Compensa: (Nie)zwykłe wypadki drogowe
piątek, 17 lutego 2017 10:07

Niedawne zdarzenia z udziałem polityków oraz karambole na autostradach rozpoczęły dyskusję o „niestandardowych” wypadkach drogowych – zauważa Compensa.

O wypadkach drogowych mówi się obecnie wyjątkowo dużo. Powodem są przede wszystkim głośne sprawy zdarzeń z udziałem uprzywilejowanych pojazdów rządowych oraz karambole na autostradach. Ekspert Compensy wyjaśnia, co warto wiedzieć o tego typu niestandardowych sytuacjach.

- Bardzo często ich przyczynę można dość łatwo określić. Zwłaszcza gdy dochodzenie prowadzi policja, dostępne są zeznania świadków i dokładny protokół przebiegu zdarzenia. Wyjaśnianie sprawy może być natomiast trudniejsze, jeśli brały w niej udział pojazdy uprzywilejowane lub poszkodowanych uczestników jest wielu – tak jak w przypadku karambolu. Warto jednak podkreślić, że niezależnie od liczby czy funkcji zaangażowanych w wypadek osób, jego okoliczności zawsze muszą być analizowane indywidualnie – mówi Michał Makarczyk, dyrektor Likwidacji Szkód w Compensa TU.

W ustawie prawo o ruchu drogowym wymienionych zostało 20 podstawowych kategorii pojazdów, które mogą być traktowane jako uprzywilejowane. Oprócz oczywistych przykładów karetki, wozu strażackiego, policyjnego radiowozu czy samochodu Biura Ochrony Rządu, wskazać można także m.in. auta Służby Więziennej, Służby Parku Narodowego oraz kontroli skarbowej. Kierowca pojazdu uprzywilejowanego może nie stosować się do przepisów ruchu drogowego (np. wyprzedzać w miejscu niedozwolonym czy wjechać na skrzyżowanie na czerwonym świetle), ale z zachowaniem szczególnej ostrożności i tylko w przypadkach wyraźnie wskazanych we wspomnianej ustawie.

- Z kolei inni uczestnicy ruchu drogowego mają zapisany ustawowo obowiązek ułatwić przejazd uprzywilejowanemu kierowcy jadącemu z włączoną sygnalizacją świetlną i dźwiękową. Powinno to przede wszystkim polegać na usunięciu swojego pojazdu z drogi lub w razie potrzeby zatrzymanie go – dodaje Michał Makarczyk.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, nie można stwierdzić, że zawsze w przypadku wypadku drogowego z udziałem pojazdu uprzywilejowanego wina leży po stronie „zwykłego” kierowcy. Okoliczności takiego zdarzenia mogą być bardzo złożone, a ich określenie powinno być wynikiem fachowej i wnikliwej analizy rzeczoznawców i ekspertów z zakresu prawa ruchu drogowego.

Stwierdzenie, kto i w jakim stopniu przyczynił się do wypadku jest w przypadku karambolu bardzo trudne i czasochłonne. Compensa przypomina, że zakłady ubezpieczeń są zobowiązane, w miarę możliwości, do samodzielnego i aktywnego podejmowania działań. Ubezpieczyciel nie może biernie czekać na zakończenie pracy policji czy sądu. W praktyce oznacza to prowadzenie „dochodzenia” na własną rękę, m.in. pozyskiwanie  informacji z policji, relacji świadków, wykonywanie oględzin miejsca zdarzenia czy uszkodzeń pojazdów uczestników karambolu.

- Jeśli na podstawie zebranych materiałów możliwe jest określenie odpowiedzialności czy stopnia przyczynienia się do zdarzenia zaangażowanych w nie osób, wówczas w oparciu o te ustalenia wypłacane jest odszkodowanie. Gdy natomiast sprawa jest na tyle skomplikowana, że przy pomocy dostępnych środków nie da się ustalić okoliczności wypadku i wskazać odpowiedzialności jego uczestników, zakład ubezpieczeń może uzależnić wypłatę odszkodowania od zakończenia postępowania karnego lub cywilnego – tłumaczy Michał Makarczyk.

W takim przypadku najlepiej dla poszkodowanego jest zlikwidować szkodę z dobrowolnego ubezpieczenia AC. Jeśli tak się stanie, regresu dochodzi ubezpieczyciel, który wypłacił odszkodowanie. W sprawę może być zaangażowanych kilka stron, wówczas postępowanie regresowe odbywa się zgodnie z zapisami kodeksu cywilnego. Oznacza to, że jeśli za szkodę odpowiedzialnych jest kilku ubezpieczycieli, otrzymują oni żądanie zwrotu części wypłaconego odszkodowania w zależności od stopnia winy danego uczestnika karambolu.

(AM, źródło: Compensa)

 

TUW PZUW: Jakub Papuga nowym członkiem zarządu

W skład władz Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych Polskiego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych (TUW PZUW) wejdzie nowa osoba. Od 1 lutego funkcję...


czytaj dalej

Pramerica Życie: Borys Kowalski nowym członkiem zarządu

Rada nadzorcza Pramerica Życie powołała w skład zarządu Borysa Kowalskiego. Nowy członek władz towarzystwa będzie odpowiedzialny za Pion...


czytaj dalej

Turcja: Talanx przejmuje Liberty Sigorta

23 stycznia Talanx poinformował o zawarciu porozumienia w sprawie nabycia 99,4% udziałów w Liberty Sigorta A.S., tureckim oddziale amerykańskiej...


czytaj dalej

Hippo: Inwestorzy finansują ekspansję insurtecha

Kalifornijska firma z sektora insurtech Hippo pozyskała 25 mln dol. z emisji Serii B od Comcast Ventures i Fifth Wall oraz innych inwestorów.

...


czytaj dalej

rankomat.pl: Stabilizacja cen OC

Ceny OC pomiędzy 2015 a 2016 rokiem wzrosły o 45%. Pomiędzy 2016 a 2017 tempo wzrostu było już niższe (24%). W ostatnim kwartale minionego roku...


czytaj dalej

Kasia Moś i The Chance będą nadal reklamować Link4

Powstaną kolejne muzyczne reklamy z udziałem Kasi Moś i zespołu The Chance. Link4 przedłużył kontrakt reklamowy z artystkami, które obecnie można...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy