Top-innowacje 2016
środa, 09 listopada 2016 10:46

Z wiosennego Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń w Sopocie najlepiej pamiętam wystąpienie blogerki Natalii Hatalskiej, dotyczące innowacji w branży ubezpieczeniowej. Widzieliśmy tam nie tylko swojskie i dobrze już znane autonomiczne auta, ale również bioimplanty, inżynierię genetyczną, a nawet eliminację śmierci.

Nasza konserwatywna, ubezpieczeniowa publiczność siedziała podczas prezentacji jak w kinie na filmie science-fiction.

Do eliminacji śmierci, która niewątpliwie zrewolucjonizuje świat ubezpieczeń zdrowotnych, życiowych i emerytalnych, jeszcze prawdopodobnie zostało nam trochę czasu. Nieco szybciej ubezpieczeniowcy będą musieli zmierzyć się z samochodami bez kierowców, ale wciąż nie jest to wyzwanie z kategorii „bieżące”. Inaczej jest z dronami, telematyką, zarządzaniem procesami i wykorzystywaniem zbiorów danych o klientach do dokładniejszej kwotacji, a także do działań sprzedażowych i marketingowych.

Biometria

Podczas październikowego Laboratorium Inspiracji zorganizowanego przez firmę msg life mogliśmy zapoznać się z przykładami zastosowania internetu rzeczy w branży ubezpieczeniowej. Sven Roehl, wiceprezes msg global solutions z Kanady, opowiadał między innymi o wykorzystaniu danych biometrycznych na przykładzie programu Vitality z RPA. Proponowana przez ubezpieczyciela aplikacja, która zachęca do zdrowszego stylu życia (sport, dieta, badania okresowe), nie tylko zwiększa lojalność wobec marki, obniża składkę przez system bonusów za zdrowe zachowania, ale przedłuża „dalsze oczekiwane trwanie życia” (proszę wybaczyć aktuarialny żargon) korzystającym z niej osobom średnio o 3 lata. I to jest dopiero argument sprzedażowy! Do nieśmiertelności nam wystarczająco daleko, żeby perspektywa życia zdrowszego, szczęśliwszego i o trzy lata dłuższego była naprawdę kusząca…

Telematyka

Tak jak biometryka wydaje się kluczowa dla dalszego rozwoju ubezpieczeń życiowych i zdrowotnych, tak telematyka może wnieść bardzo dużo do ubezpieczeń komunikacyjnych. Najnowsze aplikacje telematyczne pozwalają nie tylko na obniżenie składki, ale również na zmniejszenie kosztów paliwa, zmniejszenie prawdopodobieństwa wypadku, poprawę umiejętności za kółkiem. Bardziej zaawansowane rozwiązania, które powoli stają się coraz powszechniejsze już na etapie konstrukcyjnym auta, sygnalizują możliwą awarię oraz jej przyczyny, wzywają w razie potrzeby pomoc drogową lub służby ratownicze, nie mówiąc o takich rozpowszechnionych już rozwiązaniach, jak czujniki parkowania.

Drony

O zastosowaniu trójwymiarowych modeli stworzonych na podstawie zdjęć wykonanych przez drony mówiła grupa inżynierów z Wydziału Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej podczas seminarium „Drony w ubezpieczeniach”. Technologię można z powodzeniem wykorzystać przy szkodach katastroficznych, rolnych, przemysłowych i komunikacyjnych. Należy się spodziewać, że w czasie krótszym niż dwa lata wykonanie „dronowej” dokumentacji przy ubezpieczaniu zespołów budynków (przykładowo: fabryki, magazyny, lotniska, spółdzielnie mieszkaniowe) będzie jednym z warunków wstępnych zawarcia polisy. Porównywanie modeli „przed” i „po” szkodzie pozwala na bardzo dokładną identyfikację faktycznych zniszczeń oraz dokonanie niezbędnych pomiarów bez fizycznej obecności rzeczoznawcy lub likwidatora w terenie (pomiary z dokładnością do 1 cm).

Cyfrowe procesy, cyfrowy obieg dokumentów

I wreszcie na koniec muszę wspomnieć o transformacji, która już się zaczęła. Nie jest może tak spektakularna z zewnątrz, jednak wiąże się z całkowitą zmianą modelu działania towarzystw ubezpieczeniowych. Mówię o wdrożeniu takich systemów i rozwiązań informatycznych, które pozwalają na szybkie i bezbolesne tworzenie i modyfikowanie procesów biznesowych, błyskawiczne wprowadzanie nowych produktów na rynek i błyskawiczną adaptację do coraz szybszych zmian otoczenia biznesowego. Do tego dochodzą takie „nakładki” dla sieci sprzedaży, które ułatwią (zamiast utrudniać!) pośrednikom sprzedawanie, oraz dla klienta ostatecznego, które pozwolą na sprawne i komfortowe zarządzanie posiadanymi produktami, zachęcą do nabycia następnych i ułatwią kontakt z ubezpieczycielem.

Przed nami kolejne lata pełne innowacji!
Aleksandra E. Wysocka
aleksandra.wysocka@gu.com.pl

 

Pocztowe TUnŻ: Wojciech Kwiatkowski za Marcina Łuczyńskiego w zarządzie

Z dniem 26 czerwca Marcin Łuczyński przestał pełnić funkcję członka zarządu Pocztowego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie. W związku z tym rada...


czytaj dalej

Nationale-Nederlanden: Anita Bogusz członkiem zarządu ds. ryzyka

22 czerwca, na trzysta sześćdziesiątym pierwszym posiedzeniu Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Anity...


czytaj dalej

Atradius: Branża ICT w obliczu kolejnych wyzwań

Globalny rynek ICT będzie się rozwijać, a sprzedaż technologii, produktów i usług wzrośnie o 2,5% w 2017 r. . Mimo to w wielu krajach rozwiniętych...


czytaj dalej

AGCS: Technologia a bezpieczeństwo na morzu

Szkodowość w transporcie morskim zmalała w ciągu dekady o 50%. W 2016 r. liczba szkód była najniższa w ostatnim dziesięcioleciu. Korzystny trend...


czytaj dalej

Santander Consumer Bank: Kierowcy cenią auto assistance

Właściciele samochodów cenią wsparcie oferowane przez assistance w trudnych sytuacjach na trasie. Dla ponad trzech czwartych badanych...


czytaj dalej

Ubea.pl: Agenci filarem sprzedaży

W 2015 roku sprzedaż za pośrednictwem agentów stanowiła dwie trzecie rocznego przypisu składki brutto  sektora ubezpieczeń w Polsce – wynika z...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy