SN nie zabrał głosu ws. przekroczenia terminu reklamacji
poniedziałek, 09 kwietnia 2018 08:49

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom 6 kwietnia Sąd Najwyższy nie zajął się zapytaniem Sądu Okręgowego w Lublinie dotyczącym interpretacji art. 8 ustawy o rozpatrywaniu reklamacji.

Jak poinformował na Twitterze Tomasz Młynarski, radca prawny w Biurze Rzecznika Finansowego (RzF przedstawił w tej sprawie istotny pogląd), rozprawa przed SN w sprawie skutków prawnych nierozpatrzenia w terminie reklamacji klienta przez podmiot rynku finansowego (III CZP 113/17) została przesunięta ze względu na chorobę sędziego. Nie określono też jej nowego terminu.

W innej sprawie rozpatrywanej tego samego dnia SN potwierdził, że przelew przez konsumenta na przedsiębiorcę wierzytelności mającej źródło w klauzuli abuzywnej nie wymaga do swej skuteczności uprzedniego stwierdzenia abuzywności przed sąd. RzF wskazał, że może to zostać stwierdzone w toku sprawy wytoczonej przez cesjonariusza (III CZP 114/17).

- Warto zwrócić uwagę, że choć sprawa dotyczyła roszczenia o zwrot nienależnie zatrzymanej przez Open Life wartości wykupu w ramach ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, to ma znacznie szerszy wymiar. Potwierdzona dzisiejszą uchwałą SN zasada ma zastosowanie także do innych rynków i umów, w których stosowane są postanowienia uznane za niedozwolone – zwraca uwagę Tomasz Młynarski.

- Dla ubezpieczycieli i banków to jasny sygnał, że powinni kłaść większy nacisk na polubowne rozwiązywanie sporów mających tło w postanowieniach umów w ramach ugód zawieranych bezpośrednio z klientami. Wejście na drogę sądową, szczególnie w przypadkach, w których linia orzecznicza jest ugruntowana, oznacza tylko dodatkowe obciążenie kosztami procesowymi. Bardziej opłacalne i finansowo, i wizerunkowo będzie rozwiązanie tych sporów polubownie – komentuje Paweł Zagaj, zastępca Rzecznika nadzorujący wydział pozasądowego rozwiązywania sporów.

Więcej na temat zagadnienia prawnego III CZP 113/17:
http://www.gu.com.pl/...
(AM, źródło: Twitter, Facebook, gu.com.pl)

 

Aviva: Iwona Czech odpowiada za marketing

Od lipca Iwona Czech kieruje Działem Komunikacji i Zarządzania Marką w grupie Aviva. Zastąpiła Dariusza Maciołka, który zakończył pracę dla...


czytaj dalej

Equinum Broker: Tomasz Kutyba nowym wiceprezesem

Z dniem 30 czerwca funkcję wiceprezesa firmy brokerskiej Equinum Broker objął Tomasz Kutyba. Zmiana w zarządzie związana jest z realizacją nowej...


czytaj dalej

Charted Insurance: Nierówność zarobków mężczyzn i kobiet

Charted Insurance Institute zanalizował dane na temat zarobków opublikowane przez 192 ubezpieczycieli, pośredników, dostawców usług, doradców...


czytaj dalej

MetLife: Lucep zwycięzcą konkursu collab 3.0 EMEA

MetLife ogłosił wyniki konkursu collab 3.0 EMEA, w którym insurtechy rywalizowały o kontrakt o wartości 100 tys. dolarów na zrealizowanie...


czytaj dalej

Grupa Europa: Ochrona telefonu za pośrednictwem Simapki

Grupa Europa rozpoczęła współpracę z firmą Team4U – właścicielem aplikacji mobilnej Simapka, za pośrednictwem której zaoferuje ubezpieczenie...


czytaj dalej

Link4: Pół miliona zł premii na liczniku Kasa Wraca

Telematyczni kierowcy ubezpieczeni w Link4 wygenerowali już ponad pół miliona zł premii w programie Kasa Wraca. Rekordzista obniżył cenę polisy...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook