mfind.pl: Co przyniesie ustawa dystrybucyjna?
środa, 13 września 2017 08:44

Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń przyczyni się do większej profesjonalizacji rynku ubezpieczeniowego w Polsce – wskazuje mfind.pl.

Projekt ustawy wynika z przyjętej w styczniu 2016 r. unijnej dyrektywy 2016/97 (tzw. dyrektywa IDD) w sprawie dystrybucji ubezpieczeń i ma dostosować polskie prawo do przepisów obowiązujących na terenie państw wspólnoty. Głównym celem ustawy wprowadzającej do polskiego porządku prawnego przepisy unijnej dyrektywy 2016/97 (tzw. dyrektywa IDD) w sprawie dystrybucji ubezpieczeń jest zwiększenie ochrony klientów zawierających umowy ubezpieczenia poprzez zaostrzenie wymogów stawianych dystrybutorom. Akt przewiduje m.in., że zanim np. agent przedstawi klientowi konkretną ofertę, w pierwszej kolejności będzie zobowiązany do przeprowadzenia dokładnej analizy jego indywidualnych potrzeb. Na jej podstawie będzie musiał przedstawić klientowi te produkty, które są najlepiej dopasowane do jego wymogów nawet wtedy, gdy sprzedaż innych byłaby z punktu widzenia pośrednika bardziej opłacalna.

Ponadto, każdy klient otrzyma od dystrybutora ubezpieczenia „Dokument zawierający informacje o umowie ubezpieczenia”, gdzie znajdować się będą dane dotyczące zakresu polisy, wyłączenia odpowiedzialności oraz możliwości rozwiązania umowy. Pośrednicy będą także zobowiązani do poinformowania klientów o tym, czy za swoją pracę otrzymują stałe wynagrodzenie czy też prowizję. – Dzięki tym zmianom klienci otrzymają gwarancję, że zakupiona polisa jest dokładną odpowiedzią na ich potrzeby. Nowe przepisy zapobiegną także tzw. misselingowi – wyjaśnia Bartosz Salwiński, współzałożyciel mfind.pl.

Dodatkowo, na dystrybutorów zostanie nałożony obowiązek ukończenia specjalnego, 15-godzinnego szkolenia wzbogacającego wiedzę z zakresu ubezpieczeń. Ustawa wprowadza także standard reputacji – sprzedażą ubezpieczeń nie będą mogły zajmować się osoby obciążone wpisem w rejestrze karnym z powodu popełnienia poważnych przestępstw przeciwko mieniu.

- Ustawa z pewnością przyczyni się do większej profesjonalizacji całego rynku. Dla osób, które traktują sprzedaż polis ubezpieczeniowych jako pracę dorywczą i nie podnoszą swoich kwalifikacji, po prostu zabraknie miejsca. Na rynku pozostaną tylko te podmioty, które dostosują się do zmian lub już to zrobiły – podsumowuje Bartosz Salwiński.
(AM, źródło: mfind.pl)

 

Pramerica Życie: Borys Kowalski nowym członkiem zarządu

Rada nadzorcza Pramerica Życie powołała w skład zarządu Borysa Kowalskiego. Nowy członek władz towarzystwa będzie odpowiedzialny za Pion...


czytaj dalej

Marsh: Pięć rynków pod nadzorem Artura Grześkowiaka

Grupa Marsh utworzyła w regionie Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej nowy subregion Północny, z polską spółką na czele. Artur Grześkowiak,...


czytaj dalej

Niemcy: Z Generali do Zurich

Carsten Schildknecht 2 lutego obejmie stanowisko dyrektora generalnego Zurich w Niemczech, przejmując je po Marcusie Nagelu, który zdecydował się...


czytaj dalej

VIG: Fuzja w państwach bałtyckich

Łotewski nadzór zaakceptował fuzję dwóch spółek zależnych VIG – InterRisk Vienna Insurance Group AAS i BTA Baltic Insurance Company AAS – pod...


czytaj dalej

Polska: Atak orkanu Fryderyka

18 stycznia nad Polskę nadciągnął orkan Fryderyka. Żywioł wyrządził sporo zniszczeń, ale są one dość szybko usuwane. Silne wiatry będą występować...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Wysoka jakość polskich D&O

Według szacunków ekspertów rynek ubezpieczeń D&O (Directors and Officers Liability Insurance) rośnie w Polsce w tempie nawet 10% rocznie. Na plus...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy