Rynek ubezpieczeń: Aviva podsumowała ubiegły rok
środa, 14 marca 2018 09:51

2017 był kolejnym rokiem spadku życiowej sprzedaży Avivy, której towarzyszył jednoczesny wysoki wzrost rentowności w obu sektorach działalności. Ubezpieczyciel kontynuował też proces cyfryzacji, który w tym roku ma nabrać większego rozmachu.

Wiodąca w grupie spółka życiowa zebrała 1879 mln zł – o 55 mln zł mniej niż w 2016 r. (1934 mln zł)*. – Najważniejszy dla nas rynek ubezpieczeń na życie w zeszłym roku rozwijał się wolno (wzrost składki brutto o 2,7% po 3 kwartałach). Biorąc pod uwagę dobrą koniunkturę w gospodarce, można więc mówić o stagnacji. W tych warunkach utrzymaliśmy pozycję na podium pod względem składki, szukając nowych źródeł wzrostu – powiedział Adam Uszpolewicz, prezes Aviva Polska.

Wartość nowego biznesu w ubezpieczeniach na życie, uwzględniająca wyniki BZ WBK-Aviva TUnŻ oraz Aviva Litwa, według dyrektywy Wypłacalność II wyniosła 276 mln zł i była niższa o 12% niż w 2016 r. (314 mln zł). – Największy udział miała w niej sprzedaż ubezpieczenia Nowa Perspektywa. Dobrze też radziliśmy sobie w ubezpieczeniach grupowych. Nasza spółka z BZ WBK zwiększyła wartość nowego biznesu dzięki sukcesom w sprzedaży ubezpieczeń kredytów gotówkowych oraz Onkopolisy. Nowym źródłem wzrostu jest ubezpieczenie z myślą o przyszłości dzieci, juniorGO, które zostało dobrze przyjęte przez klientów. Wprowadziliśmy pierwszą polisę życiową dostępną całkowicie online, Smart Life – wyliczył Adam Uszpolewicz.

Prezes przypomniał, że Aviva przeprowadziła kampanię społeczną i promocyjną „Wiem, czym oddycham”, która w jego ocenie wyróżniła markę, zwiększyła świadomość w zakresie szkodliwości smogu, a także skierowała uwagę na ubezpieczenia Poważne Zachorowanie, dołączane do polis na życie. Podkreślił, że Aviva stawia nadal na rozwój oferty ochronnej. – Opracowujemy nowy produkt, powiązany ze zdrowiem. Ten aspekt ubezpieczeń zdrowotnych – biorąc pod uwagę realia opieki zdrowotnej w Polsce – będzie ważny dla całego rynku – dodał.

W ocenie prezesa na rynku ubezpieczeń życiowych w tym roku nie będzie odczuwalna presja cenowa.

W 2017 r. Aviva wypłaciła klientom świadczenia z ubezpieczeń na życie i z umów dodatkowych o łącznej wartości 283 mln zł. Łączna wartość wypłat towarzystwa sięgnęła 1416 mln zł (1410 mln zł w roku poprzednim). Ubezpieczyciel podkreśla, że wprawdzie średni czas od zgłoszenia do wypłaty z polis życiowych to 9 dni, ale np. w ramach opcji urodzenie dziecka i śmierć rodzica klient otrzymuje świadczenie na konto w dniu telefonicznego zgłoszenia.

Zysk netto ubezpieczyciela wyniósł 570 mln zł, wobec 525 mln zł przed rokiem. Na wysokim poziomie uplasował się również wynik techniczny spółki, który wzrósł z 569 mln zł w 2016 r. do 630 mln zł w 2017 r. Koszty działalności ubezpieczeniowej zamknęły się kwotą 377 mln zł (354 mln zł w roku poprzednim).


Wysoka rentowność biznesu non-life

Majątkowe Aviva TUO zebrało natomiast 443 mln zł składek brutto – o 52 mln zł mniej niż w 2016 r. (256,6 mln zł). Znacząco wzrósł wynik techniczny ubezpieczyciela, który na koniec 2017 r. uplasował się na poziomie 46 mln zł (13 mln zł rok wcześniej). Z kolei zysk netto wzrósł z 11 mln zł w 2016 r. do 44 mln zł rok później.

- Podobnie jak na całym rynku, poprawie uległ wskaźnik szkodowości w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Lepiej zarządzaliśmy strukturą portfela i sprzedażą. O 13% zwiększyliśmy sprzedaż w kanale direct, który oferuje przez telefon i internet zarówno polisy komunikacyjne, jak również – z coraz większym sukcesem – mieszkaniowe. Po uproszczeniu mamy jedno ubezpieczenie mieszkaniowe Twój Dom, zamiast trzech różnych. Wprowadziliśmy polisę rowerową online. Źródło wzrostu widzimy też w ubezpieczeniach gospodarczych, zwłaszcza w polisach OC dla firm, więc przygotowujemy ofertę w tym zakresie – stwierdził Adam Uszpolewicz.

Prezes ocenił, że w tym roku należy spodziewać się wzrostu cen komunikacyjnych polis OC.

- Chciałbym, aby ceny zostały na takim poziomie, na jakim są, ale one spadną. To już widać – powiedział.

Aviva TUO wypłaciło 236 mln zł odszkodowań i świadczeń brutto – o 24 mln zł więcej niż przed rokiem (212 mln zł). Wskaźnik zespolony (z uwzględnieniem wyników BZ WBK-Aviva TU oraz Aviva Litwa) w ubezpieczeniach majątkowych i pozostałych osobowych (COR) wyniósł 86,7% i poprawił się o 2,3 pp. (89% w 2016 r.). – W 2017 nasz COR był najlepszy spośród wszystkich rynków Avivy – zaznaczył prezes.

Koszty działalności ubezpieczeniowej wzrosły ze 132 mln zł do 140 mln zł.

Jaka rola pośredników?

Na pytanie „Gazety Ubezpieczeniowej” o rolę pośredników w Aviva i na polskim rynku Adam Uszpolewicz odpowiedział: – Sprzedaż w kanale agencyjnym jest na stabilnym poziomie. Tam, gdzie chodzi o ubezpieczenia życiowe czy emerytalne, które są wieloletnim zobowiązaniem i niełatwym produktem, rola pośrednika jest bardzo istotna. Niezagrożona jest również pozycja brokerów oraz innych pośredników specjalizujących się w obsłudze firm. Produkty proste, takie jak ubezpieczenie komunikacyjne, mieszkaniowe czy turystyczne, będą siłą rzeczy przechodziły do kanałów bezpośrednich. Tutaj barierą jest przede wszystkim niedostateczna przyjazność i klarowność rozwiązań sprzedażowych on-line. W Aviva mocno pracujemy nad ich upraszczaniem. Ostatnio wprowadziliśmy narzędzie, które pozwala kupić ubezpieczenie mieszkania w kilka kliknięć. Spodziewam się, że dla nieskomplikowanych produktów majątkowych rynek agencyjny będzie się systematycznie kurczył.

Zysk operacyjny w górę, nowe inicjatywy

Zysk operacyjny grupy Aviva w Polsce według międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej wyniósł 889 mln zł, co oznacza wzrost o 6% w stosunku do 2016 r. (839 mln zł*).

- Mocny, 6% wzrost zysku operacyjnego to najlepsza synteza wyników naszej grupy, obejmującej też BZ WBK-Aviva, Expandera i Avivę na Litwie – podkreślił Adam Uszpolewicz.

Zwrócił też uwagę na nowe posunięcia Avivy, takie jak uproszczenie oferty i języka czy nowe rozwiązania cyfrowe. – Najnowszym przykładem jest oferta naszego TFI – prosty serwis do inwestowania online Aviva24.pl. Rozwijamy MojąAvivę dla klientów oraz narzędzie sprzedażowe (tzw. sales cloud) dla agentów – powiedział prezes. Ujawnił, że na koniec ub.r. z MojejAvivy korzystało blisko 120 tys. osób. – To dopiero początek rozwoju tej usługi i naszych ambicji – zaznaczył Adam Uszpolewicz. Naszym celem jest 0,5 mln użytkowników w tym roku – dodał.

Zwrócił też uwagę, że dzięki odpowiedniemu wyposażeniu agentów już 90% wniosków o indywidualne ubezpieczenia na życie trafia do Avivy w formie elektronicznej, a ponad połowa jest akceptowana w ramach automatycznej oceny ryzyka. – Ten rok ma być ostatnim, w którym stosujemy formularze papierowe. Od grudnia pracuje z nami pierwszy robot, który przyspiesza żmudne procesy operacyjne – wskazał prezes.

Według Adama Uszpolewicza, kolejnym źródłem przychodów i zysków mogą być oszczędności emerytalne. – Przygotowujemy się do udziału w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych i chcemy nadal oferować plany indywidualne IKZE i IKE – zadeklarował.

Po raz pierwszy Aviva opublikowała też raport społeczny zatytułowany „Aviva. Społeczna z natury”. Raport jest dostępny na stronie internetowej ubezpieczyciela.

Wideoreportaż z konferencji wynikowej jest dostępny pod adresem:
https://youtu.be/SsMy9yQ_XfY

***
*Dane przed audytem.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

 

Prudential: Sławomir Bełz dyrektorem sprzedaży agencyjnej

Sławomir Bełz został dyrektorem sprzedaży agencyjnej Prudential w Polsce. Swoje obowiązki pełni od 11 czerwca. Robert Zagata, dotychczasowy...


czytaj dalej

Friss: Krzysztof Jabłoński pokieruje rozwojem biznesu w regionie CEE

Z początkiem maja Krzysztof Jabłoński dołączył do zespołu Friss – globalnego dostawcy rozwiązań informatycznych w zakresie oprogramowania do...


czytaj dalej

Mundial w Rosji: Terroryzm i chuligaństwo odczuwalne w cenach polis

Ryzyko ataków terrorystycznych i szkód spowodowanych wybrykami chuligańskimi wywindowało w górę składki dla firm i zawodników za ubezpieczenie...


czytaj dalej

Aon Inpoint: Kto płaci najwięcej składek

Z cyklu raportów o globalnym rynku komercyjnych ubezpieczeń majątkowych i wypadkowych, opracowanych przez zespół analityczny Aon Inpoint, wynika,...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Rentowność w „komunikacji” nadal rośnie

Opublikowany przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) raport podsumowujący wyniki finansowe rynku ubezpieczeń w pierwszym kwartale tego roku...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: PZU uruchomił serwis dla agentów

PZU uruchomił agentpzu.pl – pierwszą na rynku platformę internetową skierowaną do obecnych i przyszłych agentów ubezpieczeniowych. Można na niej...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook