Reklama

Euler Hermes: 74 niewypłacalności w lipcu
poniedziałek, 26 sierpnia 2019 08:56

W lipcu 2019 roku w Monitorach Sądowych i Gospodarczych opublikowano informację o 74 niewypłacalnych polskich firmach. Rok wcześniej miało miejsce 69 takich publikacji (+7% r/r). Kluczem do niewypłacalności jest skala działalności determinująca z reguły model biznesowy i rentowność omawianych firm – wynika z danych zebranych przez Euler Hermes.

- Te tendencje w zakresie niewypłacalności świadczą o coraz trudniejszym otoczeniu handlowym, w jakim działają polscy przedsiębiorcy. Znaczny wzrost kosztów materiałów i pracy wywiera presję na już i tak niskie marże. Przetrwać mogą tylko te firmy, które dysponują silnymi finansami lub są w stanie szybko i skutecznie dostosować swój model biznesowy do tych wyzwań. Najbardziej zagrożone są firmy średniej wielkości, którym brakuje korzyści skali większych konkurentów i elastyczności mniejszych, niszowych graczy – uważa Paul Flanagan, prezes zarządu Euler Hermes w Polsce.


Najwięcej niewypłacalności odnotowano w sektorze przemysłowym (22) i usługowym (21) oraz w handlu hurtowym (12).


- To nie dekoniunktura w poszczególnych branżach, a raczej kwestie konkurencyjności wypychały z rynku firmy o określonej wielkości, co rzutowało na ich możliwości biznesowe – ocenia Tomasz Starus, członek zarządu Euler Hermes odpowiedzialny za ocenę ryzyka. – I tak: w produkcji żywności partnerami dla dużych dystrybutorów są równie duże konglomeraty dostarczające żywność pod wieloma różnymi markami, a na drugim biegunie dobrze prosperują także mali, lokalni, prężni dostawcy produktów bardziej niszowych, np. ekologicznych. Podobnie w budownictwie – najwięksi wykonawcy mogą zdywersyfikować portfel zamówień na tyle, by zniwelować sobie straty na poszczególnych inwestycjach, czerpiąc jednocześnie premię z niższych jednostkowych kosztów z racji skali swojej działalności. Również najmniejsze firmy są gremialnie w dobrej sytuacji – ba, nie mogą nadążyć z popytem i przebierają w ofertach na realizację małych, a więc i stosunkowo bezpiecznych oraz wysoko marżowych prac budowlanych. W najgorszej sytuacji są firmy średnie, z reguły lokalni podwykonawcy większych inwestycji, bo przy ich skali działalności ponoszą już wysokie koszty stałe, nie mają takiej elastyczności w zmianie zleceń jak firmy najmniejsze ani, jeszcze, takich korzyści z efektu skali jak firmy największe – dodaje.

Największy wzrost liczby niewypłacalności (w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku) nastąpił w województwach mazowieckim (+9) oraz warmińsko-mazurskim (+7). To tam działały firmy spożywcze i producenci żywności, mali hurtownicy, małe firmy obsługujące inne przedsiębiorstwa (Mazowsze).


Od początku roku do końca lipca opublikowano informacje o 577 niewypłacalnych firm wobec 580 przed rokiem.
(AM, źródło: MultiAN)

 

Supra Brokers: Rafał Holanowski przestał pełnić funkcję prezesa

Firma brokerska Supra Brokers poinformowała, że wraz z wkroczeniem w nowy etap rozwoju, którego kierunek wyznacza ekspansja na nowe rynki i nowe...


czytaj dalej

Signal Iduna: Krzysztof Konstanciuk szefem Biura Sprzedaży Korporacyjnej

4 listopada Krzysztof Konstanciuk objął stanowisko Managera Sprzedaży Korporacyjnej Signal Iduna Polska. W ramach swoich obowiązków będzie...


czytaj dalej

Swiss Re: Telematyka dla bezpieczeństwa na drogach

Swiss Re i Pioneer Corp., firma z Tokio specjalizująca się w elektronice samochodowej, opracowały wspólnie rozwiązanie telematyczne zapewniające...


czytaj dalej

Beazley: Ataki dla okupu na systemy IT

Ataków z użyciem oprogramowania szantażującego w III kwartale tego roku było o 37% więcej w stosunku do II kwartału. Cyberprzestępcy biorą za cel...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Początek końca OFE

Projekt przepisów dotyczących istotnych zmian w polskim systemie emerytalnym, akceptacja przepisów dotyczących trzeciego zastępcy szefa nadzoru i...


czytaj dalej

Vfconferences: Prawne aspekty sprzedaży ubezpieczeń

12 grudnia w Warszawie odbędzie się II śniadanie biznesowe dla zakładów ubezpieczeń  zatytułowane „Prawne aspekty sprzedaży ubezpieczeń”. Patronem...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook