanych przez podróżnych oraz ich weryfikację na podstawie danych przesyłanych przez organizatorów imprez turystycznych będzie prowadził Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Składanie wniosków możliwe będzie wyłącznie poprzez stronę Funduszu, za pomocą uprzednio założonego konta użytkownika.

Ustawa dotyczy podróżnych, którzy nie otrzymali do tej pory zwrotu środków od organizatora imprezy turystycznej, nie otrzymali w zamian vouchera, nie skorzystali z procedury „charge back”, nie otrzymali w zamian innej imprezy od organizatora i nie odebrali gotówki od agenta lub organizatora. Do złożenia wniosku są zatem uprawnieni podróżni, którzy nie otrzymali dotychczas żadnej rekompensaty za imprezę odwołaną z powodu pandemii.

Zgodnie z treścią nowych przepisów podróżni, którzy wystąpią o zwrot wpłaconych środków, będą musieli skorzystać z systemu teleinformatycznego utrzymywanego przez UFG. Aby skorzystać z możliwości zwrotu środków, trzeba będzie założyć konto w portalu prowadzonym przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (jest on obsługiwany przez Fundusz) pod adresem tfg.ufg.pl, a następnie wypełnić wniosek dostępny wyłącznie na koncie użytkownika. Z powodu zagrożenia epidemicznego nie jest możliwa obsługa osobista podróżnych ani obsługa tradycyjnej poczty. Niezbędne informacje można uzyskać pod numerem specjalnie uruchomionej infolinii: 22 445 12 34 lub 22 255 23 23.

Na portalu Funduszu przygotowano również specjalną sekcję tematyczną. Będą w niej publikowane informacje związane ze zwrotami środków. W sekcji można znaleźć i pobrać instrukcję zakładania konta, a także zapoznać się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania. Znajduje się tam również treść ustawy regulującej zwrot środków z tytułu imprez odwołanych przez zagrożenie pandemiczne oraz informacje dla przedsiębiorców turystycznych.

W ostatnich dniach rośnie zainteresowanie portalem UFG/TFG. Jak podają przedstawiciele Funduszu, już teraz można mówić o setkach tysięcy wejść na strony portalu, z czego większość przypada najprawdopodobniej na kwestie związane ze zwrotami środków wpłaconych na imprezy odwołane z powodu Covid-19. Takie zainteresowanie przekłada się również na wzrost liczby zakładanych kont. W ciągu tygodnia przybyło ich kilkadziesiąt tysięcy.

(AM, źródło: UFG)

Ogródek działkowy wymaga odpowiedniej ochrony ubezpieczeniowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W związku z rosnącym zainteresowaniem zakupem działek rekreacyjnych Wiener TU zwraca uwagę, że takie miejsce wypoczynku warto ubezpieczyć. Towarzystwa oferują polisy obejmujące ochroną altanki czy małe domki letniskowe na wypadek nagłych zdarzeń losowych, takich jak pożar, zalanie czy uderzenie pioruna, mogących spowodować znaczne szkody materialne.

Można ubezpieczyć domek, który jest obiektem budowlanym w rozumieniu prawa budowlanego, co oznacza, że musi być trwale związany z gruntem i posiadać fundamenty.

– Musimy pamiętać, że jeśli nasza polisa zawiera ubezpieczenie od kradzieży, to opuszczając działkę, powinniśmy zabezpieczyć dom w taki sposób, by uniemożliwić dostanie się do środka bez użycia siły lub narzędzi – przypomina Agnieszka Włodarska-Poloczek, ekspert Wiener. Zaznacza, że polisa, która ochroni działkę, nie musi być droga. – Jeśli znajdziemy dobrze dopasowaną ofertę, to roczna składka może wynosić już kilkadziesiąt złotych. Oprócz tego dom letniskowy można ubezpieczyć – w ramach rozszerzenia – z polisy mieszkaniowej, którą już mamy – dodaje.

(AM, źródło: Wiener)

Ergo Hestia partnerem Targów CSR online

0

Od 5 do 9 października odbywać się będzie ósma edycja Targów CSR – największego w Polsce wydarzenia na temat odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju. Partnerem wydarzenia została Ergo Hestia. Zaangażowanie firmy w Targi CSR stanowi kontynuację współpracy z poprzednich edycji.

– Ergo Hestia to partner Targów CSR online, ale również wieloletni partner strategiczny Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Praca firmy na rzecz upowszechniania standardów CSR przynosi wymierne efekty w rozwoju relacji biznesu z otoczeniem. Dzięki temu niezbędne zmiany zachodzą szybciej. Targi CSR w każdej edycji są specjalną przestrzenią do rozmów o trendach odpowiedzialnego biznesu. Tak będzie również w tym roku, mimo wyjątkowych okoliczności – mówi Marzena Strzelczak, prezes i dyrektor generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Ósme Targi CSR odbędą się w dniach 5–9 października 2020 roku. Główną platformą wiedzy o przebiegu wydarzenia będzie strona odpowiedzialnybiznes.pl/targiCSR. Wydarzeniu tradycyjnie towarzyszyć będzie część konferencyjna, tym razem poświęcona tematyce odpowiedzialności biznesu za środowisko naturalne. Będzie transmitowana poprzez stronę odpowiedzialnybiznes.pl, profil Facebook, kanał YouTube. Networking będzie rozwijany na platformie remo.co, umożliwiając w jednym czasie spotkanie i rozmowę uczestnikom targów. 

Sopocki ubezpieczyciel jest laureatem wielu nagród, którymi honorowane są firmy społecznie odpowiedzialne, m.in. Srebrnego Listka CSR tygodnika „Polityka”. Był też wiceliderem XIV Rankingu Odpowiedzialnych i tym samym najwyżej sklasyfikowanym zakładem w tym zestawieniu.

(AM, źródło: Ergo Hestia)

TUW „TUW” oferuje zniżki dla posiadaczy Super Rolnika 2021

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” przygotowało dla rolników będących posiadaczami lub współposiadaczami gospodarstwa rolnego specjalną ofertę w ramach pakietu Super Rolnik 2021. Przewiduje ona specjalne upusty w składce w zależności od liczby zawartych umów.

Oferta przewiduje, że posiadacze pakietu, którzy kompleksowo ubezpieczą swoje mienie, mogą liczyć na zniżkę specjalną w wysokości nawet 20%, zgodnie z zasadą, że im większa liczba i rodzaj zawartych ubezpieczeń w pakiecie, tym większa  zniżka. Ponadto przy zawieraniu umowy w ramach Super Rolnika 2021 ubezpieczony otrzyma kupon zniżkowy, uprawniający do zwolnienia z opłaty składki członkowskiej w przypadku zawarcia w systemie informatycznym TUW „TUW” następujących umów: OC ppm. i/lub AC (w tym pakiet Razem w TUW), upraw rolnych z dopłatami do składki z budżetu państwa, zwierząt gospodarskich z dopłatami do składki z budżetu państwa.

Kupon zniżkowy może być wykorzystany przez rolnika wielokrotnie, przy umowach ubezpieczenia zawieranych na rzecz ubezpieczonego rolnika z rocznym okresem ważności kuponu.

(AM, źródło: TUW „TUW”)

Norbert Talarczyk w zarządzie Esaliens TFI

0
Norbert Talarczyk

Do zarządu Esaliens Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych dołączył Norbert Talarczyk. Menadżer wzmocnił spółkę w zakresie sprzedaży i dystrybucji funduszy inwestycyjnych.

– Cieszymy się z pozyskania doświadczonego, doskonale rozpoznawalnego na rynku managera. Konsekwentnie realizujemy plan zwiększania udziału w dystrybucji zewnętrznej oraz wzmacniania pozycji w obszarze usług asset management – mówi Adrian Adamowicz, prezes zarządu Esaliens TFI.

Norbert Talarczyk jest absolwentem Akademii Ekonomicznej w Poznaniu o specjalności inwestycje kapitałowe i strategie finansowe przedsiębiorstw. Pracę w finansach rozpoczynał w CitiBank Handlowy, gdzie początkowo zajmował się rozwijaniem oferty Citigold od strony sprzedażowej, następnie piastował stanowisko dyrektora oddziału Citigold, zarządzającego największym zespołem doradców w banku. W latach 2008–2017 był związany m.in. z Black Rock Investment Management UK Ltd i KBC TFI. Od 2017 roku był dyrektorem zarządzającym Skarbiec TFI, odpowiedzialnym za rozwój dwóch departamentów sprzedażowych – sieci agencyjnej i dystrybucji dla klientów instytucjonalnych.

Norbert Talarczyk jest kolejną osobą, która dołączyła do Esaliens TFI w ostatnich dniach. Z początkiem września zespół inwestycyjny wzmocnił Olaf Pietrzak.

– Budujemy mocny zespół menadżerski, ponieważ Esaliens jest zainteresowany zwiększeniem skali, zarówno poprzez rozwój organiczny, jak i przejęcia. Dlatego przyglądamy się bacznie sytuacji na rynku, żeby wykorzystywać okazje, które się pojawiają – dodaje Adrian Adamowicz.

(AM, źródło: Esaliens TFI)

Clarisse Kopff nową CEO Euler Hermes

0
Clarisse Kopff

Wilfried Verstraete, dyrektor generalny (CEO) i prezes zarządu Grupy Euler Hermes, postanowił zakończyć pełnienie obowiązków operacyjnych po dwunastu latach pracy na tym stanowisku. Z dniem 1 stycznia 2021 roku zastąpi go Clarisse Kopff, dotychczasowa dyrektor finansowa Allianz France. Zmiana wymaga uzyskania zgody instytucji nadzorczych.

– Jestem bardzo wdzięczna za owocne i obfitujące w wydarzenia lata spędzone w różnych zespołach Allianz France. Przyszłam do firmy w kluczowym momencie, gdy branża musiała zdefiniować się na nowo w obliczu obniżonych stóp procentowych, a więc i zwrotu z inwestycji. To wyzwanie zmusiło nas do opracowania nowych modeli finansowych, a także przyspieszenia cyfrowej transformacji naszej organizacji. Jestem zaszczycona, przyjmując stanowisko CEO Grupy Euler Hermes. Dziękuję panu Wilfriedowi Verstraete za zaufanie. Obecny kryzys jeszcze długo się nie zakończy, jednak z jego wsparciem jestem gotowa kierować firmą i towarzyszyć naszym klientom i partnerom w tych trudnych czasach. Dziś wielką misją stojącą przed przywódcami jest wzmacnianie wiary w jutro. Z bardziej osobistej strony bardzo cieszy mnie perspektywa ponownej pracy z dawnymi koleżankami i kolegami z Euler Hermes – powiedziała Clarisse Kopff.

Wilfiried Verstraete pozostanie doradcą CEO w 2021 roku w celu zapewnienia płynnej realizacji powyższej zmiany.

– Możliwość służenia moim zespołom i klientom w roli CEO firmy Euler Hermes była prawdziwym przywilejem. Jestem dumny z tego, że obserwowałem w działaniu wyjątkowy potencjał naszych zespołów, co pozwoliło nam umocnić pozycję lidera rynku i jeszcze wyżej zawiesić poprzeczkę niezrównanej obsługi klienta. Jednak siła tej firmy jest tak duża, jak silne są więzy między jej partnerami. Dlatego chciałbym podziękować naszym klientom i partnerom za niezwykłe zaufanie przez te wszystkie lata. Przez 16 lat pracy w Euler Hermes Clarisse dowiodła swojego talentu i kompetencji, odgrywając zasadniczą rolę w stworzeniu prawdziwie zintegrowanej Grupy na bazie solidnych wyników finansowych. Jestem pewien, że pod wizjonerskim kierownictwem Clarisse, opartym na doświadczeniu zdobytym w Allianz France, firma wzniesie się na kolejny poziom i będzie nadal wyznaczać standardy najlepszych usług w zakresie finansów dla sektora handlu – powiedział Wilfried Verstraete.

Biogramy

Clarisse Kopff jest absolwentką ESCP i ukończyła studia podyplomowe na Université Paris Dauphine oraz uzyskała niemiecki Diploma Kaufmann. Obecnie pełni funkcję dyrektor finansowej spółki Allianz France. Jej kariera rozpoczęła się w dziale windykacji zadłużenia w londyńskim oddziale Lehman Brothers, następnie Kopff pracowała jako audytor w PricewaterhouseCoopers w Paryżu, a w 2001 roku rozpoczęła pracę w Euler Hermes na stanowisku kontrolera w paryskim podmiocie firmy. Od 2007 roku zajmowała w Euler Hermes szereg stanowisk wiążących się z coraz większą odpowiedzialnością oraz o coraz szerszym zasięgiem międzynarodowym, takich jak: dyrektor kontrolingu dla działalności prowadzonej we Francji i krajach regionu śródziemnomorskiego (2007–2011), dyrektor działu kontrolingu grupy (2010–2012), dyrektor działu księgowości, kontrolingu, aktuariatu i relacji inwestorskich (2012–2013), dyrektor grupy ds. finansów (lipiec 2013). W dowód uznania za proklienckie podejście w 2014 roku została awansowana na stanowisko dyrektor finansowej grupy, odpowiedzialnej za jej wszystkie funkcje finansowe, zarządzanie aktywami, kwestie prawne i zapewnienie zgodności z przepisami, fuzje i przejęcia, zarządzanie aspektami podatkowymi i zarządzanie ryzykiem oraz kapitałem.

Wilfried Verstraete dołączył do zespołu Euler Hermes w 2009 r. Pod jego kierownictwem nastąpiła transformacja działającego od stu lat ubezpieczyciela należności w firmę zorientowaną na klienta i opierającą swoją działalność na rzetelnych danych, będącą liderem sektora technologii finansowych oferującym klientom rozwiązania cyfrowe w czasie rzeczywistym. Verstraete będzie nadal pełnił funkcję doradcy nowej prezes w 2021 roku. Zachowa również pozycje w zarządzie spółek Euler Hermes, Euler Hermes North America, Solunion oraz Euler Hermes Reinsurance AG.

(AM, źródło: Multi AN)

Insurance Europe: Pozytywne efekty wdrożenia IDD

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

1 października Insurance Europe opublikowała podsumowanie dotyczące dyrektywy o dystrybucji ubezpieczeń (IDD). Organizacja ocenia, że dwa lata obowiązywania nowych regulacji pokazały, że wprowadzone nią nowe rozwiązania przyniosły szereg korzyści klientom ubezpieczycieli.

Wśród pozytywów, jakie są efektem wdrożenia IDD Insurance Europe wymienia wprowadzenie zdecydowanych i efektywnych zasad postępowania w zakresie sprzedaży wszystkich produktów ochronnych, z dodatkowymi, zaostrzonymi wymogami dotyczącymi sprzedaży ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (IBIP). Według organizacji nowe przepisy są gwarancją uczciwego, sprawiedliwego i profesjonalnego postępowania dystrybutorów ubezpieczeń, zgodnie z najlepszym interesem swoich klientów, pomagają zapobiegać potencjalnym nieprawidłowościom. Jako przykłady podano wprowadzony dyrektywą obowiązek przeprowadzenia testów „wymagań i potrzeb” oraz ocenę adekwatności polisy inwestycyjnej do jego stanu majątkowego oraz skłonności do ryzyka. Ocena rozwiązania wypadła tak dobrze, że EIOPA, która pierwotnie miała zapewnić dalsze wytyczne jego dotyczące, doszła do wniosku, że nie jest to konieczne.

Dyrektywa zawiera również przepisy dotyczące sprzedaży krzyżowej chroniące klientów przed nieuczciwymi praktykami biznesowymi. Wymagają one spójnej i wysokiej jakości komunikacji między ubezpieczycielami, pośrednikami i klientami. Za istotną regulację uznano też zasady nadzoru nad produktami i ładu korporacyjnego oraz wprowadzony przez IDD obowiązek ciągłego rozwoju wiedzy i umiejętności zawodowych, a także wymóg odbycia minimum 15 godzin szkoleń doskonalenia zawodowego rocznie pogłębiają i aktualizują umiejętności dystrybutorów.

Insurance Europe zauważyła też, że IDD jest przyjazna dla różnych kanałów dystrybucji ubezpieczeń. Jej zdaniem dyrektywa ulepszyła istniejące, dobrze funkcjonujące metody dystrybucji ubezpieczeń, nie próbując ich zastępować.

Minimalna harmonizacja oznacza elastyczność

IDD ustanawia też odpowiednie zasady dystrybucji ubezpieczeń, w razie potrzeby z dodatkowymi wymogami dotyczącymi określonych rodzajów produktów. Dyrektywa zawiera również przepisy dotyczące prowizji i porad przy sprzedaży polis inwestycyjnych, odpowiednie dla sektora ubezpieczeniowego. „Na niektórych rynkach system prowizyjny jest integralną i nieodzowną częścią systemu dystrybucji, bez którego liczba pośredników, a tym samym wybór konsumentów, byłby znacznie ograniczony. Biorąc pod uwagę różnorodność sposobów dystrybucji ubezpieczeń na różnych rynkach krajowych, szeroki zakaz zachęt stosowany do innych sektorów w dyrektywie w sprawie rynków instrumentów finansowych (MiFID II) nie byłby odpowiedni dla ubezpieczeń. Podejście oparte na minimalnej harmonizacji, przyjęte w dyrektywie w sprawie różnicowania, pozwala państwom członkowskim UE ograniczyć lub zakazać korzystania z prowizji tam, gdzie jest to stosowne dla ich rynku, ale zezwala na jej stosowanie, gdy jest to pomocne w umożliwieniu dostępu do porad finansowych, zapobiegając powstawaniu luk w doradztwie” – wskazuje Insurance Europe.

IDD jest dyrektywą zakładającą minimalną harmonizację, co zapewnia elastyczność przepisów, niezbędną do uwzględnienia specyfiki rynku lokalnego i zachowań konsumentów. Insurance Europe zwraca uwagę, że na niektórych rynkach lokalne przepisy ustanawiają obowiązkowe porady, za które konsumenci nie byliby gotowi zapłacić, podczas gdy na innych klienci są przyzwyczajeni do korzystania z usług finansowych bez porady, ale mogą być skłonni zapłacić za taką dodatkową usługę. Te różnice w oczekiwaniach konsumentów należy odzwierciedlić w stosowaniu przepisów na szczeblu krajowym.

Potrzebne dostosowanie do cyfryzacji

Przegląd IDD ma nastąpić w 2021 r. W międzyczasie Komisja Europejska rozpoczyna zewnętrzne badanie systemów dystrybucji. Oba procesy powinny pokazać, gdzie można ulepszyć doświadczenia konsumentów.

Organizacja nie ukrywa, że aktualizacja reguł dystrybucji będzie niezbędna, ponieważ zmienia się sposób, w jaki konsumenci nabywają ubezpieczenia. Insurance Europe podkreśla, że dystrybucja cyfrowa może stać się standardem, a sprzedaż bezpośrednia może być wyjątkiem. Dlatego zasady IDD wymagają aktualizacji, np. w zakresie wymagań dotyczących dostarczania klientom informacji domyślnie na papierze. Zdaniem organizacji, zaktualizowane reguły powinny koncentrować się na tym, jak dobrze komunikować się z klientami na drodze cyfrowej, jednocześnie zapewniając solidne ramy dla sprzedaży ubezpieczeń za pośrednictwem wszystkich dostępnych kanałów dystrybucji. Insurance Europe przestrzega jednak, że każda próba opracowania odrębnych zasad lub systemów dystrybucji cyfrowej spowodowałaby nierówne szanse między dystrybutorami cyfrowymi i niecyfrowymi. Zamiast tego decydenci i organy nadzorcze powinny dostosować istniejące przepisy do rozwoju cyfrowego poprzez planowany przegląd IDD. Celem tych działań powinno być stworzenie przyjaznych cyfrowo, neutralnych technologicznie i wystarczająco przyszłościowych zasad postępowania oraz zachowanie zarówno innowacji, jak i konkurencji, tak aby konsumenci mogli w pełni korzystać z cyfryzacji.

(AM, źródło: Insurance Europe)

Już 80% kierowców ma dostęp do systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Link4 przystąpił do systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód, w efekcie czego od 1 października nabywcy oferowanych przez niego OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (ppm.) będą mogli zlikwidować bez dodatkowych kosztów szkodę u swojego ubezpieczyciela, a nie w zakładzie sprawcy zdarzenia. Towarzystwo jest dziewiątym ubezpieczycielem oferującym tego typu usługę w ramach systemu opracowanego przez PIU.

– Dołączamy do systemu BLS, bo w ten sposób możemy pomóc jeszcze większej grupie naszych klientów. Mamy bardzo dobrze ułożony proces likwidacji szkody i chcemy, by w razie potrzeby także klienci z ochroną OC mogli z niego skorzystać. Wystarczy jeden telefon do nas, a my zajmiemy się wszystkim. Tak rozumiemy prostotę ubezpieczeń i realne wsparcie w stresujących sytuacjach – wyjaśnia Katarzyna Wojdyła, członek zarządu Link4.

BLS dla klientów jest bezpłatna. Z usługi mogą skorzystać uczestnicy stłuczki z ważnym OC ppm. w firmach należących do systemu, a wartość szkody nie przekracza 30 tys. zł. Poza Link4 do systemu BLS należy 8 towarzystw: PZU SA, UNIQA TU, STU Ergo Hestia, AXA Ubezpieczenia, Concordia TU, TUiR Warta, Aviva TUO i Wiener TU. Organizatorem systemu jest Polska Izba Ubezpieczeń.

– Kolejna firma dołącza do systemu bezpośredniej likwidacji szkód, który stworzyliśmy w 2015 r. Obecność Link4 oznacza, że już 8 na 10 kierowców może w Polsce skorzystać z bezpośredniej likwidacji szkód. Ten system to proste i wygodne rozwiązanie dla kierowców, pozwalające naprawiać auto z pomocą swojego ubezpieczyciela OC. PIU w najbliższym czasie będzie przypominała kierowcom w kampaniach informacyjnych, że mogą kontaktować się ze swoim ubezpieczycielem nie tylko w celu likwidacji szkody, ale też by otrzymać wskazówki, jak postąpić w razie stłuczki – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.

Link4 zwraca uwagę, że jeśli zdarzą się sytuacje, w których ubezpieczyciel sprawcy nie jest stroną porozumienia BLS lub wartość szkody przekracza 30 tys. zł, pomóc może opcja dodatkowa do OC ppm.: „Pomoc po wypadku”. Dzięki niej ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie swojemu klientowi, niezależnie od faktu uczestnictwa w BLS. Suma ubezpieczenia w ofercie wynosi 300 tys. zł. Składka roczna wynosi 10 zł.

– Jesteśmy w pełni przygotowani, by sprawnie zająć się szkodami naszych klientów z polisami OC, zarówno w systemie BLS, jak i z dodatku „Pomoc po wypadku” – zapewnia Marek Wasilewski, dyrektor Pionu Szkód Link4. – Od kilku lat wdrażamy nowe technologie, które ułatwiają naszym klientom zgłoszenie szkody, a nam pozwalają szybciej wypłacić odszkodowanie. Dzięki uproszczonej ścieżce likwidacji nasi klienci otrzymują świadczenia już następnego dnia po zarejestrowaniu szkody, a rekordzista otrzymał pieniądze na konto w ciągu 4 godzin od zgłoszenia – dodaje.

Z uproszczonej ścieżki likwidacji może skorzystać każdy klient Link4, którego szkoda nie wymaga wizyty rzeczoznawcy na miejscu. Wystarczy, że za pomocą przeglądarki w telefonie wypełni krótki formularz i załączy zdjęcia pojazdu. W ten sposób w Link4 obsługiwanych jest już ponad 40% szkód komunikacyjnych i ponad 60% szkód majątkowych. Dużym zainteresowaniem cieszą się także oględziny online, gdzie opiekunowie szkód przeprowadzają klienta przez ten proces całkowicie zdalnie.

AM, news@gu.home.pl

(źródło: Link4)

PBUK pomaga poszkodowanym pozostawionym bez wsparcia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych pomogło w 2019 r. poszkodowanym w ponad tysiącu spraw, które z różnych względów nie zostały rozliczone przez krajowe lub zagraniczne zakłady ubezpieczeń. Z powyższego tytułu Biuro wypłaciło 805,3 tys. zł odszkodowań. Tego typu wsparcia udzielane przez PBUK stanowi konsekwencję jego roli jako organu odszkodowawczego, ustanowionego w IV dyrektywie komunikacyjnej UE.

W 2019 r. do PBUK i reprezentantów do spraw roszczeń zgłoszono ponad 16 tys. zdarzeń zaistniałych poza granicami naszego kraju. Zgłoszenia trafiały zarówno ze strony zmotoryzowanych, jak i poszkodowanych, np. pieszych.

– Zanim uchwalono dyrektywę komunikacyjną, osoby poszkodowane w wypadkach za granicą musiały na własną rękę dochodzić odszkodowań w kraju miejsca zdarzenia. Ze względu na stopień skomplikowania spraw oraz bariery językowe nie pozostawało im nic innego, jak wynająć w obcym państwie adwokata, który za sowite honorarium prowadził postępowanie wobec ubezpieczyciela sprawcy wypadku, nie dając przy tym żadnej gwarancji uzyskania odszkodowania – wyjaśnia Mariusz Wichtowski, prezes zarządu Biura.

Dyrektywa komunikacyjna ujednoliciła system obowiązkowych ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych na terenie całego Europejskiego Obszary Gospodarczego oraz wprowadziła możliwość uzyskania odszkodowania w przypadku zdarzeń zaistniałych w odwiedzanym państwie, bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek kosztów, a także załatwienia wszelkich formalności we własnym kraju i własnym języku.

Sieć reprezentantów do spraw roszczeń działających w imieniu zagranicznych zakładów ubezpieczeń umożliwia uzyskanie odszkodowania. Bywa jednak, że z różnych względów gwarancje wynikające z dyrektywy nie są skuteczne. W takim przypadku poszkodowani mogą zgłosić się do organu odszkodowawczego, którego funkcję w Polsce pełni PBUK.

Liczba szkód zgłoszonych reprezentantom ds. roszczeń w Polsce

W 2019 r. PBUK zarejestrowało 1033 sprawy, z czego 1023 zakwalifikowało do opracowania  w ramach czynności organu odszkodowawczego. Ich liczba w ciągu 5 lat wzrosła o ponad połowę.

– Bez wątpienia na liczbę zgłoszeń mają wpływ takie czynnik, jak: rosnąca flota pojazdów zarejestrowanych w Polsce, znaczna migracja oraz zwiększająca się świadomość poszkodowanych co do możliwości uzyskania informacji o danych ubezpieczenia sprawcy szkody poprzez Centrum Informacyjne PBUK – mówi Mariusz Wichtowski.

Kwoty wypłacone za szkody zlikwidowane przez organ odszkodowawczy (w tys. zł)

– Utrzymująca się na wysokim poziomie liczba zgłoszeń szkód przyjętych przez reprezentantów do spraw roszczeń znajduje swoje odzwierciedlenie we wzroście zgłoszeń do organu odszkodowawczego i wysokości wypłat odszkodowań – dodaje Mariusz Wichtowski.

(AM, źródło: PBUK)

18,336FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie