Reklama

PPK to najtańszy produkt inwestycyjny w historii
środa, 07 sierpnia 2019 08:32

Rozmowa z Piotrem Żochowskim, prezesem zarządu PKO TFI SA

Aleksandra E. Wysocka: – Za nami 1 lipca, który dla największych polskich pracodawców będzie godziną „0” w kontekście pracowniczych planów kapitałowych. Już w ciągu pierwszych dwóch tygodni poinformowaliście o podpisaniu pierwszych 100 umów. Czy to szybkie tempo jest do utrzymania?
Piotr Żochowski:
– Od jakiegoś czasu mieliśmy pełną gotowość operacyjną do wdrażania PPK. Godzina „0” nastąpiła w moim przekonaniu dużo wcześniej niż 1 lipca. Rozmowy z pracodawcami o pracowniczych planach kapitałowych prowadziliśmy już od wielu miesięcy, a teraz zaczynamy zbierać pierwsze owoce tych wysiłków. Co wcale nie oznacza, że to prosty proces, który odbywa się sam. Zauważamy bardzo zaciętą konkurencję cenową między kilkunastoma podmiotami, które już opublikowały swoje oferty na portalu Moje PPK. Praktycznie wszystkie podmioty ustaliły poziom kosztów obsługi znacząco poniżej poziomu wymaganego przez ustawodawcę, który, przypomnę, wynosi 0,5% aktywów. PPK to produkt charakteryzujący się niską dochodowością dla firm, które go oferują, a z perspektywy klienta jest to chyba najtańszy produkt inwestycyjny na polskim rynku, biorąc pod uwagę koszty zarządzania. W każdym razie w ciągu mojej 20-letniej kariery w branży finansowej nie spotkałem się z tańszym produktem.

Jakie PKO TFI ma przewagi konkurencyjne nad innymi oferentami?
– Tych przewag jest kilka. Po pierwsze, jako jedni z bardzo nielicznych posiadamy już od dawna w swojej ofercie fundusze zdefiniowanej daty, które będą silnikami inwestycyjnymi PPK. Prowadzimy takie fundusze już od 7 lat, a ich  dobre wyniki są dostępne m.in. w materiałach, które publikujemy na portalu Moje PPK. Zachęcam, żeby je uważnie przestudiować. Te fundusze wykorzystujemy w naszym sztandarowym, wielokrotnie nagradzanym Pakiecie Emerytalnym PKO TFI (IKZE i IKE).

A co z narzędziami informatycznymi?
– Stworzyliśmy aplikację, która umożliwia elektroniczne przystąpienie do programu, jego późniejszą obsługę przez pracodawców oraz generowanie wszystkich raportów. Z kolei pracownicy już niedługo zyskają dostęp do naszego systemu transakcyjnego IATFI (i-fundusze.pl/), z którego obecnie korzystają nasi klienci inwestujący w nasze fundusze inwestycyjne otwarte. Zadbaliśmy o to, żeby PPK były u nas całkowicie elektroniczne. Są klienci, którzy doceniają też naszą rozbudowaną sieć dystrybucyjną, ale coraz większa liczba osób oczekuje przede wszystkim sprawnej obsługi zdalnej.
Jeszcze jednym atutem naszej Grupy jest duża stabilność, co ma kluczowe znaczenie przy długoterminowych produktach emerytalnych. Mamy też stabilny zespół zarządzających aktywami, co w dzisiejszych dynamicznych czasach nie jest zjawiskiem powszechnym.

W kontekście PPK dużo się mówi o zaufaniu jako czynniku sukcesu.
– PKO TFI jest częścią grupy PKO Banku Polskiego, która cieszy się wśród Polaków dobrą opinią i zaufaniem, a w ciągu ostatniego dziesięciolecia przeszła też istotną transformację. Prezes Zbigniew Jagiełło postawił na cyfryzację i ta strategia przyniosła taki efekt, że jesteśmy nowoczesną grupą finansową, stosującą zaawansowane rozwiązania bankowości mobilnej. Z drugiej strony jesteśmy wiarygodni, ponieważ działamy w Polsce już 100 lat. PKO Bank Polski to unikalne połączenie tradycji z nowoczesnością.

Nawiązaliście współpracę dotyczącą dystrybucji PPK z jedną z trzech największych firm ubezpieczeniowych w Polsce, ERGO Hestią. Jakie są korzenie takiej decyzji?
– Bardzo nas cieszy fakt, że ERGO Hestia poszukując partnera w obszarze PPK, zdecydowała się właśnie na PKO TFI. Tym bardziej, że nie mamy żadnych powiązań kapitałowych. Dla mnie jest to obiektywne potwierdzenie naszej jakości. Korzyści będą obustronne. ERGO Hestia dostaje dobry produkt, a my zyskujemy nowy kanał dystrybucji, który jest szansą na większą sprzedaż i jeszcze lepsze dotarcie do klientów.

Gościł Pan na XXII Kongresie Brokerów w Mikołajkach. Co Pan komunikował pośrednikom?
– Przekonywałem brokerów, żeby potraktowali PPK jako uzupełnienie swojej oferty dla firm. To istotny projekt nie tylko dla instytucji finansowej, ale dla całej gospodarki. Hasło tegorocznego Kongresu brzmiało „Człowiek… a jednak!”. Na obecnym rynku pracy, gdzie rywalizacja o pracownika jest niejednokrotnie zacięta, PPK są traktowane jako nowy benefit, zwiększający atrakcyjność pracodawcy. Podobnie jest z ubezpieczeniami zdrowotnymi, o których sporo się na tegorocznym Kongresie Brokerów mówiło.

Jakie widzi Pan główne wyzwania przed PPK z perspektywy swojej firmy?
– To bardzo angażujący projekt, zarówno od strony operacyjnej jak i finansowej, a perspektywa jego rentowności wynosi co najmniej kilka lat. To długo, szczególnie dla mniejszych instytucji finansowych, ale nawet my to odczuwamy, chociaż jesteśmy największą grupą finansową w Polsce. Mamy już podpisane ponad 100 umów dotyczących PPK, kolejne są w tracie podpisywania. Cały czas bierzemy też  aktywny udział w przetargach, które są wyjątkowo wymagające. Cieszy nas fakt, że pracodawcy są wyraźnie zainteresowani PPK i nic nie wskazuje na to, żeby mieli masowo „zniechęcać” pracowników do partycypacji, czego początkowo obawiał się ustawodawca. Jak już wspominałem, obecna sytuacja na rynku pracy działa na korzyść PPK.

Myślicie już o drugiej turze, która ruszy za rok?
– O drugiej i o trzeciej też. Przed nami długa batalia, ale jesteśmy na nią gotowi.

Kto wie, może PPK będzie miało dodatkowe pozytywne „skutki uboczne” w postaci zwiększenia wiedzy pracowników i pracodawców o rynku kapitałowym i oszczędzaniu długoterminowym.
– Liczymy na to, zwłaszcza że pracownicze plany kapitałowe nie są jedynym narzędziem długoterminowego oszczędzania.

Dziękuję za rozmowę.
Aleksandra E. Wysocka



Piotr Żochowski jest absolwentem Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej oraz Executive MBA prowadzonego przez Politechnikę Warszawską przy współpracy z London Business School, HEC School of Management Paris oraz NHH Bergen. Posiada tytuł Chartered Financial Analyst (CFA) nadany przez amerykański CFA Institute, potwierdzający kwalifikacje w zakresie doradztwa inwestycyjnego.

Od 1996 r. związany zawodowo z polskim rynkiem finansowym. Karierę rozpoczynał w Arthur Andersen Audit Sp. z o.o., gdzie uczestniczył w audytach oraz przeglądach typu due diligence firm notowanych na warszawskiej GPW i firm zagranicznych z wielu branż.

W latach 1999–2010 pracował w Grupie Kapitałowej Pioneer Pekao Investment Management, jako m.in. dyrektor finansowy oraz wiceprezes zarządu w Pioneer Pekao TFI. Był odpowiedzialny m.in. za rozwój Pioneer Global Asset Management w regionie Europy Centralnej i Wschodniej. Był członkiem Rady Nadzorczej NETIA SA oraz członkiem Rady Nadzorczej Platforma Mediowa Point Group SA.

Od 1 czerwca 2011 r. pełnił funkcję wiceprezesa zarządu PKO TFI. W dniu 20 grudnia 2012 r. powołany na stanowisko prezesa zarządu PKO TFI.

 

Macif Życie: Mariusz Czajka członkiem zarządu ds. ryzyka

6 sierpnia Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Mariusza Czajki na stanowisko członka zarządu Macif Życie...


czytaj dalej

Ergo Hestia: Justyna Wajs zastąpiła Małgorzatę Makulską



Małgorzata Makulska
Justyna Wajs

Małgorzata Makulska, członek zarządu Ergo Hestii, po 27 latach zakończyła współpracę z ubezpieczycielem z powodów...


czytaj dalej

Najczęściej czytane

Marsh: Rośnie liczba roszczeń z polis W&I

Od 2016 r. widoczny jest wzrost liczby roszczeń zgłaszanych z tytułu ubezpieczeń oświadczeń i zapewnień (Warranty & Indemnity, W&I) w regionie...


czytaj dalej

Rosja: Przyspieszenie testów samochodów bez kierowcy

Yandex, rosyjski odpowiednik Google, poinformował, że rozważa rozszerzenie swojej floty samoprowadzących się samochodów do 1000 w ciągu...


czytaj dalej

UFG: Nowe przepisy nie spowodują podwyżki składek

14 sierpnia prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o szczególnych uprawnieniach osób poszkodowanych w przypadku...


czytaj dalej

Rozmowy bez Asekuracji: Nic się nie stanie?

20 sierpnia ukazał się 80. odcinek „Rozmów bez Asekuracji”. Gościem podcastu był Marcin Tarczyński, analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Inspiracją...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook