Reklama

TogetherData: Big Data odmieni proces likwidacji szkód
czwartek, 04 października 2018 08:40

Analityka dużych strumieni danych będzie miała istotny wpływ na procesy likwidacji szkód ubezpieczeniowych. Procedury zostaną nie tylko uproszczone czy przyspieszone, ale przyniosą też optymalizację kosztową na poziomie 20-30%. Natomiast poziom satysfakcji klientów może wzrosnąć nawet o jedną piątą – oceniają analitycy TogetherData.

Z raportu przygotowanego przez Capgemini* wynika, iż do 2021 r. odsetek klientów zgłaszających szkody online wzrośnie nawet o 37%. W przypadku setek tysięcy zgłoszeń przesyłanych nawet w ciągu 24 godzin kluczowa staje metoda analizy i selekcji. Nie bez znaczenia pozostaje także kwestia rozpatrywania wniosków przez sam system, bez aktywnego udziału rzeczoznawców czy likwidatorów szkód.

- Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy system sam kontaktuje się z poszkodowanym z prośbą o przesłanie np. brakujących dokumentów czy w sprawie dodatkowych pytań związanych z danym zdarzeniem. To jest już dziś możliwe – mówi Michał Grams, prezes firmy analitycznej TogetherData. – Czynnik ludzki w tym przypadku zostałby ograniczony jedynie do roli koordynującej i nadzorującej. Niesie to ze sobą nie tylko optymalizację kosztową, ale także widoczne przyspieszenie obecnych procedur. Z naszych szacunków wynika, iż koszty związane z likwidacją szkód mogą zostać – dzięki automatyzacji – zredukowane o 20-30%. Natomiast średni czas likwidacji szkody skrócony o prawie 30%. Nie bez znaczenia pozostaje także kwestia wykrywania prób wyłudzeń – dodaje.

Z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, iż w 2016 roku próbowano od ubezpieczycieli wyłudzić 226 mln zł. Natomiast analizy przeprowadzone przez amerykański Instytut Informacji Ubezpieczeniowej wskazują, iż próby oszustw stanowią szacunkowo około 10% wszystkich szkód i roszczeń zgłaszanych za oceanem. Antidotum mogą stanowić narzędzia analizujące duże strumienie danych. Jak wskazuje tegoroczne badanie przeprowadzone przez SNS Telecom & IT**, wdrożenie narzędzi Big Data w branży ubezpieczeniowej doprowadziło do poprawy wskaźników wykrywania wyłudzeń o 60%.  

- Narzędzia analityczne zapobiegające oszustwom ubezpieczeniowym nie tylko łączą w inteligentny sposób miliony akt, dokumentów, kalkulacji czy już rozpatrzonych wniosków, wykrywając zależności pomiędzy ubezpieczonymi, warsztatami naprawczymi, lekarzami, świadkami czy prawnikami. Pozwalają także na szybką i efektywną analizę porównawczą z publicznymi bazami danych, rejestrami finansowymi czy sądowymi w bardzo krótkim czasie. Nie bez znaczenia pozostają także publicznie dostępne informacje na temat samych ubezpieczonych, zamieszczane w portalach społecznościowych. Działy zajmujące się wykrywaniem oszustw ubezpieczeniowych będą mogły nie tylko zoptymalizować budżety, ale i czas pracy – tłumaczy Michał Grams. Nasze szacunki wskazują, iż do 2020 r. dzięki wykorzystaniu technologii analityki danych oraz sztucznej inteligencji, wskaźnik wykrywania wyłudzeń może się poprawić o 70% – dodaje.

Z szacunków TogetherData wynika, że zastosowanie inteligentnych, samouczących się algorytmów w dziedzinie likwidacji szkód może podnieść poziom satysfakcji klientów o prawie 20%. Głównym czynnikiem determinującym zadowolenie klientów w tym przypadku jest usprawnienie komunikacji z klientem oraz skrócenie czasu trwania samej procedury.

***

*Raport: Capgemini “Insurance Trends 2016”: https://www.capgemini.com/...
**Raport: “Big Data in the Insurance Industry: 2018 – 2030 – Opportunities, Challenges, Strategies & Forecasts” http://www.snstelecom.com/...
(AM, źródło: TogetherData)

 

Z PZU do zarządu Alior Banku

17 października Katarzyna Sułkowska złożyła rezygnację z funkcji prezesa zarządu Alior Banku. Rada nadzorcza spółki przyjęła rezygnację i z tym...


czytaj dalej

MAK Ubezpieczenia: Robert Grabowski nowym członkiem zarządu

Robert Grabowski, dotychczasowy dyrektor Biura Ubezpieczeń na Życie i Osobowych MAK Ubezpieczenia, został członkiem zarządu firmy brokerskiej....


czytaj dalej

Coface: Aktualizacja ocen ryzyka krajów i sektorów

Coface zaktualizował oceny ryzyka krajów i sektorów na świecie po trzecim kwartale obecnego roku. Ubezpieczyciel podniósł swoje oceny dla...


czytaj dalej

Brokerslink: Narzędzia dla niezależnych brokerów

Brokerslink, globalna organizacja brokerska, ogłosiła uruchomienie dwóch nowych, innowacyjnych rozwiązań technologicznych, przeznaczonych do...


czytaj dalej

UFG: Brak OC zwiększa ryzyko spowodowania wypadku

Z najnowszej analizy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) wynika, że nieubezpieczeni i nieznani sprawcy wypadków zabijają co roku na...


czytaj dalej

D.A.S.: Ochrona prawna w formie benefitu pracowniczego

D.A.S. jest pierwszym ubezpieczycielem w Polsce, który zaoferował polisę ochrony prawnej (OP) przygotowanej w formie benefitu pracowniczego...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook