Świat: Ryzyko polityczne budzi coraz większe obawy
poniedziałek, 24 kwietnia 2017 08:53

Dziś ryzyko polityczne niepokoi mnie bardziej niż kiedykolwiek – przyznał Evan Freely z największej na świecie firmy brokerskiej Marsh & McLennan. Wzrost populizmu we Francji, Niemczech, Danii i Grecji każe się obawiać zamętu w regionie.

Rozwój sytuacji prowadzi do wywindowania rynku ubezpieczeń ryzyka politycznego na poziom 10 mld dol. w 2018 r., z 8,1 mld dol. w 2015 r. – wynika z opublikowanego w ub.r. raportu firmy KPMG, przytaczanego przez agencje Bloomberg. Zdaniem firmy konsultingowej na wzrost popytu wpływ mają firmy szukające ochrony przed skutkami cyberataków i terroryzmu. KPMG uważa, że ubezpieczenie ochrony cybernetycznej będzie najszybciej rosnącym segmentem rynku, o tempie wzrostu 20% rocznie w latach 2015–2018.

Zagrożeniom terrorystycznym i hakerskim towarzyszą zmiany postaw. Wielu Europejczyków stało się niechętnych wolnemu handlowi, imigracji, utracie tożsamości narodowej – stwierdza kierowany przez Freely’ego zespół w Marsh & McLennan.
Tymczasem ryzyka geopolityczne mogą negatywnie oddziaływać na zwroty z inwestycji – uważa 1500 praktyków inwestycyjnych, respondentów ankiety przeprowadzonej przez CFA Institute. Do zidentyfikowanych przez nich ryzyk zaliczają się wybór Trumpa, Brexit i możliwy rozpad Unii Europejskiej.

Wielu inwestorów bacznie śledzą kampanię prezydencką we Francji, gdzie skrajnie prawicowa Marine Le Pen grozi wyjściem ze strefy euro i przeciwstawia się sankcjom UE wobec Rosji.

Obserwatorzy zwracają uwagę, że nawet jeśli Le Pen przegra, populizm w Europie i poza nią utrzyma się. Jak trwałe jest to zjawisko? Zdaniem Alexandra Kazana, specjalisty od ryzyka politycznego z firmy doradczo-analitycznej Eurasia Group, populizm jest zjawiskiem o charakterze strukturalnym. Kazan wskazuje na spadek zaufania do państwa i jego instytucji, zwłaszcza wśród osób młodszych, oraz zmniejszające się poparcie dla partii politycznych.

Zdaniem zarządzających największymi funduszami hedgingowymi populizm w najbliższej przyszłości może być większą siłą kształtującą rynek niż polityka monetarna czy fiskalna. Biorąc pod uwagę odsetek głosów oddanych na kandydatów antyestablishmentowych w krajach rozwiniętych, poziom populizmu jest najwyższy od lat 30. XX w.

Ruchy populistyczne wydają się również przyciągać wsparcie cybernetyczne ze strony zagranicznych hakerów, zwłaszcza z Rosji – zauważa Raf Sanchez z Beazley Group, jednego z największych na świecie ubezpieczycieli ryzyk cybernetycznych. Powstrzymane ataki we Francji, Włoszech i USA wskazują na Rosję jako źródło. – Można z grubsza przyjąć, że populizm warunkuje poziom cyberryzyka. Dla przestępców jest to sytuacja niemal gwarantująca wygraną – powiedział Sanchez.
AC

 

PZU SA: Andrzej Jaworski zrezygnował z członkostwa w zarządzie

29 maja PZU SA poinformował, że członek jego zarządu Andrzej Jaworski złożył rezygnację z pełnionej funkcji i w tym samym dniu jego mandat wygasł.

...


czytaj dalej

Aegon TUnŻ: Robert Pusz nowym członkiem zarządu

18 maja Aegon Polska poinformował o powołaniu Roberta Pusza na stanowisko członka zarządu Aegon Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie. Z ramienia...


czytaj dalej

Bermudy: Sirius przejęła IMG

Firma Sirius International Insurance Group, globalna spółka reasekuracyjna specjalizująca się w ubezpieczeniach wypadkowych i zdrowotnych,...


czytaj dalej

Lloyd’s: Konsorcjum dla ubezpieczeń ryzyka politycznego w Azji

Trzech czołowych ubezpieczycieli z rynku Lloyd’s połączyło siły, aby utworzyć konsorcjum do obsługi ryzyka politycznego w Azji, oferujące...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Polscy millenialsi są dość tradycyjni

Z majowego badania „Insurtech oczami millenialsów”, przeprowadzonego na zlecenie TU Europa przez IMAS International, wynika, że takie narzędzia,...


czytaj dalej

Atradius: Szósta edycja Customer Panelu

25 maja w Warszawie odbyła się szósta edycja Customer Panel – wydarzenia organizowanego przez Atradius dla polskich klientów. Podczas imprezy w...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy