Reklama

Atradius: Stabilna sytuacja polskiej branży motoryzacyjnej
piątek, 21 września 2018 08:29

Niepewność rynkowa związana z Brexitem, chińsko-amerykańska wojna handlowa oraz nakładane przez USA cła karne na pojazdy i części stanowią dziś największe wyzwania dla sektora motoryzacyjnego na świecie – wynika z najnowszego raportu Market Monitor przygotowanego przez Atradius. Sytuację branży w Polsce eksperci określają jako stabilną, a ogólna prognoza dotycząca ryzyka kredytowego pozostaje neutralna.

Zdaniem analityków Brexit oraz rosnący protekcjonizm należą do najważniejszych wyzwań branży na świecie, obok skutków globalnych ograniczeń emisji spalin, rozwoju sektora nowych technologii czy zmian przyzwyczajeń konsumenckich. Eksperci przewidują, że w ciągu najbliższych pięciu lat właśnie wyścig technologiczny czy też ograniczenia związane z trendem zmniejszania emisji spalin doprowadzą do globalnego wzrostu ryzyka kredytowego w tej branży. Szczególnie dotyczyć będzie to podmiotów strukturalnie słabszych, mniejszych, co z kolei z pewnością przełoży się na wzrost liczby opóźnień w płatnościach czy upadłości.

Ze względu na wysoki udział eksportu w branży motoryzacyjnej w Polsce, protekcjonizm amerykański oddziałuje negatywnie także na ten sektor w naszym kraju. Dotyczy to w szczególności przedsiębiorstw, które są dostawcami podzespołów montowanych bezpośrednio i bez dalszych modyfikacji przez producentów oryginalnych części. Jednocześnie eksperci Atradius podkreślają rolę wpływu rosnącego popytu krajowego w Polsce, który wspierany przez wzrost gospodarczy oraz poprawę nastrojów konsumenckich jest głównym czynnikiem wzrostu branży.

W 2017 r. liczba zarejestrowanych pojazdów wzrosła o 6 proc. r/r, a w okresie od stycznia do maja 2018 r. rejestracje nowych samochodów osobowych odnotowały skok o 10 proc. i 8 proc. w przypadku lekkich samochodów dostawczych. Rynek pojazdów używanych napędzany jest głównie przez import, co negatywnie wpływa na sprzedaż nowych samochodów, zaś producenci są w dużym stopniu zorientowani na eksport, o czym świadczy ponad 16% udział przemysłu motoryzacyjnego w łącznym eksporcie Polski w roku 2017 – mówi Arkadiusz Taraszkiewicz, dyrektor regionalny ds. oceny ryzyka Atradius.

Presje płacowe i wzrost cen towarów spowodowały, że od 2015 r. w polskim sektorze motoryzacyjnym znacznie spadła rentowność marż zysku. Z raportu Atradius wynika, że w kolejnych miesiącach trend ten utrzyma się, dodatkowo wzmocniony przez wysoką konkurencję, presje konsolidacyjne oraz rosnące wydatki na badania i rozwój dla pojazdów elektrycznych. Kluczowymi czynnikami, które pozwolą przedsiębiorstwom na utrzymanie marż, są efektywne rozwiązania logistyczne i informatyczne w dystrybucji oraz prawidłowe zarządzanie zasobami.

Atradius nie przewiduje znacznego wzrostu niewypłacalności w 2018 r. w Polsce, z wyjątkiem segmentu opon oraz sektora transportowego, gdzie odnotowuje się wzrost zarówno liczby braku otrzymania płatności, jak i opóźnień w regulowaniu faktur. Mimo to analitycy nie wykluczają możliwego wzrostu upadłości w najbliższych latach związanego z prognozowanym niższym eksportem do Niemiec, z powodu malejącego popytu na silniki diesla, oraz problemami w segmencie dystrybucji opon.
(AM, źródło: Havas PR)

 

Z PZU do zarządu Alior Banku

17 października Katarzyna Sułkowska złożyła rezygnację z funkcji prezesa zarządu Alior Banku. Rada nadzorcza spółki przyjęła rezygnację i z tym...


czytaj dalej

MAK Ubezpieczenia: Robert Grabowski nowym członkiem zarządu

Robert Grabowski, dotychczasowy dyrektor Biura Ubezpieczeń na Życie i Osobowych MAK Ubezpieczenia, został członkiem zarządu firmy brokerskiej....


czytaj dalej

Coface: Aktualizacja ocen ryzyka krajów i sektorów

Coface zaktualizował oceny ryzyka krajów i sektorów na świecie po trzecim kwartale obecnego roku. Ubezpieczyciel podniósł swoje oceny dla...


czytaj dalej

Brokerslink: Narzędzia dla niezależnych brokerów

Brokerslink, globalna organizacja brokerska, ogłosiła uruchomienie dwóch nowych, innowacyjnych rozwiązań technologicznych, przeznaczonych do...


czytaj dalej

UFG: Brak OC zwiększa ryzyko spowodowania wypadku

Z najnowszej analizy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) wynika, że nieubezpieczeni i nieznani sprawcy wypadków zabijają co roku na...


czytaj dalej

D.A.S.: Ochrona prawna w formie benefitu pracowniczego

D.A.S. jest pierwszym ubezpieczycielem w Polsce, który zaoferował polisę ochrony prawnej (OP) przygotowanej w formie benefitu pracowniczego...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook