Top-innowacje 2016
środa, 09 listopada 2016 10:46

Z wiosennego Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń w Sopocie najlepiej pamiętam wystąpienie blogerki Natalii Hatalskiej, dotyczące innowacji w branży ubezpieczeniowej. Widzieliśmy tam nie tylko swojskie i dobrze już znane autonomiczne auta, ale również bioimplanty, inżynierię genetyczną, a nawet eliminację śmierci.

Nasza konserwatywna, ubezpieczeniowa publiczność siedziała podczas prezentacji jak w kinie na filmie science-fiction.

Do eliminacji śmierci, która niewątpliwie zrewolucjonizuje świat ubezpieczeń zdrowotnych, życiowych i emerytalnych, jeszcze prawdopodobnie zostało nam trochę czasu. Nieco szybciej ubezpieczeniowcy będą musieli zmierzyć się z samochodami bez kierowców, ale wciąż nie jest to wyzwanie z kategorii „bieżące”. Inaczej jest z dronami, telematyką, zarządzaniem procesami i wykorzystywaniem zbiorów danych o klientach do dokładniejszej kwotacji, a także do działań sprzedażowych i marketingowych.

Biometria

Podczas październikowego Laboratorium Inspiracji zorganizowanego przez firmę msg life mogliśmy zapoznać się z przykładami zastosowania internetu rzeczy w branży ubezpieczeniowej. Sven Roehl, wiceprezes msg global solutions z Kanady, opowiadał między innymi o wykorzystaniu danych biometrycznych na przykładzie programu Vitality z RPA. Proponowana przez ubezpieczyciela aplikacja, która zachęca do zdrowszego stylu życia (sport, dieta, badania okresowe), nie tylko zwiększa lojalność wobec marki, obniża składkę przez system bonusów za zdrowe zachowania, ale przedłuża „dalsze oczekiwane trwanie życia” (proszę wybaczyć aktuarialny żargon) korzystającym z niej osobom średnio o 3 lata. I to jest dopiero argument sprzedażowy! Do nieśmiertelności nam wystarczająco daleko, żeby perspektywa życia zdrowszego, szczęśliwszego i o trzy lata dłuższego była naprawdę kusząca…

Telematyka

Tak jak biometryka wydaje się kluczowa dla dalszego rozwoju ubezpieczeń życiowych i zdrowotnych, tak telematyka może wnieść bardzo dużo do ubezpieczeń komunikacyjnych. Najnowsze aplikacje telematyczne pozwalają nie tylko na obniżenie składki, ale również na zmniejszenie kosztów paliwa, zmniejszenie prawdopodobieństwa wypadku, poprawę umiejętności za kółkiem. Bardziej zaawansowane rozwiązania, które powoli stają się coraz powszechniejsze już na etapie konstrukcyjnym auta, sygnalizują możliwą awarię oraz jej przyczyny, wzywają w razie potrzeby pomoc drogową lub służby ratownicze, nie mówiąc o takich rozpowszechnionych już rozwiązaniach, jak czujniki parkowania.

Drony

O zastosowaniu trójwymiarowych modeli stworzonych na podstawie zdjęć wykonanych przez drony mówiła grupa inżynierów z Wydziału Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej podczas seminarium „Drony w ubezpieczeniach”. Technologię można z powodzeniem wykorzystać przy szkodach katastroficznych, rolnych, przemysłowych i komunikacyjnych. Należy się spodziewać, że w czasie krótszym niż dwa lata wykonanie „dronowej” dokumentacji przy ubezpieczaniu zespołów budynków (przykładowo: fabryki, magazyny, lotniska, spółdzielnie mieszkaniowe) będzie jednym z warunków wstępnych zawarcia polisy. Porównywanie modeli „przed” i „po” szkodzie pozwala na bardzo dokładną identyfikację faktycznych zniszczeń oraz dokonanie niezbędnych pomiarów bez fizycznej obecności rzeczoznawcy lub likwidatora w terenie (pomiary z dokładnością do 1 cm).

Cyfrowe procesy, cyfrowy obieg dokumentów

I wreszcie na koniec muszę wspomnieć o transformacji, która już się zaczęła. Nie jest może tak spektakularna z zewnątrz, jednak wiąże się z całkowitą zmianą modelu działania towarzystw ubezpieczeniowych. Mówię o wdrożeniu takich systemów i rozwiązań informatycznych, które pozwalają na szybkie i bezbolesne tworzenie i modyfikowanie procesów biznesowych, błyskawiczne wprowadzanie nowych produktów na rynek i błyskawiczną adaptację do coraz szybszych zmian otoczenia biznesowego. Do tego dochodzą takie „nakładki” dla sieci sprzedaży, które ułatwią (zamiast utrudniać!) pośrednikom sprzedawanie, oraz dla klienta ostatecznego, które pozwolą na sprawne i komfortowe zarządzanie posiadanymi produktami, zachęcą do nabycia następnych i ułatwią kontakt z ubezpieczycielem.

Przed nami kolejne lata pełne innowacji!
Aleksandra E. Wysocka
aleksandra.wysocka@gu.com.pl

 

Pocztowe TUW: Stanisław Sokołowski nowym wiceprezesem

Z dniem 29 marca Stanisław Sokołowski został powołany na wiceprezesa zarządu Pocztowego Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych. Na tym stanowisku...


czytaj dalej

MetLife: Mirosław Kisyk za Łukasza Kalinowskiego na stanowisku prezesa

27 marca MetLife TUnŻiR poinformował, że Łukasz Kalinowski złożył rezygnację z pełnienia funkcji prezesa zarządu spółki i jednocześnie zakończył...


czytaj dalej

Najczęściej czytane

Allianz: Współdzielenie samochodu ubezpieczone

Allianz zawiązał partnerstwo z brytyjską platformą współdzielenia pojazdów Drivy, aby zapewnić ubezpieczenia jej użytkownikom. Jest to część...


czytaj dalej

Włochy: Octo Telematics sięgnęło po rozwiązania SAS

Włoska firma Octo Telematics przy wsparciu narzędzi analitycznych SAS stworzyła największą bazę danych zawierającą opisy zachowań kierowców.   

W...


czytaj dalej

Senat: Dyskusja o regulacji branży odszkodowawczej

19 kwietnia odbyło się seminaryjne posiedzenie senackiej Komisji Budżetu i Finansów Publicznych. Podczas spotkania organizowanego wspólnie z...


czytaj dalej

Dochodzenie roszczeń za szkody osobowe – problemy i ułatwienia

19 kwietnia miała miejsce konferencja zatytułowana „Rekompensata za utratę zdrowia i życia – praktyczne aspekty dochodzenia roszczeń”. Była to...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook