Reklama

SPBUiR: Standardowe OC czasami może nie wystarczyć
środa, 08 sierpnia 2018 08:41

Wypadek pod Bolonią, do którego doszło 6 sierpnia, pokazał, do jak rozległych szkód może doprowadzić wypadek drogowy. Wybuch cysterny z materiałami łatwopalnymi wskutek kolizji spowodował śmierć co najmniej dwóch osób, a rannych zostało kilkadziesiąt. W wyniku eksplozji doszło również do zniszczenia i uszkodzenia wielu pojazdów zaparkowanych w pobliżu oraz zawalenia się części wiaduktu. Niektóre doniesienia wspominają także o uszkodzeniu okolicznych budynków.

– Biorąc pod uwagę skalę zniszczeń spowodowanych tym wypadkiem drogowym, może się okazać, że koszty ich likwidacji przekroczą wysokość standardowych sum gwarancyjnych OC komunikacyjnego. Dlatego przewoźnicy powinni rozważyć ich zwiększenie w momencie zawierania umowy ubezpieczenia. Skutkiem zdarzenia może być również skażenie okolicznych terenów. W związku z czym właściciel cysterny, której kierowca, jak wynika z opublikowanych w mediach materiałów, ponosi prawdopodobnie winę za wypadek, powinien się liczyć także z kosztami likwidacji ewentualnych szkód środowiskowych oraz karami administracyjnymi. Środki na pokrycie tych wydatków nie są uwzględnione w warunkach polis komunikacyjnych. Są one przedmiotem specjalistycznych ubezpieczeń środowiskowych – zauważa Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych (SPBUiR).

Ekspert zwraca uwagę, że ze względu na to, iż ruch drogowy jest najbardziej niebezpieczną formą transportu na świecie, właściciele pojazdów ciężarowych oraz autobusów powinni zadbać o zakup szeregu ubezpieczeń minimalizujących ewentualne straty finansowe wynikające ze zdarzeń drogowych. Oprócz standardowych polis OC powinni oni pomyśleć przede wszystkim o zwiększeniu sum gwarancyjnych tego ubezpieczenia oraz skorzystać z innych rozwiązań przeznaczonych specjalnie dla działalności transportowej. Najważniejszymi są ubezpieczenie OC przewoźników drogowych oraz polisa środowiskowa.

OC przewoźników gwarantuje pokrycie kosztów wynikających z uszkodzeń mienia w transporcie powstałych z winy przewoźnika, np. wskutek wypadku czy kradzieży środka transportu. Może także zapewniać wypłatę odszkodowania za opóźnienie spowodowane wypadkiem drogowym, zwrot kosztów przeładunku i podstawienia dodatkowego pojazdu czy też przechowania materiałów w czasie naprawy uszkodzonego pojazdu. Co do zasady podstawowy wariant polisy pozwala także na refundację kosztów postępowań sądowych i mediacji czy postępowań pojednawczych. Ochronę można również rozszerzyć o dodatkowe klauzule uwzględniające skutki rozboju, przewóz materiałów niebezpiecznych czy zwierząt oraz szkody powstałe w czasie postoju poza strzeżonym parkingiem.

Ubezpieczeniem, o którym niektórzy zapominają, są polisy środowiskowe. Zazwyczaj OC posiada dodatkową klauzulę obejmującą szkody w środowisku, ale należy pamiętać, że zapewnia ona wyłącznie wypłatę odszkodowania dla osób poszkodowanych, a nie uwzględnia odpowiedzialności administracyjnej, czyli obowiązku likwidacji skażenia.

Polisy środowiskowe zapewniają m.in. nakłady finansowe na przeprowadzenie działań zapobiegających rozprzestrzenieniu się skażenia, likwidacji szkód oraz przywrócenia środowiska do stanu sprzed wypadku. Istotnym elementem jest także zabezpieczenie kosztów ewentualnych postępowań prawnych oraz kar administracyjnych. Należy pamiętać, że efekty zanieczyszczenia mogą mieć długofalowe konsekwencje lub ujawnić się dopiero jakiś czas po zdarzeniu powodującym niekontrolowane uwolnienie szkodliwych substancji. W związku z tym koszty działań naprawczych mogą osiągnąć poziom setek tysięcy – dodaje Łukasz Zoń.
(AM, źródło: Brandscope)

 

MAK Ubezpieczenia: Robert Grabowski nowym członkiem zarządu

Robert Grabowski, dotychczasowy dyrektor Biura Ubezpieczeń na Życie i Osobowych MAK Ubezpieczenia, został członkiem zarządu firmy brokerskiej....


czytaj dalej

PWS Konstanta: Adam H. Pustelnik nowym wiceprezesem zarządu

26 września Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PWS Konstanta powołało Adama H. Pustelnika na stanowisko wiceprezesa zarządu. W ramach swoich...


czytaj dalej

S&P: Marsh udźwignie obciążenie po zakupie JLT

Po dokonaniu dogłębnej analizy biznesowo-finansowej S&P uważa, że Marsh&McLennan (MMC) poradzi sobie z utrzymaniem pozycji finansowej adekwatnej...
czytaj dalej

Hyperion: Awans w rankingu Top Track 250

Grupa Hyperion została sklasyfikowana przez „The Sunday Times” na 21. miejscu najnowszego, dorocznego zestawienia brytyjskich firm średniej...
czytaj dalej

Talanx: Zyski i dywidenda niezagrożone mimo obciążeń

Około 700 mln euro w obecnym roku i około 900 mln euro w przyszłym – osiągnięcie takiego zysku przewiduje Grupa Talanx. Firma przyznała również,...


czytaj dalej

MRiRW: Propozycje maksymalnych sum ubezpieczenia na przyszły rok

15 października Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi skierował do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia w sprawie maksymalnych sum...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook