Reklama

Z optymizmem patrzymy na życie
poniedziałek, 18 grudnia 2017 09:07

Rozmowa z Jarosławem Bartkiewiczem, prezesem Prudential w Polsce

Aleksandra E. Wysocka: – Jak minął 2017 rok w Prudentialu?
Jarosław Bartkiewicz:
– Dziękuję, dobrze! Nasza sieć obejmuje już prawie 900 świetnie przeszkolonych konsultantów, cały czas rośniemy, doskonalimy się i rozwijamy nasz biznes. Rozpoczęliśmy współpracę z kolejnymi multiagencjami, zaangażowaliśmy się też w kanał affinity. Ciekawie rozwija się kooperacja z Orange i Play, gdzie sprzedajemy proste ubezpieczenia na życie. Wciąż jednak trzonem naszej działalności jest mocna sieć własna i tak pozostanie. Prudential stoi otworem dla ambitnych ludzi, którzy chcą się rozwijać, oczekują produktów wysokiej jakości i chcą pomagać innym ludziom ochronić to, co dla nich najcenniejsze. Dajemy dużo niezależności, zaufania, dobrą atmosferę. Marka Prudential kojarzy się dobrze, nie tylko dzięki bogatej przedwojennej historii, ale również dzięki kampaniom marketingowym, które z przymrużeniem oka rozwijają świadomość ubezpieczeniową i – nie waham się tego dodać – budują narrację całej kategorii. Nie boimy się mówić o sprawach takich jak zabezpieczenie na wypadek poważnych zachorowań, śmierci. Od tego są ubezpieczyciele na życie. Oprócz sieci sprzedaży mamy również doskonały zespół w centrali. I jednym, i drugim chciałbym w tym miejscu ogromnie podziękować za wysiłek włożony w rozwój Prudentiala.

W 2017 roku w branży dominowały dwa hasła – innowacje i regulacje…
– To może zacznijmy od innowacji. W tym roku w czerwcu uruchomiliśmy nową wersję naszej aplikacji dla konsultantów, która w profesjonalny i bardzo przyjazny sposób pomaga w przeprowadzeniu analizy potrzeb. Jak widać, ten temat dotyka też nowych regulacji. Sama analiza potrzeb to dla nas żadna nowość, od samego początku tak właśnie pracujemy, i to z wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi. Teraz jednak przyszedł czas na udoskonalenie tych narzędzi, do czego przyczyniła się bardzo duża grupa osób, również z samej sieci sprzedaży. Chcieliśmy, żeby aplikacja była doskonale dopasowana do pracy konsultanta, zrozumiała i atrakcyjna z punktu widzenia klienta i oczywiście absolutnie zgodna z nowymi regulacjami dotyczącymi dystrybucji ubezpieczeń i przetwarzania danych osobowych. Ambitne zadanie, ale dla ekipy Prudentiala wykonalne. Chętnie pokażemy rynkowi, jak to działa, bo uważamy, że należy się dzielić dobrymi praktykami. Dodam, że aplikację od strony tak zwanego „userexperience”, czyli doświadczenia klienta, pomagała nam projektować firma Deloitte Digital.

Przechodzimy płynnie do tematu regulacji. Przygotowujecie się?
– Kalendarz na najbliższe miesiące jest bardzo napięty. W pierwszej połowie roku ma wejść w życie zarówno nowa regulacja o dystrybucji, jak i RODO (Rozporządzenie o ochronie danych osobowych), a do tego dochodzą regulacje dotyczące PRIIPs (Packaged Retail and Insurance-based Investment Products). Przez pewien czas nie było wiadomo, czy oszczędnościowe produkty ubezpieczeniowe na życie będą objęte takimi samymi regulacjami, jak produkty stricte inwestycyjne. Teraz wiadomo, że zasady gry są takie same dla wszystkich. Jesteśmy już na ostatnim etapie i z pewnością w nowy rok wejdziemy z aktualną dokumentacją oraz kartami produktu, w pełni zgodnymi z nowym prawem unijnym i krajowym.

To trochę łączenie ognia z wodą – bo z jednej strony musi być doskonałe „userexperience”, a z drugiej „nadzór experience”, czyli prostota i przyjazność plus drobiazgowość i wnikliwość. Pogodzenie obu tych skrajności to ogromne wyzwanie.
– My nie tylko uważamy, że to możliwe, ale pokazujemy to w praktyce. Podchodzimy z otwartością do nowych regulacji. Analiza potrzeb musi się odbyć. Wiele problemów rynku ubezpieczeniowego wynikało głównie z niewłaściwych metod sprzedaży. Klienci nie wiedzieli, co tak naprawdę kupują. Projektując nasze rozwiązania, wyszliśmy od końca, czyli od pytania, co chcemy, żeby klient wiedział o produkcie, a potem szukaliśmy sposobów, żeby mu tę wiedzę w sposób przystępny przekazać. Jeśli chodzi o RODO, czyli kwestię danych osobowych, to sprawa jest skomplikowana i wciąż trwają dyskusje co do ostatecznego kształtu implementacji.

Szykujecie nowości produktowe?
– W ubiegłym roku wdrożyliśmy produkt Pewny Kapitał dla klientów zamożnych, ze składką roczną w wysokości minimum 40 tys. zł. W przyszłym roku koncentrujemy się w pierwszej kolejności na kwestiach regulacyjnych i w tę stronę zwrócona jest większość zespołów. Nie planujemy więc dużych nowości, natomiast mamy parę bardzo ciekawych pomysłów na umowy dodatkowe. Planujemy też rozwiązanie samoobsługowe dla klienta, ale to również za jakiś czas. Najpierw regulacje, potem innowacje. Taka jest prawda. Zresztą wszyscy na rynku jesteśmy w tej samej sytuacji.

1000 konsultantów Prudentiala w 2018 roku to pewnik?
– Będzie ich jeszcze więcej. Ludzie chętnie wiążą swoją karierę z Prudentialem, a my wiemy, że jesteśmy dobrym partnerem do współpracy.

Do kogo adresujecie swoją ofertę?
– Do 30–40-latków. W tym wieku jest większość naszych klientów, a średnia umowa jest zawierana na 20–22 lata. Również nasi agenci są młodsi niż w większości firm ubezpieczeniowych. Mają właśnie 35–45 lat. To nie jest przypadek. Klienci chętniej obdarzają zaufaniem osoby w swoim wieku, które najlepiej rozumieją ich sytuację życiową, problemy, troski. Owszem, wiemy, że praca agenta ubezpieczeniowego to wyzwanie, ale mamy wśród naszej sieci wyłącznej wiele przypadków świetnych karier i rozwoju własnego biznesu pod skrzydłami i marką Prudential.

Jak oceniacie perspektywy rynku ubezpieczeń życiowych w Polsce i na życie?
– Z danych podanych przez Polską Izbę Ubezpieczeń po pierwszym półroczu 2017 r. widać, że spadek nowego biznesu wyhamował. Obserwujemy pierwsze nieśmiałe wzrosty. To jest ściśle powiązane z sytuacją gospodarczą. Mówiąc w skrócie – im lepiej ludzie oceniają swoją sytuację zawodową i finansową, tym chętniej kupują ubezpieczenia na życie. To dotyczy całego świata. Na rynkach azjatyckich, gdzie jesteśmy liderem, widać to bardzo wyraźnie. Gdy wzmacnia się klasa średnia, tam rosną ubezpieczenia na życie. I u nas obserwujemy podobne zjawisko, choć na razie daleko nam do skokowych wzrostów notowanych w Azji. Cieszy fakt, że jednak coraz więcej osób decyduje się na odkładanie kapitału i na zabezpieczanie swoich najbliższych, że ludzie uczą się patrzeć w długim horyzoncie czasowym. Patrzymy z optymizmem na perspektywy rozwoju ubezpieczeń na życie. Wzrosty gospodarcze wynikające z realnej ekonomii są znacznie bardziej trwałe od wzrostów pompowanych kredytami, co miało miejsce w wielu krajach w latach 2007–2008 i później. Teraz bijemy rekordy na rynkach amerykańskich i azjatyckich. W Europie jesteśmy mocni w macierzystej Wielkiej Brytanii. W Polsce realizujemy nasze zamierzenia, systematycznie rozwijając sieć sprzedaży i budując świadomość ubezpieczeniową, a nasza działalność obliczona jest tutaj na długie lata.

Dziękuję za rozmowę.
Aleksandra E. Wysocka

 

KNF: Będzie zmiana wiceprzewodniczących

Wkrótce dojdzie do zmiany zastępców przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego – wynika z informacji uzyskanych przez „Dziennik Gazetę Prawną”.

...


czytaj dalej

Personalia: Krzysztof Kudelski dołączył do Grupy MAK

Do zespołu MAK Investments (Grupa MAK) dołączył były prezes Warty Krzysztof Kudelski, który w strukturach brokera będzie odpowiedzialny za obszary...


czytaj dalej

Brokerslink: Rezygnacja dyrektor generalnej

Brokerslink podał oficjalnie, że Jacqueline Legrand zrezygnowała ze stanowiska dyrektora generalnego z dniem 6 grudnia 2018 r.

Po 6 latach pracy...


czytaj dalej

Revolut: Licencja bankowa na Litwie

Revolut, start-up z branży technologii finansowej uzyskał wobec zbliżającego się Brexitu europejską licencję bankową i planuje uruchomienie...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Słabnie tempo wzrostu sprzedaży OC

Choć segment obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych utrzymuje się w trendzie wzrostowym, tempo tego wzrostu słabnie z kwartału na kwartał....


czytaj dalej

Ergo Hestia: Różnorodność tematem najnowszego raportu społecznego

„Troska 2017” – taki tytuł nosi najnowszy raport społeczny Ergo Hestii. Jego tematem przewodnim jest jedna z najważniejszych współczesnych...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook