Reklama

SPBUiR: Standardowe OC czasami może nie wystarczyć
środa, 08 sierpnia 2018 08:41

Wypadek pod Bolonią, do którego doszło 6 sierpnia, pokazał, do jak rozległych szkód może doprowadzić wypadek drogowy. Wybuch cysterny z materiałami łatwopalnymi wskutek kolizji spowodował śmierć co najmniej dwóch osób, a rannych zostało kilkadziesiąt. W wyniku eksplozji doszło również do zniszczenia i uszkodzenia wielu pojazdów zaparkowanych w pobliżu oraz zawalenia się części wiaduktu. Niektóre doniesienia wspominają także o uszkodzeniu okolicznych budynków.

– Biorąc pod uwagę skalę zniszczeń spowodowanych tym wypadkiem drogowym, może się okazać, że koszty ich likwidacji przekroczą wysokość standardowych sum gwarancyjnych OC komunikacyjnego. Dlatego przewoźnicy powinni rozważyć ich zwiększenie w momencie zawierania umowy ubezpieczenia. Skutkiem zdarzenia może być również skażenie okolicznych terenów. W związku z czym właściciel cysterny, której kierowca, jak wynika z opublikowanych w mediach materiałów, ponosi prawdopodobnie winę za wypadek, powinien się liczyć także z kosztami likwidacji ewentualnych szkód środowiskowych oraz karami administracyjnymi. Środki na pokrycie tych wydatków nie są uwzględnione w warunkach polis komunikacyjnych. Są one przedmiotem specjalistycznych ubezpieczeń środowiskowych – zauważa Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych (SPBUiR).

Ekspert zwraca uwagę, że ze względu na to, iż ruch drogowy jest najbardziej niebezpieczną formą transportu na świecie, właściciele pojazdów ciężarowych oraz autobusów powinni zadbać o zakup szeregu ubezpieczeń minimalizujących ewentualne straty finansowe wynikające ze zdarzeń drogowych. Oprócz standardowych polis OC powinni oni pomyśleć przede wszystkim o zwiększeniu sum gwarancyjnych tego ubezpieczenia oraz skorzystać z innych rozwiązań przeznaczonych specjalnie dla działalności transportowej. Najważniejszymi są ubezpieczenie OC przewoźników drogowych oraz polisa środowiskowa.

OC przewoźników gwarantuje pokrycie kosztów wynikających z uszkodzeń mienia w transporcie powstałych z winy przewoźnika, np. wskutek wypadku czy kradzieży środka transportu. Może także zapewniać wypłatę odszkodowania za opóźnienie spowodowane wypadkiem drogowym, zwrot kosztów przeładunku i podstawienia dodatkowego pojazdu czy też przechowania materiałów w czasie naprawy uszkodzonego pojazdu. Co do zasady podstawowy wariant polisy pozwala także na refundację kosztów postępowań sądowych i mediacji czy postępowań pojednawczych. Ochronę można również rozszerzyć o dodatkowe klauzule uwzględniające skutki rozboju, przewóz materiałów niebezpiecznych czy zwierząt oraz szkody powstałe w czasie postoju poza strzeżonym parkingiem.

Ubezpieczeniem, o którym niektórzy zapominają, są polisy środowiskowe. Zazwyczaj OC posiada dodatkową klauzulę obejmującą szkody w środowisku, ale należy pamiętać, że zapewnia ona wyłącznie wypłatę odszkodowania dla osób poszkodowanych, a nie uwzględnia odpowiedzialności administracyjnej, czyli obowiązku likwidacji skażenia.

Polisy środowiskowe zapewniają m.in. nakłady finansowe na przeprowadzenie działań zapobiegających rozprzestrzenieniu się skażenia, likwidacji szkód oraz przywrócenia środowiska do stanu sprzed wypadku. Istotnym elementem jest także zabezpieczenie kosztów ewentualnych postępowań prawnych oraz kar administracyjnych. Należy pamiętać, że efekty zanieczyszczenia mogą mieć długofalowe konsekwencje lub ujawnić się dopiero jakiś czas po zdarzeniu powodującym niekontrolowane uwolnienie szkodliwych substancji. W związku z tym koszty działań naprawczych mogą osiągnąć poziom setek tysięcy – dodaje Łukasz Zoń.
(AM, źródło: Brandscope)

 

Aviva PTE: Maciej Karasiński nowym prezesem

Maciej Karasiński od kwietnia obejmie funkcję prezesa Aviva PTE. Jego nominacja jest efektem złożenia rezygnacji (ze skutkiem od końca marca)...


czytaj dalej

Gothaer TU: Marek Gołębiewski nowym członkiem zarządu

11 marca rada nadzorcza Gothaer TU zdecydowała o przedłużeniu kadencji dotychczasowego zarządu spółki na kolejnych pięć lat i poszerzeniu jego...


czytaj dalej

Brexit: Ubezpieczyciele przygotowani na każdy scenariusz

Podczas gdy w parlamencie brytyjskim trwa spór o sposób wyjścia z sytuacji, agencja ratingowa AM Best uważa, że ubezpieczyciele z siedzibą w...


czytaj dalej

Talanx: Zyskowny rok

Miniony rok był dość udany dla Talanx. Wpływy grupy ze składek były wyraźnie wyższe od uzyskanych w roku poprzednim, podobnie zresztą jak jej...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Depresja „życiówki” obniżyła wynik całego sektora

Po raz pierwszy od 2015 r. roczna wartość rynku ubezpieczeń mierzona przypisem składki była niższa od odnotowanej dwanaście miesięcy wcześniej. To...


czytaj dalej

Rozmowy bez Asekuracji: Gdzie się podziali twoi klienci?

Gościem najnowszego, 58. odcinka podcastu „Rozmowy bez Asekuracji” był Adam Kubicki, trener i autor książki „Bądź liderem, albo odejdź”. Podczas...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook