Saltus Ubezpieczenia: Opieka zdrowotna nie jest świadczeniem socjalnym
czwartek, 19 kwietnia 2018 08:51

Ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie można finansować prywatnej opieki medycznej, w tym grupowych ubezpieczeń zdrowotnych – przypomina Saltus Ubezpieczenia.

Jak pokazują badania rynkowe, np. „Raport płacowy 2018. Trendy na rynku pracy” Hays, dostęp do prywatnych świadczeń medycznych jest niezmiennie jednym z najważniejszych benefitów pozapłacowych w oczach pracowników. Nie każda instytucja czy przedsiębiorstwo ma taką możliwość.

W szczególnie niekorzystnej sytuacji są pracodawcy z sektora finansów publicznych. Z powodu ograniczeń wynikających z ustawy nie mogą oni w żaden sposób partycypować w kosztach składki grupowego ubezpieczenia zdrowotnego. Ich pracownicy muszą płacić ją samodzielnie w całości. W lepszej sytuacji są prywatne firmy, których nie obowiązują aż tak restrykcyjne przepisy dotyczące zarządzania finansami. Przedsiębiorcy mogą rozliczyć składkę za dodatkowe ubezpieczenie pracowników w ramach środków obrotowych firmy, a w niektórych przypadkach również uznać ją za koszty uzyskania przychodu – wyjaśnia Małgorzata Jackiewicz, dyrektor Sprzedaży Ubezpieczeń Zdrowotnych Saltus Ubezpieczenia.

Restrykcje dotyczące świadczeń zdrowotnych nie ograniczają się jednak do opłacania prywatnych wizyt lekarskich czy badań diagnostycznych. Pracodawcy nie mogą, w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zorganizować nawet szczepień ochronnych przed okresem zwiększonej liczby zachorowań na grypę.

Głównym zadaniem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest łagodzenie różnic w poziomie życia pracowników. W związku z tym ustawodawca przewidział dość szeroki katalog świadczeń oraz rodzajów wsparcia finansowego, jaki pracodawca może zaoferować, wykorzystując środki zgromadzone w funduszu. W tym spisie nie ma jednak dofinansowania świadczeń zdrowotnych.

Owszem, obowiązkowa składka na ZUS gwarantuje dostęp do publicznej opieki medycznej. Biorąc jednak pod uwagę, że fundusz świadczeń socjalnych zapewnia środki na korzystanie z prywatnych usług, powinno się rozważyć możliwość uwzględnienia w nim również dodatkowych ubezpieczeń, jak polisa zdrowotna. Zwłaszcza że oprócz dofinansowania wypoczynku zazwyczaj wykorzystywany jest do zakupu pakietów sportowych. Niezaprzeczalnie, istnienie obowiązku zakładania funduszu świadczeń socjalnych jest ważnym i pozytywnym elementem rynku pracy, jednak warto zastanowić się nad modyfikacją katalogu usług i dostosowaniem go do zmieniających się warunków społecznych i potrzeb pracowników – dodaje Małgorzata Jackiewicz.

Wśród innych działań kojarzonych z działalnością socjalną pracodawcy, które nie mogą być finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, są np. organizacja lub dofinansowanie przyzakładowego żywienia zbiorowego, szkoleń, dokształcania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych czy transportu do pracy.
(AM, źródło: Brandscope)

 

PZUW: Jakub Papuga zatwierdzony jako członek zarządu ds. ryzyka

18 maja na trzysta dziewięćdziesiątym posiedzeniu Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Jakuba Papugi na...


czytaj dalej

MediSky: Arkadiusz Piątek nowym dyrektorem generalnym na Polskę

Firma MediSky International mianowała Arkadiusza Piątka nowym dyrektorem generalnym na Polskę. Będzie on odpowiedzialny za wypracowanie...


czytaj dalej

KE: Propozycje zmian w dyrektywie komunikacyjnej

24 maja Komisja Europejska (KE) zaproponowała dokonanie korekt w przepisach Unii Europejskiej (UE) dotyczących ubezpieczeń pojazdów. Celem zmian...


czytaj dalej

Lloyd’s: Licencja dla brukselskiej spółki zależnej

23 maja Lloyd’s poinformował o uzyskaniu licencji Narodowego Banku Belgii dla Lloyd’s Insurance Company (Lloyd’s Brussels). Nowa spółka zależna...


czytaj dalej

Dostawcy i kierowcy Uber pod ochroną AXA

Partner Promotion – taką nazwę nosi katalog bezpłatnych ubezpieczeń dla kierowców i dostawców z Polski i innych krajów europejskich, wprowadzony...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Lamparty dla PZU i Link4

Lamparty 2018 wręczone. Tytuł najbardziej podziwianej kreacji marki ubezpieczeniowej po raz kolejny trafił do PZU. Drugie miejsce zajęła Aviva, a...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook