Reklama

Likwidacja szkód z lotu… drona
czwartek, 17 maja 2018 08:27

Rozmowa z dr. Sebastianem Banaszkiem, prezesem Dron House SA, doktorem fotogrametrii, geodetą, rzeczoznawcą majątkowym, operatorem i pasjonatem bezzałogowych statków powietrznych

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Czym zajmuje się firma Dron House?
Sebastian Banaszek:
– Dron House SA to grupa entuzjastów i profesjonalistów związanych z rynkiem urządzeń zdalnie sterowanych. Konstruujemy drony, szkolimy i egzaminujemy operatorów, ale głównym celem jest rozwijanie praktycznego wykorzystania samych urządzeń i informacji uzyskiwanych za ich pomocą w różnych dziedzinach gospodarki.

Co macie do zaoferowania branży ubezpieczeniowej?
– Opracowana przez firmę Dron House SA technologia dostarcza przydatne biznesowo informacje prosto z powietrza. Z góry nic nie zasłania, każda pozyskana informacja ma swoje dane GPS i czas powstania.

A co z chmurami punktów, ortofotomapami, numerycznymi modelami terenu, wizualizacjami 3D, geotagowaniem?
– Naszych klientów interesują konkrety i ich biznesowe zastosowanie. To tak jak z komputerami. Tylko wąska grupa specjalistów chce wiedzieć, jak działa komputer i jakiego języka użyto do jego programowania. Kluczowe są funkcjonalności oprogramowania, bezpieczeństwo danych i informacja, którą uzyskujemy dzięki używaniu komputera. Dokładnie tak samo jest z używaniem różnego rodzaju czujników, które możemy zainstalować na dronach. Informacje te dostarczamy w postaci kompleksowych i spójnych raportów do wykorzystania przez specjalistów w zakresie ubezpieczeń. Dron dokonuje pomiarów oraz pomaga w sporządzeniu dokumentacji geodezyjnej. Oczywiście do wykonywania pomiarów potrzebny jest odpowiedni sprzęt w postaci drona z GPS, świetny operator i ogromna wiedza niezbędna do przetworzenia pozyskanych informacji.

Do czego to się przydaje ubezpieczeniowcom w praktyce?
– Zastosowania są różne – od zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym, wyceny ryzyka, przez ograniczenie oszustw ubezpieczeniowych i oczywiście w procesie likwidacji szkód. Dron House jest przygotowany do wykonania inspekcji terenów czy obiektów interesujących ubezpieczyciela w ciągu 24 godzin od zaakceptowania zlecenia. Raport z oględzin dostarczamy w 36 lub 48 godzin – w zależności od jego zakresu. Nasi certyfikowani operatorzy z fotogrametrii, przez nas przeszkoleni i wyposażeni w metodologię działania opracowaną przez specjalistów od ubezpieczeń, są rozlokowani na terenie całego kraju. Dlatego możemy dotrzymać bardzo rygorystycznych terminów realizacji zleceń.

Co zawierają takie raporty?
– Jeżeli wspieramy szkody w uprawach rolnych, to likwidator otrzymuje pełną dokumentację fotograficzną i wideo, pozwalającą ocenić przyczynę w czasie rzeczywistym, rodzaj i skalę zniszczeń, mapy badanego pola z precyzyjnym oznaczeniem i wyliczeniem obszaru upraw uszkodzonych i zdrowych oraz naniesioną ewidencję działek gruntu w celu weryfikacji zakresu podmiotowego ochrony ubezpieczeniowej w formacie geodezyjnym.

Szkody rolne cechują się sezonowością. Gdzie jeszcze można wykorzystać drony?
– Drony można wykorzystać w likwidacji szkód w obiektach trudno dostępnych, wysokościowych, liniowych, jak np. infrastruktura drogowa, w budownictwie, w szkodach spowodowanych przez pożary, klęski żywiołowe, takie jak powódź, huragan czy gradobicie. W każdym przypadku ubezpieczyciel może liczyć na bezsporną dokumentację honorowaną przez rzeczoznawców i biegłych sądowych, wykonanie zleconych pomiarów płaskich, pomiarów obszaru i objętości oraz szczegółową dokumentację fotograficzną i wideo, no i oczywiście identyfikację dokumentacyjną wskazanych detali. Często wykonujemy inspekcje linii energetycznych po szkodach; nie stanowi problemu identyfikacja oznaczeń odcinków i poszczególnych słupów.

Dla drona wszystko jest możliwe?
– Nie wszystko, jednak bardzo dużo! Ale tam gdzie człowiek nie może, tam drona wyśle. Zapytano mnie kiedyś, czy możemy dokonać pomiarów spękań na źle wykonanej posadzce w hali wysokiego składowania. Można to zrobić i ubezpieczyciel otrzymałby raport z precyzyjnym wyliczeniem powierzchni uszkodzonych, oznaczonych na planie całego obiektu oraz zestawienia długości spękań. Tradycyjnymi metodami jest to praca na wiele dni. Gdy dysponuje się właściwym sprzętem i naprawdę wykwalifikowanymi operatorami, jest to praca na kilka godzin. Tyle wystarczy, aby pozyskać materiał wyjściowy do dalszej obróbki przez nasz zespół w celu dostarczenia tego, czego potrzebują nasi klienci – informacji.



 

Ubezpieczenia Pocztowe: Nominacja Angeliki Hruban zatwierdzona przez KNF

15 stycznia Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Angeliki Hruban na stanowisko członka zarządu Pocztowego...


czytaj dalej

Prezes PIU członkiem Rady Konsultacyjnej ds. PPK

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) powołał Radę Konsultacyjną do spraw Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). W jej skład wszedł Jan Grzegorz...


czytaj dalej

UKNF: Brytyjski nadzór uruchomił nabór notyfikacji w ramach TPR

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) poinformował, że brytyjski organ nadzoru finansowego Financial Conduct Authority (FCA) uruchomił nabór...


czytaj dalej

Insurance Europe: Wniosek KE może być wyrokiem na polisy telematyczne

Choć Insurance Europe (IE) deklaruje zadowolenie z wniosku Komisji Europejskiej (KE) dotyczącego rozporządzenia w sprawie e-prywatności, mającego...


czytaj dalej

Rozmowy bez Asekuracji: Jak wybrać odpowiednią polisę na zimowy wyjazd?

W 49. odcinku podcastu ubezpieczeniowego „Rozmowy bez Asekuracji”, zatytułowanym „Jak wybrać odpowiednią polisę na zimowy wyjazd?” tematem rozmowy...


czytaj dalej

Reso/Balcia: Podsumowanie ubiegłego roku

Reso Europa Service oraz Balcia Insurance SE podsumowały miniony rok. Do najważniejszych zjawisk oraz przedsięwzięć zrealizowanych na przestrzeni...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook