Świat: Ryzyko polityczne budzi coraz większe obawy
poniedziałek, 24 kwietnia 2017 08:53

Dziś ryzyko polityczne niepokoi mnie bardziej niż kiedykolwiek – przyznał Evan Freely z największej na świecie firmy brokerskiej Marsh & McLennan. Wzrost populizmu we Francji, Niemczech, Danii i Grecji każe się obawiać zamętu w regionie.

Rozwój sytuacji prowadzi do wywindowania rynku ubezpieczeń ryzyka politycznego na poziom 10 mld dol. w 2018 r., z 8,1 mld dol. w 2015 r. – wynika z opublikowanego w ub.r. raportu firmy KPMG, przytaczanego przez agencje Bloomberg. Zdaniem firmy konsultingowej na wzrost popytu wpływ mają firmy szukające ochrony przed skutkami cyberataków i terroryzmu. KPMG uważa, że ubezpieczenie ochrony cybernetycznej będzie najszybciej rosnącym segmentem rynku, o tempie wzrostu 20% rocznie w latach 2015–2018.

Zagrożeniom terrorystycznym i hakerskim towarzyszą zmiany postaw. Wielu Europejczyków stało się niechętnych wolnemu handlowi, imigracji, utracie tożsamości narodowej – stwierdza kierowany przez Freely’ego zespół w Marsh & McLennan.
Tymczasem ryzyka geopolityczne mogą negatywnie oddziaływać na zwroty z inwestycji – uważa 1500 praktyków inwestycyjnych, respondentów ankiety przeprowadzonej przez CFA Institute. Do zidentyfikowanych przez nich ryzyk zaliczają się wybór Trumpa, Brexit i możliwy rozpad Unii Europejskiej.

Wielu inwestorów bacznie śledzą kampanię prezydencką we Francji, gdzie skrajnie prawicowa Marine Le Pen grozi wyjściem ze strefy euro i przeciwstawia się sankcjom UE wobec Rosji.

Obserwatorzy zwracają uwagę, że nawet jeśli Le Pen przegra, populizm w Europie i poza nią utrzyma się. Jak trwałe jest to zjawisko? Zdaniem Alexandra Kazana, specjalisty od ryzyka politycznego z firmy doradczo-analitycznej Eurasia Group, populizm jest zjawiskiem o charakterze strukturalnym. Kazan wskazuje na spadek zaufania do państwa i jego instytucji, zwłaszcza wśród osób młodszych, oraz zmniejszające się poparcie dla partii politycznych.

Zdaniem zarządzających największymi funduszami hedgingowymi populizm w najbliższej przyszłości może być większą siłą kształtującą rynek niż polityka monetarna czy fiskalna. Biorąc pod uwagę odsetek głosów oddanych na kandydatów antyestablishmentowych w krajach rozwiniętych, poziom populizmu jest najwyższy od lat 30. XX w.

Ruchy populistyczne wydają się również przyciągać wsparcie cybernetyczne ze strony zagranicznych hakerów, zwłaszcza z Rosji – zauważa Raf Sanchez z Beazley Group, jednego z największych na świecie ubezpieczycieli ryzyk cybernetycznych. Powstrzymane ataki we Francji, Włoszech i USA wskazują na Rosję jako źródło. – Można z grubsza przyjąć, że populizm warunkuje poziom cyberryzyka. Dla przestępców jest to sytuacja niemal gwarantująca wygraną – powiedział Sanchez.
AC

 

Prudential: Sławomir Bełz dyrektorem sprzedaży agencyjnej

Sławomir Bełz został dyrektorem sprzedaży agencyjnej Prudential w Polsce. Swoje obowiązki pełni od 11 czerwca. Robert Zagata, dotychczasowy...


czytaj dalej

Friss: Krzysztof Jabłoński pokieruje rozwojem biznesu w regionie CEE

Z początkiem maja Krzysztof Jabłoński dołączył do zespołu Friss – globalnego dostawcy rozwiązań informatycznych w zakresie oprogramowania do...


czytaj dalej

VIG: Milion euro na rozwój pięciu innowacji

Vienna Insurance Group (VIG) rozstrzygnęła wewnętrzny konkurs na innowacyjne rozwiązania cyfrowe. W ramach inicjatywy VIG Xelerate grupa wybrała...


czytaj dalej

Lemonade: Pozew w imię standardów etycznych

Funkcjonująca z wykorzystaniem sztucznej inteligencji firma z branży insurtech, Lemonade Insurance Company, wniosła pozew przeciwko ONE Insurance,...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Koncentracja i stabilizacja w sektorze życiowym

W pierwszym kwartale tego roku rynek życiowy utrzymał, a nawet nieco zwiększył utrzymujący się od lat silny poziom koncentracji. Pięć największych...


czytaj dalej

Sotrender: Maj na ubezpieczeniowym Facebooku

Z najnowszej odsłony raportu „Facebook Trends” autorstwa firmy Sotrender wynika, że w maju największą liczbą fanów legitymowały się „Wrzucam na...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook