Reklama

TogetherData: Big Data odmieni proces likwidacji szkód
czwartek, 04 października 2018 08:40

Analityka dużych strumieni danych będzie miała istotny wpływ na procesy likwidacji szkód ubezpieczeniowych. Procedury zostaną nie tylko uproszczone czy przyspieszone, ale przyniosą też optymalizację kosztową na poziomie 20-30%. Natomiast poziom satysfakcji klientów może wzrosnąć nawet o jedną piątą – oceniają analitycy TogetherData.

Z raportu przygotowanego przez Capgemini* wynika, iż do 2021 r. odsetek klientów zgłaszających szkody online wzrośnie nawet o 37%. W przypadku setek tysięcy zgłoszeń przesyłanych nawet w ciągu 24 godzin kluczowa staje metoda analizy i selekcji. Nie bez znaczenia pozostaje także kwestia rozpatrywania wniosków przez sam system, bez aktywnego udziału rzeczoznawców czy likwidatorów szkód.

- Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy system sam kontaktuje się z poszkodowanym z prośbą o przesłanie np. brakujących dokumentów czy w sprawie dodatkowych pytań związanych z danym zdarzeniem. To jest już dziś możliwe – mówi Michał Grams, prezes firmy analitycznej TogetherData. – Czynnik ludzki w tym przypadku zostałby ograniczony jedynie do roli koordynującej i nadzorującej. Niesie to ze sobą nie tylko optymalizację kosztową, ale także widoczne przyspieszenie obecnych procedur. Z naszych szacunków wynika, iż koszty związane z likwidacją szkód mogą zostać – dzięki automatyzacji – zredukowane o 20-30%. Natomiast średni czas likwidacji szkody skrócony o prawie 30%. Nie bez znaczenia pozostaje także kwestia wykrywania prób wyłudzeń – dodaje.

Z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, iż w 2016 roku próbowano od ubezpieczycieli wyłudzić 226 mln zł. Natomiast analizy przeprowadzone przez amerykański Instytut Informacji Ubezpieczeniowej wskazują, iż próby oszustw stanowią szacunkowo około 10% wszystkich szkód i roszczeń zgłaszanych za oceanem. Antidotum mogą stanowić narzędzia analizujące duże strumienie danych. Jak wskazuje tegoroczne badanie przeprowadzone przez SNS Telecom & IT**, wdrożenie narzędzi Big Data w branży ubezpieczeniowej doprowadziło do poprawy wskaźników wykrywania wyłudzeń o 60%.  

- Narzędzia analityczne zapobiegające oszustwom ubezpieczeniowym nie tylko łączą w inteligentny sposób miliony akt, dokumentów, kalkulacji czy już rozpatrzonych wniosków, wykrywając zależności pomiędzy ubezpieczonymi, warsztatami naprawczymi, lekarzami, świadkami czy prawnikami. Pozwalają także na szybką i efektywną analizę porównawczą z publicznymi bazami danych, rejestrami finansowymi czy sądowymi w bardzo krótkim czasie. Nie bez znaczenia pozostają także publicznie dostępne informacje na temat samych ubezpieczonych, zamieszczane w portalach społecznościowych. Działy zajmujące się wykrywaniem oszustw ubezpieczeniowych będą mogły nie tylko zoptymalizować budżety, ale i czas pracy – tłumaczy Michał Grams. Nasze szacunki wskazują, iż do 2020 r. dzięki wykorzystaniu technologii analityki danych oraz sztucznej inteligencji, wskaźnik wykrywania wyłudzeń może się poprawić o 70% – dodaje.

Z szacunków TogetherData wynika, że zastosowanie inteligentnych, samouczących się algorytmów w dziedzinie likwidacji szkód może podnieść poziom satysfakcji klientów o prawie 20%. Głównym czynnikiem determinującym zadowolenie klientów w tym przypadku jest usprawnienie komunikacji z klientem oraz skrócenie czasu trwania samej procedury.

***

*Raport: Capgemini “Insurance Trends 2016”: https://www.capgemini.com/...
**Raport: “Big Data in the Insurance Industry: 2018 – 2030 – Opportunities, Challenges, Strategies & Forecasts” http://www.snstelecom.com/...
(AM, źródło: TogetherData)

 

TFI PZU: Nowy zarząd

18 kwietnia rada nadzorcza Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych PZU dokonała szeregu zmian w zarządzie spółki.

Do zarządu TFI PZU powołany został...


czytaj dalej

Generali: Adam Malinowski odszedł ze stanowiska wiceprezesa

Adam Malinowski nie jest już wiceprezesem Generali. 12 kwietnia złożył rezygnację z zajmowanej funkcji. Do czasu mianowania następcy jego...


czytaj dalej

Generali: Dyrektor cyfryzacji powołany

Na stanowisko dyrektora ds. cyfrowych Generali został powołany Steven Zuanella. Jest on odpowiedzialny za przeprowadzenie transformacji cyfrowej,...


czytaj dalej

AXA: 10 mln euro na odbudowę Notre-Dame

AXA Group, która ma długą tradycję filantropijnego wsparcia dla ochrony francuskiego dziedzictwa kulturowego, zadeklarowała, że przyczyni się do...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Ruszyła masowa sprzedaż PZU GO

PZU GO, beacon połączony z mobilną aplikacją telematyczną, będący sztandarowym projektem ubezpieczyciela stworzonym przez jego ekspertów, trafił...


czytaj dalej

VIG Polska: Biznes majątkowy filarem wyników grupy

Wskaźnik wzrostu działalności majątkowej Vienna Insurance Group (VIG) w Polsce w 2018 roku był ponad dwuipółkrotnie wyższy niż całego rynku...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook