UOKiK: Rzecznicy konsumentów pomagali klientom ubezpieczycieli
czwartek, 08 lutego 2018 09:45

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował pracę miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów w 2016 r. W ubiegłym roku udzielili oni 494 878 porad, 67 701 razy występowali w sprawach konsumentów do przedsiębiorców i mają na swoim koncie 4027 wytoczonych powództw lub przygotowanych pozwów. Niemała część wszystkich działań dotyczyła sektora ubezpieczeniowego.

- Liczby te pokazują, jak ogromne jest w Polsce zapotrzebowanie na usługi rzeczników konsumentów. UOKiK docenia ich pracę, która przekłada się na dobrobyt obywateli. Widzimy jednak ogromne różnice w ich działalności w różnych powiatach. Jak to możliwe, że w jednym średniej wielkości mieście wojewódzkim rzecznik udzielił w ciągu roku 348 porad, a w drugim podobnym – 8565? Konsumenci z całej Polski muszą mieć zapewnioną ochronę na takim samym, wysokim poziomie – podkreśla Marek Niechciał, prezes UOKiK.

W 2016 r. konsumenci zgłosili rzecznikom 206 584 problemy z dostawcami usług. Skargi dotyczyły m.in. usług ubezpieczeniowych (16 077). Ten segment branży usługowej był jedynym, w którym problemów było więcej niż w poprzednim roku (14 915). Warto zauważyć, że w okresie 2010-2016 tylko w 2014 r. odnotowano więcej problemów z usługami ubezpieczeniowymi (19 261) niż w ubiegłym roku. W sumie w ciągu tych 6 lat do rzeczników trafiło 87 740 tego typu skarg. W 2016 r. skargi konsumentów związane były z odmową wypłaty odszkodowań z ubezpieczeń komunikacyjnych, zaniżaniem wartości szkody, odmową uznania roszczeń o odszkodowanie w całości lub w części, unikaniem szczegółowego pisemnego uzasadnienia kwoty przyznanego odszkodowania, zasadami ochrony wynikającej z tzw. dodatkowego ubezpieczenia nowego sprzętu RTV/AGD, nieuzasadnionym przedłużaniem postępowań w zakresie likwidacji szkody.



Problemy z ubezpieczeniami występowały też w segmencie skarg dotyczących usług finansowych (20 177). Zastrzeżenia w tej gałęzi branży usługowej dotyczyły np. oferowania przez banki skomplikowanych produktów ubezpieczeniowych z funduszami kapitałowymi.

Gdy sprzedawcy nie spełniali słusznych żądań konsumentów, rzecznicy prosili przedsiębiorców o wyjaśnienia, udzielali im pouczeń, próbowali nakłonić do ugody. Takich wystąpień w 2016 r. było 67 701 – o ponad 4 tys. mniej niż w 2015 r. (71 798).
W przypadku 24 116 wystąpień związanych z usługami 1621 spraw związanych było z ubezpieczeniami (1589 w roku poprzednim). To najwyższy roczny wynik w latach 2011-2016. W sumie w tym okresie miało miejsce 8777 takich wystąpień.  

W 2016 r. odnotowano 17 przypadków działań rzeczników na podstawie przepisów ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym. Według informacji UOKiK postępowania te są związane z kredytami walutowymi lub ubezpieczeniami z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.

W 2016 r. rzecznicy wsparli konsumentów w 4027 sprawach sądowych – wytoczyli na ich rzecz powództwa lub przygotowali pozwy. Jednakże podejmowali takie działania rzadziej niż w poprzednich latach.

W 2016 r. do sądów najczęściej trafiały sprawy związane z: reklamacjami i gwarancjami na towary (1695) oraz nienależytym wykonaniem usług (1077). W 75 przypadkach rzecznicy wytoczyli powództwa dotyczące uznania postanowień umownych za niedozwolone. 724 razy udzielili też wsparcia w postępowaniach przed stałymi sądami polubownymi.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

 

MediSky: Arkadiusz Piątek nowym dyrektorem generalnym na Polskę

Firma MediSky International mianowała Arkadiusza Piątka nowym dyrektorem generalnym na Polskę. Będzie on odpowiedzialny za wypracowanie...


czytaj dalej

Alior Bank: Katarzyna Sułkowska zatwierdzona na stanowisku prezesa

15 maja na trzysta osiemdziesiątym dziewiątym posiedzeniu Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Katarzyny...


czytaj dalej

Zurich: Wielkiej fuzji nie będzie

Zurich Insurance nie planuje dużej fuzji i ucina spekulacje na temat swojego zaangażowania we wzmożoną aktywność akwizycyjną w branży.

W I kw....


czytaj dalej

Marsh: Stawki odnowieniowe poszły w górę

Po 4,5 roku spadków ceny ubezpieczeń wzrosły średnio drugi kwartał z rzędu. W dużym stopniu jest to spowodowane cenami ubezpieczeń majątkowych, na...


czytaj dalej

Aon Polska: RIM pomaga firmom w odpowiednim zarządzaniu ryzykiem

RMI (Risk Maturity Index), czyli indeks dojrzałości zarządzania ryzykiem – taką nazwę nosi narzędzie Aon, które może wspomóc polskie firmy w...


czytaj dalej

Pramerica Życie: Udany rok

Historyczny zysk netto w wysokości 27,4 mln zł, o ponad jedną trzecią wyższy niż w roku poprzednim, sporo ponad ćwierć miliarda złotych zebranych...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook